Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kolven voor dummies

Vorige week heb ik me er eindelijk toe kunnen zetten om een kolf uit te kiezen (Medela Pump in style) en deze is gisteren geleverd. In de eerste dagen na geboorte van mijn zoontje heb ik in het ziekenhuis gekolfd met een Medela Symfony om de voeding op gang te krijgen na een ks. Hoewel het kolven in het ziekenhuis goed ging had ik er niet zo heel veel zin in om weer met kolven te beginnen. Ik heb het dus misschien een beetje te lang uitgesteld.
Vanmorgen voor het eerste gekolfd en in ongeveer 8 minuten een score van bijna 50 mililiter (jippie!). Ik ben van plan om elke ochtend te kolven om zo vast aan het flesje te wennen en te beginnen een voorraad op te bouwen voor als ik eind januari weer moet werken. En eventueel kan ik de voeding gebruiken wanneer ik wegga zonder het mannetje. Niet dat ik dat nu in de planning heb, maar je weet maar nooit.
Nu heb ik de volgende vragen in de catergorie 'kolven voor dummies'.
1. Kan ik een inschatting maken hoeveel mijn zoontje (acht weken, ik schat ruim 5 kilo, gemiddeld 7 voedingen per dag) aan voeding nodig heeft om voldaan te zijn na het drinken? Op basis van informatie op internet kwam ik uit op ongeveer 100 ml per voeding. Ik wil niet te veel melk uit de vriezer halen en meegeven als ik hem wegbreng omda ik niet zomaar wil weggooien.
2. Wat betreft het wennen aan flesje drinken (wil ik vanmiddag mee beginnen). Is dat iets om dagelijks te doen of is een paar keer per week genoeg? Ik begreep dat het vooral belangrijk is om regelmatig te blijven herhalen en het niet in het slop te laten raken als het eenmaal goed gaat.
3. Wat is nu de beste manier om melk te bewaren in de vriezer? In het archief vond ik al hele draadjes over of diepvrieszakjes, goedkope flesjes, ijsblokzakken, etc. Mijn vraag is hoe je handig de data kan bijhouden om te weten hoe oud de melk is. Vooral bij de ijsblokjes en diepvrieszakjes snap ik niet hoe ik dit moet doen.
Dat zijn mijn vragen voor nu, er komen er vast nog een aantal bij...
Maanve

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maanve

Maanve

09-12-2010 om 13:08 Topicstarter

Vraag 4!

En nog deze:
4. Ik lees overal dat je niet een fles moet gebruiken met een te groot gat in de speen zodat babies nog wel hun best moeten doen met zuigen. Ik heb van Avent twee spenen maat 1 (met één gat, vanaf maand 0) en twee spenen in maat 2 (met twee gaten, vanaf maand 1). Is het nu het beste om maat 1 te bijven gebruiken. Mijn zoontje is acht weken, dus zou qua leeftijd maat 2 'mogen'.

Fransien

Fransien

09-12-2010 om 13:23

Antwoorden

Vraag 1: let erop dat het richtlijnen zijn, de ene baby houdt zich eraan, de andere niet, geef de eerste dag een dubbele voorraad mee van wat je berekend had, op dag 2 (na wat wennen dus) anderhalf keer van wat je op dag 1 nodig had, en zo dus een beetje aanpassen aan je kind.
Vraag 2: eens per week is echt genoeg als het goed gaat en je geen moeilijke baby hebt, anders meerdere keren per week, dagelijks is alleen voor de lastpakjes onder de baby's
Vraag 3: goedkope flesjes vond ik het handigst, je hebt luiertape uit je kraampakket, stukje afscheuren, het is net schildersplakband, datum op zetten, opplakken, klaar, houdt goed in de vriezer (wel op een droge fles plakken dus)
Vraag 4: met de kleinste maat beginnen, het gaat goed als de baby er ongeveer evenlang over doet als bij jou aan de borst, neem niet een te grote, dan krijg je borstweigeraars (mijn oudste, zucht).
De Medela PiS heb ik ook voor 3 gebruikt, ideaal ding. Als het kolven op het werk niet lukt, kun je aan de huisarts oxytocinespray vragen, verlaagt de drempel voor een toeschietreflex. Bij acute borsten op ploffen, neem otrivin, zit ook een klein beetje in. Zorg voor extra zoogcompressen in je tas als je gaat werken, scheelt in de genante vlekken is mijn ervaring. Een vriendin van mij heeft op een gegeven moment (ze had een hongerlap van een kind) een thermosfles meegenomen voor de melk, zij kolfde al gauw zo'n 800cc op een werkdag en haar kind dronk op een etmaal zo'n 1300cc, dat past niet zo makkelijk in de normale flesjeshouders.
Meer vragen, stel ze gerust. Ik ben nu voor mijn vierde aan het kolven.

