Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Niet omdraaien

Mijn dochter van bijna 6 maanden kan zich nog niet omdraaien. Ze ligt wel op haar zij maar draait niet om. Wel kan ze op haar buik liggen met haar hoofdje omhoog, als we haar op haar buik leggen.
Ik ben er een beetje onzeker over omdat ik om me heen rollebollende kinderen zie van dezelfde leeftijd. Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

12-11-2011 om 12:23

Nee hoor

Mijn oudste rolde om rond zes maanden, de jongste een stuk later, maar daar is niks mus mee. De box was ook heel lang hoog herinner ik me!

Vic

Vic

12-11-2011 om 13:31

Nee

Volgens mij hoeft omrollen volgens het cb pas met een maand of 10. Mijn oudste heeft die tijd er ook voor genomen.

Regien

Regien

13-11-2011 om 02:20 Topicstarter

Karakter?

Wordt er met omdraaien dan bedoeld van de rug op de buik of andersom? Ze doet beide niet.
Ik vind het zo opvallend hoe verschillend kinderen zich onderling ontwikkelen. Vraag me soms af waar dat 'm in zit. Is dat al een stukje karakter??

anna

anna

13-11-2011 om 08:35

Hier bij 8 m

Ik maakte me ook zorgen maar niks aan de hand, hen het nog aan de chiropractor gevraagt. En trouwens hij is nu 10 maanden en ging kruipen voordat hij ging zitten.. zo anders dan de eerste! Weet niet of het karacter is, ik denk meer dat het lichaam en het evenwicht op verschillende snelheiden ontwikkelen.
Zou me geen zorgen maken, de CB hier in Australië zegt ook met 9 maanden als m'n geheugen goed is (zou daar niet teveel vertrouwen in hebben!). Groetjes

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

'mijlpaal-tijdstippen'

Ik lees graag (en veel) allerhande boeken over kinderen en baby's (vooral om de algemene richtlijn 'als ze eruitzien alsof ze het goed doen, dan komt het allemaal meestal wel goed' bevestigd te zien). Wat opvalt is dat de meeste boeken erg de neiging te hebben om 'fysieke mijlpalen' zo vroeg mogelijk te noemen. 'Oei ik groei' is hierbij het extreme voorbeeld. Uiteraard staat er altijd overal netjes bij dat dit voor vel kinderen nog maanden op zich kan laten wachten, en in de wat algemenere boeken staat er vaak een 'gemiddelde' leeftijd, maar er staat zelden een soort bovengrens. Dat heb ik tot nu toe één keer gezien, in 'de grote zwangerschap en opvoeding voor dummies'. Ik weet die 'niet-mijlpalen' niet mere precies, maar het is zo ongeveer de categorie dat je kind van 6 maanden nog niet heeft gelachen (bij wijze van spreken). Oftewel: zo snel hoef je je niet bezorgd te maken, en (bijna) alles is normaal.

Daarnaast is omrollen denk ik ook erg karakter en voorkeur (zoals zoveel van die mijlpalen). Ik kan me voorstellen dat een kind dat graag op zijn / haar buik ligt eerder zal leren rollen. terwijl de onze (rugligger) zich prima vermaakt, en op haar buik meteen begint te krijsen. Als je kind zich op haar rug vermaakt, overal bij kan waar ze bij wil en geen enkele behoefte heeft om te draaien, dan zal ze misschien ook niet op het idee komen. Wij proberen het wel te stimuleren door dingen buiten haar bereik te houden, en zelf en toe flink mee te helpen. Maar of het kwartje is nog niet gevallen, of het interesseert haar niet. Of beide natuurlijk.

Overigens ben ik 'op de korte termijn' wel gewoon gefrustreerd hoor. Met vijf maanden heeft Dochter (inmiddels 7.5 mnd) zich een aantal dagen omgerold. Helemaal zelf, van rug naar buik. Sindsdien nooit meer gezien. Wel kan ze zich als een krom hoepeltje immens uitstrekken om toch iets te pakken. *zucht*.

