Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
stefanie!

stefanie!

21-05-2009 om 20:56

Moeilijk poepen...

Mijn dochtertje is nu 5 maand en heeft sinds ze fruit en groente krijgt erg last met poepen, anders deed ze het 1 keer per 3 dagen ongeveer en nu soms wel een week en als ze dan poept dan doet het heel zeer... zo zielig.
Nu met lactulose gestart maar hebben jullie nog meer tips???? Geef nu ook sinasappel bij het fruit...

Stefanie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

21-05-2009 om 23:32

Vaste voeding uitstellen.

Hoi Stefanie,
Wellicht is het beter om de vaste voeding voorlopig uit haar menu te schrappen. Het lichaam ( vooral de darmen ) van een baby is pas met een maand of zes toe aan het verwerken van andere voeding dan melk.
Voor die tijd introduceren van ander voedsel kan o.a problemen geven met de spijsvertering.
Wat krijgt ze voor melk ?
M.

Inderdaad stoppen

5 maanden is nogal jong voor EN fruit EN groente, zeker als je weet dat de meest geschikte beginleeftijd voor bijvoeding 6 maanden is (dat is ook het internationale advies van bijvoorbeeld WHO, maar ook de CB-richtlijn in Nederland).

Sinaasappel is scherp en allergeen en om die reden moet je het nooit voor 9 maanden geven.

Beetje boter in de fles

ik doe er af en toe een mespuntje boter in de fles als hij weer moeite heeft met poepen. succes

Mar

Mar

22-05-2009 om 09:26

Herkenbaar

Hoi Sefanie,dat hebben wij ook heeeeel lang gehad. Het begon al met verstopping door rijstebloempap met 5,5 maand. Mijn huisarts raadde aan om niet te stoppen, want het lichaam moet toch wennen en daar moet het vroeger of later doorheen. Hoewel 5 maanden idd een beetje vroeg lijkt voor groente en fruit. Misschien kun je 1 van beide nog even af laten vallen (groente verteert makkelijker dan fruit, schijnt) En ik zou overgaan op nutrilon omneo (tenzij je natuurlijk borstvoeding geeft). Werkt als een trein! Succes, ik weet hoe zielig en vervelend het is!

Primavera

Primavera

22-05-2009 om 14:38

Rustig wennen aan vast voedsel

Hallo Stefanie,
Het gebeurd vaak dat baby's zodra ze vast voedsel krijgen last hebben van obstipatie. De darmpjes moeten nog uitrijpen en aan het ander soort voedsel wennen. Je kunt in dat geval het beste een stapje terug doen en je baby heel langzaam laten wennen aan groente en fruit met hele kleine beetjes tegelijk.
De maatregelen die bij obstipatie bij volwassenen worden toegepast die meestal bestaan uit meer vezels hebben op een baby een avrechts effect, omdat die darmen juist nog om moeten leren gaan met vezels. Door onrijpheid zijn de diverse motorische reflexen nog onvoldende op elkaar afgesteld waardoor de baby met name moeite heeft op de ontlasting eruit te krijgen. Dit probleem verdwijnt spontaan met ouder worden.
Lactulose heeft als effect behalve de ontlasting zachter te maken ook dat om door gasvorming de darminhoud groter te maken om zo de peristaltiek te bevorderen. Als door onrijpheid deze niet goed werkt om de ontlasting naar buiten te duwen kan het juist voor meer darmkrampen en buikpijn zorgen ipv minder.
Groetjes Primavera

stefanie!

stefanie!

22-05-2009 om 22:30

Wat ik nog niet verteld had.....

is dat ze gecorrigeerd 5 maanden is! Eigenlijk al acht en halve maand. Ze is met 25 weken geboren en krijgt dus al veeeeel langer melk. Met rijstebloem zijn we ook al begonnen toen ze drie maanden was op advies van de kinderarts.
De kinderarts adviseerde de sinasappel bij de fruithap!
We zijn nu gestart met de lactulose en ik mag het zelf een beetje verdelen hoe veel en hoe vaak. Nu nog even elke dag dan probeer ik om de dag en kijk hoe dat gaat.
Zo weinig mogelijk dus...

Bedankt voor jullie reacties!

Stefanie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.