Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Biene M.

Biene M.

27-04-2011 om 21:32

Met 4 maanden starten met pap?

Mijn dochter blijft helaas hardnekkig flesweigeren. Volgende week is ze vier maanden en bij mijn oudste (bouwjaar 1995) startte ik toen met rijstepap. Nu dacht ik dat het misschien handig zou zijn om vanaf volgende week één voeding te vervangen door een bordje pap, zodat iemand anders dat kan geven en ik één keer minder op en neer hoef. Ik twijfel omdat ik dacht dat nu wordt aanbevolen om pas met 6 maanden iets anders dan melk te geven (dat was in elk geval zo bij mijn middelste, bouwjaar 2008). Maar op de site van biobim zie ik dat ze wel pappen hebben die je vanaf 4 maanden mag geven. Ik vraag er volgende week nog naar bij het consultatiebureau, maar ben erg benieuwd naar de meningen (pro en contra) en bijbehorende argumentatie hier.

Overigens komt dochter ondanks het flesweigeren niets tekort, ik vermoed dat ze inmiddels bijna 8 kilo weegt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

28-04-2011 om 09:09

Voor jezelf

Hoi Biene,

Lijkt me voor jezelf heel fijn, hoef je niet meer steeds heen en weer te rijden. Ik zou het alleen niet doen als er veel allergieën voorkomen bij jou, je man, of je andere kinderen.

Liora

Massi Nissa

Massi Nissa

28-04-2011 om 12:51

Goede ervaring met biobim

Mijn dochter kreeg rond die tijd, misschien enkele weken later, ook al een fles pap (Biobim dus). Ging prima. Ze had wel regelmatig last van verstopping, maar dat had ze daarvoor ook al wel eens en nu nog.
Hier een ventje dat geen speen blieft en geen fles, zelfs niet met net-afgekolfde, verse moedermelk. Ik voorzie ook gedoe als ik weer ga werken en lees aandachtig met jouw draadjes mee, Biene . Zoon komt trouwens ook niets tekort, meneer is in nog geen drie weken bijna drie pond gegroeid. Mijn ogen puilden uit toen ik op de weegschaal bij het cb zag dat het echt waar was.
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

28-04-2011 om 13:13

Liora

Ja, het lijkt mij ook heel fijn! Ik heb wel wat allergieën, maar alleen voor huisstofmijt en zulk spul. Kinderen hebben nergens last van.

Biene M.

Biene M.

28-04-2011 om 13:18

Massi

Oh jee, hopelijk verandert hij nog van gedachten! En als hij de fles dan pakt: vooral elke dag blijven oefenen!

Spenen zijn hier trouwens ook niet gewild, zoon wilde er nooit één en jongste pakt hem maar af en toe (eens per week of zo). Ik heb van het CG bijna drie kantjes met tips voor flesweigeraars gekregen, wil je een kopie hebben?

BTW, 3 pond in 3 weken? 3 POND? Jeetje, ik wist niet dat dat kon zeg. Uit mijn borsten komt room, maar jij geeft zeker boter of zo?

Wat hier goed helpt tegen verstopte borstgevoede kinderen is lecithine. Ik neem één of twee capsules en dan gaat de luier weer vol.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-04-2011 om 14:48

Biene

Het was eerder 2,7 pond in drie weken, maar toch... Ik vind het ook idioot. Hij was ook zeven centimeter gegroeid in vijf weken, hoor, maar we hebben hier wel een Boeddha te pakken. Voorlopig gaan man en ik elke avond oefenen met het flesje, we hebben nog iets van acht weken voor ik weer moet werken. Er is dus nog tijd om te oefenen. In het allerergste geval neem ik hem mee naar mijn werk, er zijn dan toch geen leerlingen meer en het gaat maar om vijf werkdagen voor de zomervakantie aanbreekt.
Ja, ik grap ook wel eens dat ik puur slagroom geef . Als zoon ooit verstopt raakt, zal ik die lecithine onthouden, dank je. En die tips wil ik graag hebben als zoon over twee weken nog zo halsstarrig doet, maar laten we eerst eens zien of hij zich nog bedenkt.
Groetjes

Niet doen

Jij hebt allergiën dus je kind heeft 80% kans op die te erven.

