Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

21-10-2009 om 11:20

Mijn zoontje van een week oud

weigert ´s nachts in zijn bedje te slapen. Hij slaapt alleen bij mij op mijn borst.

Nou vind ik dat niet zo´n punt. Mijn insteek is altijd, het maakt me niet uit waar hij slaapt, als hij maar slaapt.

Maar hoe zit het nou met wiegendood. Hij slaapt dus bovenop me met zijn hoofdje bij mijn hart en op zijn buik ook nog. Heel geruststellend voor hem natuurlijk.

Maar ik slaap onder een dekbed en als ik naar het matrasje kijk van mijn wiegje, dat laat helemaal lucht door. Echt zo´n aerosleep, speciaal tegen wiegendood.
Plus hij heeft daar natuurlijk dekentjes.

Ik heb hem daar een paar keer ingelegd, maar dan slaapt hij ´s nachts dus niet. Gisterennacht legde we hem iedere keer in zijn bedje en toen hadden we dus een behoorlijk doorwaakte nacht.
Vannacht sliep hij dus boven op me en toen is hij maar een keer wakker geworden voor een voeding.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon doen kiki

Als jullie bijelkaar in bed slapen dan houd je elkaar onbewust in het vizier. Je slaapt allebei wat minder diep.

Wij hebben het ook een tijd gehad en op een gegeven moment werd hij zwaar en zakte hij van ons af.. toen moesten we weer wat anders verzinnen.. zo gaat het gewoon de eerste tijd. Het is lastig te overzien allemaal. Op een gegeven moment raak je ook uitgeput als ouder. Dus een van 2en geeft dan wel aan dat er weer een verandering nodig is.

Wat die wiegedood betreft: besef goed dat het onderliggende mechanisme niet bekend is én dat je gigantisch met statistiek te maken hebt. Als je een paar weken met je kind op je buik slaapt terwijl de andere risicofactoren wel onder controle zijn (je gebruikt geen drugs of andere middelen, je hebt geen stikhete kamer, je kind is gezond) dan zou ik daar gerust onder blijven.

Ons kind was van november, die had zelfs een dun slaapzakje aan als hij op ons lag en de deken begon dan zegmaar waar zijn beentjes ophielden.

Wij hebben het maar kort gedaan omdat hij dus ging glijden en omdat we helemaal bekaf waren. Ik geef mijn advies dan ook niet zozeer omdat ik het zelf ook gedaan heb maar omdat ik echt denk dat het Op De Schaal Der Dingen in jouw geval een prima keuze kan zijn.

Rafelkap

Rafelkap

21-10-2009 om 17:27

Kiki

een week oud! Gefeliciteerd!!!! Ik heb mijn baby's altijd slapend weer in het eigen wiegje gelegd, naast ons bed. Maar dit lukt bij jou nu nog niet. Ik zou het over een poosje toch weer proberen. En eerst proberen hem naast je te laten slapen (en dan steeds een beetje verder van je weg, maar dan zo dat hij niet uit bed kan vallen) Dan zou ik nu tijdelijk ook onder lakens en dekens gaan slapen, een dekbed is wel erg warm en niet veilig. Het kán wel, min of meer veilig slapen met je baby.
Volgens mij weet Jessicah meer over "veilig samen slapen?" (heeft nu nieuwe nick)

Tihama

Tihama

21-10-2009 om 17:27

Moeilijke vraag

Mijn zoon sliep ook alleen op die manier. Ik legde dan braaf het dekbed een stuk lager neer en trok zelf een dikkere trui aan. Tot ik op een nacht wakker schrok. Hij was ongemerkt naar beneden gezakt en lag volledig onder het dekbed.
Ik haalde het dekbed van hem af en hij was bloedheet.
Ik ben me doodgeschrokken. Ik heb hem daarna alleen nog op mijn buik genomen met een losse deken over ons samen heen.

