Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Fiona

Fiona

16-09-2008 om 13:50

Late voeding van borst naar papfles, ervaringen gevraagd!

Ons babymeisje van 4 maanden krijgt volledig bv, maar is 's nachts vaak onrustig en komt nog iedere nacht.
Graag wil ik dan ook alleen de late voeding vervangen door 1 papfles, maar wie heeft hier ervaring mee?
Is de overgang mischien te groot van bv naar gelijk pap?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

16-09-2008 om 21:40

Archief

Volgens mij zijn er in het archief diverse draadjes te vinden over papfles om de nacht door te komen. Wat ik er nog zo van weet is dat het geheel geen garantie is voor doorslapen. En verder is het volstrekt normaal dat een baby met 4 maanden nog komt 's nachts. En bijvoeding wordt nog steeds in het algemeen aangeraden vanaf 6 maanden dus als het mijn kind zou zijn dan zou ik nog niet beginnen met een papfles.
Misschien zit er een groeispurtje aan te komen of regeldagen en is dat de reden dat ze onrustiger is 's nachts. Er zijn ook babies die op die leeftijd ineens weer 2x per nacht komen. Meestal gaat dat ook wel weer over.

jessica van der horst

jessica van der horst

17-09-2008 om 15:00

Slechte ervaring

hoi fiona,
ik was er ook zo mee bezig en heb ook draadje laten lopen hier met dezelfde vraag, ik heb dus met overleg van Consultatie bureau de laatste avondvoeding vervangen door fles. de eerste paar dagen hielp het wel maar daarna nietmeer, mijn zoontje werd weer gewoon wakker snachts.
hij is wel aan de fles gaan wennen in die tussendagen en wou dus geen borst meer, daardoor is mijn bv heel erg truggelopen en het is dan heel moeilijkk om weer bij e vullen.
weet dus goed wat je doet!
ik weet dat het heel lekker is om door te kunnen slapem als ouder zijnde maar als je nog even borstvoeding wilt blijven geven kun je het beste(naar Mijn mening) nog even mee wachten. je zou wel je melk kunnen afkolven en dat dan geven. kijk inderdaad even in het arcief ik had toen ook van een "speentruuc"gehoord maar die hielp ookniet bij mij..
weet dat je iedergeval niet de eneige moeder ben die savonds wakker is

succes!

Elsje.

Elsje.

18-09-2008 om 21:26

Wel positief

De laatste voeding kolf ik af en daar doe ik inmiddels 7 scheppen rijstebloem doorheen. De borstvoeding bindt de pap niet zodat je het als melk met de fles geeft. Bij ons werkt dit al 2 maanden prima. Ons probleem was ook dat ik na een drukke dag (het is ons vierde kindje dus elke dag is druk)´s avonds niet altijd voldoende melk had en hij dus een paar uur later weer honger had. Met een spray van de dokter die de toeschietreflex stumuleert kolf ik ´s morgens 200 ml melk die ik ´s avonds dus gebruik voor de papfles.

Vageltje

Vageltje

24-09-2008 om 15:32

Inbraakje elsje

Hoi Elsje,

Even een vraagje, omdat ik hier ook een niet doorslaper heb van 5 maanden (die gerust 4x op een nacht wakker wordt en alleen maar in slaap valt aan de borst). Die rijstebloem kan dus wel met borstvoeding? Ik dacht dat het niet kon, omdat het niet bindt. Geef je dan de fles met een papspeen? Ik heb de rijstebloem wel geprobeerd met FV, maar dat moest mevrouw niet, nog geen slok. Misschien dat het met BV beter gaat?
Ik ben echt aan het zoeken hoe ik haar nou wat minder kan laten komen 's nachts want ik ga er lichtelijk aan onderdoor.
Alvast bedankt!

Groetjes, Vageltje

Vageltje

Vageltje

24-09-2008 om 20:11

Mieke

Hoi Mieke,

Heb ondertussen onderaan zelf een draadje gestart over dit "probleem". De laatste x op het CB boog haar curve af, maar dat was volgens de VK geen probleem omdat ze wel een levendige blije baby is. Ik voed haar altijd vlak voordat ze gaat slapen in de slaapkamer met de gordijnen dicht, alleen dan drinkt ze goed en veel. Overdag drinkt ze om de 4 uur (maar als je haar meeneemt naar buiten in de draagzak wordt het met gemak 4, 5 a 5 uur) Vaker voeden heeft geen zin, want na een paar slokken is ze klaar en heeft ze geen interesse meer. Waar ik bang voor ben (en wat eigenlijk al gebeurt) is dat ze wakker wordt en alleen aan de borst weer in slaap valt (nadat ze een paar slokken tot een hele voeding heeft gedronken). Vervolgens wordt ze 2 uur later weer wakker waarna hetzelfde ritueel volgt. Nogal slopend dus.. Heb jij nog goede ideeen??

