Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

26-09-2008 om 17:44

Mijn zoontje van 7 maanden wordt de laatste weken twee a drie keer per nacht wakker

Dit deed hij nooit, hij sliep altijd door. Tot twee a drie weken geleden.

Hij heeft dan honger.
We hebben al een papfles geprobeerd die hij tegen zijn bedtijd om 19.00 krijgt van 200cc, die gaat helemaal leeg. Dit helpt niet. Hij wordt nog om 1 uur en om 5 uur wakker en drinkt dan beide keren een fles van 120cc leeg.

Ik vraag me af of hij nou niet te veel krijgt. Want hij krijgt natuurlijk overdag ook gewoon. Hij krijgt nu ook om 9 uur, 13 uur en 16.30 een fles van 180cc Ook krijgt hij natuurlijk gewoon bijvoeding.

Bovendien hebben wij ook wel weer behoefte aan nachtrust. Heeft hij wel echt honger, ik vraag het me af. Hij kon het eerst wel gewoon een nacht volhouden.
Kan het zijn dat hij meer nodig heeft omdat hij tandjes krijgt of een groeispurt maakt? Ik zit er nu aan te denken om hem maar gewoon om 23.00 wakker te maken. Hij hoeft van mij niet door te slapen. Als hij nog een keer op een nacht honger heeft, prima. Maar twee keer op een nacht, terwijl hij normaal niet kwam?

Of is dit een fase, waar alle zevenmaandsekinderen last van hebben

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

27-09-2008 om 07:35

Wat dacht je van

tandjes die aan het doorkomen zijn, of oorontsteking? In mijn ervaring hangt vaker 's nachts wakker worden opeens vaak samen met pijn.
Wat gebeurt er als je een paracetamolletje geeft?
Het kan ook kou zijn. Ik weet niet hoe warm haar kamer 's nachts is, maar mijn zoontje (7 mnd) werd opeens weer 3 keer 's nachts wakker (en alleeen stil te krijgen met eten). Vanacht heb ik hem een mutsje opgedaan en hij heeft opeens doorgeslapen! (en da's uitzonderlijk).

mama van Linde

mama van Linde

27-09-2008 om 13:14

Tandjes?

Het zouden rond deze leeftijd doorkomende tandjes kunnen zijn. Bij Linde begon dat met 9 maanden, terwijl ze toen al zeker een half jaar van de nachtvoedingen af was en doorsliep.
Wij zijn nooit meer begonnen met flesjes geven 's nachts, dat zag ik echt niet zitten. Wel er naartoe gaan om te troosten en af en toe als het heel erg leek te zijn een paracetamolletje.
Bij ons waren het elke keer periodes van wel doorslapen en dan weer een tijdje wakker worden 's nachts. Achteraf bleken het dan altijd de doorkomende tandjes te zijn.

Maar het zou inderdaad ook de kou kunnen zijn. Het wordt nu toch al flink kouder 's nachts. Misschien eens een extra dikke pyama of slaapzak proberen? Misschien heeft hij wel helemaal geen honger, maar geeft het flesje hem wel een soort troost? (en warmte).
Heel veel succes ermee, het hakt er wel in vind ik gebroken nachten, als je eenmaal weer aan het doorslapen gewend bent....

Kiki

Kiki

27-09-2008 om 16:03

Het arme schaap is nu megaverkouden

Nu is het echt een ramp, elke drie kwartier is hij wakker. Zo zielig, hij zit aan alle kanten vol met snot. Vannacht op een gegeven moment in de badkamer gaan zitten, douche op hoogste stand en stomen maar.

Tandjes kan inderdaad heel goed, daar had hij eerst last van. Maar ik zie en ik voel nog niets.

Ik heb inderdaad nu maar kinder-paracetamol gekocht, dat had ik nooit in huis.

Dikke pyjama en een slaapzakje hebben we al. Inderdaad is het vrij koud 's nachts Mutsje op is misschien een goed idee.

Bedankt voor de tips, zodra hij weer beter is gewoon in ieder geval een nachtvoeding laten schieten.

tes

tes

30-09-2008 om 20:17

Geen mutsje!