Misschien is het feit dat ik wakker schrok signaal genoeg, maar ik durfde het risico niet meer te nemen. Ik zou als ik jou was het dekbed er even uitgooien en op een andere manier voor warmte zorgen. Ik snap wel dat hij zo het beste slaapt. Het is ook zo geruststellend voor hem om jouw hart te voelen kloppen.

Tihama

dc

dc

22-10-2009 om 07:25

Niet bovenop je

de veilige manier om samen te slapen is naast je, zodat hij tussen je opgetrokken benen en je arm ligt, zo bescherm je hem van onder het deken of het kussen terechtkomen. Je kunt op internet wel plaatjes vinden als je zoekt naar veilig samen slapen met een baby.

ayla

ayla

22-10-2009 om 10:01

Ja hier ook

hier sliepen ze alle twee alleen maar bij mij op de borst, de oudste tot ik haar ging inbakeren.
Ik heb wel met eentje echt de schrik vn mijn leven gad. Ik benm in slaap gevllen met haar op mijn borstin mijn slaap op mij zij gerold en zij rolde zo van mijn buik af op de grond, een krijspartij dat wil je niet weten. Ik voelde me echt de slechtste moeder van de wereld. daarna sliep ik altijd ongeveer in het midden van het bed met naast me een kussen zdat ze nooit van het bed meer kon rollen

Mayte*

Mayte*

22-10-2009 om 10:04

Ik durf het niet

Wij slapen ook onder een dekbed en ik heb het niet gedurfd om mijn zoontje bij ons te laten slapen. Maar als ik wel eens in slaap val met hem tijdens het voeden, merk ik wel dat ik veel lichter slaap en heel alert blijf. Ik doe dan altijd het dekbed een heel stuk naar beneden. Met als gevolg dat ik koude schouders en rug heb. Als hij in zijn eigen bedje ligt, kan ik veel dieper slapen. Ik zou, als je er toch voor kiest om je zoontje bij je te laten slapen, wel overgaan op een laken en dekens.

Ik moest trouwens wel glimlachen om je berichtje. Ik weet hoeveel gedoe je gehad hebt om zo'n speciaal matrasje voor het wiegje te krijgen en nu wil zoonlief er niet in

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-10-2009 om 10:52

Hier

Ik val tijdens het voeden ook wel eens in slaap maar heb mijn zoontje dan wel naast me, tussen arm en benen in op mijn zij, zoals dc ook zei. Maar ik vind het ook niet prettig met het dekbed, dus probeer hem dan op het dekbed onder zijn dekentje te leggen.
Wij hebben ook een wiegje aan ons bed vast, met zijn matras als verlengde van ons matras, zodat ik heel goed bij hem kan en hem makkelijk kan troosten of zijn handen vasthouden ofzo. Dat is wel ideaal vind ik zelf!

Maar uiteindelijk slaapt hij het liefst zo dicht mogelijk tegen me aan

Kiki

Kiki

22-10-2009 om 11:20

Ja mayte, die ironie was me ook niet ontgaan

Nou ik heb, dank je wel Tihama , dus vannacht echt niet meer durven slapen.
Ik had echt visioenen van zoontjelief die verdween onder het dekbed.

Ik had hem nu naast me neer gelegd, maar dat wilde meneer ook niet echt.
Ik snap er niets van, mijn oudste (he wat leuk om te zeggen) sliep ook slecht in zijn bedje, maar als hij eenmaal sliep kon je hem zo overleggen in zijn bed.
Hij wordt zodra ik hem in diepe slaap in zijn bedje neerleg wakker.

ayla

ayla

22-10-2009 om 11:21

Nu weet ik het alweer

ik deed het dekbed tot aan mijn buik, legde de baby daarop met zijn gezichtje op mijn borst dus boevenop het dekbed en overhem heen het speciale babydekentje dat mij dan ook weer bedekt. Zo kon het dekbed niet over hem heen komen

Kiki

Kiki

22-10-2009 om 11:26

Wow roosje, dat is leuk zeg

had ik dat eerder geweten.

