Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

11-12-2008 om 09:44

Mijn zoontje van bijna 10 maanden wordt linkshandig

Wat erg vreemd is, gezien het feit dat man, opa's en oma's allemaal rechtshandig zijn. Ik ben een ambidexter, dat wil zeggen links en rechtshandig. Ik kan met beide net zo veel.

Mijn tante zegt dat ik dat nu nog kan beïnvloeden, ik gewoon alles bewust rechtshandig moet aanbieden. Dat bij een baby nog niet vaststaat welke hand hij gebruikt.
Maar mijn zoontje pakt niets met rechts. Hij pakt alles met links.
Nou dacht ik dat je sowieso niet kon beïnvloeden welke hand je kind prefereert, maar goed. Nou wil ik weten, is het een probleem als een kind linkshandig wordt. Nee toch, waarom zou ik het volgens mijn tante überhaupt moeten beïnvloeden.
En, is er iemand die mij kan vertellen, puur uit nieuwsgierigheid, hoe het kan dat een kind met alleen rechtshandige mensen om zich heen op mij na, linkshandig wordt.

Is het eigenlijk wel een issue?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zegt niks

Ik dacht dat mijn oudste ook links was, als baby. Nu is hij vier jaar en toch rechts.

En wat maakt het eigenlijk uit, vroeger werd je gecorrigeerd als je links was (zinloos), tegenwoordig maakt het toch geen verschil meer?

Linda

Geen issue

ik snap ook niet zo goed wat het uit maakt, eigenlijk.

Maar goed, ik heb ook gedacht dat onze middelste linkshandig was, deed als baby en peuter ook bijna alles links. Inmiddels zit ze in groep 1 en schrijven en knippen doet ze met rechts, voor de rest nog steeds veel met links.
Jongste heeft ook veel met links gedaan maar gaat nu steeds meer rechts gebruiken.
Ik ben rechtshandig, papa linkshandig, maar volgens mij is het niet erfelijk bepaald toch?

Echte voorkeur komt er pas veel later uit

..bij een jaar of 3 geloof ik. Ongeveer.

Hier een baby die alles alleen maar met rechts deed. Bijvoorbeeld de brommerstarttrap bij drie maanden. En wij maar wachten tot hij het ook met links ging doen. Nooit dus! Met zijn handen ging het later hetzelfde.

Ik heb er nooit verder over nagedacht, werd me er alleen van bewust dat ik zat te wachten op iets van links dat nooit kwam.

Komt allemaal vanzelf.

Mijn adagium is altijd: stimuleren is hinderen want je verstoort het autonome ontwikkelingsproces van het kind. Dat staat er stelliger dan ik bedoel, er zijn heus situaties waarin je iets aan kunt bieden. Je moet er in mijn ogen wel van bewust zijn dat je met stimuleren ook iets tegenhoudt.

Mijn zoon had dus gewoon nodig om alles alleen met rechts te doen, geeeeen idee waarom dat was. Echt geen benul. Maar hij is nu een gezonde rechtshandige jongen van 7 die zijn linkerhand normaal gebruikt voor pianospelen, legobouwen etc.

Sascha2

Sascha2

11-12-2008 om 14:17

Tja

Ik heb begrepen dat het inderdaad pas rond 5-6 jaar (gemiddeld) vast komt te staan of je kind links- of rechtshandig is.
Ik ben zelf ook ambidexter, doe veel met rechts of links (is in de praktijk overigens erg handig , mijn man is uitgesproken linkshandig (als enige in zijn familie). Mijn zoon van 4 doet alles met rechts, mijn dochter van 2,5 doet vrijwel alles met links. Mijn derde, nu bijna 10 maanden, is nog tweehandig, pakt gewoon alles wat ze tegenkomt met de hand die het dichtste bij is . Of dit bij mijn kinderen al een voorbode is voor voorkeurshanden blijkt over een paar jaar. Overigens gebruikte mijn middelste standaard haar linkerhand voor alles. Na een tijdje veranderde ze haar voorkeurshand naar rechts. Nu is het uitgesproken links. Of het zo blijft, ik weet het niet.
Over je vraag of het eigenlijk een issue is: wat mij betreft niet. Als je kind linkshandig is, is dat dan een probleem? Ik ben van mening dat het bij je kind hoort en waarom zou je dat dan gaan beïnvloeden? In het verleden werd er inderdaad ingegrepen als kinderen linkshandig dreigden te zijn. Maar of dat ingrijpen nu wel zo goed is geweest wordt betwijfeld. Precies weet ik het niet, maar ik heb wel begrepen dat de ontwikkeling van de linker- en rechterhersenhelften beïnvloed wordt door linkshandigheid of rechtshandigheid. Zo gebruikt een linkshandige zijn rechterhersenhelft voor taalverwerking, terwijl een rechtshandige de linkerhersenhelft gebruikt voor taalverwerking. En zo zouden de hersenhelften bij linkshandigen juist beter samenwerken dan bij rechtshandigen. Google maar eens en er is voldoende te vinden.

