Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Koud

Mijn kleine meisje heeft het koud 's nachts. Ze slaapt in een Puckababy (fantastisch maar wel erg dun) en ze woelt een deken van zich af. Nu had ik bedacht om een dekbedje zodanig op te maken dat ze met haar voeten de onderkant van het bedje (net niet) raakt en deze goed stevig onder het matras te stoppen. Nu lees ik dat een dekbedje afgeraden wordt onder de 2 jaar. Hoe houden jullie de kindjes warm??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen dekbed!

is inderdaad gevaarlijk, ademt te weinig en zorgt voor oververhitting. Waar voelt je dochter koud aan? Haar nekje is een goede graadmeter, als je met de buitenkant van je vinger voelt (niet binnenkant die is meer warmte gewend) en het voelt lekker warm is het goed.

Hier heeft dochter pyama aan met sokken en dan lakentje en dekentje. Het lakentje is dubbel gevouwen en het dekentje 4 dubbel en dan alles strak ingestopt.

Dekbed heb ik inderdaad pas vanaf 2 jaar gedaan.

Biene M.

Biene M.

29-08-2011 om 20:50

Fijne warme slaapzakjes

Ik heb twee vierseizoenenslaapzakjes, allebei nieuw best duur maar van vriendinnen gekregen.
http://www.baby-dump.nl/index.php?page=product&id=16209&groep_id=1381&merk=2141
en
http://www.baby-dump.nl/index.php?page=product&id=5709&groep_id=1381&merk=1294

De combisleeper wordt inmiddels te klein, ik denk dat ik een grotere ga kopen via marktplaats. Deze duurdere slaapzakjes bevallen me veel beter dan die van de hema of prenatal die ik altijd kocht.

100%mama

100%mama

30-08-2011 om 08:53

Hier

ligt miniman in een romper met lange mouwen in de puckababy en heeft het verder niet koud, maar we hebben wel een kruik in bed liggen. Misschien een dunne pyama? Of, bij de Hema kan je van die lekker zittende broekjes koen, van dat soort jogging spul! En dan misschien sokjes erbij aan?

marie

marie

30-08-2011 om 11:05

Marsy - materiaal deken?

Hallo MarSy,
Onder wat voor soort dekentje slaapt je dochtertje? Katoen, wol of synthetisch?
Want eerlijk gezegd zie ik het verschil niet tussen een laken met katoenen deken of een katoenen dekentje in een hoes (als dekbed). Zelf denk ik ook dat een synthetische deken net zo min ademt als een synthetische dekbed.
Trouwens als je baby nu al onder een vierdubbel geslagen deken slaapt, hoe moet dat dan als het straks winter is?
Eerlijk gezegd sliep onze meid destijds wel onder een dun dekbedje en dat ging prima. Ook maakte ik het bedje "hoog" op, omdat ze net zo lang "wriemelde" tot ze met het hoofd tegen het hoofdeind lag. En als ik het bedje "laag" opmaakte ze het daarom zo koud kreeg in de winter. Maar dat was dus onze keus en dat ging dus prima.
Oh, ja en aan het nekje voelen kon ik nooit wat mee. Ik heb zelf namelijk gauw koude handen, en dan voelt iets gauw warm aan.
Groetjes

Katoen

Het dekentje is van katoen.

Bij een dekbed denk ik aan een synthetisch of veren geval netzoals je die in grote maten hebt.
Dat zou ik dus niet doen.

In de winter kan ik extra dekentje toevoegen of een slaapzakje aandoen. Zo wie zo wordt het bij ons nooit kouder dan 18 graden boven (nieuwbouw)

Tango

Tango

30-08-2011 om 15:27

Deken overdwars leggen

Wat ik altijd deed wij woelende kindjes, was de deken overdwars instoppen. Je hebt dan aan de zijkanten veel meer deken om in te stoppen, dus ze woelen zich minder snel los. Een dekentje in de dekbedhoes kan ook, en dan een wat bredere hoes nemen zodat je meer kan instoppen aan de zijkanten.
Mijn jongste had het ook altijd snel koud. Heeft heel lang, na het inbakeren, in een slaapzak met lange mouwen geslapen. Maar daar heb je nu nog niets aan als ze in een pukababy slaapt. In de pukababy zou ik inderdaad dan gewoon een pyjamaatje aantrekken en evt. sokjes.