Geen mutsje op doen hoor! Dat wordt echt afgeraden ivm eventuele warmtestuwing. Zeker als je zoontje ziek is en misschien verhoging heeft. Hij moet zijn warmte kwijt kunnen via zijn hoofd.
Zie: http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid.nsf/wwwVwContent/l4inbed.htm

Mutsje

Met 7 maanden hoeft een kind binnen ook echt geen mutsje meer op. Zeker niet in bed!

Buiten in de wagen, als het koud is, dat is een ander verhaal. Maar zeker niet gebruiken als een kind, verkouden of ziek is!

Linda

dc

dc

01-10-2008 om 20:33

Mutsje

ja, dat geld misschien voor warme baby's met veel haar. De mijne van 7 maanden is zo goed als kaal en een echte koukleum. Natuurlijk controleer ik regelmatig in zijn nekje of hij het niet te heet heeft. Is tot nu toe niet voorgekomen.

Wat ik wel merk is: met mutsje slaapt hij nacht door. Zonder mutsje wordt hij nu 3 keer wakker. Wat zou jij dan doen?

tes

tes

01-10-2008 om 23:19

Tsja, mijn kinderen slapen als baby nooit door, dus daar ben ik wel aan gewend En om eerlijk te zijn vind ik dat daar eigenlijk wel erg veel nadruk op ligt tegenwoordig. Ik zou er in ieder geval geen adviezen over veiligheid voor negeren.

Eens met tes

Hoi,

Misschien zul je aan mijn reactie niet veel hebben, Kiki, maar ik ben het eens met Tes. Het schijnt heel gewoon te zijn dat baby's en ook kleine kinderen vaak wakker worden 's nachts. Ze hebben ons gewoon nodig. Ik denk dat het juist speciaal is als ze dat niet doen. Hoe vervelend het ook is voor ons omdat we door willen slapen, misschien is het toch makkelijker om het te proberen te accepteren. Ik vond het bij onze oudste, toen ik er nog niet zo "makkelijk" over dacht, heel vervelend als je van alles probeerde en het elke keer weer niet "lukte". Ik denk dat we op de duur meer gefrustreerd raken van alle dingen die we uitproberen en niet lukken, dan van het feit dat de kleine wakker blijft worden, iets dat hij/zij waarschijnlijk toch blijft doen. Je moet gewoon voor jezelf afwegen wat belangrijker is, doorblijven gaan met proberen (hetgeen ook natuurlijk een oplossing kan opbrengen, je weet immers maar nooit), of gewoon accepteren wat heel natuurlijk is.

Succces ermee.

ps, Kiki, je had het over "terwijl hij normaal niet kwam". Ik denk dat het probleem is dat "normaal" bij babytjes gewoon niet bestaat, omdat ze steeds maar veranderen. Ze groeien, maken nieuwe dingen mee, krijgen tandjes, missen mama ineens weer, wie waat waar het aan ligt. En als ze overdag "anders" zijn, vinden we dan niet erg, maar als ze 's nachts uiten dat ze "veranderen" is het wel erg (normaal natuurlijk, ik slaap ook liever de hele nacht door), maar een baby kan daar niets aan doen. Ze maken ons niet opzettelijk wakker!

Kiki

Kiki

02-10-2008 om 11:26

Tsja, het is wel makkelijk zeggen dat baby's 's nachts nu eenmaa

Maar ik ken er toch genoeg die dit niet doen. Het is ook niet dat ik het niet accepteer, maar twee a drie keer per nacht is gewoon veel en breekt je op. Ik heb er ook nog een fulltime-baan naast en een man die niet van mijn zoontje wakker wordt

Het is wel iets gestabiliseerd. Hij wordt nu nog maar een keer wakker. Dat is prima, hij drinkt dan een klein flesje en slaapt weer door tot half 8.