Och

mijn neefje was ook direct linkshandig, altijd geweest dus. Met 2 jaar schopte hij voetballen in een poortje en rammelde met zijn linkerhand op de piano. Geen punt, op de kunstacademie waren bijna de helft van de mensen linkshandig (en dyslectisch ander topic).

Rembrand

Rembrand

11-12-2008 om 19:16

Geen issue.

Manlief en ik zijn allebei hartstikke links, en onze drie zonen zijn rechtshandig.
Vroeger ( toen je tante jong was ) werd aangeraden om het af te leren ( voor zover dat gaat ). Mijn schoonzus kreeg ( in Nieuw Zeeland ) zelfs haar linkerhand vastgebonden zodat ze hem niet kon gebruiken
M.

mijk

mijk

11-12-2008 om 21:35

Mijn zoontje

was anderhalf toen ik het zeker wist, maar eerder viel het al op. Veel handiger met links. Hij is altijd linkshandig gebleven (nu zes). Ik ben uitgesproken rechtshandig, manlief schrijft met rechts maar telefoneert, fotografeert en doet vel andere zaken linkshandig.

Het is echt een absoluut nonissue tegenwoordig. het enige is dat ik het zelf wel eens lastig vind om bijvoorbeeld veter strikken voor te doen.

Carolien

Carolien

12-12-2008 om 09:20

Uitgesproken linkshandig

dachten we dat een van onze kinderen was. Vanaf het begin alleen maar alles met links gedaan: linkerduim in de mond, alles links aanpakken en weer afgeven, eten, kleuren. Echt alles. Op het cb zei de arts idd ook rond een jaar of twee dat de voorkeurshand pas later bepaald of zichtbaar wordt. Maar ik kon me niet voorstellen dat kind ooit iets anders zou doen dan links zijn en het bleef ook links. Tot er om een andere reden rond 7 jaar een kinderfysiotherapeut naar kind keek. Bij het kijken naar de motorische ontwikkeling bleek dat kind met rechts ook heel goed kon. Na een wat uitgebreider onderzoek bleek kind met de ongeoefende rechterhand bijna net zo goed te scoren als met de geoefende linkerhand. Kind is dus een uitgesproken ambidexter en was alleen links uit gewoonte. Omdat bij rechtshandigheid de arm motorisch beter te sturen is en rechts zijn sociaal gezien makkelijker is kind nu aan het leren om rechts te schrijven. Dat gaat heel erg goed, al is het moeilijk om de gewoonte te doorbreken. Maar ik viel bijna van mijn stoel toen mijn uitgesproken linkshandige kind ineens helemaal niet linkshandig bleek te zijn.
Groetjes,
Carolien

Mamvantwee

Mamvantwee

12-12-2008 om 12:20

Sascha2: taal zit meestal links, ook bij linkshandigen

Het idee dat je taalvermogen altijd aan de andere kant zit dan je voorkeurshand, is niet waar: een linkshandige heeft nog steeds in 75% van de gevallen het taalvermogen in de linkerhersenhelft, 'normaal' dus, net als 95% van de rechtshandige mensen.

Ik vraag me ook af of taalvermogen in de hersenen 'gestuurd' wordt door de handvoorkeur, of dat deze oorzaak-gevolg andersom ligt: als taal links zit, is de kortste weg naar schrijven via de rechterhand, maar ons lichaam is zo knap dat dat ook best via een omweg naar de linkerhand kan.

Biene M.

Biene M.

12-12-2008 om 14:08

Leuk boek

Right hand, left hand van Chris McManus. Gaat helemaal over links en rechts en dan vooral over die handigheid en de asymmetrie van het lichaam (en bij de mens ook van de hersenen). Zijn verklaringen zijn wat te ingewikkeld om hier te herhalen, maar als je er meer over wilt weten, moet je dat boek echt lezen.

