Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

25-09-2009 om 09:05

Kolven

Medela raadt moeders met klem af om tweedehands borstkolven te gebruiken.

Kolven die gebruikt worden in ziekenhuizen of die aan moeders verhuurd worden om de borstvoeding mee op gang te brengen, zijn er speciaal voor gemaakt om door verschillende moeders gebruikt te kunnen worden. Kolven die een moeder zelf kan kopen zijn hier echter niet voor gemaakt.

Een tweedehands borstkolf kopen op internet , of het gebruiken van de borstkolf van een vriendin of zus kan problemen opleveren waar de moeder helemaal geen zicht op heeft. De hygiëne en betrouwbaarheid van een tweedehands kolf laten vaak te wensen over, soms met verstrekkende gevolgen. Het is aan een borstkolf vaak niet te zien of deze goed functioneert en hoelang hij nog gebruikt kan worden voordat hij versleten is. Belangrijker nog, het is niet te zien wat deze met zich mee draagt. Veel kolven hebben een open vacuümcircuit, waarbij er (ongemerkt) moedermelk in de motor terecht kan komen.

Ook kunnen ziektekiemen achterblijven in minieme scheurtjes die door gebruik en reiniging kunnen ontstaan in zachte kolfonderdelen. Omdat moedermelk een lichaamseigen vloeistof is, kan het ziektekiemen en infecties zoals borstontsteking overdragen. Dit kan zelfs gebeuren voordat of zonder dat een moeder merkt dat ze iets onder de leden heeft. Een tweedehands borstkolf kan dus, omdat onderdelen niet altijd voldoende ontsmet kunnen worden, een besmettingsgevaar vormen.

De kans op besmetting is klein, maar aanwezig. Daarom raadt Medela moeders sterk af om een tweedehands borstkolf te gebruiken of hun gebruikte borstkolf door te geven of door te verkopen. Een borstkolf is een product voor persoonlijk gebruik. Wanneer een borstkolf tweedehands is of door meer dan één moeder wordt gebruikt, dan kan het veilige gebruik van de borstkolf niet meer door Medela gewaarborgd worden. In zulke gevallen komt de garantie te vervallen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

25-09-2009 om 09:06

Geldt dit dan ook voor je eigen kolven

moet ik dan helemaal een nieuwe kolf kopen en kan ik mijn oude kolf niet meer gebruiken?

Verkoop?

Mijn eerste gedachte was: Medela wil meer van haar (dure) kolven verkopen. Dus ik denk dat je zeker je eigen kolf kunt gebruiken (zou je hem weg moeten gooien na iedere borstontsteking of spruwbesmetting???? lijkt me niet) en dat je ook een tweedehandskolf kunt kopen. Bovendien zeggen ze hier impliciet mee dat hun materiaal niet hygienisch is. Nee, ik zou dit bericht niet al te serieus nemen.

Hier

ik had een huurkolf, en heb die teruggebracht toen zoon overging op de fles, maar ik heb de hulpstukken (die je erbij moest kopen) wel gehouden. En die gebruik ik nu probleemloos weer voor dochter.
Maar ik heb nooit [klopt af]last van spruw gehad.

Groeten,

Temet

liora

liora

25-09-2009 om 10:23

Nee

Hoi Kiki,

Ik heb wel een kolf van iemand geleend, en heb alleen de plastic slang en de schelp voor op de borst vervangen (en de flesjes). Het apparaat zelf leek me prima, want daar loopt geen melk doorheen.

Liora

Was het inderdaad niet iets met melk in de motor?

Ik dacht ook dat alleen elektrische borstkolven waarbij het motorcompartiment in aanraking kan komen met melk niet betrouwbaar tweedehands konden worden gebruikt. En dat geldt lang niet voor alle kolven.

Rembrand, Tirza, jullie weten dit vast.

Chris

Gewoon 2e hands gekocht

ding in de vaatwasser gedaan en daarna in de stoomsterilisator.

Ik geloof best dat producenten niet willen dat hun producten hergebruikt worden. Maar iets wat steriel is is steriel, ziekenhuizen liggen vol met spullen die constant opnieuw gebruikt worden.

aatje

aatje

25-09-2009 om 13:22

Soort

dat verschilt per soort kolf. Bij de kolven die voor verhuur zijn bedoeld komt er geen melk in contact met het te verhuren gedeelte. Bij andere soorten kolven kan dat wel en die worden daarom afgeraden voor tweedehands gebruik, want de hele kolf met motor en al steriliseren is vaak niet mogelijk. Het risico op besmetting zal heel klein zijn maar niet nul, wel netjes dat ze dat erbij vertellen. Hoe ernstig je dat wilt nemen en welk risico je wilt nemen moet je natuurlijk zelf weten.

