Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Mayte*

Mayte*

20-12-2009 om 06:27

Kou en slapen

Waar liggen jullie babies onder/in/op nu het zo koud is? Mijn zoon ligt in een pyjama in zijn dubbele combi-sleeper onder een laken en drie katoenen dekens. Vannacht heb ik daar mijn wollen omslagdoek nog onder gelegd. Toch is hij rond een uur of 5 koud (zijn handjes zelfs steenkoud). Dan verhuist hij van ledikant naar ouderlijk bed en met een beetje geluk slapen we dan nog een paar uur. Maar vaker zit ik om 6 uur al beneden. Ik laat overigens de verwarming 's nachts op 16 graden aan.

Is het een idee om hem op zo'n speciale schapenvacht te laten slapen voor meer warmte? Slapen jullie babies onder wollen dekens? En hoeveel daarvan dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

20-12-2009 om 08:50

Poeh

Hoi,

En ik dacht dat ik een koukleumje had! Mijn mannetje ligt in een dikke slaapzak met mouwen, hij heeft aan een lekkere dikke katoenen broek, t-shirt met lange mouwen en eronder een rompertje met lange mouwen, sokjes.
En dan ligt hij nog onder een lakentje en een katoenen deken.

Ik laat de verwarming op 18 graden tijdens deze koude nachten. En als je zoontje om 6 uur wakker wordt van de kou, slaapt hij dan niet gewoon verder als je hem in bed neemt? Of bedoel je met beneden zitten dat je bij hem zit, ik ken natuurlijk je huis niet en weet niet hoe dat is ingedeeld, maar neem aan dat je met beneden de woonkamer bedoelt?

Ik zou zeker geen schapenvacht doen, lijkt me eng ivm wiegendood.

Liora

Mayte*

Mayte*

20-12-2009 om 11:42

Liora

Dank je voor het meedenken. Wat voor slaapzak heb jij? Ik heb zo'n combisleeper met gevoerde binnenslaapzak en buitenslaapzak met mouwen. Romper met lange mouwen doe ik ook, sokken niet, dat is nog een idee. En idd. de verwarming nog een paar graden warmer aanlaten.

Ik zit overigens met hem beneden omdat hij klaar wakker is en anders iedereen van het gezin wakker maakt.

B...

B...

20-12-2009 om 12:07

Puckabag

hoi,

ik heb sinds kort de puckabag 4 seizoenen.
Ik vind hem geweldig. zitten ook "handschoentjes"aan.
Moet je anders maar eens op googlen.

Ik doe er alleen nog een dekentje overheen. Anders krijgt hij het het zelfs te warm.

groetjes

liora

liora

20-12-2009 om 12:33

Hema

Hoi Mayte,

Ik heb die dikke witte slaapzak van de Hema met mouwen.

Die Puckababy is denk ik wel een goede tip, maar kost geloof ik 80 euro.

Ik heb ook pyjama's met voetjes, dat vind ik ook erg handig met dit weer.

Liora

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-12-2009 om 12:57

Jeetje

Dat is wel heel veel zeg! Mijn zoontje heeft gewoon zijn kleertjes aan en ligt dan onder een laken en drie katoenen dekens. Zijn handjes zijn wel koud, maar dat schijnt niet erg te zijn. Verder voelt hij gewoon warm aan. We hebben de verwarming niet aan op de slaapkamer, maar wel het raam dicht met dit koude weer. Ik las in een boekje van het consultatieburo dat koude handjes niet erg zijn, als het nekje maar lekker warm aanvoelt.

Hier

hebben ze rompertjes met lange mouwen, sokjes, en fleece-pyjama's met voetjes aan. Ze slapen in mouwloze gevoerde slaapzakjes en hebben daar nog een warme deken over heen (type Lodger/ dikke fleece). De thermostaat staat rond de 14-16 graden. 's Ochtends zijn de handjes wel flink koud, maar nekjes (mijn graadmeter) en lijfjes zijn heerlijk warm. 1 wordt nog wel eens wakker rond 5 uur en begint te 'kletsen', maar met een speentje en verder vooral geen interactie slaapt hij tot nu toe rap weer in.
Ik hoop dat je snel een tip/truc vindt om hem tot een uur of 7 te laten slapen!

Amaryllis

Verwijzing

Hoi Mayte,

Ik had voor dit soort situaties wollen ondergoed of een wollen pyamaatje; zie verder het draadje van Kiki over ondertemperatuur in Gezondheid

Hanne.

Hanne.

20-12-2009 om 14:58

Wat veel!

Wat veel hebben jullie kinderen aan.

