Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Vic

Vic

16-08-2012 om 15:29

Korte slaapjes

Mijn neefje van 3,5 maand maakt overdag altijd korte slaapjes, van maximaal 3 kwartier. 's nachts slaapt hij wel redelijk door, van de laatste fles om 00.00 uur tot een uur of 06.30 uur. Klinkt op zich prima, maar mijn zus komt overdag aan weinig dingen toe omdat neefje tijdens zijn wakkere tijd vooral op schoot wil zitten en rondkijken. Zou dat nog overgaan, in de zin dat hij overdag ook eens een keer 2 à 3 uur gaat slapen? Ze moet hem ook altijd inbakeren omdat hij anders heel gefrustreerd met zijn armen en benen rondmaait en niet in slaap komt. Dat herken ik helemaal niet van mijn eigen kinderen, die deden het wel min of meer 'volgens het boekje'.
Hebben jullie nog adviezen om neefje makkelijker te laten slapen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marjanne

marjanne

16-08-2012 om 20:25

Slaapcyclus

Misschien hem rustiger te slapen leggen, zodat hij weer verder kan slapen of in een draagdoek bij je knopen. Mijn ervaring is dat kinderen dan lekker slapen en makkelijk weer inslapen bij wakker worden. Bovendien heb je je handen vrij en kan je zelfs bv eten koken als je je kindje op je rug draagt.

info over slaapcyclus: Bij een pasgeboren, voldragen baby duurt de slaapcyclus ongeveer 50 a 60 minuten, maar neemt met ongeveer 3 maanden toe tot zo’n 90 minuten, een patroon dat vervolgens het hele leven blijft gehandhaafd. Ongeacht de lengte van de cyclus, uw kind heeft in de lichtere slaapmomenten tussen de cycli de grootste kans om wakker te worden. Misschien gaat uw kind op zo’n moment zitten, of beweegt of mompelt hij wat, maar als hij met rust wordt gelaten valt hij meestal vanzelf weer in slaap.

Een pasgeboren baby komt in de REM-staat zodra hij in slaap valt, terwijl een oudere baby of kind eerst in de non-REM-slaap terechtkomt. Een baby heeft 15 minuten nodig om volledig in slaap te komen, hoewel dit bij de meeste kinderen sneller gaat. Als ze eenmaal slapen, duurt het ongeveer 10 minuten om de diepe slaap te bereiken en tijdens dit slaapstadium is het bijna onmogelijk om uw kind te wekken.

Dat ken ik

Zo was mijn zoon ook. En ja, dat is goed gekomen. Ik werd er ook helemaal gek van, want inderdaad, je kan niks. 's Nachts was-ie voorbeeldig: van het naar bed gaan om 7 uur tot de late voeding werd er geen piepje vernomen, en ook de rest van de nacht ging het goed tot half zes, (met een onderbreking voor een voeding, en om half zes wakker - dat doet jouw neefje beter) maar overdag was een ramp. Op de creche ook, trouwens. Alleen in de kinderwagen sliep hij wel eens langer.

Ook wij bakerden in.

En toen op een dag kwam ik hem ophalen van de creche en toen vertelde de leidster trots dat hij anderhalf uur aan een stuk geslapen had. Weet niet meer wanneer dat was.

Ik weet wel dat zoon nog heel lang een lange middagdut deed, daar hebben ze hem op de creche van moeten laten afkicken.

Dus ja, het komt goed, nee, ik heb geen tips. Ik dacht ook dat zoon een slaapprobleem had. Maar hij was vrolijk, dronk goed, groeide goed en was gezond, en na enige tijd drong tot mij door dat ik een probleem had met zoons slaap, hijzelf niet.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

18-08-2012 om 23:19

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Om eerlijk te zijn vind ik het wel wat magertjes. Als ik 7 jaar geleden een babyvraag stelde had ik binnen een uur 10 reacties
Anyway, ik heb wel eens voorzichtig geopperd om neefje wat rustiger weg te leggen (in zijn eigen kamer bijvoorbeeld, of achter in de woonkamer). Dat bleken ze ook al eens geprobeerd te hebben zonder succes. Ik moet natuurlijk als tante een beetje oppassen dat ik niet teveel goede raad geef ('geef hem maar een weekje aan mij, dan leer ik hem wel slapen'), want dat wordt niet altijd als goede bedoeling gezien.

marjanne

marjanne

19-08-2012 om 08:02

Vic

Het is idd rustiger dan 10 jaar terug, MAARRRRR het is nu ook zomervakantie en het forum is dan ik zomerslaap.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-08-2012 om 22:09