Komt vast goed

Kraanvogel.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-11-2011 om 14:10

Laat je niet gek maken

kinderen volgen hun eigen ontwikkeling en het moet al heel extreem zijn wil het op termijn een probleem geven.
Hier drie kinderen, waarvan er twee in die leeftijd extreem snel waren in hun lichamelijke ontwikkeling, rollen deden ze met 3,5 maand. Middelste daarentegen had nooit haast. Toen ze ruim acht maanden was moesten we haar nog steeds omleggen als ze eens op de buik wilde liggen of weer terug wilde. Even na negen maanden deed ze dat volgens mij wel zelf. De box stond lang hoog, want heel lang ging ze niet zelf zitten en trok ze niet op. Toen ze net een jaar was kwam ze wel uit zichzelf recht overeind en liep ze langs, maar moest ze nog steeds in de maxicosi omdat we het gevoel hadden dat ze echt niet te lang in een autostoel kon zitten. Uiteindelijk zette ze er wel de vaart erin en liep ze los toen ze een jaar en vier maanden was.
Ik heb altijd wel gezien dat tweede minder snel ging dan oudste, maar er nooit een probleem van gemaakt onder het motto dat je van het ene kind niet kan verwachten dat het naadloos een ander kind volgt. En uiteindelijk viel alles (zelfs het rollen) keurig binnen de lijnen van wat als normaal gezien werd.
Ik moet wel toegeven dat later (toen ze zeven jaar was) bleek dat ze in redenlijke mate hypermobiel is en een wat verlaagde spierspanning had. Misschien dat dit haar aanvankelijke wat tragere lichamelijke ontwikkeling deels verklaarde. Maar ook toen zat alles heus nog binnen wat als normaal gezien werd. Kind had er alleen wat last van bij het leren zwemmen.
Nogmaals, laat je niet gek maken door alle rollebollende baby's om je heen, laat je dochter haar eigen tempo. En.... niet rollen met zes maanden is echt niet raar.
Aagje

Vic

Vic

13-11-2011 om 18:24

Och ja

Ik heb er hier een die pas met 10 maanden ging omrollen, met 12 maanden min een dag kruipen, en met 14 maanden staan. Lopen heeft ze nooit 'geoefend' maar toen ze 18 maanden was liep ze ineens het hele huis door. Jongste was een ander uiterste. Rolde met 4,5 maand om, tijgerde met 7 maanden de hele kamer door en stond met 8,5 maanden. Qua karakter zie ik ook dat jongste wat impulsief is en meer van 'trial and error', waar oudste veel bedachtzamer is.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-11-2011 om 20:55

Poeh

Ik sluit me helemaal aan bij Aagje en anderen. Hier is Dikkie Dik al bijna acht maanden en hij kan pas een paar weken terugrollen (omrollen wel, maar dat was voor niemand leuk, want hij ligt niet graag op zijn buik - ik denk dat het niet lekker ligt op een voetbal). Dochter (heb het pas nog gecheckt adhv vakantiegegevens in 2007) kon met acht maanden kruipen, zitten, staan, dag zwaaien en mama en papa zeggen. Dat redt haar broertje nooit van zijn lang zal ze leven, dan heeft hij nog drie dagen om dat allemaal voor elkaar te boksen. Hij is veel te druk met brabbelen, timmeren (zie draadje onder) en tandjes krijgen. Ik zit er niet mee. Hij zal echt wel ooit gaan staan en lopen en wat niet al. Voorlopig wil ik nog heel even een baby - al is-ie dan tien kilo.
Groetjes
Massi

Regien

Regien

14-11-2011 om 22:00 Topicstarter

Dank!

Dank voor de reacties! Ik ben weer helemaal gerustgesteld!
Mijn meisje brabbelt, grijpt en ligt zo nu en dan ook als een 'kommetje' heerlijk van het leven te genieten! En ik? Ik geniet met haar mee!

Het kommetje!

Zo ligt dochter ook de hele dag.
's nachts ook trouwens. Als ik 'r na de laatste voeding half slapend in bed leg, dan kan ik pas na een paar minuten de deken over het kind heenleggen. Het bed is zo kort opgemaakt dat daar geen kommetje onder past

Kraanvogel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.