Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Krijgt hij te weinig?

Hier eerst een schema:
6.00 boterham
7.30 fles 200 met 5 scheppen bambix
9.30 soepstengel met wat drinken
11.30 fruit en een boterham
14.00 fles van 200
15.00 liga of ander tussendoortje
17.30 warme hap (die hij overigens de laatste tijd niet wil hebben)
19.30 fles 250 met 5 scheppen bambix
Regelmatig komt hij dan rond 22.00 weer voor een fles (drinkt die binnen 5 min leeg en gaat direct weer slapen)
En als we pech hebben ook weer rond 4.00 en dan ook weer snel drinken en slaapt dan weer door. Als we mazzel hebben tot 7.00, maar ook regelmatig 6.00.
Zal hij te weinig krijgen? Hebben jullie tips?
Vannacht hebben we hem ook een uur laten mopperen, toen begon het huilen te worden en tja toen was iedereen wakker.
Hij is trouwens 78 cm en 10,7 kilo en 9 maand
Graag tips, begin weer extreem moe te worden, ook omdat hij overdag zo weinig slaapt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

31-10-2009 om 16:39

6 uur brood?

Hallo
Zit je echt om 6.00 uur 's morgens met hem aan tafel brood te eten? Gaaaap, dat is - voor mijn gevoel dan - toch nog "midden in de nacht"?
Waarom draai je het niet om? Papfles in bed om 6.00 uur (misschien valt hij daarna nog even in slaap) en dan om 7.30 uur de boterham?
Hier ging het destijds ongeveer zo:
7.00 uur papfles 230 cc + 4 scheppen Bambix
9.30 uur fruithap
11.00 uur fles 200 cc
slapen
15.00 uur fles 200 cc
16.00 uur slapen
17.00/17.30 uur groentehap
19.00 uur papfles
19.00 uur slapen
groetjes

Ik vind het juist erg veel

Ik heb het even nagekeken en mijn dochter kreeg met 9 maanden:

06.30 - 07.00 uur pap van 200 ml melk.

09.00 uur 30 ml water of diksap met een kaakje.

09.30 uur naar bed

11.00/11.30 uur uit bed

12.00 uur pap van 200 ml, als dat helemaal op gaat kreeg ze nog een broodkorst.

14.30 uur fruit, zo'n 200 gram, meestal banaan en appel.

15.00 uur naar bed

16.00/16.30 uur uit bed

17.00 - 17.30 uur potje (200 gram) of met de pot mee (dan minder dan 200 gram, ligt dat aan mijn kookkunst?), danoontje of yoghurt.

De nachten waren wisselend, soms sliep ze van 18.30 tot 05.30 uur en soms wilde ze rond 04.00 uur een fles (100 - 150 ml).

Ze kreeg 2 keer per dag pap omdat drinken een probleem gaf, 's ochtend 30 ml was echt geen tikfout. Inmiddels (net een jaar) is de lunchpap vervangen door een boterham en 100 - 150 ml melk.

Jij geeft 2 keer pap en 2 keer een boterham. Met 9 maanden zaten ze hier toch meestal wel in een gewoon ritme van 3 maaltijden en 2 tussendoortjes ('s nachts nog wel vaak een fles hoor). Nou is jouw zoon wel veel groter dan mijn dochter hoor, ze is nu denk ik zo'n 8,5 of 9 kilo, maar dan nog vind ik het veel.

Ik heb wel gemerkt, eindelijk bij mijn derde kind pas, het werd tijd, dat een vast ritme het beste werkt. Wel of geen tekenen van vermoeidheid, ze gaat gewoon tussen 10.00 en 10.30 uur naar bed.

mee1977

mee1977

31-10-2009 om 21:56

Savon ot

Hier eet Mien ook minder als ze met de pot mee eet. Zal het dan echt aan onze kookkunsten liggen?? Of is het voedzamer?
Als je naar het voedsel van de potjes kijk, is het veel vocht en weinig inhoud. Ik bedoel weinig zichtbaren stukjes. Eigen geprakt eten is toch voller.. Snap je het nog??

Hé mee

De rest van het gezin is toch wel tevreden met mijn kookkunst eigenlijk, tenminste meestal. Ik weeg voor Truusje altijd gewoon 250 gram af, precies wat er ook in een potje voor 12 maanden zit. In die potjes zitten wel stukjes maar volgens mij smaken ze allemaal hetzelfde. Van het door mij met liefde klaargemaakte eten heeft ze een duidelijk voorkeur voor pasta en de pompoensoep van Reina. Hutspot van de week vond ze ook helemaal geweldig en die had ik toch echt zelfgemaakt. Rijst vindt ze nog steeds niks, maar risotto gaat er weer wel goed in.