Goeie raad

Als moeder van kinderen die ook vreselijk slecht sliepen krijg ik nog de kriebels van je 'goede raad', ook al is het vast als geintje bedoeld. Of het goed komt weet niemand, maar ik geloof niet in kinderen 'leren slapen'. Als ik jou was zou ik aanbieden afentoe op te passen, zodat de moeder zelf even kan gaan slapen of iets voor zichzelf kan gaan doen, daar had ik destijds het meest behoefte aan.
Overigens is drie kwartier berucht, ik had een vriendin die altijd na drie kwartier naast het bedje ging staan en er snel een speentje in stopte als de baby wakker werd. Bij haar hielp het, dus wie weet....

dc

dc

19-08-2012 om 23:47

Even wachten

Vaak ging ik er te snel naar toe, en werd de baby helemaal wakker. Doordat mijn man me vaak tegenhield, kwam ik erachter dat ze vaak na 10 minuutjes emmeren weer diep in slaap vallen, en dan vaak langer! Dus ik zou haar aanraden om even te gaan stofzuigen of douchen ofzo als de baby wakker wordt.

vaasje

vaasje

20-08-2012 om 14:40

Even wachten

Vind ik wel een goeie tip van dc.
Ook zou ik proberen te vertellen dat op schoot houden niet zo goed is voor het kindje. Maar lekker op de buik in de box liggen goed is.
Dit moet natuurlijk wel even opgebouwd worden.

En ik moest echt even m'n tijd anders indelen. Zodra kleine man s avonds op bed lag kon ik gaan poetsen etc

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niet goed voor het kindje?

Enlighten me.. Waarom zou dat niet goed zijn? Babietjes kunnen ook op schoot liggen.. Of bedoel je niet fysiek?

vaasje

vaasje

21-08-2012 om 06:45

Ontwikkeling

Voor de emotionele ontwikkeling is het tuurlijk heel goed om te knuffelen.
Maar voor de sociale en lichamelijke ontwikkeling is het belangrijk ook goed zelf te kunnen spelen en de ruimte te krijgen om zelf te kunnen ontwikkelen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mwah

"Maar voor de sociale en lichamelijke ontwikkeling is het belangrijk ook goed zelf te kunnen spelen en de ruimte te krijgen om zelf te kunnen ontwikkelen"

We hebben het over een baby van een paar maanden oud. Heb je soms dat inbakerboek van Blom gelezen? Die heeft het ook over 'zelf spelen', maar wat zo'n larf doet zou ik nou niet direct spelen noemen. Naar hun handjes kijken doen ze trouwens net zo hard als ze op schoot liggen.

Tegen de tijd dat een kind gaat zitten is het wat anders, maar dan is de 'eeuwig en altijd op schoot lig-fase' ook wel achter de rug. Blijkt ergens uit dat kinderen die in de eerste maanden veel op schoot liggen later minder zelf spelen? (en dan nog, 'erna' is niet 'erdoor', enzo...)

Groeten,

Temet

vaasje

vaasje

21-08-2012 om 23:11

Temet

Nee. Ik spreek uit ervaring. En heb het op meerdere cursussen gehoord.
Maar ieder z'n eigen manier.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

22-08-2012 om 01:19

Hemel wat een flauwekul

Natuurlijk is het niet slecht voor een baby om op schoot te zitten of te liggen, wat is dat nou weer voor een flauwekul. Goeroes zouden voor eens en voor altijd eens op moeten houden om hun modegrillen te willen verkopen met de al oude leus "dat hun manier de enige is die zo goed is voor de ontwikkeling van de baby". Ik kan me niet voorstellen dat het zich volledig overstuur krijsen van een baby goed voor hem is omdat ene Blom ofzo heeft bedacht dat de stakker moet leren om alleen te 'leren' slapen of spelen en de ouders daar te heilig in geloven ipv hun gevoel te volgen en dat kind troost en geborgenheid te bieden.
Pfff, als je een verse baby hebt zullen ouders en baby op een één of andere manier het ritme moeten vinden wat bij hen past. En net als volwassen verschillen in hun voorkeuren doen baby's dat ook. Je hebt langslapende baby's en kortslapende. Baby's die stilte en rust willen en andere die juist alleen tot rust komen in gezelschap.
Als je daar als ouder een beetje in mee kan gaan heb je de rustigste babytijd. Het komt echt allemaal heus wel goed.
Ik kan wel aanbevelen om als je het geluk hebt een baby te hebben die 's nachts slaapt vooral niet aan het ritme te gaan sleutelen, want dan loop je het risico dat wat hij over dag meer slaapt vervolgens 's nachts niet meer doet, wat erg lastig is als je als volwassene op dat moment wel zou willen slapen.
Als moeder van 4 kinderen heb ik ervaring met verschillende soorten baby's. De één sliep gelijk door en dronk veel met lange tussenpozen, de ander alleen hazeslaapjes en heel erg veel kleine drinksessies dag en nacht. Het is sociaal-emotioneel helemaal goedgekomen met alle vier.