MamavanB

MamavanB

12-12-2008 om 16:35

Vroeger...

hoi,

volgens de kinderfysio moeten babies/dreumesen 2 handig zijn. nou, mijn ervaring: echt niet!

maar goed. Mijn man is linkshandig en ik zou niet weten waarom het een issue moet zijn.
Ja goed, vroeger (wist mijn moeder te vertellen) werd je linkerhand vast gebonden op school en werd je gedwongen rechts te schrijven. Gelukkig leven we niet meer in die tijd, dus laat je kind lekker linkshandig zijn (linkshandige schijnen een creatieve geest te hebben! is ook leuk toch!)

mijk

mijk

12-12-2008 om 22:15

Dat corrigeert ie dus pelle (en ook voor carolien)

heel verwarrend.. NU jij het zo zegt klinkt het logishc maar in de praktijk gaf het een hoop gedoe.. Maar zoals al die dingen ineens kon hij het

En Carolien na een soort gelijk verhaal heb ik hem ook eens dingen met rechts laten doen maar dat was geen succes!
Wat voor soort dingen deed die fysio?

Mijk

linda c

linda c

13-12-2008 om 09:38

Herkenbaar!

Mijn dochter -nu 4,5- had ook al op heel jonge leeftijd een voorkeurshand. Ik heb zelf Pabo gedaan dus dacht: dakannoghelemaalnie! Maar het was toch echt zo.

Ik heb wel geprobeerd haar wat meer rechtshandig te benaderen. Maar let maar eens op: als je tegenover je kind zit, geef je zelf met je rechterhand al gauw iets aan haar links.

Ben zelf wel benieuwd of het nou wat gaat betekenen voor de hersenontwikkeling, of één hersengebieden meer gestimuleerd wordt zo. Een kind dat tweehandig speelt lijkt me dat minder te hebben. Dat was voor mij de reden om er aandacht aan te besteden.

Maarreh... linkshandigheid is soms onhandig denk ik, maar wij hebben t nog niet echt gemerkt. TJa, we moeten Goeie scharen kopen en niet van die kleuterschaartjes, maar dat geldt eigenlijk ook voor andere kinderen. Dat gepruts met die rotschaartjes

Sascha2

Sascha2

13-12-2008 om 14:15

Linkshandige kinderschaartjes

Mijn moeder wist me te vertellen dat ze wel bestaan: kinderschaartjes voor linkshandige kinderen. Nadat ik mijn dochtertje gisteren zag zitten kl..ien met het schaartje van haar broer heeft mijn moeder inmiddels de opdracht gekregen om er eentje voor me te kopen.

Tink

Tink

14-12-2008 om 14:40

Linkshandige kinderschaartjes

Ze bestaan inderdaad, op school hebben ze die ook in elke klas wel een paar. Maar of het echt nodig is?
Onze oudste 3 kinderen zijn allemaal linkshandig (hoe'st mogelijk, met 2 rechtshandige ouders, wij vinden het heel grappig ) en wij hebben geen speciale linkshandige dingen. Onze oudste doet alles links, behalve... knippen. Omdat ze dat met een rechtshandige schaar geleerd heeft, ze kon het al voordat wij überhaupt bedachten dat we een linkshandige schaar zouden moeten kopen.
Dus je kunt ook nog kijken of je kind het misschien met een rechtshandige schaar wel kan, met de rechterhand uiteraard.
(Ben trouwens heel benieuwd of de jongste ook een linkspootje wordt, die is nog te klein om er iets van te kunnen zeggen.)