Groetjes, Vageltje

PS Ongeveer hetzelfde verhaal staat hieronder...

3 kids mam

3 kids mam

25-09-2008 om 09:41

Mieke (vraag over erg raar advies cb)

Ik ben benieuwd wat je van het advies vindt dat ik gisteren op het cb kreeg. Ons zoontje van 6 weken komt elke 2 a 3 uur voor een voeding, ook 's nachts. Zelf heb ik hier niet echt problemen mee al zou het 's nachts natuurlijk leuk zijn wat langer achtereen te slapen. Nu adviseerde de cb arts mij om hem 's avonds eerst bv te geven en vervolgens kunstvoeding uit een flesje na. Ten eerste was dit ongevraagd advies want ik ga er vanuit dat er vanzelf meer tijd tussen de voedingen gaat zitten maar ten tweede vond ik het ook een heel raar advies. Ik zie niet echt de toegevoegde waarde van dat flesje kunstvoeding na, daarnaast is het natuurlijk belachelijk kunstvoeding te gaan geven terwijl bv gewoon beter is en ik dat natuurlijk niet voor niks geef. Hoe kan een arts nou zoiets adviseren? en zou het überhaupt uitmaken, dat flesje na?

3 kids mam

3 kids mam

25-09-2008 om 11:36

Mieke

hij groeit prima (1200 gram in 6 weken) en krijgt dus ruim voldoende melk binnen. De arts heeft geen nadelen genoemd van het geven van kunstvoeding, alleen dat hij er misschien langer van gaat slapen omdat bv nu eenmaal licht verteerbaar is en kv minder.

Vageltje

Vageltje

25-09-2008 om 20:24

Mieke

Hoi,

Heb haar ingevoerd in de BV-curve. Lengte is precies gemiddeld, gewicht vlakt idd af van P50 langzaam naar tussen P50 en -2 SD. Dat wil dus zeggen... dat het logisch is dat ze 's nachts komt omdat ze het blijkbaar nodig heeft? Nogmaals vind het niet erg dat ze komt, maar zo vaak (en al na 2 uur dus..) breekt me op.
Kan je er nog iets zinnigs over zeggen?