Kiki

Kiki

25-09-2009 om 20:37

Mmm, lastig, lastig

ik heb deze kolf, er staat trouwens bij voor incidenteel gebruik.
Ik heb hem bij mijn eerste gewoon naast mijn voltijdbaan gebruikt. Dus ik weet dan weer niet hoe ze dat baseren. Ik had deze omdat hij ook op batterijen werkte, dan kon ik kolven in de auto.
Nooit gedaan

http://www.medela.nl/BENELUX/breastfeeding/products/mini.php

Mayte*

Mayte*

25-09-2009 om 21:21

Hier ook de kolf 2x gebruikt

Ik had een medela mini electric. Heb overigens bij de tweede wel veel last van spruw gehad. Maar of dat nu aan de kolf lag? De kolf was in ieder geval niet al door de eerste keer besmet geraakt met spruw. Nu voor de derde heb ik een handkolf gekocht (want had de mini electric ook al de deur uitgedaan en ik vond het ook een lawaaierig ding). De kolf die ik nu heb kan je helemaal uitkoken (alle onderdelen), dus die zou je best tweede hands kunnen kopen of voor een tweede ronde gebruiken.

Waar ben je bang voor? Dat je kolf het begeeft omdat je hem voor de tweede ronde gebruikt? Als dat het is, zou ik er niet zo moeilijk over doen. Gewoon weer deze gebruiken en als hij het begeeft, koop je toch alsnog een andere?

Dees 68

Dees 68

25-09-2009 om 22:15

Zelfde kolf

En ik gebruik hem nu voor mijn 3e kind en ik er nog nooit problemen van gehad (ding is 10 jaar oud). Ik heb zelfs de schelpen gewoon hergebruikt (na flink uitkoken).

Lijkt me overigens sterk dat er melk in het motortje kan komen, als je goed in de schelp kijkt zie je dat dat practisch onmogelijk is door de manier waarop de schelp is vormgegeven. En bovendien zou je dat toch echt wel merken lijkt me: elektriciteit en vocht gaan meestal niet zo goed samen. Sterker nog, ik zou eigenlijk vinden dat Medela een ondeugdelijk produkt op de markt heeft gebracht als dit zomaar zou kunnen gebeuren.

Ik denk overigens ook dat Medela vooral gewoon heel graag erg veel nieuwe kolven verkoopt .

Ben trouwens ook wel benieuwd wat de deskundigen onder onse er van vinden...

Morgana Fata

Morgana Fata

25-09-2009 om 22:27

Overleven

En hoe lang leeft spruw?(of wat anders) Ik bedoel, meestal zit er wel enige tijd tussen het afkloven per kind. Als er dan al besmette melk in de motor komt, die dan weer terug gepompt wordt (lijkt me niet logisch, maar dat terzijde)Dan zit die besmette druppel melk dus heel lang in die motor. Alle melk droogt wel uit in de tussentijd, dus hoe lang leeft de bacterie zonder voedingsbron?

Anna3

Anna3

25-09-2009 om 22:31

Overdreven

Ik heb bij het Borstvoedingscentrum een kolf gekocht van Ameda. Daar werkt het zo dat je deze kolf in huis haalt en als-ie bevalt, dat je hem dan kunt houden, na betaling van het volle bedrag. Betekent dat je dus niet altijd de eerste gebruiker bent.
(Overigens heb ik zelf nadrukkelijk om een gloednieuwe gevraagd (en gekregen), want als ik het volle bedrag betaal, dan wil ik niet iets dat misschien al vijf andere vrouwen gebruikt hebben. De doos waar mijn eerste exemplaar in zat was al behoorlijk beschadigd.)
Wat ik hier maar mee wil zeggen is dat ik denk dat het voor je gezondheid en die van je baby (denk ik) niet erg is dat een 'amateurkolf' niet gloednieuw is, want dan zouden ze bij het borstvoedingscentrum geen 'tweedehands' kolven verkopen.
Overigens heeft de firma Vos in Amsterdam deze Ameda ook gewoon in de verhuur. De schelpen en slagen e.d. koop je uiteraard wel nieuw.
Idd, wat de vorige posters ook al meldden: een verkooppraatje van Medela, inspelen op de onzekerheid van moeders en vaders.

