Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Mayte*

Mayte*

16-08-2010 om 13:26

Net 1 jaar en nog zoveel borstvoeding

Mijn zoontje is in juli 1 jaar geworden. Zijn hoofdbestanddeel qua voeding bestaat op een dag nog steeds uit borstvoeding. Hij eet niet veel brood/pap, niet veel warm, niet veel fruit (wel van alles een beetje), houdt niet van tussendoortjes en ik geef hem nog wel een stuk of 6 a 8x borstvoeding verdeeld over 24 uur (waaronder zeker 2 nachtvoedingen). Doe ik daar wel goed aan? Is het tijd om te minderen en hem meer vast voedsel te laten eten? Krijgt hij zo wel alles binnen wat voor zijn leeftijd noodzakelijk is?
Hij is overigens blakend van gezondheid, groeit en ontwikkelt zich prima.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoi mayte

Allereerst gefeliciteerd met de mijlpaal natuurlijk...

En mijn andere eerste opmerking/vraag is: zolang hij goed slaapt vind ik het al helemaal top!

Ik denk dat het op zich prima gaat zo, er zijn nu eenmaal kinderen die later en eerder zijn met andere dingen eten. Dus als ik in jouw schoenen zou staan zou ik mijn eigen kompas volgen. Als jij wat meer de handen vrij zou willen hebben, of de nachten wilt doorslapen, dan zou ik gaan sleutelen.

Het is eigenlijk net als met toen hij zo slecht sliep. Net als de nood het hoogst is komt er wel weer een oplossing, en al die dingen zijn tijdelijk en gaan ook vanzelf over. Pas als het voor de moeder of het gezin lastig wordt kun je gaan zoeken naar de ruimte om bij te sturen. Met dat slapen was het hem regelmatig overdag laten slapen als hij moe is. Misschien dat het eten ook een beetje zo zou kunnen, dat je zoekt naar wat hij lekker vindt en kijkt of je dat kunt uitbouwen. Op zich herken ik dat grazen wel heel erg hoor. Mijn jongste at ook mee van wat ik at, echt letterlijk keek hij het van mijn bord. Tot mijn bord daardoor te leeg werd en er een bordje voor hem bijgezet moest worden. Ik denk dat dat wel typerend is voor bv. Dat het langzamer verloopt en dat er geen hele voedingen in 1 keer tussenuit gaat.

Je vraag of ie alles binnenkrijgt: ik denk dat daar niet zoveel problemen mee zijn zolang hij zo lekker doorgroeit en ontwikkelt. De samenstelling van je melk past zich nog steeds aan aan zijn ontwikkeling.

Van mezelf kan ik me trouwens herinneren dat ze wat eerder 's middags overgingen op papa of yoghurt, vooral de oudste die geen gekolfde melk dronk. Daardoor had ik een blok van 5 uur ofzo, net wat meer vrijheid. En ik meen me ook te herinneren dat ik meer ging voeden nĂ¡ het andere eten ipv ervoor, maar ik neem aan dat je dat al doet...

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-08-2010 om 20:38

Hier

Mijn zoontje is bijna 1 jaar. Hij krijgt nu nog zo'n 4 voedingen per 24 uur, waarvan minimaal 1 keer 's nachts.
Een maand of 2 geleden ben ik begonnen met overdag af te bouwen, omdat ik geen zin meer had om 2 keer te kolven. Ik heb toen de ochtend- en middagvoeding samengevoegd en bij de lunch gedaan. Daarna heb ik de lunchvoeding ook laten vallen.
Hij krijgt nu nog 's ochtends in bed, 's avonds na het eten voordat hij gaat slapen, om een uur of 23.00 en 's nachts 1 of 2 keer.