Dc, hij wil dus ook niet naast me slapen.

Ik had het dekbed vannacht dus lager gelegd en een deken over hem en mij neergelegd, maar in mijn slaap trek ik toch dat dekbed op.

Ayla, daar ben ik dus ook bang voor, ik slaap altijd behoorlijk onrustig. Ik ben bang dat ik me inderdaad per ongeluk omdraai en hij van me afrolt

Nou ja, hij kan niet eeuwig zo willen slapen toch? Uiteindelijk zal hij wel in zijn eigen bed willen/moeten

Die laatste zin is de kern, kiki

Mijn oorspronkelijke begin voor mijn reactie was "alles is tijdelijk" maar dat vond ik iets te heftig voor een jonge moeder... en nu zeg je het zelf ook gelukkig.

Het is echt mijn les van het moederschap in die (voor ons) moeilijke eerste maanden geweest: ook als je niets doet gaat het allemaal voorbij. Het leven met kinderen verandert van week tot week. Dus je jongste (leuk he om te horen zal ook wel snel weer andere slaapbehoeftes krijgen.

Mijn ervaring is ook dat als je kinderen bij je laat tanken, dat ze dan vanzelf gaan minderen als ze volgetankt zitten. Dat geldt voor heel veel situaties. Ik ga vaak over tot knuffelen tot de oplossing onder bereik komt... dan kan je wel dingen gaan 'afleren' maar niets doen leidt even snel tot het gewenste resultaat.

Over 2 weken kan het alweer anders zijn. En dan is je statistische kans op wiegedood echt niet zo groot geweest, gewoon, omdat het maar een korte periode is. Jouw individuele kans is de gemiddelde kans per nacht keer het aantal nachten. Gecorrigeerd voor alle factoren ook nog.

Laat je niet gek maken!

Sascha2

Sascha2

22-10-2009 om 11:49

Wat ik deed

Mijn jongste was ook zo'n knuffelkind, dat alleen op mijn buik wilde slapen. Wat ik deed was het voedingskussen op mijn buik en langs mijn lichaam, zodat ik daarop mijn armen kon neerleggen en mijn dochter beter kon vasthouden (armen zakten niet weg, zeg maar). Dekbed kwam tot aan het voedingskussen (zo trok ik het ook niet automatisch omhoog) en ik lag met dochterlief onder een ledikantdeken. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb het nogal snel warm, dus ik had voldoende aan het dekentje zolang het maar in de buurt van mijn schouders kwam. Dochterlief had het voldoende warm, want we verwarmden elkaar ook. En dan lag ik half in de kussens, zat half rechtop. Erg vermoeiend, maar minder vermoeiend dan een kind dat gewoon niet wil slapen in een eigen bedje. En inderdaad, het is relatief, over een paar weken kan het alweer heel anders zijn!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-10-2009 om 12:21

Mijn oudste

Sliep eigenlijk alleen maar bij mij en is tot zijn derde een hele slechte slaper geweest. Ik ben er altijd verbaasd over dat er babies zijn die je weg kunt leggen en die dan zelf gaan slapen. Hij werd ook altijd wakker als je hem in diepe slaap in zijn bed legde, om gek van te worden. Dus die sliep uiteindeljk 's nachts bij mij in bed en overdag vrijwel niet. Ik hoop dat het bij jou anders verloopt!

Overigens werd ik bij hem ook regelmatig wakker en ging doodsbenauwd onder het dekbed naar hem zoeken, bleek hij toch in zijn eigen bedje te liggen. Was ik zo moe dat ik was vergeten dat ik hem had teruggelegd.

