Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
liora

liora

09-04-2010 om 16:26

Maxicosi opvolgstoel

Hoi allen,

Heb alvast een grotere autostoel gekocht en wilde die vanmorgen vastzetten op de achterbank. Het is er een van Maxicosi, maar niet de allernieuwste of allerduurste die op de markt is.
Tussen zitting en kuip, zoals ze dat noemen in de gebruiksaanwijzing, zit een rode plastic klem en daardoorheen moet de gordel van de auto.

Ik krijg de gordel er alleen niet helemaal recht in, hij maakt een knikje, waardoor ik daarna ook niet goed strak kan trekken. Wie heeft tips?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

09-04-2010 om 21:07

Misschien

Hoi

Ik weet niet zeker of ik de goede voor me heb, maar wij hebben er ook zoeen en die rode plastic klem kan los en strak en zo kan je aanspannen. Dus klem op los, gordel erom, bovenin ook erdoorheen en daar straktrekken, daar de klemmen dicht en beneden de klemmen op strak zetten...

groetjes

liora

liora

10-04-2010 om 13:23

2 klemmen

Hoi Elsje,

Moet je alletwee de klemmen gebruiken? Ik dacht alleen de onderste... Ik rijd wel een keer langs de prenatal of zo.

Liora

liora

liora

10-04-2010 om 13:31

Aha

heb even de instructiefilm nogmaals bekeken. Ik moet toch 1 klem gebruiken, maar net de andere dan wat ik had gedaan.... lekker slim. Straks even proberen!

Elisabeth B.

Elisabeth B.

10-04-2010 om 22:21

Welke leeftijd?

Ik ben benieuwd naar welke leeftijd men een baby rechtop en vooruit kijkend in de autostoel gaat vervoeren? Zelf heb ik mijn twee oudsten zo lang mogelijk in de maxi cosi vervoerd met het idee dat achteruit rijdend voor hen het veiligst is. Dat betekende dat ze tot 13 à 14 maanden in de maxi cosi liggen. Onze derde wordt heel erg wagenziek en daarom is hij wat eerder, met 10 à 11 maanden gaan zitten en vooruit kijken, wat hielp tegen de misselijkheid.
Onze jongste van ruim 10 maanden ligt nog in de maxi cosi. Zolang zijn hoofd en nek nog keurig ondersteund zijn vind ik het best. Ik laat de maxi cosi wel in de auto zitten, ik til hem er uit en zeul dus niet meer met de maxi cosi rond.
Elisabeth.

liora

liora

10-04-2010 om 22:44

Gelukt, en elisabeth

Hoi,

Ja hoor gelukt! Maf draadje dit, een soort monoloog. Maar goed, stoel zit muurvast met die andere klem. Niemand kan dit gedoe volgen natuurlijk.

Elisabeth, mijn zoontje is nu 10 maanden en past nog in de kleine maxicosi. Volgens mij mogen ze daarin totdat het hoofd boven de maxicosi uitkomt. Inderdaad zolang dat past is het het veiligst.
Maar ik vind die veiligheid altijd maar schijn. In een auto loop je nu eenmaal risico, dus als je dat niet wil, dan baby niet in auto. Als baby in auto, dan denk ik dat het risico te beperken is met een stoeltje, maar echt veilig is autorijden nu eenmaal niet.

Liora

elsje78

elsje78

11-04-2010 om 10:35

Liora

Ik heb een maxi cosi tobi, die werkt denk ik net iets anders. Onze jongste is nu 6,5 maand maar past nauwlijks nog in de maxi cosi, hij is ook al 9 kilo. Met het hoofd gaat nog wel, maar hij is behoorlijk breed en zit er bijna klemvast in.

Dus nu de hoes gewassen en morgen gaat de tobi erin. Anders is het echt oncomfortabel voor hem, zo klem in een stoeltje. Gelukkig kan je de tobi onderuit laten zakken, zodat hij niet zo rechtop hoeft te zitten...

Fijn dat het gelukt is!

groetjes

Elisabeth B.

Elisabeth B.

11-04-2010 om 14:30

Elsje

Mijn baby van 9,5 kilo en 74 cm en ruim 10 maanden past nog in de Maxi cosi, model voor de cabrio. De bedoeling van een autostoel is ook dat hij klemvast zit. Achteruitrijden is veiliger omdat een babyhoofd verhoudingsgewijs groot en zwaar is en de klap van een aanrijding door het nog niet zo sterke nekje niet opgevangen kan worden. Achteruit liggend, wordt het gewicht bij een aanrijding in het stoeltje gedrukt, zittend vooruit komt bij een aanrijding het gewicht met grote kracht naar voren en moet je baby worden opgevangen door de gordels.
Vind je 6,5 maanden niet erg jong om al rechtop en vooruit vervoerd te worden in de auto? De Stichting Consument en Veiligheid adviseert baby’s zolang mogelijk achteruit te vervoeren, in ieder geval tot 1 jaar. Kijk eens op hun site voor tips en wetenswaardigheden: http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid.nsf/wwwVwContent/l4babyautostoel.htm
Elisabeth.

elsje78

elsje78

11-04-2010 om 14:42

Elisabeth

Ja het is erg jong, dat klopt! Hij past er ook nog wel in, maar hij is dus 9 kilo en 69 cm, dus hij is erg breed, en zijn bovenarmen komen omhoog tegen de zijkant, de lengte lukt nog prima. We proberen nog zo lang mogelijk de maxi cosi te gebruiken, dat de stoel erin gaat is meer alvast voor het geval dat en voor de korte ritjes naar de creche enzo. de langere ritten proberen we zeker zo lang mogelijk in de maxicosi te doen, totdat hij echt te breed wordt.

Maar hij hoeft niet rechtop, deze stoel kan in een slaapstand, dus kan de zitting helemaal onderuit, zodat hij hetzelfde zit als in een maxicosi.

groetjes

Elisabeth B.

Elisabeth B.

11-04-2010 om 16:23

Verschil

Elsje, je schrijft dat je baby in de Tobi niet rechtop hoeft te zitten maar in de slaapstand, zodat hij ‘hetzelfde zit als in een maxicosi’. Maar hij zit niet hetzelfde, verschil is dat je baby in een maxi cosi ligt met zijn hoofd tegen de rijrichting in. Hoe ver je een Tobi ook in de slaapstand zet, hij blijft met zijn gezicht naar voren. Een klap van een eventuele aanrijding kan hij met zijn nek nog niet opvangen, ook bij korte ritjes. Liggend in een Maxi cosi zal bij een aanrijding zijn hoofd niet naar voren klappen, maar tegen de achterkant aangedrukt worden.
De babytijd is maar zo kort, ik zou nog even wachten met het installeren van een Tobi naast de Maxi cosi. Voordat je het wordt hij (bijna) 1 jaar en kan hij in zo’n Tobi tot wel 4 jaar.
Elisabeth.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.