Hier gewoon de kleertjes van overdag (romper, broekje/legging en een t-shirt), dan een licht gevoerde slaapzak zonder mouwen en een laken met een katoenen deken. Verwarming staat op de slaapkamer niet aan, zal denk ik een graad of 16 zijn (dat is het beneden ook, en 't voelt net zou koud)

De handjes zijn 's morgens inderdaad koud, maar het nekje niet, dus volgens mij gaat dat prima. Ze slaapt er ook prima op. Bij mijn andere twee kinderen wilde ik 's nachts nog wel eens een paar sokjes om de handen doen, maar meer omdat ik dan 's nachts niet van die kouwe handjes tegen me aan kreeg dan dat ze er zelf last van hebben..

Mayte*

Mayte*

20-12-2009 om 15:20

Ja inderdaad veel zeg

Als ik het zo vergelijk. Het nekje voelt echter zo tegen een uur of vijf nog wel warm, maar niet meer zo lekker slaap-warm (als je weet wat ik bedoel), net als zijn voetjes, die toch in de slaapzak zitten. Raam is dicht en verwarming slaat wellicht een paar keer aan per nacht.

Ik heb net even zitten lonken naar de puckabag en ook naar een wollen pyjamapak van een van de sites die Rodebeuk geeft. Maar wat een prijzen hangen daar aan! 90 euro voor de puckabag en 35 euro voor zo'n pyjamapak.

Rodebeuk, deed jij je kinderen ook al wollen rompers aan? (of een mengsel met wol?). Ik vind die rompers best duur en aangezien er regelmatig een ongelukje gebeurd met spugen of ontlasting, heb je er toch meerdere nodig. Het feit dat je het dan ook nog met de hand moet wassen vind ik dan wel een nadeel. Tegelijkertijd ben ik zelf ook erg gecharmeerd van de warmte van wol.

Gouden tip

..van de dame van het CB (sofenbureau, dat wel): je koopt er twee, eentje maat 62/68 en eentje maat 74/80. of 86/92 plus 74/80, ik las ergens dat de groei nu afvlakt maar jullie volgen dezelfde curve als mijn bv-jongens dus dan heb je nu een Zware Jongen ...

Dan was je de vieze even snel uit in de wastafel en heeft beeb zolang de grote romper aan. Het droogt ook gauw, en hoe Yta me er ook mee plaagt... het wordt echt niet snel vies.

Maarrehh..ik ben van 2e tot 4e kerstdag in Noord-Groningen. En ik heb nog wat restjes die ik eigenlijk voor mijn broer had bewaard maar ze komen niet over deze Kerst en eer ik ze weer zie past dat spul niet meer.

Dus misschien mag ik het aan jou doorgeven? Ik zou het heel leuk vinden als het nog een keer gedragen wordt. Ik weet niet uit mijn hoofd, wacht, ff kijken op de gang....nee, het meeste is 104 en 110. Wel een vestje 74/80 trouwens en een hempje dat mijn man zo heeft gemaltraiteerd dat het hooguit nog maat 80 is.

Laat maar weten of dat schikt. We gaan met de trein en stappen over op G.

liora

liora

20-12-2009 om 16:11

Ehh

je gaat toch geen rompertjes met de hand wassen? Neeee, dat doe je niet. Je moet gewoon een stapel rompertjes hebben die je zo de machine in kan gooien. Echt, zo onpraktisch lijkt dat me.

En de verschillen: het ene kind heeft het veel sneller koud dan het andere. Mijn oudste heeft het niet snel koud, mijn jongste wel, dat bleek al heel snel.

Overigens heeft mijn jongste een hogere lichaamstemperatuur van nature dan mijn oudste. Grappig he?

Liora

Liora

Katoen zuigt zich vol, het vuil en het vocht komt in de vezel. Het wordt snel vies en langzaam droog na het wassen.

Wol houdt warme vast tussen de vezels, niet erin. Dus niet snel vuil, wel snel droog. (halve dag, uitgewrongen opgehangen in de woonkamer).

Ik kan me voorstellen dat jij denkt wat je denkt maar geloof me, ook een werkende moeder kan kinderen in wollen rompers hebben en overleven.

Alternatief is trouwens een wollen T-shirtje over de katoenen romper. Zo ben ik begonnen. Na mijn langzame bekering deed ik het zelfs andersom. Een wollen romper met lange mouwen en daarover een katoenen T-shirtje. Vond ik wel kek staan. Dat T-shirtje moest dan iedere dag in de was omdat het alle yoghurt, tomaat, boter opzuigt. Terwijl je het bij wol gewoon eraf veegt, beetje nat deppen, klaar.

Als het niet zoveel prettiger en warmer was zou ik niet zo aandringen hoor, ik vind het gewoon een superieure kwaliteit kleding en ik vind het zonde dat je het in de normale winkels niet meer kan krijgen. Vandaar mijn gepreek.

Ik zie het dezer dagen. Als wij in het park zijn met de slee zie je andere kinderen, zeker als ze een tijdje stilzitten, koukleumen en piepen. Onnodig in mijn ogen (oei misschien moet ik deze observatie niet toevoegen want het gepreek wordt alleen maar erger...)