Mijn jongste is nu bijna twee maanden en slaapt behoorlijk goed, ik weet niet wat ik mee maak! Overdag vaak in de kinderwagen en 's nachts in zjn eigen bedje naast me. Soms gaat hij zelfs slapen als ik hem wakker in bed leg! HOewel hij nu gezellig naast me op de bank ligt te slapen, maar ja, hij wordt steeds wakker van krmapjes dus kan ik hem steeds even troosten

ayla

ayla

22-10-2009 om 13:19

Sascha juist

precies zo deed ik het ook bij nr 2, ze kunnen niet onder het dekbed komen, je rolt minder snel om omdat je een kussen op je hebt liggen en het kind ligt lekker beschermd en warm

Tijgeroog

Tijgeroog

22-10-2009 om 13:35

Herkenbaar

Mijn meisje wilde de eerst tijd ook niet in haar wieg slapen. Overdag wel, 's nachts niet. Van alles geprobeerd, klok onder de wieg, wij er vlak naast zodat ze ons kon horen, maar het hielp allemaal niet of niet lang. Dus sliep ze 's nachts toch vaak bij ons op de buik. We probeerden dan zelf wakker te blijven, want we hebben ook een waterbed, dus nog meer risico (of we sliepen in het logeerbed, daar was ik op bevallen) Maar dat lukte ook niet altijd.
Maar na een dikke week ging het elke dag beter, vanzelf. Dusseh... Het komt bij jou ook vast goed.

Kan het zijn

dat hij het gewoon koud heeft in zijn eigen bedje ?
Mijn jongste (3,5 maand) sliep ook graag op mij, toen we het bedje warmer maaktte sliep ze daar ook prima.

Mijn dochtertje is dus van juli (!), zij sliep op een schapenvacht met een kruikje, mutsje en wantjes aan, dan pas had ze het warm genoeg, en dit dus in de zomer. In de box overdag dus ook op een schapenvacht met nog een wollen deken erover heen.

Het

heeft trouwens nog een tijd geduurd voordat ze goed zelf haar warmte kon vasthouden, ik denk wel tot een week of 5 a 6 dat ze goed ingepakt en met kruik sliep. Af en toe temperatuurde ik dan om te kijken of het goed ging.

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2009 om 18:06

Heeeee

Kiki, wat leuk, gefeliciteerd! Enne, ben ik weer LLL heeft een info-blad over Veilig samen slapen:
www.lalecheleague.nl

Tirza

Kiki

Weet niet of het al gezegd is, heb de andere postings niet gelezen.
Maar wat ik weleens doe, dan leg ik mijn kussen overdwars, zodat hij daar in ieder geval niet onder kan raken. En ik wikkel mezelf in mijn dekbed, dat klem ik dan tussen mijn benen(ik lig op mijn zij), en leg de baby dan onder een deken. Hij ligt dan tussen mijn armen en benen.
Ga nu weer snel terug naar een huilende baby, en terror peutertje
Liefs Poldergirl

Kiki

Kiki

22-10-2009 om 20:18

Dank jullie wel

Tirza, ik had ook gelezen over veilig samen slapen, maar daar staat dat hij dan naast je moet liggen en dat is dus wat hij niet graag wil.

Maar vannacht ga ik dat wel proberen.

En anders ga ik het zoals Sascha en Ayla doen en dan hopen dat ik het dekbed niet over het voedingskussen heen trek.

Manda, ik denk niet dat hij het te koud heeft. Zijn temperatuur is goed en hij voelt goed warm aan.

Ik ben benieuwd vannacht!

Kiki

Kiki

23-10-2009 om 11:55

Nou vannacht heeft hij dus gewoon

tot half 3 in zijn eigen bedje geslapen.
Daarna weer bij mij, eerst naast mij op de veilig slapen manier

Daarna weer bovenop me, dat met dat voedingskussen werkt wel of ik was me er gewoon meer van bewust dat ik het dekbed niet ophoogtrok.

