Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Morgana Fata

Morgana Fata

18-11-2009 om 08:12

Natuurlijk verloop borstvoeding

Mijn vorige twee kinderen kregen vanaf 6 maanden de fles, maar hoe dat langzaam minder geworden is? Ik heb werkelijk geen idee meer. Gek he, hoe je dat vergeet.
Maar nu vraag ik me het volgende af, tot hoelang hebben ze borstvoeding 'nodig'? Natuurlijk kan je makkelijk doorgaan tot ze een jaar of drie zijn, maar dat hoeft van mij ook weer niet. Hij drinkt niet uit fles, maar zal hopelijk op den duur wel uit een bekertje oid. gaan drinken.
Dus wanneer vervangt normaal eten en drinken wel ongeveer de borstvoeding. Ik wil dan geen kunstvoeding meer geven, maar 'gewoon' drinken.
En hoe verloopt dat dan? Ik neem aan dat hij eerst de voedingen overdag kan missen, en als laatste 's avonds en 's ochtends?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-11-2009 om 08:47

Rond de negen maanden

Als je met zes maanden begint met vast voedsel, is mijn ervaring dat het wel even duurt voordat fruit, groente en brood echt de borstvoeding gaat vervangen. Pap heb ik nooit gegeven, ik vond dat geen toegevoegde waarde hebben naast borst en brood. Wel gaven we brood in het begin in blokjes met een scheutje moedermelk en dat ging er in als pap
Langzaamaan neemt overdag de melkvoeding een kleinere plaats in en vast voedsel een grotere. Water en (dik)sap e.d. drinken deden ze uit een (tuit)beker. In mijn herinnering neemt rond negen maanden vast voedsel een echt serieuze rol in. Vanaf ongeveer de eerste verjaardag voedde ik voor bedtijd en ’s ochtends bij het opstaan (en ook nog wel eens ’s nachts). Een keertje overslaan kan gewoon en op een gegeven moment vallen ook de laatste twee voedingen af. Als je zelf eerder wil stoppen, kan je steeds een alternatief aanbieden in plaats van de borst, en dan wel gezellig op schot nemen. Dankzij de borstvoeding heb je hem namelijk regelmatig heel intiem op schoot en soms missen ze dat gewoon even.
Ik heb wel bewust de keuze gemaakt om op een gegeven moment alleen nog boven te voeden. Dit om te voorkomen dat het ‘anytime, anywhere, any place’ werd. Als je baby wat ouder wordt is het echt in je eigen belang goede borstmanieren aan te leren.
Elisabeth.

Primavera

Primavera

18-11-2009 om 09:25

Ongeveer een jaar

Met mijn oudste wilde ik geen kv geven vanwege de kosten en aangezien de algemene opinie toen was dat je tot een jaar opvolgmelk moest geven ipv gewone melk, was mijn conclusie dat ik dan een jaar borstvoeding ging geven. Dochterlief was het met me eens, want ze was een absolute flesweigeraar en wilde alleen moedermelk uit de originele verpakking. Ze hield er uiteindelijk zelf mee op met 11,5 maanden, maar die 2 weken vond ik de moeite niet op nog met opvolgmelk te beginnen. Zo precies komt dat nou ook weer niet.
Verder heb ik bij haar en mijn volgende kinderen (di overigens langer aan de borst bleven) nooit een bepaald schema gevolgd of bewust iets afgebouwd. Ze kregen iets voor hen te eten op de momenten dat ik ook wat at en op momenten daarbuiten kregen ze borst. De momenten dat ze buiten de etenstijden, fruit voor volwassenen werden in de loop van de tijd steeds minder en daarmee dus ook de keren dat ik borstvoeding gaf.
Ik vond de borstvoedingstijd na de 6 maanden veel relaxter dan de tijd ervoor, omdat de baby niet meer zo volledig afhankelijk van je melk is wat voeding betreft en ook rustig wat anders kan krijgen als je er niet bent, het niet uitkomt. Aan de andere kant heb je wel altijd voeding voor je baby bij je ook als er niks anders voorhanden is. Lekkageproblemen zijn meestal ook voorbij. Ik vind het jammer dat veel vrouwen deze fase van borstvoeding overslaan en daardoor een beeld houden van borstvoeding wat alleen voor de eerste, vaak lastiger maanden geldt.
Groeten Primavera

Geleidelijk

Ik sluit me aan bij Primavera. Eigenlijk is het voeden na negen maanden zo anders dat je het niet kunt vergelijken met borstvoeding zoals dat normaal altijd besproken wordt. Je hebt gewoon alleen nog maar de voordelen. Je voedt een beperkt aantal keren per dag, je kunt overslaan zonder problemen, het andere eten neemt het vanzelf over...