Het enige wat nu jammer is dat hij weigert in bed in slaap te vallen. Als ik hem in de wagen bij ons in de woonkamer legt, slaapt hij zo in. Maar in bed is hij soms nog een uur aan het huilen. Niet dat ik hem zo lang laat huilen hoor, maar we zijn dan meer dan een uur bezig voor hij eindelijk slaapt. Aaien over zijn bolletje, wiegen op de schommelstoel, zingen en erbij blijven zitten werkt niet. Tien minuten laten huilen (langer doe ik echt niet) ernaar toe gaan knuffeltje geven en weer terugleggen werkt ook niet.
Nou vind ik het niet zo'n punt dat hij in de wagen wilt inslapen en als je hem daarna in zijn bedje legt is dat ook geen probleem. Maar het is geen oplossing voor langere termijn natuurlijk.

groetjes
Kiki

Kiki

Kiki

02-10-2008 om 11:29

Mijn zoontje is echt geen koukleum

Dus mutsje doe ik niet, hij heeft er trouwens ook een hekel aan.

Bedankt voor de verdere tips overigens. Hoe krijgen jullie trouwens jullie baby's in bed in slaap

Weet je wat trouwens ook zot is, overdag ligt hij prima in zijn bedje. Slaapt 's ochtends gewoon anderhalf uur en 's middags in principe ook, maar dan zijn we meestal buiten en slaapt hij in de wagen (buggy trouwens)

Kan hij al bang in het donker zijn?

e3

e3

02-10-2008 om 13:05

's nacht wakker

Hoi Kiki, misschien heb je helemaal niets aan mijn info, maar ik heb inmiddels drie kinderen van bijna zes, 20 maanden en 3 maanden, dus heb inmiddels enige ervaring, wel heel wisselend. Ik denk dat dit ook echt per kind verschillend is. Mijn oudste dochter sliep met zes weken door en komt eigenlijk nooit 's nachts, niet toen ze klein was en nu ook niet. Wel had ik vaak rond de leeftijd van zes, zeven maanden veel moeite haar te laten inslapen. Overdag ging het prima, maar 's avonds was een drama, ik stond dan rustig een half uur met haar op de arm te wiegen (en te worstelen met een moeie baby die niet toe wilde geven aan haar moeheid). Ik moest dan echt heen en weer blijven wiegen tot ze diep in slaap was en dan kon ik haar wegleggen. Dat duurde vaak een half uur tot een uur. En na een tijdje is dat gewoon vanzelf over gegaan. Dat is nu onze beste slaper.
Mijn zoontje van 20 maanden sliep met een week of 10 's nachts door, maar was later weer erg onrustig 's nachts. In ieder geval vanaf zes maanden, hij slaapt nu sinds 3 maanden weer goed door, maar dit bleek te komen door astma gerelateerde klachten. Hij kreeg het na een paar uur slaap zo benauwd dat hij niet meer kon slapen en dus een tijd wakker bij ons was en troost zocht. Ook nu huilt hij soms 's nachts, maar ik ga daar niet gelijk naar toe, eerst even wachten of het in 5 min. vanzelf minder wordt, want vaak slaapt hij half en als ik er dan heen ga, wordt hij echt wakker en heb ik de poppen aan het dansen, terwijl hij vaak na een minuut of 5 vanzelf weer gaat slapen.
Dan mijn jongste dochter van 3 maanden. Zij sliep voor het eerst door met 4,5 week, maar komt af en toe nog wel 's nachts, ik voed haar dan vaak even en dan gaat ze weer verder slapen. Dit is overigens wel een echte koukleum, waar ik twee of drie dekens op heb liggen en een slaapzak aan.
Wanneer ik het idee had dat mijn kinderen 's nachts geen honger meer hadden, omdat ze bijvoorbeeld de 23 uur voeding al nauwelijks meer dronken, gaf ik ze 's nachts niet meer, maar probeerde ik ze op andere manieren te troosten. Ik ben het er wel mee eens dat er vaak iets aan de hand is. Pijn of iets anders, dus als hij blijft huilen, moet je wel aan de bel trekken. Kinderen van deze leeftijd zijn echt in staat door te slapen. Hoe werkt het met paracetamol, of heb je dat nog niet geprobeerd? Kinderen kunnen trouwens ook al veel last hebben van tandjes, zonder dat jij echt kunt vinden waar het tandje zit. veel succes.