Merel78

Merel78

09-12-2010 om 13:47

Maanve

Ik heb bij zowel mijn dochter (3.5) als zoon (9.5) maand volledig gekolfd, resp. vanaf dag 1 ruim 6 maanden lang als vanaf 2 weken tot 8 maanden (en toen afbouwen),dus ik heb wel redelijke ervaring met kolven.

1. het hangt er erg vanaf hoeveel en hoe vaak je zoontje nog drinkt. Mijn zoontje is nu 9 maanden, heeft dus vanaf 2 weken de fles gekregen en zat in het begin al snel op 6 voedingen, al gauw (maar sorry, ik vergeet zo gauw per wanneer) naar 5 gegaan. Vanaf het vaste voedsel (6 mnd) zat ie op 4, en vanaf 8 maanden is ie naar 3 gegaan. toen dronk hij inmiddels wel volle flessen van 180 cc. Maar goed, jouw zoontje is nog klein, dus ik denk dat 100 cc een mooie schatting is om mee te starten. Je kunt het uitproberen en zien hoe het gaat en of hij meer of minder drinkt.

2. dat durf ik niet te zeggen, want ik heb fulltime gekolfd. In de eerste twee weken kreeg hij om en om de borst en een flesje (vanwege kloven, borstontsteking en alles wat maar niet wilde lukken - hij liet steeds los)
mogelijk heeft iemand anders nog tips

3. mijn ideale manier van bewaren: ik heb van alles uitgeprobeerd en het handigst vond ik een ijsblokjeshouder met een deksel. daar deed ik de melk in tot ze bevroren was en dan haalde ik de ijsblokjes los en in diepvrieszakjes borg ik die op in de vriezer. Ijsblokzakjes vond ik een ramp. Goedkope flesjes: zoveel ruimte had ik niet in de vriezer en diepvrieszakjes zijn goedkoper. Ik plakte er een sticker op met de datum van invriezen. je kunt er ook met een watervaste stift de datum opschrijven (voordat je de ijsblokjes er in doet)

4. Ik zou starten met de nulspeen en dan bekijken hoe je zoontje eruit drinkt. als het veel te lang duurt kun je overstappen naar een speen met een groter gat. Mijn zoontje kreeg de borst niet meer, maar ik heb nog lang spenen gegeven met een kleiner gat. Hij dronk dan rustiger.

Veel succes ermee en hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden.

Merel

cqcq

cqcq

09-12-2010 om 14:27

Genummerde flesjes

Ik had een heel stel goedkope flesjes gekocht die op mijn borstkolf pasten. In elk flesje vroor ik ongeveer de hoeveelheid in die mijn kind per keer dronk. Ieder flesje had een nummer (met watervaste inkt op de fles gezet). Op een lijst buiten de vriezer stond voor ieder nummer wanneer het ingevoren was, en hoeveel er in het betreffende flesje zat. Bij het uit de vriezer halen streep je het flesje door op de lijst.

Verder vroor ik zo nu en dan een flesje in als ijsblokjes, om zo aan te kunnen vullen als er net tekort in een flesje zat (NB: moet je er wel op letten dat de ijsblokjes door de opening van de flesjes kunnen).

Merel78

Merel78

09-12-2010 om 15:37

Aanvulling

ja, dat is inderdaad zo: niet bij elke fles passen de ijsblokjes. maar ik vond de aventfles sowieso het fijnst, en daar passen ze goed door

Merel

Clowntje

Clowntje

09-12-2010 om 16:08

Mijn antwoorden

Hoi Maanve,

Ik heb bij kind 2 en 3 ook gekolft op mijn werk. Ik kolfde in het begin (vanaf 4 maanden tot 8 maanden) 2x per dag op mijn werk. Bij kind 2 toen ook nog een maand of 2 1x dag. Daarna niet meer kolven wel nog BV (ochtend en avond en overdag als ik thuis was).
Dat voorraadje in de vriezer vond ik ook heel fijn, dat haalde in het begin de druk van het genoeg moeten kolven op mijn werk er wel vanaf. Als het een keer niet lukte was dat niet zo erg, er lag nog genoeg.

1. Mijn dochters kregen in het begin iets van 125 ml per voeding (2 voedingen bij de oppas) en vanaf 5 maanden 150 ml per voeding. Dat heb ik aangehouden tot dat ze 1 waren of zo (hadden ze blijkbaar genoeg aan). Ik denk dat er wel meer in zou kunnen maar ze waren tevreden en ik hoefde in ieder geval niets weg te gooien.