Voorlopig wil ik dat ze nu eventjes stopt met jammeren dan kan ik naar bed zonder het gevaar te lopen dat ze wakker wordt.

thein

thein

01-11-2009 om 06:49 Topicstarter

Te veel?

Ik ben nu aan het bijhouden wat hij allemaal eet en ja in vergelijking met mijn andere zoontje is het ook veel, maar hij is ook veel groter en ik dacht omdat hij veel wakker is, verbruikt hij ook meer energie.
Ik geef 6.00 brood omdat mijn andere zoontje ook om die tijd al om een broodje vraagt en je ziet hem dan schooien en tja ik wil hem er niet zo bij laten zitten. En om 4.00 krijgt die dus een fles, dus om 6.00 weer een fles geven kan niet.

Thein

Die avondfles en als je pech hebt ook nog een nachtfles daar doe je gewoon niks aan. Hier is dochter daar pas sinds een week of 3 vanaf (voor altijd hopelijk...).

Maar de andere eetmomenten daar kan je wel iets aan doen denk ik, probeer ze samen te voegen.

06.00 en 07.30 uur worden samen 06.30 uur (als je andere zoon een half uurtje kan wachten moet dat lukken), boterham en klein flesje melk.

09.30 uur soepstengel en sap.

11.30 uur boterham en fles.

14.00 en 15.00 uur worden samengevoegd tot 14.30 uur, fruit en liga.

17.30 uur warm eten.

Naar bed met een fles.

Jij zit op 10 eetmomenten per dag (met avond- en nachtvoeding erbij). Dat kan je op deze manier al terugbrengen naar 8. Heeft je zoon die fles van 19.30 uur echt nodig? Het is maar 2 uur na zijn avondeten en misschien kan je bij slecht eten die fles gewoon gelijk om 18.00 uur als toetje geven of zo. Mijn oudste ging ook altijd met een fles naar bed en dat werd zo'n gewoonte dat ik hem er pas vanaf kreeg toen hij naar school ging. Met de jongste heb ik dat vanaf het begin niet gedaan en zij taalt er ook helemaal niet naar.

Ik weet niet of je er iets mee kan, het zijn maar ideetjes.

femmetje

femmetje

01-11-2009 om 14:41

Niet

Echt een tip voor je...
Blijft lastig he? Als ze niet kunnen praten en zeggen wat ze willen.
Onze Minnie eet ongeveer de helft maar dat weet je. Ik zou graag willen dat ze iets meer zou eten.
Hoop dat je wat meer rust krijgt.

Liefs Fem

thein

thein

02-11-2009 om 09:13 Topicstarter

Weer anders

Hij komt nu gelukkig alleen nog om 5.00. Maar we geven nu voor de nacht een pyamapapje en die drinkt hij zo lekker langzaam en gaat ook echt tevreden naar bed. Weet natuurlijk niet of het daar aan ligt, maar ik ga er nog ff een weekje mee door. Alleen als hij om 5.00 komt drinkt hij niet zijn fles leeg en wil niet meer slapen! Dus kortom we zijn nu het hele weekend er al om 5.00 uit. En Savon, volgens mij zit ik wel op 8 momenten?
Die fles van 19.30 is echt nodig, want dan is hij echt heel moe en zit echt te wachten op die fles. Als ik hem eerder zou geven, tijdens het avondeten, dan zal hij nog om 19.30 komen.
Ach eigenlijk weet ik het antwoord al: gewoon accepteren en hopen dat het ooit eens over gaat. Maar zat er nu echt weer eventjes doorheen en dan wil je ontzettend graag een klinkklare oplossing.

femmetje

femmetje

02-11-2009 om 12:36

Pyjamapapje

Geef ik ook elke avond dat vind ze echt heerlijk en ze slaapt er ook heerlijk op!
Wij noemen het de PRETFLES. Succes!

H

H

02-11-2009 om 19:17

Hier

eentje van bijna 10 maanden, die nog niet zo veel eet als jouw zoontje. Vandaag bijvoorbeeld 1 boterhammetje en 1 Nijntje koekje en ongeveer 5 maal borstvoeding meer kreeg ik er echt niet in.
Warm eten ging een tijdje goed nu wil ie niet meer.
Meestal komen we wel uit op 2 boterhammen, fruit vindt hij helemaal niks, houd stijf de mond dicht.
Hij is 75 centimeter en ik denk net geen 9 kilo.
Nou ja ik denk hij groeit goed, is de hele dag vrolijk dus waarom je druk maken?

thein

thein

03-11-2009 om 06:24 Topicstarter

Ben op

Waarom druk maken? Ik ben op, ik ben doodop. Hij kwam vannacht om 3.00 en we zijn een uur bezig geweeest om hem weer naar bed toe te krijgen. Hij wilde geen fles, had geen poepluier, hij was gewoon klaarwakker. En wat doe je dan? En het gekke is, hij kwam dus nu weer gezellig om 6.00, dus hoeveel slaap krijgen we dan?
Overdag kan ik ook niet bijtanken, want dan slaapt meneertje ook niet meer dan 1 a 1,5 uur.