Dekbedje of dekbedhoes

Ik zaai zelf altijd veel verwarring door het woord 'dekbed' te gebruiken als ik eigenlijk alleen de (katoenen) dekbedhoes bedoel. Een dekbed (inderdaad, zo'n synthetisch / donzen geval) wordt afgeraden tot ze een jaar of twee zijn. Een wollen deken in een katoenen hoes is daarentegen geen probleem. Ik zag zelf nogal op tegen het gedoe van 'dekens-en-lakens' (blijft nooit zitten), maar dat blijkt bij die ieniemiene bedjes heel erg mee te vallen. (voor mijn eigen bed weiger ik dat, maar dat is een ander verhaal). De tip van Tango om die deken overdwars te leggen ga ik overigens zelf jatten. Omdat de slaapzak van Dochter in het begin erg lang was, heb ik het uiteinde nog wel eens 'licht' ingestopt, in de hoop dat dat het onder de deken uitwoelen wat zou beperken. Wisselend succes

Wij hebben Dochter in principe in een romper in een slaapzakje, en doen daar indien nodig een (of twee) dekens bij over. Wel altijd lange mouwen (dus soms een T-shirtje over de romper), want ze slaap structureel met haar armen boven de deken. Ik geef juist de voorkeur aan een aantal dunne dingen van de kruidvat, omdat er nogal eens melk overheen gaat, en ik niet zo vaak wil wassen. Maar dat is vooral een persoonlijke afweging.

Mocht het kouder worden (hmm, waarschijnlijk wel..), dan zou ik inderdaad gaan experimenteren met meer / dikkere dekens over kind+slaapzak (of Puckababy) en meer kleren aan in de slaapzak. Overweging hier is dat extra dekens makkelijker zijn weg te halen / bij te leggen terwijl extra kleren (bijna) niet uitgetrokken kunnen worden. Wordt waarschijnlijk een beetje afwisselen.
Wat gegarandeerd goed helpt (behalve de kruik) is een mutsje op doen. Je verliest de meeste warmte via het hoofd, dus daar blijf je lekker warm bij. Ik slaap op (veel te koude) vakanties ook wel eens met een muts op, en het helpt ontzettend goed tegen koude voeten. Bovendien is ook die weer makkelijke weg te halen / op te zetten 's nachts.

Ik vraag me nu wel af of Dochter 's nachs weer wakker aan het worden is, omdat ze het te koud heeft. Tijd om een babyijsmuts te zoeken.

Kraanvogel.

Regien

Regien

31-08-2011 om 16:43 Topicstarter

Onrust

De afgelopen nachten is dochterlief heel erg onrustig. Ook in haar puckababy is ze een en al onrust. Alsof ze zichzelf er uit los wil wreken, haar handen bij haar gezicht wil....ik weet me even geen raad.
Ik heb een paar dagen een gewone, dikkere slaapzak geprobeerd maar dan heeft ze op de helft van de nacht ijskoude handjes. Dit terwijl ik een rompertje met lange mouwen en daar overheen een shirt met lange mouwen had aangedaan. De afgelopen 2 nachten heb ik een pakje (met voetjes) aan een stuk aangedaan en dat bevalt wel goed....op de handjes na dan.
De Puckabag lijkt me heel fijn alleen is dat pas vanaf 6 maanden. Ik heb in ieder geval het dekbed teruggebracht en ga op zoek naar een warme deken. Iemand tips?
Hoeveel graden moet het op haar kamertje zijn? Ze slaapt namelijk bij mij op de kamer en we hebben daar geen verwarming....