2. Oefenen heb ik met kind 2 gedaan vanaf een week of 10 en toen 2x per week of zo. Met 4 maanden ben ik gaan werken en dat ging prima. Met kind 3 ook met 10 weken gaan oefenen, ging heel goed. Tijdje niet meer gedaan en met 5 maanden (toen ze echt uit de fles moest drinken) hadden we een flesweigeraar. Is uiteindelijk na een week of 6 weer goed gekomen.

3. Bewaren van de melk deed ik in Avent bakjes, die kun je makkelijk hergebruiken. Na gebruik in de afwasmachine en klaar voor de volgende vulling. Ieder bakje gevuld met 150ml. Ik plakte er een briefje op met datum en aantal ml. Als ik geen hele voeding had gekolfd probeerde ik altijd 100 ml of 50 ml per bakje te vullen, kan je ook combineren tot 150 ml. Zeker toen ze wat ouder waren kregen ze soms gewoon iets minder melk als ik minder had gekolfd.

4. Ik heb maanden lang de avent spenen maat 1 gebruikt. Pas met 10 maanden of zo over gestapt naar speen 2. Dochter 3 (nu 15 maanden) drinkt hier nog steeds uit als ze uit de fles drinkt.

Succes!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2010 om 21:18

Invriezen

Even over het invriezen. Bij mijn oudste wilde ik ook een grote voorraad invriezen voor het geval dat. Dat heeft me veel tijd en moeite gekost omdat ik tijdens mijn verlof tussen de voedingen door kolfde. Uiteindelijk had ik zo'n grote voorraad dat ik melk weg kon gooien. Bij mijn jongste heb ik het heel anders aangepakt. Ik had steeds 1 voeding in de vriezer, de rest kolfde ik op de werkdag voor dat de voeding nodig was. Als het kolven niet luke kon ik dan 's avonds nog een keer bijkolven. Dit scheelde me heel veel gedoe en was uiteindeljk veel relaxter dan het opbouwen van die grote voorraad.

Voor het invriezen vind ik die aventbakjes met schroefdeksel het makkelijkst, kun je later ook gebruiken om eten in te bewaren enzo.

Rembrand

Rembrand

09-12-2010 om 22:18

Www.borstvoeding.com

Daar kan je veel info over kolven, invriezen, ontdooien, opwarmen en geven van moedermelk vinden.
M.

Rembrand

Rembrand

09-12-2010 om 22:19

Fransien

Nooit van gehoord dat er oxytocine in Otrivin zou zitten. Mag ik vragen waar je die informatie vandaan hebt ? Groetjes M.

Biene M.

Biene M.

10-12-2010 om 08:03

Handige zakjes

Ze zijn niet goedkoop, maar deze zakjes vond ik superhandig voor het invriezen van melk: http://www.prettymum.nl/baby+aan+je+borst/zakjes_y_flessen_y_spenen/lansinoh/lansinoh+melkbewaarzakjes

Je kunt de datum erop schrijven en ook hoeveel erin zit. Om ze in te vriezen legde ik ze plat in de vriezerlade, dan bevroren ze als plakken. Eenmaal bevroren zette ik ze op datum gesorteerd rechtop. De hoeveelheid in de zakjes varieerde ik, dan kon ik altijd precies genoeg ontdooien. Ik maakte vooral veel zakjes met 60 of 90 ml.

De twee grootste voordelen van deze zakjes zijn dat ze erg weinig ruimte in de vriezer innemen en dat je de melk heel snel kunt ontdooien (allebei in tegenstelling tot die Avent bakjes, die hebben grotendeels ongebruikt in de kast gestaan. Je mag mijn Aventbakjes trouwens wel hebben als je wilt, ik woon ook in Amsterdam). Het nadeel is natuurlijk de prijs; je gebruikt elk zakje maar 1 keer. Ze zijn o.a. verkrijgbaar bij het borstvoedingscentrum in Oost en bij de cadeaushop in het AMC.

In de periode waarin ik op mijn werk meestal precies de hoeveelheid melk kolfde die mijn zoontje binnen een paar dagen op de crèche zou drinken, ging die gewoon in zo'n Medelaflesje. Daar had ik er wat extra van.

Fransien

Fransien

10-12-2010 om 10:56

Rembrand

van de verloskundige, zat volgens haar een heel klein beetje in.