Dees 68

Dees 68

25-09-2009 om 23:12

Schoonmaken kan:

Zie:

http://www.medela.nl/BENELUX/breastfeeding/challenges/MiniElectric_CleaningInstructions.pdf

Een mooie instructie over hoe je het motortje kunt schoonmaken.

En ik blijf erbij: volgens mij kan het bijna niet, je moet al onderste boven hangend gaan kolven, wil er melk in de opening van de schelp naar het motortje lopen.

aatje

aatje

26-09-2009 om 09:19

Tweede kind

is iets anders dan tweedehands, daarmee wordt bedoeld de tweede moeder. Je kunt je eigen kolf natuurlijk best voor je tweede kind gebruiken, als er iets in je melk zit dan krijgt dat kind het toch wel binnen. Je wilt alleen niet dat je kind iets binnenkrijgt wat JIJ niet in je melk hebt zitten.
Of het overdreven is moet je zelf bepalen, de kans is klein maar niet nul.
En die kolf van Ameda is bedoeld voor de verhuur, dus dat kan met dat model ook gewoon. Zoeentje kun je dus veilig tweedehands aanschaffen.

aatje

aatje

26-09-2009 om 09:22

Dees

Die tekst geeft al aan dat er melk in de motor kan komen. Dat kun je schoonmaken omdat hij dan niet meer goed werkt, maar dat is niet sterilisatie-schoon. In een ziekenhuis zou dat zeker onvoldoende zijn voor hergebruik bij iemand anders.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-09-2009 om 16:37

Verkooppraat

Ik houd het op verkooppraat. En logisch, dat zou ik ook doen als ik verantwoordelijk was voor de marketing van die apparaten. Je zoekt steeds naar mogelijkheden om de omzet te verhogen, en dan is de grote groep vrouwen die nu een tweedehands kolf koopt natuurlijk interessant. Bovendien zijn 'jonge moeders' zéér gevoelig voor het type argumenten dat ze gebruiken. Want willen we niet allemaal het aller allerbeste voor onze baby? Ze spelen in op deze emoties, heel slim. En moeders (en vaders) nemen de argumenten over en gaan elkaar erop aan spreken. 'Dat mag niet hoor, zo'n tweedehands kolf, weet je wel wat er allemaal mis zou kunnen gaan?'

Kiki

Kiki

26-09-2009 om 20:46

Ok duidelijk

ik ga maar gewoon mijn oude kolf gebruiken. Het is inderdaad gewoon zot om iedere keer een nieuwe aan te schaffen.
Ik ben zo'n muts die dan gaat twijfelen.

aatje

aatje

26-09-2009 om 20:57

Doen

Zou ik zeker doen hoor Kiki, als het hij het nog goed doet is het goed. Ik begrijp niet waarom je daaraan ging twijfelen n.a.v. de te tekst van medela waar je mee begon? Die gaat toch over tweedehands kolven dus meerdere moeders en helemaal niet over je eigen door jezelf gebruikte kolf?

Dees 68

Dees 68

28-09-2009 om 15:25

Aatje

Ja ach, daar moet ieder zijn eigen afweging in maken.

Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik mijn kolf 10 jaar geleden ook nieuw gekocht heb en dat ik toen echt niet nagedacht heb over een 2ehandse (er was trouwens ook nog geen Marktplaats, dus ook niet zo makkelijk aan te komen).

Het zit een beetje op het zelfde niveau als de tweedehands maxi cosi's vind ik.

W

W

29-09-2009 om 16:35

Niet doen

Als professional weet ik dat je geen 2e hands kolven moet gebruiken. Mensen thuis maken een kolf niet zodanig schoon dat hij bacterie vrij is. Wist je dat HIV ook overgedragen kan worden via melk? Ik heb zelf bij mijn eerste een geleende kolf gebruikt, bij mijn 2e heb ik me verwend met een nieuwe die ook veel beter kolfde! Veel kolven zijn gemaakt voor 1 borstvoedingeperiode. Dat wil niet zeggen dat je niet al je kinderen er mee kunt voeden, dit betekent puur dat als de motor het bij je 3e niet meer trekt je niets aan je garantie hebt.

Wil je vanwege de prijs toch een 2e hands, koop dan inderdaad een nieuwe borstschelp en slang erbij!

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2009 om 19:14

Mag ik zo vrij zijn om naar je professionele achtergrond te vragen? De link die je legt naar overdracht van het HIV-virus slaat namelijk helemaal nergens op.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.