Het stoppen heb ik dan ook als een heel geleidelijk proces ervaren. Niet echt een bewuste beslissing. Zo rond de anderhalf was dat bij mijn kinderen.

Hier

vind ik het wel prettig verlopen momenteel, dochtertje is 4 maanden en drinkt vooral bij mij op het moment dat ze dat nodig heeft, ook wel eens na een volle melkfles, dus uit honger drinkt ze niet.

Ik heb geen stuwing meer tussendoor, geen lekkende borsten meer, ik geef minimaal 1 max 3 voedingen per dag, het is echt even warmte bijtanken.

Tirza G.

Tirza G.

18-11-2009 om 15:21

Het eerste jaar

is melkvoeding de belangrijkste voedingsbron voor je baby, ongeacht of dat nou moedermelk of kunstmelk is. Vanaf een maand of 9 zie je inderdaad meestal die verschuiving zoals de anderen aangeven, dat vaste voeding meer en meer de plaats in gaat nemen van melk.
De WHO adviseert kinderen tot het tweede jaar borstvoeding te geven, de gezondheidseffecten daarvan zijn (ook in het hooggeindustrialiseerde westen) significant.

Tirza

Morgana Fata

Morgana Fata

18-11-2009 om 19:55

Concreter?

En concreet? Hoe vaak drinken ze dan nog tegen de tijd dat ze een jaar zijn? Wordt het met een maand of 9 minder? En met 1.5, drinken ze dan alleen 's ochtends en 's avonds, zoals bij Elisabeth? Of ook overdag nog een keer?
Ik moet nl. een inschatting gaan maken wanneer de jongeman langer naar zijn vader kan. En wanneer hij daar kan blijven slapen. Daarnaast ben ik wel benieuwd wanneer ik weer fatsoenlijk een fles wijn kan leeg klokken .

liora

liora

18-11-2009 om 20:33

Morgana

Hoi Morgana,

Weet je, als jij het tijd vindt om te stoppen, dan is het een mooie tijd om te stoppen. Het is voor je zoontje vast ook heel goed om af en toe lekker bij zijn vader te logeren. Ik vind gezondheid in de afweging 1 van de vele afwegingen.

Bovendien, is het niet zo dat bv supergezond is en flesvoeding ongezond.

Dus gewoon doen wat jij handig vindt.

Liora

Morgana

Hij kan ook naar zijn vader zonder met bv te stoppen. Op een gegeven moment kan je namelijk langere pauzes hebben.

Zoals ik het nu lees is je vraag dus vooral welke afwijkingen er komen van het volledige voedingsschema en hoe flexibel dat allemaal wordt.

Het is inderdaad lastig voor te stellen als je een kind bij 6 mnd volledig aan de borst hebt hoe snel het allemaal gaat veranderen. Als je met vaste voeding begint dan vindt er ergens een verschuiving plaats maar dat verschilt van kind tot kind. Om het even bij mezelf te houden: tussen zes en twaalf maanden zijn we denk ik teruggegaan van zes voedingen per etmaal naar drie of twee. Maar bij het ene kind zit je heel snel op drie terwijl het andere nog tien keer drinkt. Als jij overdag wat aan de pap en de yoghurt gaat dan kan je heel goed bij 12 maanden op nog maar twee keer voedingen zitten. Als je dan 24 uur niet kunt voeden omdat hij naar zijn vader gaat kun je voeden vlak voor vertrek en onmiddelijk na thuiskomst. Dan mis je dus maar één voeding. Als je dan spanning voelt kun je een beetje kolven maar dat hoeft dus niet per se nodig te zijn. Misschien om die fles wijn uit je systeem te kolven

Hmmmm... het antwoord is dus gewoon dat er heel veel mogelijk is. Stoppen ook, zoal Liora aangeeft, maar doorgaan ook. En dat zonder allemaal trucs.

Nog duidelijker. Stel je wilt dat hij bij 9 maanden 24 uur weg kan blijven dan kun je daar gewoon naar toe werken. Of bij 12 maanden kan ook. Of bij 12 maanden stoppen, daar kan je ook naar toe werken.

Het korte antwoord is gewoon dat het vanaf een maand of 9 heel flexibel is. Eigenlijk kan alles wat je wil, het hangt er vooral ook vanaf wat je wilt.

Ja, ik ben eruit. Om je te helpen moeten we weten waar jouw eigen voorkeur naar uit gaat!

