Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Ondernemende baby veilig laten oefenen

Beste allemaal,

Onze jongste is een hele ondernemende, snelle baby. Hij ging voor het eerst zitten met vier maand en sinds die tijd ontwikkelt hij in vlot tempo verder. Inmiddels is hij net een half jaar en staat los, kruipt mega snel en oefent zijn eerste stapjes. Dat laatste gaat natuurlijk meestal niet goed. Hij stuitert dan ook alle kanten op. Hij is mega vlug en indien je hem niet in de gaten houdt klimt hij op vanalles en valt daar dan natuurlijk ook weer af.

We zijn op zoek naar tips om hem lekker te laten oefenen, maar toch nog een soort van veilig. Vooral op tijden waarop we hem vijf seconden niet in de gaten kunnen houden. We moeten ook wel eens naar de wc en wanneer hij wakker is kom ik dus eigenlijk nergens aan toe. 

De box was in de ‘alleen staan tijd’ nog wel een veilige plek, maar inmiddels valt hij daar juist heel hard omdat die ruimte maar beperkt is. Hij komt ook vaak vast te zitten in de spijlen en klimt op speelgoed   Hij doet sowieso weinig met speelgoed. Zijn spelen bestaat voornamelijk uit klimmen en klauteren en kattenkwaad uithalen.

Hoe doen/deden jullie dat?

Kind meenemen naar wc. En als je iets moet doen, kind in draagzak of even in kinderstoel zetten met speeltje of lepel en pan oid bij je in de buurt.

Wij hadden er ook van zulke
Let even niet op en hoppa, zaten ze op de tafel/vensterbank/wasrek. Ons hele huis was op een gegeven moment kaal. Alles waar ze aan konden trekken, om kon vallen, stuk kon was buiten bereik gezet en meestal liet ik ze gewoon klimmen wat ze wilden. Soms ging ik er bij staan als ik twijfelde over de veiligheid en soms vielen ze. Zo leerden zij vallen en opstaan en ik leerde vertrouwen op wat ze konden. 
Als ik naar de wc moest, of iets anders waarbij ik even buiten beeld was, zette ik tiktak aan en liet ze lebberen aan een soepstengel. Dat kocht me 10 minuten 😆

Misschien een grondbox gebruiken of de kamer verdelen in twee delen met een hek (ik heb er nog 1 in de aanbieding waarbij je een deel veilig hebt ?

Die hekken/grondboxen kun je ook op marktplaats kopen.

Pikler materiaal in de kamer zetten (weet niet hoeveel ruimte je hebt), dat kun je kopen maar ook zelf maken. Zo’n klimrek met plank is erg bekend, plank op laagste stand is bijvoorbeeld mooi om hoogte te oefenen.De kruipkist ook.

https://www.devlinderhoutenspeelgoed.nl/winkel/emmi-pikler-kruipkist-basis/

Of zo’n ronde rieten Ikea-poef is hier ook veel gebruikt om op te klimmen en weer af te rollen.

Een wobbel. 

Ikea heeft gymmatten die kun je in de grondbox leggen. (Vast ook via mp te krijgen)

Ik denk nog even..

stuk kamer afschermen zou wel een fijne optie kunnen zijn. Leg daar wat lagere klimspullen neer zodat hij toch kan klimmen en jij wat kunt doen. Bv van Ikea de Lurvig poef, grote kussens enz.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.