Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Petra Schouten

Petra Schouten

17-05-2011 om 16:33

Mama's pink als tut

Wie van jullie mama's heeft hier ervaring mee?
groetjes Petra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

17-05-2011 om 17:15

Alle mama's?

Ik heb het heel veel moeders zien doen, en zelf ook gedaan. Zprgen dat je handen schoon zijn, nagels kort en ik zou ook geen nagellak gebruiken.
Volgens mij is het echt iets van de eerste maanden, na een maand of 3, 4 hadden ze er hier steeds minder behoefte aan en hielden er vanzelf mee op.

Biene M.

Biene M.

17-05-2011 om 19:54

Zoveel mogelijk vermeden

Ik vind het een vies idee, als het even kan geef ik dan maar gewoon de borst (speentje blieven ze hier niet). En in de auto, als borst echt niet gaat, dan maar het gewricht tussen de kootjes van een gebogen vinger (hoe heet dat? Vingerknie?) Daar zit tenminste geen nagel.

Hanne.

Hanne.

17-05-2011 om 23:04

2 keer

Hier twee dames die niets van een speen oid moesten hebben. Alleen mama's vinger was goed (zelfs die van papa niet). Vond het geen probleem. Maar ik heb ze de eerste weken ook dmv fingerfeeding gevoed, en dan doe je het ook al.

Nagels goed kort en inderdaad ze stoppen er na een maand of 3 vanzelf mee.

Rembrand

Rembrand

18-05-2011 om 10:07

Waarom?

Zuigbehoefte kan immers honger/dorst zijn. Als je vaak gaat zitten pinken ( andere manier van foppen) kan je productie hieronder te lijden hebben. Je mag je baby zo vaak aanleggen als hij of zij erom vraagt. Zo maak je altijd genoeg melk voor je baby.
M.

Net als biene

Mijn tepels konden beter tegen gesabbel als mijn vingers. En met een kind aan de borst had ik in elk geval de handen nog vrij. Tepels zijn toch altijd nog een stuk schoner dan vingers. Met mijn tepel peuter ik nooit in mijn neus, veeg ik nooit mijn billen af, tik ik nooit op een toetsenbord, raak ik nooit dingen op van straat, noem maar op. En ze smaken beter (ik maak ook nooit knoflook of spaanse pepers schoon met mijn tepels).

Hanne.

Hanne.

18-05-2011 om 11:47

Niet iedereen bv

Tja, niet iedereen kan/wil/mag borstvoeding geven. En als je dan de zuigbehoefte wilt bevredigen moet je toch naar alternatieven zoeken....

Massi Nissa

Massi Nissa

18-05-2011 om 12:33

Ik doe het wel, hoor

Onze zoon heeft elke avond urenlang vreselijk honger (vindt-ie zelf, hij weegt al 6,5 kilo en ik waag het te betwijfelen of hij echt omkomt van de honger, haha). Als mijn borsten leeg zijn, gaat er toch echt een pink in dat mondje. Hij komt niets te kort en krijgt volledig bv. Ik denk dat je gewoon moet opletten of je kind voldoende binnenkrijgt en als dat zo is, lekker je pink gebruiken. Ik was trouwens altijd mijn handen voor ik wat dan ook met de baby doe en verder denk ik: zo ziek kan hij nooit worden van mijn bacterien. Ik snijd trouwens nooit rauwe kip, dat laat ik aan mijn man over - juist om de baby niet te besmetten met salmonella.
Groetjes
Massi

liora

liora

18-05-2011 om 14:41

Biene

Dat heeteen knokkel. En hoe doe ja dat dan, stuur je dan met één hand?

Biene M.

Biene M.

18-05-2011 om 16:00

Liora

Oh, ik dacht dat alleen die bulten op je hand knokkels waren.

Haha, nee, dat doe ik als mijn man rijdt. Als ik de enige volwassene in de auto ben heeft ze pech, dan moet ze haar eigen handje maar in haar mond stoppen.

Als je geen borstvoeding geeft

dan bestaat er toch een prima alternatief voor de pink, in de vorm van de fopspeen?

Rembrand

Rembrand

18-05-2011 om 19:55

Massi

Clusteren in de avonduren is normaal babygedrag. Ook al denk je dat je borsten leeg zijn, ze zijn het niet. Een lege borst maakt juist weer heel snel melk en de melk die hij dan binnen krijgt is lekker vet en geeft dus veel voldoening. Als hij zich s'avonds helemaal af kan tanken pakt hij waarschijnlijk aan het begin van de nacht flink wat uurtjes slaap. Daar kan jij ook je voordeel mee doen
M.

liora

liora

18-05-2011 om 21:43

Rembrandt

Ik denk dat advies geven aan vrouwen om urenlang met hun tepel in de mond van hun baby te gaan zitten, zal leiden tot veel afhakers. Niet wat je wil toch?