Ervaring

Hoe dan ervaring? Je hebt je baby veel op schoot gehad, en nu kan hij als zesjarige zichzelf niet vermaken, zoiets?

Maar ook dan: dat iets optreedt na iets anders wil niet zeggen dat het door dat andere wordt veroorzaakt.

En dat je het op cursussen gehoord hebt. Tja, velen spreken elkaar na. Zo af en toe is er weer eens een heersende leer. En dan 20 jaar later weer een andere.

Kijk, als je je vijfjarige nog de hele dag op schoot hebt, dan lijkt me dat er wellicht enige reden is tot zorg. Maar een baby van twee maanden - neu.

Groeten,

Temet

Onzin

Een baby van 2 maanden is nog helemaal niet in staat om zichzelf te vermaken, laat staan dat ie dat kan leren.
Evolutionair gezien HOORT kind juist op schoot of tegen mama's lijf en beslist niet alleen in een bedje, kind wordt geborn met de verwachting dat dat ook zal gebeuren.
Nou is de hele tijd op schoot niet altijd praktisch (daar zijn draagdoeken voor uitgevonden), en als kind het OK vindt kun je het best wegleggen. Maar lijkt me onzin om te gaan zeggen dat veel op schoot slecht is voor een kind, in tegendeel juist.

Wordt tijd oor wat meer cursussen met tegengehouden tegen de Blom - maffia...

Kiki

Kiki

23-08-2012 om 21:01

Baby's kun je niet verwennen

vind ik dan. En niet alles wat je op cursussen hoort is waar.

En ieder kind is weer anders. Mijn oudste twee sliepen bij mij in bed, maar mijn jongste slaapt bij mij totaal niet en slaapt van begin af aan in zijn eigen bedje. Wat best leuk is, want dan heb ik tenminste die wieg niet voor niets gekocht.

In het begin hadden ze niet echt een ritme en inderdaad hazenslaapjes en waren ze veelal bij mij op schoot, op mijn arm of in de draagdoek, ze zijn alle drie ondernemende kinderen geworden.

Ik boog altijd maar een beetje met hun behoeften mee, gaat vanzelf over is mijn devies.

marit1980

marit1980

23-08-2012 om 23:14

Het onderwerp...

Zou fijn zijn wanneer het nog over het onderwerp korte slaapjes gaat...

Overigens ben ik t er wel mee eens dat je je kindje gewoon lekker op schoot moet nemen wanneer je je daar beide prettig bij voelt.

Ik merk soms aan mijn kleine meid dat ze t op schoot, rechtop zitten, na een tijdje zat is. Dan leg ik dr lekker even in de box en vermaakt ze zich prima.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Baby's en schema's

In mijn ervaring (één baby) houden baby's zich niet aan schema's. Mijn zoon was een uitermate tevreden baby, die wel heel veel wilde drinken (nooit langer dan 3 uur tussen de voedingen en aan het einde van de dag vaak clusteren) en graag in de buurt wilde zijn. Overdag sliep hij wisselend op mijn borst, in zijn bed of in de draagdoek, terwijl ik tv keek of een boekje las. De slaapjes waren vaak kort, behalve tijdens het wandelen buiten. Dan kon hij zo twee uur slapen. Ik had het idee dat zoon van elk geluidje wakker werd. Wij wonen in een goed geisoleerd appartement waardoor er overdag binnen nauwelijks geluid is. Wanneer hij in slaap viel bij zacht radiogeluid of praten leek hij iets langer te slapen en niet zo snel wakker te worden.
Ik baalde ook wel eens van die korte slaapjes. Als ik zoon dan had weggelegd, wat had opgeruimd en thee had gezet, dan was hij er alweer. Maar goed, met een baby kan je makkelijk in dat schema meegaan. Straks als er een tweede is ben ik benieuwd in hoeverre het lukt om het ritme van baby aan te volgen. Overigens slaapt zoon nog steeds weinig overdag. Vaak tussen de middag maar een uurtje, maar hij slaapt al tijden van half acht 's avonds tot half acht 's morgens. Ik klaag dus maar niet over dat korte slapen overdag .
Maanve

yonami

yonami

24-08-2012 om 14:01

Hier ook

een baby van 3,5 maand en hij slaapt ook zo'n drie kwartier tot een uurtje elke keer overdags. 's avonds krijgt hij om 23.00 zijnlaatste voeding en vaak is hij tegen 4.00 aan het rommelen dan geef ik zijn speen en een hand van mij op zijn buik en dan wil hij nog wel eens na een poosje weer in slaap vallen tot zo'n 6.00/ 6.30. Nou ja hij is mijn 4e, de oudste sliep nooit was echt een ramp. daarna twee keer een meisje die een stuk beter sliepen en nu een jongen die weer iets onrustiger is. Tja slapen kun je volgens mij niet afdwingen.