Verder eet hij 's ochtends ongeveer 1 boterham, rond een uur of 10.00 fruit (1 geraspte appel, of 3/4 banaan of veel aardbeien), om 12.30 1 of 2 boterhammen en 's middags soms nog een koekje of nog wat fruit. 's Avonds eet hij niet zo heel veel, ik denk ongeveer een opscheplepel bij elkaar (rijst, pasta of brood met wat groente en kaas, vis of vleesvervanger). En ongeveer 2 keer per dag een beker diksap.

Ik denk dat als je zoontje zijn eten in principe wel lekker vindt, hij vanzelf meer gaat eten als jij minder gaat voeden. En idd voeden na de maaltijd ipv er voor.

Overigens doe ik deels Rapley (jij toch ook?), maar mijn zoontje is daar niet zo handig in, dus tegelijkertijd voer ik hem een beetje bij... anders zou hij wel minder eten dan hij nu doet.

Ik vind het zo wel prettig omdat ik niet meer hoef te kolven of voeden overdag, en hij toch nog vrij veel moedermelk krijgt. Alleen die nachtvoedingen mogen er van mij wel af

Mayte*

Mayte*

16-08-2010 om 22:00

Ik rommel zo, voor mijn gevoel

Rodebeuk en Roosje Katoen, ik rommel maar wat aan. Slok melk hier, slok melk daar, hap fruit hier, stukje brood daar, een paar happen warm eten en dan liefst meteen daarna weer de borst. Ik geef ook veel makkelijker de borst dan een beker drinken, aangezien hij niet uit een tuitbeker wil drinken en zeker niet uit een flesje. Het is borst of knoeien uit een gewone beker (waarbij er meer op de slab beland dan in zijn buik). Hij rapleyt en krijgt soms eten van mij met een lepeltje.

Reden van mijn posting is dat ik heel graag van de nachtvoedingen af zou willen en eigenlijk ook overdag wat minder vaak wil voeden.
Misschien moet ik eerst de boel overdag maar eens wat meer structureren.
Hoe deed jij dat Roosje? Bood je gewoon geen borst meer aan? Ging jouw zoontje dan vanzelf beter eten? En accepteerde hij dat? Want hier maakt mijn zoon het inmiddels heel erg duidelijk als hij de borst wil door gewoon in mijn kleding te happen of die opzij te trekken.

En hoe kom je van de nachtvoedingen af? Mijn andere kinderen gingen doorslapen toen ik overging op opvolgmelk (met respectievelijk 6 en 3 maanden). Maar goed, daar hoef ik nu toch niet meer aan te beginnen? Een fles pap (bambix met volle melk) wijst hij resoluut van de hand trouwens. Ik heb gewoon een borstfanaat. Niets aan te doen en wachten tot het vanzelf over gaat? Of kan ik hier wel wat in sturen?

Waarom structureren?

Komt ook vanzelf goed hoor. Vooral wat vaker op de dag wat anders te eten aanbieden.

dc

dc

17-08-2010 om 09:42

Wat ik deed

Ik begon met een warme lunchmaaltijd, en gaf de borst er pas na. Na een tijdje hetzelfde met de avondmaaltijd.

Als je eerst het vaste voedsel aanbiedt en de borst als toetje doet, dan krijg je vanzelf en geleidelijk een nieuw evenwicht.

En qua regelmaat, ik gaf gewoon de maaltijden terwijl ik zelf ook at. Gezellig samen aan tafel. Lekker veel zelf laten doen, dat werkt ook erg motiverend!

Oh ja

..er doemt nog een herinnering op.