H

H

03-11-2009 om 08:16

Druk maken...

Ik heb me bij de eerste zo druk gemaakt om het slaapgebrek dat een depressie er bijna aan zat te komen.
Nu bij de tweede, bijna 10 maanden, heb ik me voorgenomen me minder druk te maken. Hier komt hij dus al vanaf het begin elke twee uur, soms elk uur vanaf ongeveer 02.00 uur tot 6.30 uur. Ook ik ben aan het eind van m'n latijn, weet 's morgens vaak niet meer hoe ik de dag door moet komen. Maar ik weet van bij de eerste dat het eens voorbij is en dat het vreselijk frustrerend is als je op het doorslapen gaat zitten wachten.
Niet erg bemoedigend misschien, maar er zijn gewoon kinderen die moeite hebben met doorslapen. Ik probeer dan te relativeren, sommige ouders zouden dolblij zijn een kindje te hebben waarvan het enige probleem is het doorslapen!
Maar ik weet precies hoe je je voelt hoor, dus hou je taai, eens gaat het echt over!!!! en probeer te genieten
ondanks de moeheid.

thein

thein

03-11-2009 om 08:39 Topicstarter

Is ook zo h

Je hebt helemaal gelijk, maar op een gegeven moment is het eventjes klaar en wil je alleen nog maar 1 keer lekker slapen, ff bijtanken
Ik heb nu de Icare lijn opgebeld en die vond dat we hem minder eten moeten geven. Het kan zijn dat hij te veel krijgt en dat hij daar last van heeft. Dus we gaan gewoon een fles minderen.
Verder de gewone tips, van water geven in de nacht, troosten op zijn kamertje, nachtlampje en huisarts bellen. Die tips nemen we dan maar mee en gaan we mee aan het werk. Hopen dat dit een beetje effect weer heeft

liora

liora

03-11-2009 om 09:10

Voorzichtig oneens

Hoi,

Ik ben het voorzichtig oneens H. Natuurlijk kun je niks afdwingen, maar als een kind van 10 maanden elk uur wakker wordt, dan kun je toch wel wat gaan proberen anders dan het accepteren.

Bijvoorbeeld bij je in bed nemen, toch eens een paar nachten laten huilen (niet als hij helemaal overstuur wordt natuurlijk) - zeker als een baby niet echt huilt maar gewoon onrustig slaapt of wakker is, kan niks doen enorm zinvol zijn.
Op advies van het consultatiebureau heb ik mijn jongste nu op de kamer van de oudste gelegd en ik heb er net weer een paar normale nachten op zitten en begin me langzaam weer een beetje mens te voelen.

Dus ik vind dat een baby van 10 maanden toch wel kan leren om niet elk uur wakker te worden, of daar op zijn minst verder niemand mee te storen.

Wat overigens ook wonderen kan doen is extra aandacht overdag, echte baby-aandacht.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, denk ik dat een baby van 3 maanden toch niet vaker dan 1 keer wakker hoeft te worden 's nachts.

Liora

thein

thein

03-11-2009 om 11:49 Topicstarter

Cb gebeld

Cb belde mij, weer hele situatie verteld en zij vermoed sterk een ooronsteking of pijn in de oortjes. Ze heeft gelijk we moeten eerst pijn uitsluiten totdat we verder gaan met de andere tips die we mee hebben gekregen. Ik heb iig heel veel aan het telefoontje gehad en vanmiddag moeten we naar de HA en zullen we weten of het pijn is, waardoor hij nu zo weer zo vaak en onregelmatig komt. Als dat is uitgesloten, gaan we verder met de tips die we hebben gekregen van haar en over 2 weken belt ze ons weer om te vragen hoe het is.