Nogmaals: kijk naar de wensen en belangen van iedereen in het gezin en zeker de moeder.
Een baby die explosief groeit, kont heus niks tekort met pink of speen!

Liora

Liora

Waarom zou clusteren zorgen voor afhaken, als het alternatief een pink geven is? Dan kun je beter juist uren met je tepel in de mond van je baby gaan zitten, dikke kans dat hij dan wat uurtjes achter elkaar slaapt, zoals Rembrandt al opmerkte.

Ik doe het ook

De eerste paar dagen durfden we nog geen speen te geven. Dochter wilde niet echt drinken, maar huilde wel. De kraamverzorgster kwam al snel met de pink. En gelukkig, Dochter doet niet moeilijk over mamma of pappa (dus beide hebben we nog een pink). Oh, wat heb ik die dagen vaak gedacht dat 'een soort neppink' wel handig zou zijn. Gevolgd door de gedachte: 'Oh ja, dat bestaat al'.
Toen de kraamverzorgster wegging, zei ze dat een (combi) speen geen kwaad kon, en bij Dochter blijkt dat idd. het geval. Geen last gehad van tepel-speen verwarring (althans, niet dat het mij is opgevallen).

Wat mij opvalt, is dat Dochter echt duidelijk laat merken of ze een speen, een pink of een borst wil. Als ze honger heeft, dan voldoet alleen een borst (goh). Maar soms heeft ze geen honger meer (blieft tepel niet) maar sabbelt ze wel aan een speen / pink, alsof haar leven ervan afhangt. En er zijn 'tussenmomenten', dat een speen niet wordt gewaardeerd, maar een pink wel. En ook op die momenten wil ze geen borst.

Nagels goed kort inderdaad. Maar je geeft de pink alleen met de vingertop tegen haar gehemelte, dus je nagel moet wel heel erg lang zijn wil dat een probleem geven.

Kraanvogel

Rembrand

Rembrand

19-05-2011 om 00:22

Liora

Nogmaals: Het gaat er niet om wat ik wil, het gaat erom dat vrouwen op basis van de juiste informatie hun plan trekken. Clusteren is normaal babygedrag en het lijkt me voor moeders handig om te weten dat hun baby geen afwijkend gedrag laat zien door in korte tijd wat vaker te willen drinken. Als je als moeder meer inzicht krijgt in wat normaal babygedrag is dan kan je er vaak makkelijker in mee gaan.
Overigens wil ik even kwijt dat ik het goed zat begin te worden dat je elk woord wat ik zeg anders uitleg en er ook nog een waardeoordeel bij geeft over hoe ik moeders zou moeten benaderen.
Als je je zo zit te ergeren aan mijn antwoorden en de informatie die ik geef sla je mijn postings toch gewoon over ?
M.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-05-2011 om 09:06

Rembrand

Ik weet dat clusteren normaal is, ik vind het ook helemaal niet erg en heb mijn avond erop ingesteld, maar ik heb bij de vorige baby veel tepelproblemen gehad en wil die ten koste van alles voorkomen. Als hij dus wel wil sabbelen, maar niet drinken, krijgt-ie een pink. En inderdaad, na een half uur ofzo zit er alweer melk in de borst, het verbaast me altijd hoe snel dat gaat! En hij slaapt 's nachts inderdaad erg goed, tot mijn verrukking .
Groetjes
Massi

dc

dc

19-05-2011 om 09:25

Waarom pink?

Soms in de auto, dan kun je gewoon geen bv geven.

Soms onderweg in bus ofzo, als ik geen zin heb de hele tijd mijn borsten bloot te hebben.

Soms als het me lijkt dat er meer een boertje dwars zit en geen honger meer is (laat borst steeds los), en huilen even lastig is.

Ik ben helemaal voor veel aanleggen, maar er blijven toch momenten dat een pink gewoon handig is.

Rembrand

Rembrand

19-05-2011 om 09:40

Massi

Wat heerlijk dat hij in de nacht zo lekker slaapt. Dan kan je zelf je batterijen ook weer even opladen
Overigens ontstaan tepelproblemen bijna altijd door een niet goed aangelegde of niet goed aanhappende baby. Een goed aangelegde baby zal de tepels niet traumatiseren bij lang drinken of sabbelen.
Groetjes M.

liora

liora

19-05-2011 om 13:46

Rembrandt

De reden dat ik elke keer reageer, is dat ik bang ben dat als je alleen maar steeds naar het belang van de baby kijkt, en helemaal geen oog hebt voor het belang van de moeder, vrouwen eerder afhaken.