Als je kind tevreden is zoals het gaat, liever even zo laten. Melk hoeft natuurlijk niet uit een fles te komen. Beker mag even goed.

Biene M.

Biene M.

02-05-2011 om 21:49

Dirksmama

Is rijstebloem allergeen dan? Wat is precies het risico als ik dat geef?

En kan een baby van vier maanden al uit een beker drinken? Moet je dan een tuitbeker nemen? Geen antilek neem ik aan, maar één waar het gewoon uit loopt? Hm, kunnen we wel proberen!

Sascha2

Sascha2

03-05-2011 om 12:04

Biene

Rijstebloem is inderdaad goed te verteren, is mij verteld. Ik zie het probleem niet zo. Ook al ben je behept met allergieen en is de kans dat dochter dat ook heeft groot, honger en een oververmoeide moeder is ook niet goed. Bovendien lijkt mij rijstebloem met bv helemaal niet verkeerd. En je zal maar zien: hier twee kinderen die voor vier resp. vijf maanden bijvoeding en flesvoeding kregen en geen allergische reacties vertoonden, en twee die 16 maanden resp. Twaalf maanden bv kregen, beiden pas na zeven maanden bijvoeding en allebei behept zijn met de allergieen van pa en ma . Het is geen vast gegeven en je moet kijken naar alle omstandigheden lijkt me.

Sunja

Sunja

04-05-2011 om 10:52

Oefenbeker van difrax

Difrax heeft 'oefenbekertjes', dit zijn kunststof bekertjes met een 'hap' eruit zodat niet het hele gezichtje in het bekertje verdwijnt, je kunt dan beter zien hoe er gedronken wordt en hoeveel tegelijk. Op zich kun je ook een gewoon bekertje gebruiken hoor, maar ik zelf vond dit wel handig bij mijn flesweigeraar (die ook elk ander eten weigert op het kdv, helemaal handig)
Mijn zoontje drinkt bv alleen rechtstreeks aan de tap. Pap ermee hoeft hij niet en uit een bekertje drinkt hij het ook niet. Ik geef dus vooral andere dingen zoals diksap uit een bekertje. Ooit zei de logopediste tegen mij: hij associeert die bv met jou dus die neemt hij niet, maar als je iets anders geeft went hij aan die manier van drinken en kun je over een paar maanden wel die bv in een bekertje doen. Toen was mijn zoontje 6 maanden. Nu is hij 10 maanden en ik heb het nog niet geprobeerd. Ik rijd dus op en neer voor 1 voeding als ik moet werken, 3 dagen in de week (maar momenteel zit ik ziek thuis met zware ontstekingen dus heb ik mijn mannetje lekker bij mij).
Maar om heel precies bij het onderwerp te blijven: zolang je het zelf trekt zou ik blijven voeden & op en neer rijden tot 6 maanden - maar volgens mij kun je rijstebloem (Biobim in elk geval) geven zonder risico op allergie.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-05-2011 om 09:57

Sunja (ot)

Ik werd getroffen door jouw bericht over die zware ontstekingen. Ik ben nogal ontstekingsgevoelig - ik hoef maar een papiersneetje te hebben en boem, de halve vinger is ontstoken. Wat mij opvalt is dat ik tijdens de zwangerschap nul ontstekingen had en nu erna ineens de ene na de andere. Ik heb er al een pak soda doorheen gejaagd, haha. Heb jij dat ook, of is dit gewoon eenmalig bij jou?
Groetjes
Massi

Valkyre

Valkyre

05-05-2011 om 12:26

Massi

Dat had ik ook tijdens de borstvoedingsperiode! Normaal ook wel, maar toen bij elk minisneetje inderdaad. Vervelend hoor...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-05-2011 om 20:07

Valkyre

Fijn om te horen dat meer moeders dat kennen (al is het fenomeen zelf minder fijn, natuurlijk). Ach nou ja, het is voor het goede doel .
Groetjes
Massi

Sunja

Sunja

05-05-2011 om 21:56

Massi en valkyre (ot)