Kiki

Kiki

20-12-2009 om 16:43

Mijn zoontje ligt onder een wollen deken

en een fleece deken, met zijn kleren aan. Thermostaat staat tegenwoordig op 18

Overdag ligt hij onder een dekentje, maar ik woon in een tochtig huis.

Mayte*

Mayte*

20-12-2009 om 17:59

Wat leuk!

Maar Rodebeuk, ik neem het gewoon van je over hoor. Die spulletjes gaan ws nog wel 3 rondes mee. Mail me anders even via forumbeheer, dan kunnen we afspreken. Lijkt me sowieso leuk om eens kennis te maken!

Ik ga een paar rompers bestellen 74/80 en 86/92 dan, in mijn geval. Goeie tip trouwens!

Voor mijn dochter bestel ik ook wat ondergoed, want dat is zo'n kind als jij beschrijft, die na een kwartier in de sneeuw loopt te kleumen. Ze houdt niet van dikke truien en vesten, maar wollen ondergoed lukt vast wel. Kriebelt het trouwens niet?

Mayte

genoegen is wederzijds..

bestel nog niet want ik heb nog wel tips en nu geen tijd want we zitten aan tafel... tot later!

elsje78

elsje78

20-12-2009 om 20:40

Mayte

Ik zag bij de hema (online) voor 7,50 een thermo shirt met lange mouwen en voor 12,50 een thermobroekje met lange pijpen. Warm en droog! Is dat misschien iets voor N? Is in ieder geval redelijk betaalbaar.

Hier hebben we het kou probleem niet zo, vanwege het inbakeren. Hij ligt dan altijd met de handen naar beneden en dus warm, daarom ligt hij alleen maar onder een dubbelgevouwen deken en een lakentje verder, maar dan heeft hij ook altijd een temperatuur boven de 37 graden, dus ook zeker geen koukleum.

Succes!

Even adres aangemaakt

Mayte,

Je kan me bereiken op [email protected]

En wat dat koopadvies betreft: ik zou gaan voor combi, niet 100%. Voor je oudste de roze hempjes of lichtblauwe hempjes met mouwen van schaapskleren.

Voor je jongste wol/zijde van living craft bij wolletjewinterlok.

Beide zijn in herfst, winter en lente te dragen, de rompertjes eigenlijk zelfs het hele jaar door. Komt door de zijde. Die is warm in de winter en koud in de zomer.

Oeps... ik zie nu dat ze bij Engel voor je oudste ook spul hebben dat machinewasbaar is! Sjees.... dan zijn zeker 6 postings hier overbodig geweest.

Wat zonde nou van zo'n mooie dag.

Geen idee trouwens welke kant jij op woont vanaf G. Ik laat me verrassen ... je hebt mijn emailadres.

Hier

Slaapt de kleine man nu met een pyjama aan in een dikke slaapzak (heb ook een combi sleeper maar daar verzuipt hij nog in) met mouwtjes, onder een lakentje met een wollen dekentje en een katoenen dekentje. Als de armpjes boven de dekens komen dan worden de handjes wel koud, maar volgens mijn oma kan dat helemaal geen kwaad hahahah Handjes mogen best koud zijn, als idd het nekje maar warm voelt. Verder heb ik de slaapkamers best fris (nu zo'n 15 graden).. Heb toevallig laatst een blad gelezen van VROM over een gezonde leefomgeving en het beste is tussen de 15 en 18 graden en geen verwarming aan, of in ieder geval dan de ventilatie open.

Lastig he?! Mijn oudste ligt met een romper met lange mouw, een hemdje en een pyjama en sokken aan in bed maar wordt nog wel wakker en heeft het koud....

Ga dus zelf ook even kijken voor die warmtekleding. Fijn dat dit forum er is want ik haal er regelmatig fijne tips uit!

Mayte*

Mayte*

24-12-2009 om 19:42

Wollen ondergoed is binnen

Zowel voor baby als voor dochter van zes. Wat een succes bij dochter! Vanavond toen ze uit het bad kwam en ik haar gewone ondergoed aantrok, vroeg ze of ze het wollen shirtje daar overheen aanmocht, want ze was zo lekker warm geweest vandaag! Ik ga voor haar zeker nog een extra shirtje erbij bestellen.

Baby heeft zijn beide nieuwe rompers overigens vandaag direct onder gepoept Tandjes.... Dus nu hangen er twee rompertjes op de verwarming te drogen en slaapt hij weer met een katoenen romper.

Nou mayte

Is Ouders Online een wolsekte geworden? En zo ja hoe herkennen we elkaar dan op straat? Die vraag heb ik ook al eens aan Rafelkap gesteld die met haar wolgeklede kindjes door dezelfde stad schoolbrengfietst als ik..

Leuk om dat te horen van je oudste... o.t. ik zal nog ff je nr in mijn mob zetten...

Oh ja en bij tandendoorkompoep kun je ook een wollen hempje over de katoenen romper heen doen. Als je die bijvoorbeeld van een bekende kunt lenen ...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.