Niet iedereen heeft zin om urenlang alleen maar te voeden en dat is ook echt niet elke avond nodig volgens mij. Ook al wil de baby dat misschien het liefste, het is ook heel belangrijk om te weten hoe de moeder erin staat!

Liora

Pink tegen gehemelte

Een pink (vooral eentje die dunner is dan je tepel) kan natuurlijk wel voor zuigverwarring zorgen, net als een (flessen/fop)speen. Dat risico is groter als je met de pink tegen het harde deel van het gehemelte komt (net als een flessenspeen) i.p.v. tegen het zachte deel.

Asa Torell

Asa Torell

19-05-2011 om 21:33

Liora

Ikzelf was juist heel blij met de informatie (die nieuw voor mij was) dat dat clustervoeden normaal was. Dankzij Ouders Online. Ik denk dus niet dat je moet invullen hoe die informatie op andere lezers overkomt. Mijn eigen belang kan ik vrij goed zelf in de gaten houden gelukkig .

Rembrand

Rembrand

19-05-2011 om 23:41

Liora

Ik denk dat je angst ongegrond is ( of zou "moeten" zijn). Het belang van de moeder is namelijk het belang dat al vaak genoeg belicht word in dit soort draadjes. Je hoeft ook niet elke avond urenlang te voeden, maar als je een baby hebt die daar wel behoefte aan heeft ( omdat ie het gewoon nodig heeft voor zijn melkintake) dan kan het inzicht over normaal babygedrag de moeder wel geruststellen en kan ze er misschien makkelijker in mee gaan ipv er tegen "vechten". Als iedereen in je omgeving zegt dat het niet normaal is dat je kindje s'avonds wil clusteren, heb je er zelf ook meer moeite mee. Het is heel belangrijk om te weten hoe de moeder erin staat. De manier waarop zij erin staat is allesbepalend, en daarom probeer ik de kant van de baby ook steeds goed te belichten.
Ik hoop dat mijn bedoelingen goed overkomen met deze posting, want dat het je angst was dat ik kokervisie had ( of heb ) kwam niet echt naar voren. Ik heb het als aanvallend ervaren hoe je reageerde. Als je tegen iemand zegt dat haar manier van informatievoorziening haar "zwakke" punt is dan komt dat best lullig over namelijk !
M.

Hanne.

Hanne.

20-05-2011 om 08:57

Speen (dirksmama)

Tuurlijk bestaan er ook spenen. Maar daar is niet ieder kind van gediend. Twee van mijn 3 kinderen waren erg kieskeurig. Mama's pink was goed, papa's pink of een speen niet. Dus dan kom ik weer terug op mijn eerdere punt.

Als je geen borstvoeding kan/mag/wil geven en je kind wil ook geen speen, maar heeft wel de behoefte om te zuigen zoek je een alternatief...en dan is de pink toch echt een uitkomst.

Ervaring

Zoon bliefde geen speen, alleen mijn pink. En nee, het was geen honger, het was gewoon zin in sabbelen. Ik kreeg er op een gegeven moment echt last van mijn pols van, omdat mijn arm soms (in bed bijvoorbeeld) in een rare draai lag.

Toen hij met bijna een half jaar alsnog een speen accepteerde was ik bijzonder opgelucht kan ik je melden.

Wat ik, behalve de RSI vervelend vond was dat ik vaker mijn handen moest wassen en geen handcreme kon smeren (of althans niet zo makkelijk); het was winter en ik kreeg daar een hele schrale huid van.

Maar goed, een blerende baby is ook niet alles, dus dan die pink er maar weer in...

Groeten,

Temet

liora

liora

20-05-2011 om 12:53

Rembrand

Ik twijfel ook helemaal niet aan jouw goede bedoelingen. Het kan zeker helpen om te weten dat het normaal is dat een baby 's avonds onrustiger is en vaker wil drinken.
Of je tepel aanbieden als speen echt veel vrouwen enthousiast zal maken, betwijfel ik echter!

Ben blij dat je nu mijn reacties beter snapt. Is geen aanval op jou, ik vind jouw adviezen alleen te weinig rekening houden met temperament en behoeften van de moeder.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