O, ligt het daaraan! Heel goed om te weten, dat verzacht de pijn zeker wel.
Ik heb wel een geschiedenis van (zware) ontstekingen zoals een hersenvliesontsteking, nierbekkenontsteking, wondroos (vleesetende bacterie) etc. Maar nu is het wel heel erg geworden ineens, er zitten geen jaren meer tussen maar enkele dagen en ik ben zelfs met spoed afgevoerd per ambulance 3 weken geleden. Ruim 41 graden koorts, absurd hoge ontstekingswaarden in mijn bloed en ze konden alleen een keelontsteking vinden. Ik lag al bijna op de IC toen ik zelf 'blaasontsteking' mompelde en ik ook weer een nierbekkenontsteking bleek te hebben... Huisarts was ik nog geweest de dag ervoor maar die zei 'griepje'.
Heel drama is dit geworden met mijn jongste die dus niet uit de fles wil drinken maar ook niet in het ziekenhuis mocht blijven. Uiteindelijk ben ik met infuus naar huis gegaan na 3 dagen omdat hij alleen nog maar huilde en mijn man bijna doordraaide. Ik sta nu onder controle en de arts heeft gezegd dat ik een maand rust moet houden. Nu is daar net een week bijgekomen omdat... ik die keelontsteking weer terug heb gekregen! Hoe bestaat het. Over ruim een week moet ik weer aan de slag.
Eerst vond ik het heel erg om zolang thuis te zijn, ik heb net een nieuwe baan sinds januari en sta voor de klas, maar nu vind ik het eigenlijk wel fijn want ik trek het ook gewoon echt helemaal niet meer. Ik snap echt niet hoe mensen dat kunnen hoor, werken combineren met 2 kleintjes. Ik ben al geen type die makkelijk haar kinderen achterlaat in het kdv maar met zo'n flesweigeraartje is het helemaal erg vind ik. Dat gerace op en neer, nooit pauze en dan ruim 30 pubers per uur, geen bv-verlofuren en veel te veel uren in 3 dagen geroosterd - wraah. En mijn mannetje maar huilen bij de echt wel lieve pm'rs. Als ik al nog een baan heb na dit schooljaar (momenteel moet ik denk ik een naambordje dragen wil de directeur mij nog herkennen) dan wil ik minder uren gaan werken, maar dat trekken we financieel eigenlijk niet. En ik geef een vak waarvoor je minimaal 3 dagen op school moet zijn dus dat opvangprobleem blijven we houden (hoewel de dagen dan korter kunnen).
Balen! Sunja

Biene M.

Biene M.

06-05-2011 om 06:38

Sunja

Oh ja, niet aan gedacht: bekertje wordt waarschijnlijk ook niets omdat ze de gekolfde melk überhaupt niet meer blieft. Het moet rechtstreeks uit de borst komen. Maar zo'n oefenbekertje hebben we in huis, dus daarmee kunnen we het in elk geval proberen.

Jeetje, dat jouw kindje nu op de crèche helemaal alle voeding weigert! Hij doet wel veel moeite om je bij zich te hebben zeg, slimme jongen. En jij hebt dus ook logopedie met hem geprobeerd? Want dat stelde het CB ook nog voor en ik heb twee telefoonnummers gekregen van preverbale logopedisten. Heb nog niet gebeld, want ik zie er even tegenop om er nog een wekelijkse afspraak bij te hebben (ook hier gerommel met gezondheid en momenteel met een ander kind).

Wat heftig zeg, die ontstekingen! Maar als ik lees hoe zwaar je belast wordt, met werk en voedingsweigeraartje, dan kan ik me voorstellen dat dat erin hakt voor je afweer.

Bedankt voor je reactie in elk geval en beterschap!

Biene M.

Biene M.

06-05-2011 om 06:40

Valkyre

Ik denk niet dat je die infecties aan de borstvoeding moet koppelen, maar aan het herstellen van zwangerschap en bevalling. Mijn oudste heeft maar een week of 6 borstvoeding gehad, maar bij haar werd ik net als bij de middelste (2,5 jaar borstvoeding) het eerste jaar om de haverklap ziek.

Ach sunja!