Ik ga ook denk ik even kijken of hij overdag niet wat meer in zijn bedje wil slapen.
Het bedje is niet zo zwaar, ik kan hem gewoon in de woonkamer zetten.
Misschien went hij er dan aan.

Tijdelijk

Met het weten dat zoiets inderdaad vaak tijdelijk is, heb ik er bij de derde voor gekozen om de eerste weken op een matras op de grond op zijn kamertje te slapen, met een deken uiteraard Veiliger dan dat kon ik het niet verzinnen en voeden was ook een stuk makkelijker.

En natuurlijk

Van harte gefeliciteerd Kiki!

mijk

mijk

26-10-2009 om 09:18

In bedje leggen

Wat bij ons hielp was op een andere manier in bedje leggen. de jongste had nog al een stevig valreflex en als we die slapend in be3d legde werd ze altijd wakker. met van die angstig gespreide armpjes. Toen we haar een beetje gekanteld in het bed legde dus op de zij naar het matras toe, een zijkant neerleggen en dan op de rug draaien bleef ze gewoon slapen.

Mijk

Durf het ook niet

Kiki, ik durf het ook niet. Heb een dekbed en word nu al soms wakker en gil bijna naar man dat hij bovenop de kleine ligt.. Geen enkele reden toe want hij heeft nooit bij ons geslapen maar het is echt een angst van mij. Heb ooit mijn eerste zoontje helemaal onder de lakens gevonden van zijn wieg (die hing scheef ivm refkux) en dat was al heel eng.

Maar idd wat Mayte zegt.. je hebt zo je best gedaan om dat matrasje te krijgen en nu wil het mannetje niet.. . pffff kinderen hahahah

Rembrand

Rembrand

31-10-2009 om 10:58

Kiki. ( co-sleeper).

Heb je al eens gedacht aan een bedje dat je tegen jullie eigen bed kunt aanschuiven ?
Via de volgende link kan je bekijken wat ik bedoel: http://www.babybay-teddyb.nl/content/view/34/71/
Groetjes M.

Kiki

Kiki

01-11-2009 om 12:03

Ja, ik heb daar ook al naar zitten kijken

maar hij slaapt ook niet naast me. Alleen maar bovenop me, dus een co-sleeper is ook geen optie

Ik zal wel iets fout doen, want mijn andere zoontje sliep ook niet goed in zijn bed. Beide kinderen sliepen/slapen prima in de kinderwagenbak terwijl je hem heen en weer schud of bij mij, maar niet alleen in bed.

Ik vind het wel gezellig hoor daar niet van, maar ik had net zo goed geen wiegje kunnen kopen.

Sascha2

Sascha2

01-11-2009 om 12:30

Kiki

Troost je, het ligt niet aan jou. Mijn vierde bivakkeert in de nacht ook op mijn buik (en ook niet ernaast), terwijl ze overdag wel in de box of in haar bedje slaapt. Wat het is, geen idee. De derde deed dat ook, ook zonder dat ik snapte waarom. De eerste en tweede deden het weer niet... Het ligt dus niet aan jou, maar gewoon aan je kind. Hij is ook nog zo jong, wellicht koestert hij in de nacht nog jouw warmte en het horen van je hartslag. Over een tijdje zal het vanzelf over gaan, in ieder geval als hij 18 is . Hahaha, zo'n lange slungel op de buik van zijn moeder...nee, tegen die tijd is het echt over hoor

dc

dc

01-11-2009 om 14:24

Inderdaad

mijn tweede wilde de eerste maand ook veel bij me slapen. In het begin legde ik hem vaak slapend in zijn wiegje (een cosleeper, echt geweldig trouwens), en vanaf een maand ongeveer was het geen probleem om hem wakker in bed te leggen. Hooguit 5 minuten een beetje gepruttel.

Hoe meer veiligheid en geborgenheid je hem nu geeft, nu hij dat nodig blijkt te hebben, hoe makkelijker hij straks is. Maar goed, dat is mijn theorie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.