Sascha2

Sascha2

02-10-2008 om 15:44

Kiki

Hier hetzelfde probleem. Mijn dochter is ook 7 maanden en wordt tussen 00.00-06.00 2 a3 x wakker. Het breekt mij inmiddels ook aardig op, zeker gezien het feit dat ik ook nog 4 dagen per week werk en een dochter van 2,5 en een zoontje van bijna 4 heb.
Waar het aan ligt, ik weet het niet. De ene dag is het makkelijker te accepteren dan een andere dag. Manlief wordt er niet echt wakker van, maar hij verzorgt de andere twee kinderen 's ochtends, zodat ik een half uurtje langer kan blijven liggen. Mijn dochter krijgt volledige borstvoeding. Gelukkig drinkt ze vrij snel, na 10 minuten is ze klaar en slaapt ze weer in. Ze ligt bij ons op de kamer.
Alhoewel ik ook op de gouden tip wacht, denk ik dat het bij mijn dochter hoort. Mijn andere twee kinderen hebben dit overigens niet gehad. De oudste sliep met 6 weken door, de tweede na een week of 12. Overigens kregen zij na 16 weken flesvoeding.
Sterkte, ik leef in ieder geval met je mee (en ben stiekem blij dat ik niet de enige ben )
Sascha

dc

dc

02-10-2008 om 18:20

Tes

Ik heb nooit een punt gemaakt van 's nachts niet doorslapen, behalve toen mijn tweede een periode elke 2 uur kwam. Ik vind het helemaal niet erg om er 's nachts heen te gaan.

Ik maak wel een punt van een baby die helemaal verkleumd aanvoelt als ik erheen ga, ook al is de kamer 22 graden en heeft hij een pyjame en een dikke slaapzak aan. En drie dekens over een baby die beweegt heendoen vind ik een stuk gevaarlijker dan een mutsje. In frankrijk worden NOOIT dekens gebruikt. Ik kies dus voor een mutsje.

Als we alle veiligheidsadviezen op de letter moeten opvolgen, zonder naar individuele gevallen te kijken, zijn we de hele dag zoet.

e3

e3

02-10-2008 om 18:55

Dc!

Sorry hoor DC, maar ik denk dat dit niet het punt is! In nederland gebruiken we gewoon katoenen dekens en dat is echt geen enkel probleem om er meer over elkaar heen te doen, helemaal niet wanneer je het bedje kort opmaakt zodat de baby niet naar beneden kan kruipen. Een mutsje lijkt mij toch duidelijk veel gevaarlijker, omdat je daar gemakkelijk met je hoofd in kan draaien. Zelf doe je toch ook een extra deken op als je het koud hebt!

dc

dc

02-10-2008 om 20:21

"In nederland gebruiken we gewoon katoenen dekens"

Gevaren zijn dus ook heel erg cultureel bepaald. Hier in frankrijk wordt je bijna als misdadiger behandeld als je voor een baby (zelfs een pasgeboren baby) een deken gebruikt. En muts moet je meenemen naar het ziekenhuis.

Mijn baby is 7 maanden en groot en sterk genoeg om zichzelf uit dekens te worstelen en zichzelf erin vast te knopen. Als ik dat doe heb ik de behendigheid om me weer uit de dekens te krijgen, een baby van 7 maanden niet, dus da's niet zo'n goede vergelijking vind ik.

Kiki; amen

"Maar ik ken er toch genoeg die dit niet doen. Het is ook niet dat ik het niet accepteer, maar twee a drie keer per nacht is gewoon veel en breekt je op. Ik heb er ook nog een fulltime-baan naast en een man die niet van mijn zoontje wakker wordt "

Helemaal mee eens, ik vind het ook niet standaard of normaal dat kinderen vaak 's nachts wakker zijn. Dat je er soms weinig aan kunt veranderen, oke. Maar je mag best uitspreken dat je er de pest in hebt. Ik ken het gevoel.

Reacties hierboven zijn waarschijnlijk van moeders die licht neuriend en met een opperbest humeur 's nachts uit hun bed springen. Gefeliciteerd hiermee, ik vind het niet leuk en ik baal er ook van. Lijkt me alleen maar normaal.