Jeetje Sunja, n.a.v. je eerdere postings vond ik al dat je het zo zwaar had met alle moeilijkheden op je werk met kolven en lesuren en heen en weer naar het kdv voor het voeden. Al die ontstekingen klinken helemaal niet fijn, maar misschien een soort geluk bij een ongeluk om nu gedwongen wat meer rust te nemen?
Heeft de bedrijfsarts nog iets voor je kunnen betekenen in het hele verhaal kolfrecht, overbelasting, kans op ziekteverzuim? (als er preventief beter op je was gelet,had je nu misschien niet hoeven te verzuimen?).
Ik wens je veek sterkte en hopelijk een baby die opeens toch nog het licht ziet en uit de fles gaat drinken en op het kdv gaat eten??
Maanve

Sunja

Sunja

08-05-2011 om 11:04

Logopedie en arbo

Hoi, ja de logopediste zijn wij ook geweest, twee keer in totaal. De kinderarts verwees door naar de logopediste omdat deze hem misschien aan de fles zou krijgen (waardoor hij beter zou eten op kdv-dagen en dus misschien weer zou gaan groeien, hij heeft een groeiachterstand). Niet gelukt. Ze zei: 'heb je de spullen bij je, dan geef ik hem even een flesje?' Hihi, ik dacht: dat zou mooi zijn. Maar binnen no time zat ze met een gestrekt kereltje ergens in haar nek dus dat gaf ze ook maar op.
Ze kwam wel met tips zoals wat ik zei: geen bv geven in een bekertje/flesje vanwege die associatie. Eerst andere dingen (yoghurt, sap) zodat hij eerst leert drinken en dan later die bv misschien wel neemt. Dat vond ik wel zinvol. Maar de tips wb proberen aan de fles te krijgen kun je net zo goed dat A4tje van Henk Boeke (OO) doorlezen.
Ze heeft wel gekeken of hij goed aanhapt etc, dat was allemaal o.k.
En Maanve, dank ook voor je lieve reactie! Ik heb geen arbo-arts gesproken. Dat kon ik zelf niet aanvragen, moest op uitnodiging. En zelfs nu ik dus al een maand ziek ben, heb ik geen uitnodiging gekregen. Raar he. Maarja, ik denk nu dat mijn contract gewoon niet verlengd gaat worden. Ik had natuurlijk beter naar jullie allemaal moeten luisteren en zelf strenger moeten ingrijpen maar dat is me gewoon niet gelukt en nu zit ik met de gebakken peren!

Marleen

Marleen

10-05-2011 om 09:10

Even meeleven

Hoi, bij deze even mijn medeleven voor de moeders van flesweigerende babys en met ontstekingen, wat een toestand weer! Wel typisch trouwens, ik heb zelf al een paar keer ontstoken tenen gehad sinds de bevalling. Ik weet het zelf aan verminderde weerstand maar ben gelukkig verder niet veel ziek. Alhoewel, nu dus effe wel. Bij ons was het flesweigeren alleen thuis, bij oppas wil ze wel (maar drinkt nooit veel) en bij papa wilde ze niet. Is weer bijgedraaid gelukkig. Ik heb nog wel een pap-tip, zowel mijn zoon als dochter lustten geen pap (van rijstebloem) maar wel van liga start (of zoiets). Zit wel een klein beetje suiker in, daarom zullne ze het ook wel lusten maar dat andere kreeg ik er echt niet in. Ik geef het zelf niet veel want ik heb het idee dat ze er verstopping van krijgt, is ze rg gevoelig voor, maar het is wel handig voor als er een keer geen brood voor haar is of zo. Succes hoor! Groetjes, MArleen

Sunja

Sunja

10-05-2011 om 10:59

Pap met een smaakje

Ha Marleen, wat jij zegt over dat ligapapje (of iets dergelijks) dat bevestigt de gedachte van de logopediste: als de smaak anders is (geen bv) dan is de associatie minder en heb je kans dat het wel gegeten/gedronken wordt! Mijn zoontje eet inderdaad wel van die melkpap met appelsmaak maar geen pap van bv...
Sunja

Biene M.

Biene M.

10-05-2011 om 13:21

Sunja

Jeetje, nog een groeiachterstand ook, dat had ik gemist.

Drinkt jouw zoontje nu wel goed uit een bekertje, als het maar geen melk is? Ik vind het hier nog een beetje vroeg voor iets anders dan melk, met 4 maanden.