Maanve

Maanve

10-12-2010 om 12:06 Topicstarter

Reacties

Hallo allemaal,
Respect hoor voor de langkolvers onder jullie! Ik ben zeker van plan door te zetten, maar kolven is nog niet mijn nieuwe hobby... Het fijne van borstvoeding vind ik dat het geen gedoe is en dat hele kolfapparaat, het omspoelen, melk opbergen, een opbergsysteem verzinnen, etc, het valt voor mij allemaal wel in de categorie 'gedoe'. Maar goed, ik ben wel blij zoveel ervaringsdeskundigen te treffen hier!
vraag 1: Ik ga inderdaad eens proberen hoeveel hij uit de fles drinkt wanneer ik hem geef tot hij verzadigd is. Tot nu toe heb ik gisteren en vanmorgen tussen de voedingen door gekolfd en dat heeft 100 ml melk opgeleverd. Ik kolf dan morgenochtend nog en dan moet ik zo'n 150 ml hebben om te proberen wanneer hij genoeg heeft. Ik weet niet meer wie het schreef, maar een baby die 1300 cc per dag drinkt, dat is een hoop! Mijn mannetje lijkt met de dag een bollere buik te krijgen, dus misschien is hij ook wel zo'n monster-drinker.
vraag 2: Ik heb gisteren en vanmorgen geprobeerd om ongeveer 10 cc voeding uit de fles te geven. Tot nu toe geen succes. Ik word vooral vol onbegrip aangekeken en daarna leidt het tot huilen. Ik ga morgen proberen het door mijn man te laten geven en anders ga ik na het weekend eens kijken naar andere spenen.
vraag 3: Een hoop verschillende methodes voor melk bewaren. Biene, ik heb gekeken naar die zakjes, maar vond ze nogal prijzig! Wel heel handig die platte pakketjes. Roosje Katoen, ik ben op zich niet van plan om liters te gaan sparen hoor. Als ik voor een dag vooruit heb om inderdaad de druk van het kolven af te halen, dan ben ik al tevreden. Ik ga denk ik eerst die zakjes van Biene proberen vooral omdat ik niet een al te grote voorraad wil aanleggen, volgende week ben ik in de buurt van de borstvoedingswinkel in Oost, dus dan ga ik daar eens kijken. Biene, bedankt voor het aanbod van de Avent bakjes, lief!
vraag 4: Tot nu toe dus het flesje geprobeerd met de Avent 0 speen. Ga deze eerst nog een paar keer proberen voor ik eventueel overga op een andere speen.
Bedankt voor al het meedenken!
Maanve

Rembrand

Rembrand

10-12-2010 om 12:07

Verloskundige in de war.

In syntocinonspray zit oxytocine.
In Otrivin zit xylometazolinehydrochloride
Wellicht omdat ik allebei de stoffen een x zit
Of ze denkt dat een moeder wel zal toeschieten door het placebo-effect.
M.

Rembrand

Rembrand

10-12-2010 om 12:11

Globale rekensom

Hoi Maanve,
Je kunt een globale rekensom loslaten zodat je ongeveer weet wat je hem aan kunt bieden.
Per kilo baby reken je 150 cc melk. De uitkomst van de som is zijn totale dagbehoefte. Dit sommetje gaat op tot ongeveer een liter ( of iets meer). De meeste baby's zullen niet meer dan 1 liter drinken ( uitzonderingen daar gelaten haha).
De uitkomst van de som deel je door het aantal voedingen dat hij per dag krijgt en dan heb je wat je ongeveer in de fles kunt aanbieden.
Dus bij een baby van 5 kilo kom je uit op 750 cc per etmaal. Als hij vijf voedingen vraagt zal hij 150 cc in de fles aangeboden krijgen. Sommige baby's drinken dit niet op en wachten liever tot hun moeder weer aanwezig is. Zij vinden de origele verpakking toch lekkerder
Andere baby's willen meer dan wat ze globaal zouden "moeten" krijgen.
Niet erg, maar je moet het wel bij elkaar kolven.
Groetjes M.

xx

xx

10-12-2010 om 22:33

Zakjes

Hier ook zakjes van MEdela, ideaal, kun je gewoon bij een babyspeciaalzak of via internet bestellen. Neemt veel minder ruimte in dan de AVENT via bekers.

gr.
Sannie

Fransien

Fransien

11-12-2010 om 10:31

Rembrand

Ik weet het niet, ze waarschuwde nog dat ik otrivin moest nemen en niet de apothekersvariant. Van de apothekersvariant weet ik dat er alleen de werkzame stof tegen gezwollen neusslijmvlies in zit, bij otrivin staat er heel wat meer op de ingredientenlijst. Ook vanuit de vraag destijds kreeg ik niet de indruk dat het het aanraden van een placebo was (er was namelijk geen probleem met de toeschietreflex bij het kolven).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.