Morgana Fata

Morgana Fata

18-11-2009 om 21:20

Wat ik wil

Euhm, mijn voorkeur. Dit is de eerste keer dat ik 'de 6 maanden grens' voorbij ben, en werkelijk nadenk over lang voeden. De andere twee kinderen dronken ook gewoon uit de fles, dus het was een heel ander verhaal.
Ik vind het heerlijk, dat hij nu zo goed drinkt bij mij. Daarnaast heb ik wat goed te maken. Tijdens de zwangerschap heb ik enorme stress gehad, en borstvoeding geven voelt een beetje als goedmaken. Ik wil dus graag weten hoelang ze echt borstvoeding nodig hebben. Het eerste jaar dus.
En daarnaast inderdaad hoe het daarna gaat, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Mijn ex wil vanaf januari de baby net zoveel als de andere kinderen. Dat zou op zijn langst neerkomen op 5 nachten achter elkaar. Hij is dan acht maanden oud. Dit zie ik dus niet samengaan met borstvoeding. (of om zolang weg te zijn van zijn primaire ouder gezien zijn jonge leeftijd, maar dat is een ander verhaal) Gelukkig zijn we wel overeen gekomen dat borstvoeding belangrijk is en zo lang als wenselijk voor de baby, in stand gehouden moet worden.
Het is lastig vooruit te kijken in deze situatie, omdat ik dus geen idee heb hoe borstvoeding gaat na de eerste zes maanden. En hoe snel het terugloopt als je niet aanlegt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-11-2009 om 09:55

Gevoelsmatig

Ik heb met mijn oudste in een soortgelijke situatie gezeten als jij. Ik vond (en vind) borstvoeding ook heel belangrijk toen mijn oudste een baby was, en wilde hem in elk geval blijven voeden tot hij 1 jaar was en 'gewone' zuivelproducten kon gaan drinken/eten. Daarnaast wilde ik niet dat mijn baby 's nachts weg was. Hij is uiteindelijk vanaf een jaar ook 's nachts naar zijn vader gegaan. Toen kon ik hem ook beter loslaten. Het ging bij ons gelukkig maar om 1 nacht, 5 nachten achter elkaar lijkt mij vreselijk. Maar goed, je hebt het natuurlijk niet altijd voor het zeggen.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-11-2009 om 13:12

Bij mij

Ik zat vanaf een maand of 6 op 4 voedingen per dag en met een maand of 10 op 3 voedingen. Dat heb ik heel lang vastgehouden, hoewel ik dat heel makkelijk af had kunnen bouwen naar 2 of 1 voedingen per dag. Als ik er een keer 's avonds niet was was dat vanaf een maand of 11 ook geen probleem, dan gingen ze gewoon slapen zonder die voeding. Met ruim een jaar (ik geloof 14 en 16 maanden) ben ik bij beide een keer een nacht weggeweest, dat ging prima.

Morgana

Hoi Morgana. Bedankt voor je toelichting. Ik wist wel globaal van je situatie maar het is nogal wat, omdat zo weer te lezen...

Zelf heb ik de borstvoeding ook als extra helend ervaren bij mijn oudste zoon omdat ik toen een nare bevalling had gehad. Je komt gewoon helemaal in het moment, je móet op een bepaalde manier iets geven, een rustige houding, en daarvoor krijg je dan weer zoveel terug...

Nogmaals, ik wil geen keuzes voor je maken. (ik wil geen bv pushen). Maar als de bv voor jou zelf ook belangrijk is zou ik de boel de boel laten, niet al bij 8 maanden vijf dagen papa doen en toewerken naar een geleidelijker overgang. Je zou een aantal stappen kunnen onderscheiden. Op een gegeven moment kom je op minder voedingen, dan houd je de ochtend en de avond over en nog een of twee overdag. Ergens rond die tijd zou je een keer je kind kunnen laten overnachten bij papa, en dan in eerste instantie één nacht. Ik zou dan wel kolven omdat ik denk dat anders de melk naar je hersens loopt (als je niet kan voeden om puur praktische redenen voelt dat al als vervelend maar als er nog extra emoties bijkomen kan dat heel onprettig zijn).

De ochtendvoeding is het lastigst om te missen, dus ik zou dan laten logeren en de volgende ochtend snel laten terugbrengen en aanleggen. Zoiets. Eventueel een voorraadje kolven en meegeven en zelf kolven en dat weer in de vriezer leggen.

Maar dat is echt maar een paar keer, dat kolven, bij 12 mnd zal het al rap zonder kunnen.