Linda

Linda

Kiki

Kiki

03-10-2008 om 11:59

Vannacht ging weer goed. maar nu kwam hij om half 2

En heeft toen weer doorgeslapen tot 7 uur. Dus het viel mee.

Sascha, ik ben ook blij dat ik niet de enige ben. Klinkt egoistisch ik weet het Ik ben vorige week echt twee of drie keer om 21.30 naar bed gegaan, ik was helemaal op.

Linda, je hebt gelijk. Je zou je er bijna schuldig over voelen, dat je je slaap nodig hebt en eigenlijk niet zo blij bent met een wakkere baby.

Het probleem is ook, ik kan mijn man wel sturen. Maar dan moet ik eerst wakker worden van mijn zoontje, daarna mijn man zijn bed uitschoppen. Duidelijk vertellen wat er van hem verwacht wordt, vooral langzaam praten, want lief is niet zo helder. Tegen die tijd ben ik zelf ook al wakker, kan ik hem net zo goed zelf pakken.
Gelukkig laat mijn man me in het weekend uitslapen, maar leuk is het niet

Biene M.

Biene M.

03-10-2008 om 12:31

Hier ook hoor

Je bent beslist niet de enige Kiki! Mijn zoontje van bijna zeven maanden slaapt ook nog niet door. Afgelopen nacht voor het eerst maar één nachtvoeding, maar twee à drie is standaard en het gebeurt helaas ook nog wel eens dat ik er 's nachts vier keer uit moet.

De eerste maanden had ik er geen problemen mee, maar het slaapgebrek begint me nu wel te nekken. Gelukkig mag ik van mijn baas wat later beginnen 's ochtends en verder ga ik inderdaad maar vroeg naar bed (daar gaat dat uurtje tijd voor mezelf) en probeer ik op vrije dagen een middagdutje te doen.

Overigens krijgt die van mij nog volledige bv, hij wil ook nog niets anders eten. Als hij 's nachts twee of drie keer wakker wordt, drinkt hij ook echt een hele voeding.

Sterkte!

e3

e3

03-10-2008 om 13:06

Natuurlijk

'Reacties hierboven zijn waarschijnlijk van moeders die licht neuriend en met een opperbest humeur \'s nachts uit hun bed springen. Gefeliciteerd hiermee, ik vind het niet leuk en ik baal er ook van. Lijkt me alleen maar normaal.'

Nee, natuurlijk sta ik lachend om half zes op om mijn dochter te voeden nadat ik een paar uur op heb gezeten met onze astmatische zoon. Tuurlijk wordt je er moe van, maar wat ik met mijn verhaal wilde zeggen, is dat doorslapen per kind heel verschillend is, maar dat het uiteindelijk echt gaat lukken en je je nachten terug krijgt.
En ik vind het prima als mijn inbreng verder niet welkom is, dus ik wens Kiki heel erg veel succes en ik hoop dat je heel snel weer goede nachten kunt maken.

Mijn dochtertje ook

Mijn dochtertje sliep ook altijd door, tot ze met 6 maanden weer wakker werd 's nachts. Inderdaad 2, 3 keer. De laatste week denken we dat het weer beter gaat, afgelopen nacht heeft ze helemaal doorgeslapen.

Ohja, ze is afgelopen maandag een jaar geworden... Hopelijk kunnen we nu echt bij gaan slapen.

Kiki

Kiki

04-10-2008 om 14:00

Beste e3, alle bijdragen zijn welkom hoor

Ik vind het leuk om dingen van alle kanten te lezen. Ik weet ook wel dat wakker worden bij kinderen hoort.

Ook vannacht kwam hij maar een keer om half 2 en hij was om 7 uur wakker. Ik ben dus erg content!

Kiki

Kiki

04-10-2008 om 14:02

Biene, fijn dat je van je baas later mag beginnen

Ik ben eigen baas, dus ik zou theoretisch mijn eigen werktijden kunnen bepalen. Maar zoals alle zelfstandig ondernemers, betekent dat in de praktijk dat je meer uren draait

Vier keer eruit moeten 's nachts, dat lijkt me vreselijk zwaar. Twee a drie keer vind ik al zwaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.