We proberen nu die pap. Ik moet zeggen dat ik die biobim ronduit smerig vind ruiken. We hebben nu twee keer geprobeerd en de eerste keer slikte ze niets door, maar de tweede keer wel wat hapjes, dus dat geeft de burger moed. Inmiddels heb ik ook besloten dat ik toch poedermelk ga proberen als het met die pap niet lukt. Misschien dat ze dat wel uit een fles drinkt en anders wil ze misschien wel gewone rijstebloem met poedermelk. De hoop dat ze nog moedermelk gaat drinken uit iets anders dan mijn borst begin ik steeds meer te verliezen.

Wat je werk en ziekte en alles betreft: neem jezelf toch vooral niets kwalijk. Je bent zo verscheurd in zo'n situatie, met de loyaliteit naar je kind en naar je werk en je bent nog hormonaal ontregeld na je zwangerschap; soms is het gewoon niet te doen. Om dan in alle toestanden en vermoeidheid je hoofd nog koel te houden en nuchtere beslissingen te nemen en ferm voor jezelf op te komen, dat is maar weinigen gegeven. En jij zat (zit) in een lastiger pakket dan de meeste babymoeders.

Tot voor kort dacht ik er anders over, maar ik begin steeds meer te geloven dat het verlof, zeker voor borstvoedende moeders, langer zou moeten duren.

Sterkte, Sunja. Het komt vast allemaal goed, maar je krijgt het nu wel flink voor je kiezen.

Marleen

Marleen

10-05-2011 om 19:56

Melk

Hoi dat vroeg ik me net af, hebben jullie het wel eens met poedermelk geprobeerd? Bij mijn zoon destijds ging het kolven niet goed en daarom kreeg hij op de opvang poedermelk. Stel nou dat ze dat wel wil, prima toch? Je hebt ook van die kant en klare pakjes om het uit te proberen. En dan thuis lekker aan de borst. Geen idee of het kan werken, maar wie weet. Succes hoor, groetjes, MArleen

Biene M.

Biene M.

10-05-2011 om 22:37

Marleen

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik stond wel op het punt, maar dacht toen aan de verhalen die ik ken over kinderen die na één fles nutrilon niet meer aan de borst willen en dat vond ik toch weer een eng idee. Vooral omdat mijn oudste ontzettend verstopt raakte toen ze aan de poedermelk ging en jongste, de flesweigeraar, nu ze aan de borst is soms al verstopt is. Dus poedermelk is echt de allerlaatste optie. Lief dat je meedenkt!

Sascha2

Sascha2

10-05-2011 om 23:20

Biene

Mijn jongste heeft een tijdje geitenpoedermelk gedronken en daar reageerde ze beter op dan op ha-flesvoeding. Ze kreeg die voeding naast de bv, maar ze was toen al bijna een jaar. Misschien is geitenpoedermelk een alternatief? De melkeiwitten zijn fijner dan koeiemelkeiwitten.

Biene M.

Biene M.

19-05-2011 om 15:02

Sunja

Hee Sunja, ik heb vaak aan je gedacht de laatste tijd. Knap je al een beetje op? En gaat er al wat meer voeding in je zoontje?

Ik ga komend weekend een pak nutrilon en nutricia rijstebloem halen (tenzij ik me voor die tijd nog bedenk, niet uitgesloten...) Het schiet niet op met die biobim, ze eet er elke keer minder van. Wat me niet verbaast, want het stinkt van heb ik jou daar, ik heb het nog niet eens durven proeven. En ik word zo moe van het heen en weer rijden, voel me overal tekort schieten en als ik dan bedenk dat dit nu "pas" twee maanden zo gaat en nog wel 4 of 5 maanden zo door kan gaan, dan zakt de moed me in de schoenen.

Valkyre

Valkyre

19-05-2011 om 22:45

Biene

De preventief hypoallergene voeding van NAN ruikt heel lekker naar vanille. Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar misschien heb je daar wat aan? Te krijgen bij Etos. Geen aandelen , xoon lustte er wel pap van.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Biene M.

Biene M.