20-05-2011 om 23:41

Door ervaring wijs geworden

Omdat ik Rembrand een beetje ken, durf ik wel te vertellen dat zij door ervaring wijs geworden is - net als ik. Mijn ervaring bestaat uit gesprekken en berichten anderszins (mail ofzo) van honderden, misschien wel duizenden vrouwen. En daar zit een soort algemene verzuchting in: Waarom Heeft Niemand Mij Dit Verteld als het gaat over borstvoeding.
Natuurlijk zijn de vrouwen die Rembrand en ik spreken/zien allemaal vrouwen die geheel vrijwillig naar ons toegekomen zijn en daarmee zijn ze al uitgeselecteerd: ze wíllen. Maar ook op fora als dit, of andere specifieke babyfora waar vrouwen zitten die niet eens zo heel bar dringend op bv-info zitten te wachten is dat toch wel zo'n beetje de ondertoon: waarom wist ik dit niet?
Juíst het beeld wat jij keer op keer schetst is zo schadelijk in mijn ervaring: het moet leuk zijn. Je moet als vrouw en moeder vooral niks tegen je zin doen, borstvoeding is geweldig en fantastisch en reuzehandig, je bent hoppetee fris en fruitig met je kleintje in de weer, omringd door liefde en een roze wolk en natuurlijk genezen jouw hechtingen probleemloos, heb je nooit een huilbui en is je werkgever fantastisch. Yeah, right.
Weet je wat er tegelijk met je baby wordt geboren? Schuldgevoel. Op het moment dat jíj als hoogopgeleide als onder controle hebbende moderne jonge vrouw zwetend van ellende met een huilend kind op de bank zit, weet je één ding zeker: Het Ligt Aan Jou. Aan je baby ligt het niet, aan de borstvoeding niet, aan je omgeving al helemaal niet: nee, gewoon aan JOU. Je hebt iets fout gedaan. Te veel gevoed. Of te weinig. Iets verkeerd gegeten. Een wijntje gedronken. Te laat naar bed gegaan. Baby wakker gemaakt. Of juist niet. Gemopperd (en dat vóelen ze) - wát het precies is weet je niet, maar het is iets wat jij verkeerd gedaan hebt en had moeten voorkomen als moeder zijnde.
Als je dan van een andere moeder hoort dat zij de behoefte en het temperament niet heeft om hele avonden met een kind op de bank te zitten, voel je je alleen nog maar ellendiger. De enige behoefte die je op dat moment waarschijnlijk zelf hebt, is een stil kind, een douche en 120 uur slaap. Niks geen behoefte aan interessante en spannende dingen. Het enige temperament wat je nog op kunt brengen is in tranen uitbarsten tegen je partner. Nee, salsadansen zit er voorlopig niet in. Blijkbaar kunnen al die Andere Moeders dat wel. En hop, daar ja je weer.
Als je dan van een andere moeder hoort dat het doodnormaal is dat je je zo voelt en dat baby's de eerste weken van hun leven dit nou eenmaal dóen dan is dat een enorme opluchting.

Echt waar. Ik zie, lees en hoor het vrijwel dagelijks.

Tirza

Rembrand

Rembrand

21-05-2011 om 00:08

Tirza

Dank je wel voor je wijze woorden. En ik hoef niet te zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Als er iets is dat je verdrietig en boos kan maken als moeder is dat je jaren later hoort hoe de vork werkelijk in de steel zat, en dat het gedrag van je baby dus heel normaal was ( been there, done that ........).
M.

Tirza

Jemig, wat een herkenbaar plaatje schets je daar.....
"De enige behoefte die je op dat moment waarschijnlijk zelf hebt, is een stil kind, een douche en 120 uur slaap. Niks geen behoefte aan interessante en spannende dingen."
Nooit heb ik me méér onbegrepen gevoeld dan toen iemand tegen me zei: Weet je, jij zou eens lekker úit moeten gaan, of ff een paar dagen op vakantie". Kon wel janken, het enige wat ik wilde was idd...."een stil kind, een douche en 120 uur slaap".
Voel me in retrospectief helemaal begrepen! Dank je wel.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2011 om 11:35

Tirza

Amen, de heer zij geprezen. Inderdaad: stil kind, lange warme douche, 120 uur slaap. Ik heb dat gevoel nog wel eens en hij is al ruim negen weken. En zeker bij die eerste heb je geen flauw benul. Ik had het onmetelijke geluk dat ik een netwerk bezat met veel ervaren moeders, die precies dezelfde dingen riepen als jij nu: het is heel normaal, het gaat zo weer over, het is maar een fase, je kunt hem/haar best even laten huilen terwijl jij doucht, daar krijgt-ie niks van, dat soort dingen. Heel geruststellend. Eigenlijk essentieel voor je moedergeluk. Ik hoorde die dingen van mijn netwerkmoeders en gaf ze weer door aan mijn al even zenuwachtige man. En dan waren we samen weer even zen.
Groetjes
Massi

Boek vol

Veel moeders zouden inderdaad een boek vol kunnen schrijven met 'waarom hebben ze dat niet gewoon gezegd?'

Ik herinner me ook een Amerikaanse site, jaren geleden al, met een apart hoofdstukje genaamd 'why did no one tell me that...' vol met inderdaad de dingen die Tirza noemt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.