Zou het een idee zijn om een paar stappen te onderscheiden en met je ex af te spreken dat jullie van de bv laten afhangen wanneer ze gezet worden? Dan zou die 5 dagen aan een stuk het einddoel zijn maar dan zou je er een paar stappen tussen zetten. Niet om hem aan het lijntje te houden maar om de overgang wat geleidelijker te laten lopen. Eerste stap zou dan zijn een hele dag (misschien doen jullie dat al), volgende stap een etmaal, dan een weekend... zoiets..

Heel veel succes ermee. Ik krijg een beetje een knoop in mijn buik als ik het opschrijf. Als je er niets mee kan, laat het dan liggen. Maar misschien dat je met die tussenstappen wat meer gevoel krijgt voor hoe het zich ontwikkelt. Globaal vermindert eerst het aantal voedingen overdag, en dan word je daarnaast ook nog flexibeler (dus soms 1x soms 3x overdag is dan mogelijk). Vervolgens blijven de ochtend en de avond vaak als belangrijke voedingsmomenten over en ook daarin word je dan flexibeler... dus dan kan er gewoon wat overgeslagen worden.

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2009 om 23:16

8-11-14

Rond de 8, 11 en 14 maanden is er een periode in het babyleven dat ze vrij makkelijk van de borst gaan. Dat heeft alles te maken met de rest van de ontwikkeling; ze zijn zo druk met van alles, dat ze zich amper de tijd gunnen om te drinken. Daardoor komen ze 's nachts soms óf weer, óf vaker, wat voor moeders vaak een reden is om af te bouwen. Doe je dat niet, dan heb je met een week (of 2) verder weer een gezellig drinkende baby.
Wat ik maar wil zeggen is dit: be prepared. Als je wilt sturen in afwennen, zijn dit zo'n beetje de maanden waarin het vrij makkelijk gaat. Als je níet wil stoppen, zijn dit de maanden waarin je makkelijk stopt dan je denkt.

Tirza

Morgana Fata

Morgana Fata

20-11-2009 om 00:12

Dank!

Heel erg bedankt voor alle informatie. Hier kan ik echt wat mee. En voor rodebeuk, ik ben dus voor borstvoeding, en wil dit ondertussen lang gaan geven. Het is een lastige afweging wat nu in het allerbeste belang van het kind is. Omgang is belangrijk, een band met zijn vader. Maar borstvoeding en een stabiele basis ook.

In mijn eerste voorstel bij de rechter, heb ik inderdaad een opbouwend schema voorgesteld. Omgang uitbreiden vanaf zijn eerste verjaardag, met een eerste overnachting vanaf 15 maanden. Dit zou dus in principe verlaagd kunnen worden naar 12 maanden, maar dan langere tijd 1 overnachting per keer. En tot die tijd meerdere dagdelen per week. Dit past ook goed in mijn 'probleem' met het scheiden van de primaire ouder. En dan zijn de 8-11-14 maanden problemen ook meteen verholpen. Het komt mooi samen zo. Heerlijk als de natuur een beetje meewerkt. Als ik de 1.5 jaar haal, ben ik echt enorm tevreden. (anders ook wel trouwens, ben al lang blij dat we de 6 maanden gepasseerd zijn)

Met mijn ex valt totaal niet meer te praten over omgang, dus uiteindelijk zal de rechter een beslissing moeten nemen. Daarbij wil ik natuurlijk met een goed gefundeerde stelling komen. Tirza, het advies van de WHO, is daar ook een verslag van?

En om het onderwerp borstvoeding nog maar even aan te halen. Ik vind het geweldig om dit kindje zo te mogen voeden. Inderdaad zo'n intiem moment. Juist nu hij groter wordt en meer aandacht heeft voor de rest van de wereld, staat alles even stil tijdens het drinken. Na alle drink problemen is dit heerlijk. (alhoewel zijn gewicht een aandachtspunt blijft.)

Ow Tirza, als ik toch je aandacht heb, hoe verhoudt bv zich tegenover kv+pap qua voedingswaarde? Dat weet jij vast wel .

kien

kien

20-11-2009 om 12:54

Morgana

Mijn tweede en derde heb ik gevoed tot ze 1 1/2 waren en nu met mijn vierde ga ik daar ook weer voor. En weet je wat ik altijd zo grappig vond: op het moment dat ze bij je liggen/zitten voor een voeding, dan zijn ze weer dat kleine babietje van het begin. Een beetje groter, maar verder hetzelfde. Niet die grote dreumes die de wereld aan het ontdekken is. Heerlijk vond ik dat.
Geniet er maar van. Juist die oplaadmomenten zal je nodig hebben.

