Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-09-2009 om 13:58

Krampjes door borstvoeding?

Mijn zoontje van 10 dagen heeft behoorlijk veel last van krampjes. Hij wordt er soms in zijn slaap wakker van. Volgens mijn moeder kunnen sommige babies niet tegen borstvoeding. HIer heb ik nooit eerder van gehoord, eerder juist het tegenovergestelde, dat borstvoeding licht verteerbaaar is.

Wat vinden jullie hier van? Wat is normaal qua krampjes de eerste periode? Heb nogal een trauma overgehouden van het slechte slaapgedrag van mijn oudste en ben bang dat jongste door de krampjes ook slecht gaat slapen (korte slaapjes van een uurtje, niet zelf in slaap vallen).

Graag jullie reactie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-09-2009 om 13:23

Hmm

Ik denk niet dat het koliek is, zo ernstig als dat omschreven staat is het gelukkig niet! Ik heb zelfs het idee dat het inmiddels alweer minder is geworden, gelukkig.

Maar ik was zo verbaasd over het verhaal dat sommige babies niet tegen borstvoeding kunnen. Dat kan ik ook niet terugvinden op die borstvoedingssite. Valt me wel op dat dit soort opmerkingen gemaakt worden door moeders die zelf geen bv hebben gegeven, maar dat is vast weer een andere discussie

Infacol

Hoi Roosje,
Hier hebben ook alle kids de eerste periode veel krampjes gehad. Dat is de eerste drie maanden vrij normaal volgens mij.
Hier hebben we veel baat bij een nieuw middeltje wat op de markt is. Het heet infacol en deze laatste telg heeft beduidend minder last van krampjes dan de andere twee. Het is gewoon verkrijgbaar bij de drogist.
Hopelijk heb je er wat aan.
Succes!

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2009 om 22:11

Krampjes

Roosje, krampjes zijn tamelijk normaal - wat niet wegneemt dat het erg vervelend is. Na een maand of drie neemt het rap af.
Infacol is een middel waarvan niet is vastgesteld dat het werkt bij krampjes - althans, volgens de bijsluiter.

Tirza

Kari1

Kari1

06-09-2009 om 00:23

Niet nieuw

Infacol is niet nieuw. Het is ook op de markt onder de naam aeropax. De stofnaam is dimeticon of simeticon. Alle onderzoeken die daarnaar gedaan zijn bij krampjes laten geen betere werking zien dan wat voor aanpak ook, incluis placebo.
De theorie is dat krampjes worden veroorzaakt door luchtbellen in de darm die dan bestreden worden door het middel. Maar het is nog maar helemaal de vraag of lucht wel de oorzaak van krampjes is, het is gewoon niet bekend waarom veel babies de eerste 3 maanden van die onrustige huiluren hebben.
"Hoewel velen postuleren dat een huilbaby darmkrampen heeft door luchtophoping of gasvorming in de darmen, ontbreekt voor deze stellingname het bewijs. De idee dat er sprake is van distensie door lucht met als gevolg een gastro-intestinale koliek lijkt onjuist. Illingworth toonde al in 1954 aan dat bij een aanval van huilen bij dergelijke kinderen geen radiologische aanwijzingen bestonden voor een door gas veroorzaakte dilatatie van maag of darmen en Harley deed hetzelfde in 1985. Zij stelden dat uitzetting van darmen eerder het gevolg dan de oorzaak van huilen is (secundaire aërofagie). Evenmin zijn er koliekaanvallen waargenomen bij kinderen met een echografische of röntgenologisch bewezen aanzienlijke vulling van de darmen met lucht of bij dilatatie van het maag-darmkanaal door manipulatie zoals scopieën."
Kari

Luizenmiddel

Aanvulling op Kari: werkzame stof zit ook in middeltjes tegen hoofdluis

En ook het veelgeroemde Sab Simplex dat je alleen over de grens kunt bestellen bevat dezelfde werkzame stof. En Rennies Deflatine ook.

Als je kind erge last heeft van krampjes helpt het soms om je borstvoedingsmanagement eens tegen het licht te houden. Op borstvoeding.com kun je er veel over lezen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-09-2009 om 16:10

Dank

voor jullie reacties! Ik weet wel dat krampjes normaal zijn de eerste maanden, maar toch ga ik op zoek naar een oorzaak :-s Zal wel door de hormonen komen ofzo Merk dat ik wel onzeker word van allerlei adviezen van mensen die op bezoek komen, en dan is het wel prettig om bevestiging te krijgen van (ervarings)deskundigen hier op het forum. En dat ondanks het feit dat ik mijn oudste anderhalf jaar bv heb gegeven

Overigens zijn de krampjes gisteren en eergisteren al veel minder, ik leg hem nu bij kramp aan aan de meest lege borst en het lijkt te helpen! Hopelijk zet dit zich zo voort.

Infacol

dochter had behoorlijk last van darmkrampen (meer dan oudere broer op die leeftijd) dus Infacol geprobeerd. Geheel in lijn met de posting van Kari: het hielp geen bal. Kind groeide - alweer geheel in lijn met de handleidingen - er vanzelf overheen met (uit mijn hoofd) een maand of 3.

Overigens heb ik ook nooit een verband met mijn eigen voeding bemerkt.
Darmkrampjes is volgens mij net zoiets als niet doorslapen: een constructiefout in babies waar verse ouders behoorlijk wanhopig van kunnen worden en waar nog geen kruid tegen gewassen is - behalve groter worden.

Groeten,

Temet

Mijn ervaring

is dat mijn oudste dochter heel acute kramp kreeg, dan keihard een uur kon huilen (heel zielig met duidelijk pijn) en dan was het over. Ik gaf volledige bv en met 3 maanden hield de kramp op, daarna ben ik bv gaan afbouwen.

Deze dochter (8 weken) heeft kramp op het moment dat ze moet poepen, dan huilt ze maar niet keihard, is dan weer stil om daarna weer te huilen totdat ze gepoept heeft. Daarna is ze weer tevreden tot de volgende poepluier. Deze krijgt om en om bv/flesvoeding.

Infacol werkt niet, cinababy werkt even omdat ze dat een lekker smaakje vindt. Het beste nu werkt haar beentjes te 'fietsen', beentjes vast en duwend rondjes draaien, buikje masseren.

Sterkte ! Als ik moe ben dan kan ik veel slechter tegen dit gehuil dan als ik mij fit voel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.