Groetjes en wederom bedankt voor je hulp
Vageltje

Baby wordt niet alleen wakker vanwege honger

Hoi,

Ik heb met interesse dit draadje gelezen en wilde even het volgende met jullie delen. Wij hebben twee kindjes, eentje van vijf en eentje van net vier maanden. Indertijd, bij mijn eerste kindje gaf een vriendin met het boek van ene dokter Estivil (wij wonen in Spanje) die grote voorstander is van het "leren slapen" van kinderen (lees: leren ALLEEN slapen en ALLEEN doorslapen als ze 's nachts wakker worden). In het begin hadden we die methode niet echt nodig omdat onze oudste prima sliep. Bij vier maanden sliep ze het klokje rond van 8 tot 8, ik was zelfs zo "dom" om haar 's morgens om 8 uur wakker te maken omdat het "tijd" was om te eten! Na twee weken begon ze weer wakker te worden, eerst een keer, daarna meer tot ik op den duur het zo beu was en aan de dokter vroeg wat we konden doen. Toen kreeg ik hetzelfde advies als een van moeders hier om na de BV een flesje te geven. Wilde dochterlief natuurlijk helemaal niet, heb ook niet hard geprobeerd want het leek me een raar idee. Een kind drinkt tot het genoeg heeft en dan kun je er niet nog eens een hele flesvoeding in stouwen. Toen ze zes maanden was vroeg de dokter of we al eens geprobeerd hadden om wat paracetamol te geven omdat haar tandvlees rood en opgezwollen was en het misschien de tandjes waren: die nacht gegeven en ze sliep direct weer door. Nog een paar nachten gedaan en het was gedaan met dat steeds wakker worden. Nu wil ik niet zeggen dat dat bij iedereen het geval zal zijn. Wat ik wel weet is dat ik bij onze tweede niet meer over die methode (= kindje laten huilen!) wil horen. Ik heb mijn oudste twee jaar BV gegeven, op het einde alleen s' morgens en 's avonds, en ik wil hetzelfde met onze jongste doen. Zoals gezegd is ze nu vier maanden, vanaf twee kwam ze alleen een keertje per nacht, onregelmatig, maar soms sliep ze zelfs de hele nacht door. Nu is ze weer vaker aan het komen 's nachts en ik ben blij dat ik nu een ander boek gelezen heb: van ene dokter Carlos Gonzalez, die juist tegenstander is van het laten huilen, af en toe erheen om van een afstand iets te zeggen, maar vooral niet oppakken. Deze dokter probeert door uit te leggen hoe mensen honderden jaren geleden met BV om gingen uit te leggen waarom baby's bij ongeveer vier maanden weer wakker worden, dat dit een typisch gedrag is dat baby's uiten omdat ze hun moeder dicht bij ze willen. Als baby's bij ons in bed zouden liggen (ben ik ook niet direct voorstander van, al zou ik het best wel eens willen proberen) zouden ze niet zoveel wakker worden. Ze zouden zich veel geborgener voelen en lekker doorslapen, zo slapen immers kinderen in honderden andere culturen die niet net als onze westerse cultuur zo "kindonvriendelijk" is, waar kinderen zo snel mogelijk de kamer van papa en mama uit moeten en volgestopt worden met eten zodat ze toch maar heel de nacht doorslapen terwijl dat helemaal geen garantie is, zoals een aantal moeders op dit draadje al gezegd hebben. Baby's hebben ons gewoon 's nachts ook nodig, en als ze rond de vier maanden weer wakker worden is dat omdat ze groter zijn, meer meemaken overdag, makkelijker wakker worden 's nachts en gewoon even mama bij zich willen. Wij reageren boos, zijn gestressed, uiteraard moe en daar reageert je kindje weer op door moeilijk in slaap te vallen. Vinden jullie het allemaal niet vreemd dat ondanks zoveel "tips" en "goede raad" van dokters de kindjes toch wakker blijven worden. Moeders van kindjes die doorslapen hebben geluk, moeders van kindjes die niet doorslapen kunnen vanalles proberen om hun kindjes door te laten slapen, maar vergeet niet dat het waarschijnlijk heel normaal is dat je kind 's nachts wakker wordt, dat dat natuurlijk is, d.w.z. sinds mensenheugenis hebben kindjes die hun moeder niet dicht bij zich vonden als ze wakker werden, gehuild, dat was immers een manier om te overleven! Als je echt een voorstander bent van BV en je het door wil blijven geven omdat je weet dat het heel goed is voor kindje en jezelf, zoek dan een boek van een schrijver die ook voorstander is en die uitlegt waarom kinderen zijn zoals ze zijn. Na het lezen zul je je veel ontspannerer voelen en begrijpen waarom je kindje wel of niet wakker wordt of wel of niet drinkt. (Deze dokter is ook voorstander van het voeden op verzoek, maar dan wel echt op verzoek en niet elke twee uur of wat dan ook. Hoe deden mensen dat vijf honderd jaar geleden toen er nog geen klokke waren? Waarom zegt jouw dokter dat je elke drie of vier uur moet geven? Weet jouw dokter hoeveel je kindje elke keer binnenkrijgt? Allez, dit verhaal is al veel te lang geworden. Ik hoop dat het iemand kan helpen. En zoals een moeder al zei: als je kindje weer eens wakker wordt 's nachts, bedenk dan dat overal op heel de wereld honderden moeders ook wakker zijn en hun kindje aan het voeden zijn. En jij bent een van hen, is dat niet fijn? Geniet ervan, over een paar jaar kan het niet meer!

Vageltje

Vageltje

26-09-2008 om 14:06

Dankjewel mieke

Weet je, het is niet erg dat ze een keer of twee keer wakker wordt, daar gaat het me niet om. En als het idd zo is dat ze niet genoeg groeit dan vind ik het helemaal een legitieme reden om nachtvoeding te geven. Binnenkort maar weer eens langs het CB om haar te wegen, kijken hoe het er dan voorstaat.
Dank voor al je adviezen! (je kan je zo onderhand wel laten betalen door OOL, al die mensen die je al geholpen hebt..)

Groetjes, Vageltje

Vageltje;

Ik weet geen oplossing, maar wel dat om de twee uur voeden heel vervelend is, daarmee heb ik wel ervaring. Ik gaf BV en was aan het afbouwen, waarschijnlijk liep mijn productie dermate snel terug dat ik niet meer genoeg had. Toen ik sneller dan gepland en gewenst overstapte op FV, had ik ineens een tevreden kind en zat er drie tot vier uur tussen de voedingen. En ja, ook 's nachts.

Succes en hopelijk vind je snel een oplossing.

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.