Kien

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2009 om 19:49

Who

http://www.who.int/topics/breastfeeding/en/

Hier staat de aanbeveling in korte zinnen. Bij doorklikken komt er vanzelf meer De calorische waarde van moedermelk is 75 kcal per 100 ml (ongeveer). Daar zit je niet zomaar aan met iets anders en al zeker niet op dezelfde manier. Om aan dezelfde kalorietjes te komen wordt er vaak bijv. suiker toegevoegd.

Borstvoeding is in Nederland zélden een onderwerp bij bezoekregelingen, simpelweg omdat er maar zelden moeders zijn die zolang voeden. De info die er te vinden is, is in de regel Amerikaans en rechters zijn daar niet zo dol op (Amerikaanse baby's hebben blijkbaar hele andere behoeften ofzo). Ik wil gerust wat zoekwerk doen, maar ik weet niet of het echt relevant is. Je zou het ook eens kunnen proberen op het forum: www.borstvoedingsforum.nl

Tirza

Morgana Fata

Morgana Fata

20-11-2009 om 21:48

Tirza

Dank je wel voor de link, ik zal er vanavond eens goed naar kijken.
Ex heeft al zijn handtekening staan onder deze afspraak:
**Beide ouders achten de borstvoeding voor MorganaZoon van groot belang en zullen dit beiden stimuleren en faciliteren totdat MorganaZoon hieraan niet langer behoefte heeft.**
Als ik dan ook nog kom met een melding van de WHO dat bv de eerste twee jaar aangeraden wordt, lijkt me dat voldoende. (hoop ik dan)

@pap vs. borstvoeding, mijn prelogopedist is niet zo pro borstvoeding, lang niet zo meetbaar natuurlijk. En nu wil ze dus dagelijks één bv vervangen door pap. Bij de term pap gaan haar ogen twinkelen en krijgt ze een rare tevreden gloed over zich. Zelf ben ik wat minder enthousiast. Ik zie liever pap als aanvulling totdat hij een boterham kan eten. Naast de borstvoeding dus, niet in plaats van. Wel voor de ochtend dat zoonlief bij zijn vader is, maar dat is één keer in de week, één ochtend. Door haar overtuigende houding ging ik bijna twijfelen of het niet toch nodig zou zijn....

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2009 om 23:10

Pre-logopedist

Dát vind ik nou écht weird, een logopedist die niet uit de voeten kan met bv. Er is níets zo goed voor de mondmotoriek als bv! Zelfs hypotone kindjes, zoals bijv. met Downsyndroom, krijgen een veel betere mondmotoriek door de oefening aan de borst.
Ik wist niet dat een logopedist zich ook al druk maakte over de hoevéélheid.
Attendeer haar voor de grap eens op borstvoeding.com en op een mailinglist voor bv-professionals? (bv-profs, Yahoogroups). En natuurlijk op het standaardwerk van Gill Rapley: baby-led weaning. Daar komt écht geen pap aan te pas.

Tirza

Morgana Fata

Morgana Fata

20-11-2009 om 23:56

Tirza

Ik zal het je nog sterker vertellen, ze had nog nooit van de Rapley methode gehoord. Ik viel van mijn stoel van verbazing. Na mijn uitleg, ik heb tenslotte twee andere kinderen op die manier laten wennen aan vast voedsel, was ze geen voorstander. En zeker niet voor morganazoon, want dat zou hij niet kunnen. Vanavond bij het avondeten heb ik hem wat kale past op zijn blad gelegd. En het ging precies zoals ik gewend ben. Goed dus. Mmm, nu ik dit zo type bedenk ik mij dat wellicht het moment is aangebroken om afscheid van haar te gaan nemen. Ze had ook nog nooit gehoord van de infafeeder van Nuby trouwens, terwijl die al meer dan een jaar op de markt is. Ook al zo verbazend.
Ze bemoeid zich met de inname omdat hij nog steeds af en toe afvalt. Maandag heb ik weer een afspraak met de kinderarts, ik zal daar eens een balletje opgooien.

2 jaar

Eigenlijk heel kort: 2 jaar is nodig. Zegt de WHO, staat in de Koran.
Eerste jaar konden ze hier echt niet zonder, maar mijn kinderen haalden tot zeker 18 maanden al hun vocht uit de borst, ander drinken werd geweigerd. Dus die hadden nooit een nacht weggekund, laat staan 5 nachten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.