Wat ik ook leuk vond was hoe hij, naarmate hij meer mee ging eten, op een andere manier om de borst ging vragen. Hij trok dan aan mijn T-shirt, maar dat kon ik heel goed hebben omdat hij het grootste gedeelte van de tijd gewoon met de pot mee at. Alsof ik me vrijer voelde, kan het niet zo goed uitleggen. Het drinken werd minder routine en meer een knuffelmoment. Echt heel dierbaar.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-08-2010 om 12:17

Hoe ik het deed

Vanwege bekkeninstabiliteit ben ik heel lang thuis gebleven en kon ik tot een maand of 8 net zo veel voeden als jij. Een maand of drie geleden ben ik weer veel meer gaan werken en heb toen eigenlijk het schema van de opvang overgenomen, die werken lekker gestructureerd

Dus 's ochtends een boterham, rond een uur of 10.00 fruit, diksap en slapen, om 12.30 1 of 2 boterhammen met wat yoghurt of sap en 's middags een koekje of nog wat fruit, diksap en slapen. 's Avonds warm eten. En dan bv om 19.00, 23.00, 's nachts en om 07.00.

Je kan beginnen met de voedingen overdag te beperken tot 's ochtends vroeg en de lunch en na het avondeten. Als hij slecht drinkt kan je ook yoghurt, vla, fruit met veel vocht etc geven. Ik geef ook een gewoon bekertje, maar als ik geen zin heb in geknoei geef ik een flesje diksap... Oh ja, water ofzo lust hij niet echt, dus misschien is het bij jou ook even zoeken naar een drankje dat je zoon lekker vindt.

Mijn zoontje trekt nooit aan mijn kleren, het lijkt wel of hij pas door heeft dat hij kan drinken als mijn borst voor zijn gezicht hangt Dus een voeding overslaan ging hier heel makkelijk. Maar omdat ik zelf ging werken, kreeg hij de fles van iemand anders dus dan gaat de overgang misschien wel makkelijker.

Overigens heeft hij de laatste 2 weken 2 keer doorgeslapen dus er is nog hoop!

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2010 om 13:27

O ja

dat is leuk ja. Zit je met zo'n peuter met nog meer voedingen dan met een pasgeboren baby Weet je, als je je er goed bij voelt is het goed. Je kunt met bv niet zo veel fout doen Als dingen je ergeren of je bezorgd maken, is het tijd om aan de bel te trekken. Vaak heb je zulke gevoelens op de momenten dat je zelf het idee hebt dat je grip verliest. Als jij door wat meer structuur in te bouwen het idee hebt dat je meer grip op de zaak hebt, is dat gewoon prima. Het kan wel wat strijd opleveren, maar dat is een afweging: is het je dat waard of niet...Vroeger of later gaan ze allemaal van de borst, zelfs de meest borstverslaafde dreumes. Echt, je hoeft niet om 10 uur in groep 1 op te komen draven

Tirza

Mayte*

Mayte*

17-08-2010 om 21:33

Precies tirza

Grip....dat is het. Ik ben de grip een beetje kwijt en zit te pas en te onpas te voeden. Ik ben zo doodmoe van al die gebroken nachten, dat ik ook de energie mis om wat meer te sturen op vast voedsel.
Dank voor het meedenken allemaal. Ik ga het de komende tijd gewoon proberen om het andere eten wat meer op het vizier te krijgen van mijn zoontje.

Mayte*

Mayte*

20-08-2010 om 13:30

En toen bleek

Dat mijn zoontje een virus onder de leden had. Inmiddels is hij, na twee dagen koorts, langzaam weer aan het opkrabbelen. Hij heeft zoals in het draadje hierboven ook al beschreven wordt, waarschijnlijk vroegtijdig zijn eigen antistoffen-toevoer geregeld door veel bij mij te drinken.

Heel herkenbaar mayte

..en toch ook wel lekker voor jou dan... als dat virus tenminste een beetje snel overwaait dan..

Kan me het nog goed herinneren, dat terugvallen op de borst. Is een heel elegante methode, vaak ook met een paar dagen bekeken.

Beterschap!

liora

liora

20-08-2010 om 22:28

Wow!

Hoi Mayte,

Dat is dan toch echt prachtig gedaan door je zoontje?

Gelukkig krabbelt hij weer op en dan heb jij hopelijk weer wat meer slaap.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.