Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
wanda,mv3

wanda,mv3

26-02-2009 om 20:32

Kunstvoedingvragen [voor pleegkindje 1 week oud]

Sinds gisteren hebben wij een pleegbaby van 1 week oud.En jeetje wat kan je dan ineens weer een onzekere (pleeg)mama worden. Ondanks dat ik toch al 3 eigen kinderen heb (oke dat waren borstkinderen). Nu heb ik toch wat vraagjes. Mag ik voeding voor de hele dag klaarmaken en ik de koelkast bewaren? Ze zit nu op 50/60 cc per keer. Wanneer moet ze op 100 cc zitten? Een hele dag geen poepbroek is toch niet erg bij kunstvoeding he? En ze zit nog heel niet op een redelijk ritme (ja ze is pas 1 week)Maar is het bezwaarlijk als ze dan weer om de 3 uur en dan weer al na 1,5/2 uur komt? (en flesjes vaak niet leegdrinkt)?

Is het bij kunstvoeding ook zo dat als ze tevreden is, voldoende natte luiers heeft dat ze voldoende binnenkrijgt?

Groetjes Wanda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carolien

Carolien

26-02-2009 om 21:55

Oei

op de meeste vragen weet ik ook geen goed antwoord. Mijn kinderen waren op die leeftijd ook borstkinderen.
Ik weet wel (uit een draadje over bv/kv van vorig jaar) dat het tegenwoordig wordt afgeraden om voeding voor een hele dag te maken. Er is een heel kleine kans dat er eem bepaalde bacterie in de melkpoeder zit, die kan gaan groeien als de melk langere tijd staat. Flesje per keer maken van heel heet water en het dan laten afkoelen tot de goede temperatuur verdient daarom de voorkeur.
Verder dacht ik juist dat kinderen die kv krijgen wel zo'n beetje iedere dag een poepbroek moeten hebben en dat dit bij bv juist niet hoeft. Maar dat kan ik helemaal mishebben.
Maareh, word je hierin niet begeleid? Of kun je geen advies vragen bij een thuiszorgorganisatie die in jouw buurt ook cb's houdt? Wel een drama trouwens, een kindje van een week oud dat al niet meer bij haar moeder kan zijn. Wat mooi dat jullie haar wel zorg en liefde kunnen geven.
Groetjes,
Carolien

Sunja

Sunja

26-02-2009 om 21:55

Kraamhulp?

Hoi Wanda, waar is je kraamhulp? Daar heb je namelijk in dit soort gevallen ook recht op. In elk geval geldt het voor adoptiekinderen, dus ik neem aan ook voor pleegkinderen. En anders gelijk consultatiebureau bellen, want dit zijn allemaal essentiele vragen die je stelt.
Ik denk dat professionals hiernaar moeten kijken. Hoeveel drinken en ontlasting e.d. hebben namelijk ook allemaal met gewicht te maken. En het kan aan allerlei zaken liggen dat een kindje weinig drinkt bijvoorbeeld, zuigkracht, behoefte/honger, kracht wb lichaampje, oefening, etc. (ook aan eventuele opgelopen 'trauma's' en zuigbehoefte) Lijkt mij niet erg dat ze vaak drinkt bijvoorbeeld (en dan niet alles opdrinkt) maar ik weet het eigenlijk niet.
Dus zou ik in elk geval cb/thuiszorg-hulp inschakelen. Op de pakken kunstvoeding staan trouwens aanwijzingen over bewaren (ook hier geldt weer dat dat anders is per leeftijd kind etc.).
Succes ermee in elk geval! Wel spannend een pleegbaby, zou graag nog een keertje meer horen erover - ik wil het eigenlijk zelf ook maar mijn man heeft heel erge twijfels...
Sunja

Hanne.

Hanne.

26-02-2009 om 22:15

Bij mijn kinderen

Super dat je pleegzorg doen, en lijkt me gek dat je ineens een baby er bij hebt.

Hoewel ik me bij de eerdere posting aansluit dat je even bij het CB zou kunnen informeren even wat laat op de avond info van mijn eigen kids

- Hoeveelheid voeding ging 10 ml per dag omhoog na de eerste 2 dagen, dus na 8 dagen onveer 80 ml. De jongste ging daarna gestaag door met om meer vragen, de jongste heeft lang op 100 ml gezeten. Max was 150 ml voeding per dag per kg lichaamsgewicht.

-voeding bewaren: mocht wel, maar nu niet meer.

-poepen: bij kunstvoeding is het gebruikelijk dat ze dagelijks poepen, maar het is niet erg als het niet gebeurt. Zolang de ontlasting maar 'soepel' is.

- niet in ritme drinken. Tja, waarom zou een flesvoedingsgevoed kind dat wel moeten en een borstvoedingskind niet? Mijn kinderen deden het niet, en ik vond het niet erg.

En tenslotte lijkt tevreden en natte luiers me prima!

marie

marie

27-02-2009 om 10:09

Al wat meer

Hallo
Van wat ik me nog kan herinneren zaten mijn kinderen na een week op ongeveer 100 cc per voeding. Ze hadden toen al wel een ritme van om de 4 uur een voeding. Toen mocht je nog wel voeding voor ee hele dag klaarmaken, tegenwoordig wordt dat afgeraden i.v.m. mogelijke bacteriegroei.
Elke dag poepen hoeft niet persé, maar is wel beter. Houd in de gaten of ze geen verstopping heeft/krijgt. Onze jongste kreeg dat destijds na de overstap van borst naar fles na 6 weken. Ze kreeg dat vooral van de "A-merken" na de overstap op Similac kon ze weer gewoon poepen. Eventueel kun je eerst 10 cc meer water in de fles doen.
Zelf vond ik het trouwens handig om veel flesjes in huis te hebben. Wij gebruikten gewone "huismerkflessen" (DA, Kruidvat, Etos, Hema) en speentjes.
Aan het eind van de dag ging dan de hele handel in de afwasmachine en kon ik de volgende dag elke voeding in een schone fles klaarmaken, i.p.v. steeds een fles om te spoelen, wat ik dan weer vies vindt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
succes

Fem

Fem

27-02-2009 om 15:07

Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje vreemd

dat je blijkbaar niet verder begeleid wordt hierin. Want het zijn inderdaad niet de minste vragen waar je nu mee zit. Vooral omdat het niet je eigen kindje is. Ben je ook geinformeerd over wat je in de gaten moet houden i.v.m. eventuele bijzonderheden in de zwangerschap? Lijkt me ook niet geheel onbelangrijk.
Bijzonder zeg, zo'n hele kleine baby als pleegouder verzorgen. Al vind ik het wel heel triest aandoen. Maar dat komt omdat ik zelf net weer moeder ben geworden denk ik.
Fem

Kraamzorg is gebruikelijk

Kennissen van mij hebben ook een baby in die leeftijd als pleegkind gekregen. Zij zijn inderdaad door de kraamzorg begeleid.

Wat dat betreft sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Je hebt te veel en te gedetailleerde vragen, daarvoor moet er echt iemand (kraamzorg of C naar de hele situatie kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.