20-05-2011 om 06:46

Valkyre

Dank je wel voor de tip! Ik ga toch maar voor Nutrilon, omdat ze dat op de crèche ook hebben. Met zo'n lastige eter in de dop speel ik liever op safe

Massi Nissa

Massi Nissa

20-05-2011 om 08:43

Ach biene

Wat een gedoe, zeg, zo'n flesweigerende dochter gecombineerd met een baan. Ik zou inderdaad gewoon kunstvoeding-pap proberen, hoor! Ik vind het ontzettend knap dat je elke dag op en neer gaat om haar te voeden. Dat heeft ze maar mooi binnen. Het is echter ook erg belangrijk dat jij er niet bij gaat liggen, lijkt me, het wordt te zwaar zo en je hebt er nog twee rondlopen. Ik hoop dat ze Nutrilon wel lust en dat er een last van je afvalt!
Groetjes
Massi
PS: Hier drinkt hij inmiddels wel bv uit een flesje, maar alleen als papa het geeft en hij kan het niet zo goed. Hij verslikt zich voortdurend en blijft zijn hoofd draaien op zoek naar die tepel. Maar goed, alles beter dan niks.

Biene M.

Biene M.

20-05-2011 om 21:37

Massi

Wat fijn dat MiniMassi nu uit het flesje drinkt! Hopelijk krijgt hij het snel beter onder de knie. Hebben jullie wel een speen met een klein gaatje? Wij gebruikten voor middelste nog heel lang speen 1 van Avent, zeker tot hij een maand of 6 was.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2011 om 11:25

Ja, nummer 1

Ik heb speciaal voor hem een nieuw flesje gekocht inclusief pasgeborenen-speen met een miniem gaatje. Hij heeft echter zulke krachtige zuigreflexen dat hij dat flesje in een paar teugen leeg zou kunnen drinken - ware het niet dat het dan via zijn neus weer naar buiten komt. Hij blijft ook steeds proberen om 'goed' aan te happen bij die speen, aan de ene kant wel grappig, aan de andere ook een beetje zielig, haha.
Groetjes
Massi

Sunja

Sunja

25-05-2011 om 23:42

Biene

Hey Biene, sorry ik lees je berichtje nu pas!! Ik ben dus heel benieuwd of de nutrilon/nutricia erin zijn gegaan?!
Mijn zoontje eet thuis de melkpap appel van een of ander bekend merk (sorry, geen zin om te gaan kijken in de kelder welk merk precies) maar op het kdv niet... Nu gaan we vrijdag a.s. pas weer opnieuw beginnen met wennen want ik ben nog niet aan het werk en heb hem lekker een tijdje bij mij gehouden. Hier is hij erg van opgeknapt. Ik ook trouwens Dus ik ben erg benieuwd hoe het ons gaat bevallen in het 'oude' ritme.
Ik heb alleen echt geen zin meer in dat geren en gevlieg en het drama was erg genoeg om zelfs mij op de knieen te dwingen. Dus nu blijf ik 'ziek' (of in elk geval een aantal uur) tot de zomervakantie en wil ik na de vakantie minder uren gaan werken. Dan maar geen geld hoor. Ik heb er geen zin meer in op deze manier.
En ik hoop dus dat mijn zoontje dan met minder voedingen toe kan en gewone melk gaat drinken uit een beker. Hier ben ik ook al mee aan het oefenen, hoewel hij met zijn bijna 11 maanden eigenlijk nog niet mag. Maarja, ik weet hoe lang het kan duren voor hem om ergens aan te wennen en ik kan gewoon niet meer overdag blijven voeden. Deels omdat ik weer hele dagen weg ga zijn en deels omdat ik dan ondanks alles natuurlijk toch twijfel over een...derde?! Maar ik nader de veertig dus ik moet dan opschieten en ik ben nog niet eens ongesteld. Dan zou ik moeten stoppen met bv... Grote Twijfels dus.
Nu, ik ben benieuwd of je dochter lekker heeft gegeten Het is erg belangrijk weet ik uit eigen ervaring dat je zelf op de been blijft, dus is het zeker het proberen waard. Ik zag alleen ergens ook iemand iets zeggen over flesvoeding. Daar zou ik idd mee uitkijken, wat je zelf ook al zegt. Straks wil ze alleen dat nog. Dat is mijn angst geweest en daarom ben ik er niet aan begonnen, ik vind die smaakjespap wel voldoende. Hey, succes!
Sunja

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.