Vic

Vic

24-08-2012 om 15:08

Het komt dus vaker voor. Mooi, want ik had al tegen mijn zusje gezegd dat het meestal vanzelf wel goed komt Ze vroeg me hoe mijn kinderen het deden, maar die zijn schijnbaar niet representatief. Sowieso sliepen ze van 20.00 uur tot 06.30 uur vanaf 10 weken (oudste) en 6 weken (jongste). Met oudste heb ik de eerste drie maanden overdag wel veel rondgelopen omdat ze anders de boel bij elkaar huilde, maar daarna maakte ze keurig twee of drie lange slaapjes per dag. Jongste was een slaapkop. Zij zat al vanaf de eerste week in een regelmaat qua voedingen (wel bv), en ging na de voeding bijna direct slapen tot de volgende voeding. Ik heb me de eerste maanden serieus afgevraagd of ik haar niet verwaarloosde. Ze zat per dag maximaal 1,5 uur op schoot, alles bij elkaar.

Yonami ot

Yonami! Wat leuk om te lezen dat je inmiddels een zoon erbij hebt. Ik weet nog dat je in zwangerschap schreef en hoe spannend en zwaar het voor jou was in die periode.
Gefeliciteerd!

yonami

yonami

24-08-2012 om 21:57

Vertigo

Ja dat klopt dat ben ik. En wauw wat is het een lief mooi mannentje geworden,ik geniet zo van hem! Mijn verloskundige zei bij de nacontrole tjee wat zie ik je stralen heel anders dan tijdens de zwangerschap.

Vic

Vic

01-09-2012 om 22:56

Fitness

Ik denk dat ik mijn neefje maar een weekje te leen vraag. Vandaag was hij op visite en ik heb een uurtje met hem rondgehobbeld (konden zijn ouders ongestoord aan de koffie en taart). Ik heb helemaal spierpijn van het vliegtuigje spelen en rondhupsen met bijna 6 kilo baby. Dat is goed voor me

Gut

mijn jongste was een vreselijke slaper maar dus snachts, ik had een moord gedaan voor een goede nacht dan had ik overdag het kind gewoon met een babyeinstein cd voor de tv in een wiegend wipstoeltje gelegd als ik er effe echt geen zin meer in had.

oh dat klinkt wat zuur en karig, ehmmm. Krijgt hij voor dat hij gaat slapen een voeding met evt. vlokken erin (hoe heet dat ook al weer, de jongste bliefde dat niet), hier vielen ze wel als een blok in slaap overdag, alleen dus sávonds en snachts niet.

geeuw als ik er aan terug denk, neee geen baby meer voor mij

dc

dc

02-09-2012 om 09:28

Herkenbaar manda

Vanacht werd de 2e gillend wakker. En gisteren de oudste en eergisteren de 2e. (De jongste slaapt braaf door). Ik kan er echt niet meer tegen!

Ot dc

sterkte daar !! Wij deden wisseldiensten zodat we omste beurt een redelijke nacht hadden, slopend.

liora

liora

02-09-2012 om 19:44

Ook herkenning

Echt oh wat ben ik blijdst ik geen baby meer heb!!!

Peuters

Kunnen er ook wat van ja!! De jongste hier houdt zijn grote broer s avonds wakker en vaak is het na 22u dat hij er eindelijk niet meer uitkomt met zijn grote grijns..
En s nachts zwalkt hij nog een paar x inze kamer in en probeert als zeester bij ons te slapen.
Als baby sliep hij zo perfekt.. De perfekte baby. Dat zet hij ons nu betaald

Er is wel hoop

gisteravond viel mandarijntje (3 jaar) als een blok om 6 uur in slaap (moe van het lange spelen), ze heeft geen avondeten gehad en werd pas om 8 uur vanochtend wakker zonder nachtwandeling richting ons bed !!

Mamvantwee

Mamvantwee

04-09-2012 om 22:48

Uit logeren?

Ik zou je zus aanbieden om de baby een dagje en als ze wil een nachtje over te nemen. Een keer goed slapen is zoveel waard. Ritmes zijn naar mijn mening constateringen achteraf. Mijn kinderen volgden geen enkel boekje, dag en nacht was het hommeles en dat hield pas op toen ze anderhalf waren. Dus op de overleefstand en geen energie verspillen aan het zoeken naar ritmes of redenen, is mijn advies.

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.