Carolien

Carolien

14-12-2008 om 17:09

Mijk,

als je zoon echt uitgesproken linkshandig is, lijkt het me inderdaad niets uit te maken of je hem dingen rechts aanbiedt. Dan zou je moeten vervallen in oude praktijken om linkshandigheid er met geweld uit te slaan, zoals in deze draad eerder vermeld. Zelf zou ik daar nooit voor kiezen.
Mijn kind leek alleen maar uitgesproken linkshandig, omdat het alles met links deed. Wij hebben er nooit een punt van gemaakt, want we vonden het een non issue. Totdat bleek dat de linkshandigheid vooral een gewoonte was. Maar om dat zeker te weten moet eerst een test afgenomen worden. In die test scoorde kind op rechts bijna even hoog als op links. Toen hebben we even diep nagedacht wat we zouden doen, want het schijnt best ingrijpend te zijn voor een kind om 'omgezet' te worden. We dachten dat het toch de moeite waard was omdat al te zien was dat kind in aanzet handiger was met rechts dan met links: met links werd het schrijven gestuurd vanuit de schouder, met rechts kon kind sturen met de onderarm en pols. Bovendien is rechts gewoon handiger in het maatschappelijk verkeer. Belangrijke drijfveer daarnaast was dat kind zelf ook gemotiveerd om rechts te gaan schrijven.
Wat deed de fysio? Om te beginnen werd er gewerkt aan de algehele motoriek. Die voldeed, maar kon beter. Dat werkte voor beide handen. Daarnaast kwamen er een heleboel spelletjes, opdrachten om met rechts te doen, zodat de motoriek rechts gestimuleerd werd: stenen stapelen, torens bouwen, spelletjes waarbij dingen met rechts gestuurd moeten worden, kleuren, strijkkralen, bal stuiteren met rechts, tennissen met rechts. Na een aantal sessies kwam het schrijven in beeld. Eerst heel voorzichtig met blokletters en op groot formaat. Ondertussen had kind ons rechts ingehaald en op school verteld dat het alles met rechts wilde doen: had een rechtshandige vulpen gevraagd en schreef al aan elkaar, terwijl wij (fysio en wij) dachten dat het nog niet zo ver was. We gaan mee in het tempo van kind en laten de juf bepalen of die vindt dat het schrijven aan de norm van een 7-jarige voldoet. Zo lang dat zo is, mag kind ermee doorgaan.
Het is trouwens echt niet alleen maar een 'succes story' of gemakkelijk om een gewoonte van 7 jaar te doorbreken. We moeten kind er bij vlagen echt aan herinneren om rechts te gebruiken en soms verzet kind zich toch, omdat het links nu eenmaal nog steeds sneller gaat. Het automatiseren is de volgende stap en die lijkt me nog moeilijk genoeg.
Maar: hoe dan ook is kind door deze fysiotherapeutische sessies motorisch al een heel stuk vooruit gegaan. Wat dat betreft is de missie al geslaagd, ook als het eindresultaat niet is dat kind blijvend rechts zal schrijven.
Groetjes,
Carolien

Sascha

wat bij Jurgen helpt is een schaar van de Ikea (3 voor 2 of 3 euro)
met andere linkshandige scharen is hij helemaal niet handig.

Sascha2

Sascha2

15-12-2008 om 12:41

Urslau

Bedankt voor je tip! Mocht het schaartje van mijn moeder niet werken, dan ga ik naar Ikea.
Sascha

Ongemakken van links zijn

Kiki,

Mijn zoontje deed met 10 maanden ook alles links en nu...nu is hij 12,5 maand en gaat hij ineens heel veel rechts doen.
Mij maakt het niets uit of hij rechts- of linkshandig wordt al zal hij bij linkshandigheid wel een aantal ongemakken tegenkomen.
Ikzelf ben 99,9% links en ben hiermee de enige in de hele familie. Er zijn dingen die ik in het dagelijkse leven tegenkom die voor mijn hand onhandig zijn zoals een blikopener, schuifmaat, vismes, frikandelvorkje waar een snijgedeeltje aanzit en een naaimachine. En zo zijn nog veel meer gebruiksartikelen die voor rechthandigen gemaakt zijn en die je als linkshandige LINKS moet leren gebruiken.
Toen ik klein was waren er nog geen linkshandige scharen en heb dit dus rechts aangeleerd. Maar wel met een beperking want ik kan alleen recht vooruit knippen en als ik een bochtje moet maken dan draai ik het papier met mijn linkerhand.
Ook snijden met een mes en eten met een vork doe ik links, dus ik zit steeds mijn bestek te wisselen. Enne....wat ook veel linkshandigen hebben...is de verwisseling tussen links- rechtsaf.
Maar er is prima mee te leven hoor!
Heel veel linkshandige gebruiksartikelen zijn vele malen duurder als de gangbare rechtshandige. En dat is jammer, want waarom niet iets ontwikkelen wat zowel voor een rechts- als een linkshandig persoon makkelijk in gebruik is?

Groetjes Cass

Kiki

Kiki

22-12-2008 om 23:03

Bedankt iedereen.

Ik ben weer gerustgesteld. Niet dat ik onwijs ongerust was, maar je kan je als moeder soms zo druk maken over opmerkingen van anderen.

Ik zie wel of mijn zoontje links of rechtshandig wordt. We laten het op zijn beloop
Maar bedankt iedereen

Groetjes
Kiki

PS sorry voor het niet eerder reageren op jullie goede reacties, maar druk druk druk met alles

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.