Koude handjes

zijn geen graameter dat ze het koud heeft. Mijn dochter (nu 11 weken) heeft ook vaak koude handjes en voetjes meestal als ze heel diep ligt te slapen. Als de rest wel lekker voelt is het prima en wat ik al zei: even voelen in de nek.

Verder is 18 graden een goede slaap temperatuur.

Laat je niet gek maken over hoe ze aanvoelt hoor! Als ze goed slaapt en niet wakker wordt heeft ze het mijn inziens niet koud.

Biene M.

Biene M.

31-08-2011 om 20:07

Regien

Zoals MarSy zegt: let niet op de handjes, maar voel in het nekje.

Ik heb de puckabag al heel snel in gebruik genomen, met een maand of 2 denk ik al. Toen had mijn dochter waarschijnlijk maat 68 of zo en dat ging best.

Nog meer koude handjes

Zoals MarSy en Biene al zeiden: koude handjes zegt niet zo veel. Dochter heeft ook altijd van die ijspegeltjes, maar ze wordt er niet meer of minder wakker om. (Ik wel trouwens, als ik 's nachts BV geef, maar dat terzijde). Volgens mij is het niet snel echt te koud voor een baby. Als je ze niet op de tocht legt, en enbetje 'normaal' aankleed, dan kom je al een heel eind.

Wij hebben onze dekens van oma geleend ('familie-erfstuk'. Hebben minstens achttien baby's al overheen gespuugd). Maar volgens mij kan je bij elke zaak die babyslaapspullen verkoopt terecht. Zelf zou ik dit als excuus gebruiken om de IKEA weer eens op te zoeken.

Toe ik gisteren zocht hoe een puckbaby er eigenlijk uitzag, vond ik de volgende site:
http://www.puckababy.com/nl/content/Instruction%20movie%20The%20Original%20Piep
En als ik het filmpje daar goed begrijp, dan kan je de (een) pucka-baby krijgen die ook geschikt is voor 0-3 maanden. (de Piep). Maar ook daar zou een babyzaak / internet je moeten kunnen helpen.

Kraanvogel.

PotableRam80

PotableRam80

03-09-2011 om 21:17

Regien

Wij kregen ook bij maatje 68 een puckababy. De grotere.. Vanaf 3 maanden. Kleine man paste er prima in en vond het heerlijk. Eerst dekte ik hem nog toe met een lakentje. Daarna met een deken erover heen. Die hebben we bij de prenatal gekocht. Heel lekker zacht en van katoen. Ik deed hem ook nog wel eens dwars opmaken. Zodat je inderdaad aan beide zijden nog wat extra ruimte hebt.

Vanaf dat hij op z'n buik slaapt, draait hij z'n hele bed door. Dus sindsdien gebruik ik geen deken meer. (nu is de temp daar ook lekker voor) na aanleiding van het weer geef ik hem een pyjama met korte of lange mouwen aan en wel of geen broek. En pas ik de slaapzak daarop aan.

En het is waar wat er staat.. De handjes geven niets, zolang de nek maar niet koud is. Dat is de juiste graadmeter.

Sterkte.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Regien

Regien

05-09-2011 om 10:53 Topicstarter

Gekocht

Ik heb een deken van Koeka gekocht, kan ze later lekker nog mee op de bank gaan liggen. Ook heb ik bij de Zeeman 'pakjes met voeten' gekocht met knopen op de rug. Eens kijken of ze het hiermee warm houdt!

Tango

Tango

07-09-2011 om 22:02

Knopen

Knopen op de rug, lijkt mij persoonlijk niet prettig voor je kindje. Je kindje ligt toch op haar rug, dus ligt ze altijd op die knopen. Maar goed, ik was al nooit een voorstander van pakjes uit 1 stuk met sluitingen van achteren. Vond ik veel te onhandig om aan te trekken, moet je je kindje weer extra omdraaien om de knopen o.i.d. dicht te maken.
Warme dekentjes zijn natuurlijk altijd ideaal en kun je heel lang gebruiken. Onze babydekens werden ook nog eindeloos gebruikt als de kinderen ziek op de bank lagen of als speelkleedje buiten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.