Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Luda

Luda

08-12-2008 om 13:15

Moedermelk

Hallo,

Gister heeft onze zoon 94 maanden) voor het eerst moedermelk geprobeerd die ingevroren is geweest. dat was geen succes. Volgens vriend begon ie enthousiast maar zodra hij het proefde bliefde hij niet meer.
Dit was melk van al een paar maanden oud. Zou dit wat uitmaken? We gaan morgen (ik laat het liever mijn vriend doen en die is er vandaag niet) nog even wat minder oude melk uitproberen uit de diepvries om te kijken of dit wat uitmaakt. Maar als hij dit ook niet hoeft zit ik met een probleempje.
Vanaf morgen ga ik weer werken op dinsdag en donderdag. De afgekolfde melk van dinsdag kan ik in de koelkast bewaren tot donderdag maar die van donderdag kan die nog tot dinsdag?
Ik lees dat melk 3-5 dagen goed kan blijven in koelkast. Totnutoe heb ik die drie dagen als maximum genomen. Waar is het van afhankelijk en hoe weet ik of de melk niet meer goed is? Zou hij er dan ziek van kunnen worden?
Ik wil heel graag bv geven totdat hij in ieder geval 6 maanden is.

Bedankt,
Luda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

08-12-2008 om 16:54

Luda

Wat ik onlangs van Mieke van Rijn op dit forum las, was dat je moedermelk zeker wel 5 dagen goed kunt houden. Zelfs langer. Kwestie van ruiken en als de melk zuur ruikt is hij niet goed meer. Als je je melkflesjes achterin je koelkast bewaart, achter een lading pakken bijv., dan kan het prima gaan. Ik kolf ook nog steeds en bewaar de melk in de koelkast. Ik vries bijna niets in. En inderdaad, de melk die ik op donderdag kolf, gaat dinsdag nog prima mee. Ik begreep trouwens ook nog dat naarmate moedermelk langer staat, deze antibacterieel wordt.
Ik hoop dat Remrand nog even reageert, die kan het je precies vertellen

Rembrand

Rembrand

08-12-2008 om 19:26

Luda.

Wat Sascha verteld is waar. Ze heeft het goed onthouden.
Soms zie je dat moedermelk in de vriezer een andere smaak krijgt ( zeepachtig of wat ranzig van smaak en geur ). Dit komt door de aanwezigheid van een bepaald enzym in de melk. De melk is niet bedorven, maar het kan wel dat de baby het weigert.
Meer hierover kan je lezen via http://www.ouders.nl/lacta/bv0409.htm
Groet M.

Luda

Luda

09-12-2008 om 20:27

Vandaag

heeft meneertje een flesje melk gedronken dat ik vorige week heb ingevroren. dat ging er goed in.
Zou de melk van september dan toch niet meer goed zijn?

Hmm, nou ja fijn in ieder geval dat ie het toch wel blijkt te lusten.

Leuk trouwens, mijn eerste werkdag vandaag. Slecht geslapen door alle dingen waar ik aan moest denken voordat we allemaal goed en wel de deur uit konden. Kom ik op mijn werk, paar uur later klaar om te kolven, sleutel gehaald, ik doe mijn rugzak open en ja hoor ben ik de schelpen en slangetjes vergeten! Zoooo balen. Ik ben maar een uur eerder naar huis gegaan met hele volle borsten. Bij de lift op weg naar huis dacht ik opeens dat ik vanmorgen toen ik kwam toch wat meer bij me had dan alleen mijn gewone tas. Vergeet ik dus bijna mijn kolf mee terug naar huis te nemen. Was ik ook mooi klaar mee geweest (woon ruim half uur rijden van werk).

Nou ja niet zo'n succes dus de eerste dag, maar goed, hopelijk ga ik het nu niet meer vergeten.

Groeten,
Luda

Anna3

Anna3

14-12-2008 om 15:39

Waarschuwing..

Dag Luda,

Wat een gedoe he dat kolven op het werk.
Ik was vorige week bekertjes vergeten om de melk in te doen. Ik heb het maar in een literfles Spa gedaan, die ik nog op mijn bureau had..
Ik wil je nog wel even een tip geven.
Ik werk woensdag, donderdag en vrijdag. Bij mij zit tussen de vrijdag en woensdag dus ook een gat van 4 dagen. Nu hadden wij de vorige week thuis niet 'geoefend' met het flesje gedurende die 4 dagen. Blijkt onze baby ineens een flesweigeraar geworden..., ze snapt het echt niet meer. Ze heeft de afgelopen week drie dagen achter elkaar bijna niet gedronken overdag.
Ik zou je dus adviseren om bijvoorbeeld in het weekend ook een of een paar keer het flesje te geven.

Sascha2

Sascha2

16-12-2008 om 10:16

Luda

Mij lijkt dat ingevroren melk van september op zich geen probleem hoeft te zijn. Ingevroren melk kun je makkelijk een half jaar goed houden.
Het is ook pittig he, om weer aan het werk te gaan en dan ook nog te gaan kolven? Ik herken dat gevoel maar al te goed. En dan het rotgevoel als je iets vergeten bent en dus niet kunt kolven. Ik kon wel janken als het mij weer overkwam (jaja, meerdere keren voorgekomen).
Overigens: bij het invriezen van de melk gaan er wat voedingsstoffen verloren, meer dan bij het in de koelkast bewaren. Niet drastisch veel hoor, maar dat deed mij besluiten om zoveel mogelijk melk in de koelkast te bewaren ipv invriezen. Binnen een paar weken was de hoeveelheid melk aardig afgestemd op de vraag van mijn dochter, zodat ik bijna niets meer hoefde in te vriezen. Wie weet lukt dat bij jou ook? En anders gewoon invriezen hoor, het blijft goede melk natuurlijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.