H

H

03-11-2009 om 13:11

Liora/thein

Begrijp mij zeker niet verkeerd, accepteren tot op zekere hoogte, alle tips zijn welkom.
In bed nemen doe ik al vaak, geeft zeker een stukje rust. Laten huilen hebben we geprobeerd, werd elke nacht langer in plaats van korter totdat we zo moe waren dat we daar ook mee gestopt zijn.
Warm eten of niet maakt niets uit.
Nu hij elk uur komt denk ik wel dat het door de tandjes komt, dus dat wordt wel weer beter hoop ik.
Het punt is ook wel een beetje dat zoontje lief alles in een fles weigert en krijgt dus de borst. Dus een lekker pyjamapapje of zo weigert hij. Raakt helemaal over z'n toeren je kent het wel.
Iemand daar nog tips voor?
Wat aandacht betreft, ik werk minimaal ben heel veel met hem bezig. Misschien wil hij dat graag 's nachts doorzetten?
Ik weet het niet, ik heb alleen gemerkt dat je het jezelf makkelijker maakt om niet van de ene oplossing naar de andere uit te kijken en daar dan je hoop op te vestigen want als dat niet lukt is dat heel frustrerend en als je zo moe ben komt dat nog harder aan.
En Thein bij mijn oudste lag het inderdaad aan de oortjes dus wel heel goed dat ze daar eens naar kijken.

hout anne

hout anne

03-11-2009 om 16:42

Misschien een nachtje logeren?

Beste Thein,

Misschien niet een duurzame oplossing, maar een die op korte termijn misschien wat verlichting kan bieden. Heb je niet een familielid die een nachtje rust op wil offeren zodat je even bij kan slapen? Vaak ziet de wereld er weer een stuk beter uit als je even je rust hebt kunnen pakken en dan kun je met goede moed aan de slag met alle tips die je hebt gehad.

Wel vervelend zeg dat die kleine nog steeds niet doorslaapt. Ik ben gelukkig gezegend met een goede slaper, maar dat was de eerste 12- 15 weken ook anders, toen sliep ons kleintje gemiddeld 6 uur per dag af en aan met een maximum van 2 uur, dus ik kan me enigszins voorstellen hoe je je voelt.

Veel succes ermee en ik hoop dat iemand het een nachtje voor je kan overnemen!

thein

thein

04-11-2009 om 12:28 Topicstarter

Ha geweest

en die kon niets vinden, alles was schoon. Maar het rare is, vannacht om 1.30 heb ik een zetpil gegeven en na 10 min ontspande die al. Ik legde hem neer om die zetpil te geven en toen was die al aan het huilen, maar hij dook ook helemaal ineen. Na de zetpil werd hij helemaal ontspannen en ik heb hem nog een klein flesje gegeven en sliep meteen door tot 6.30. De arts zegt dat hij niet ziek is, maar dit is dan toch wel weer gek?
Ik heb trouwens nu alweer meer uit kunnen rusten. Ben als een oud wijf om 20.30 al in bed gegaan en toen was het ook gemakkelijk om er eventjes zo de nacht er uit te gaan.

H

H

04-11-2009 om 20:52

Thein

Ik wil je wel de tip geven om op je gevoel af te gaan als je echt denkt dat hij wel iets mankeert.
Mijn oudtse zoon mankeerde ook niets volgens de HA.
En toch had ik zo sterk het gevoel dat er iets aan de hand was. Ik ben toen elke week, 8 weken achter elkaar, naar de huisarts geweest. Iedere keer mankeerde hij niets totdat hij er genoeg van had en ons doorstuurde naar de kno arts. Chronische keel en oorontsteking, gelijk dezelfde week nog buisjes. Kon de HA niet echt iets aan doen, de apparatuur is anders en dan zien ze bij 1 op de 100 kindjes het probleem niet was de uitleg van de Kno arts. (misschien wilde hij de HA niet afvallen dat weet ik niet.....)
Ik was toen in ieder geval wel heel blij dat ik op m,n gevoel afgegaan ben!

thein

thein

05-11-2009 om 13:36 Topicstarter

Gaat beter

we hebben iig weer een goeie nacht gehad. Om 3.00 begon hij te mopperen, we hebben hem 3 kwartier laten mopperen en toen werd het huilen. Mijn man heeft zonder weinig te zeggen de fles gedaan en viel alweer in slaap tijdens de fles en is heerlijk doorgeslapen tot 6.30.
We zijn d'r nog langer niet, maar ik merk wel dat de tips die we hebben gekregen van het CB effect hebben.
We hebben iig iets meer rust en ik voel me ook meteen rustiger. Ik ga zekers op mijn gevoel af en ik blijf hem sterk in de gaten houden.

thein

thein

09-11-2009 om 06:19 Topicstarter

Hij was echt niet lekker

dokter zei wel dat hij niet ziek was, maar alles wees erop dat hij niet lekker in zijn vel zat. Donderdag was hij weer erg vrolijk en goed te pas en vrijdagnacht zijn we gestart om hem af te laten kicken van de nachtfles en na 2 nachten mopperen, huilen heeft hij nu de 3e nacht heerlijk doorgeslapen! Hoezee, we zijn er nog niet dat besef ik al te goed, maar dit hebben we in the pocket!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.