Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Onderzoek

In de Volkskrant: onderzoek toont aan dat baby’s sneller slapen als ze eerst vast gehouden worden of gewiegd/er met ze gelopen wordt. Volgens de onderzoekers is ‘verwennen’ bij een jonge baby door ‘m niet zelfstandig in slaap te laten vallen niet aan de orde. 
Nuja, ik ‘vond’ dit al en hoewel deze uitkomsten misschien niet alles zeggen vond ik het toch de moeite van het vermelden waard: er is nog steeds veel discussie over, cb’s geven vaak verkeerd advies en ouders voelen zich soms onterecht schuldig als ze hun baby bij zich houden etc. 


Mijn advies voor op het cb: antwoord het hoognodige en gewoon met 'goed' en 'ja'* en stel zelf geen vragen.

*leugentje om bestwil mag.

Heb een baby van 2 maanden dus weer lekker veel mee te maken. Kreeg met 3 weken ook te horen dat ik haar echt moest leren in slaap te vallen in haar eigen bed. (Ze sliep in de box op haar buik, 2 minpunten voor mij

Pinokkio

Pinokkio

14-09-2022 om 03:53 Topicstarter

Leugentje om bestwil kan als je dat wil, maar eigenlijk is dat te gek voor woorden als het gaat om gedrag dat door onderzoek wordt ondersteund.
Bovendien denk ik dat er genoeg ouders zijn die zich wel veel aantrekken van zo’n advies. 

Dat ben ik met je eens, zou ook absoluut niet zo moeten zijn. In mijn kraamweek zei mijn verloskundige letterlijk dat ik me niet te veel moest aantrekken van wat het cb zou zeggen over het gewicht van m'n baby omdat ze zo naar gemiddelden kijken.

Erg dat een verloskundige dat zegt.. dat dat nodig is zeg maar 

Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 06:52

Ik merk zoveel verschil tussen cb's.
Hier zijn ze echt super relaxed.
Als je kind goed groeit en ontwikkeld, dan zijn ze snel tevreden. Heb nog nooit iets wel of niet moeten doen. 

Ach, ene oor in, andere oor uit qua adviezen waar je niks mee kan of wil doen. Bij ons cb is meeste personeel oke, alleen de verpleegkundige op woensdagen heeft een andere mening dan ik. Maar jongste is 3,5 dus nog 1 keer cb en dan ben ik er levenslang van af 💪. (Of ik moet later eens met een kleinkind gaan)

ik vind het cb prima, heb 2 verschillende gehad ivm een verhuizing. Als mijn zienswijzw anders was, dan accepteerde ze dat gewoon. 
Daarnaast pakte ze snel door toen mijn oudste te langzaam groeide. Ik was er zelf relaxed onder, maar zij zei " laten we toch even naar de kinderarts gaan". 
Onder het mom van better safe than sorry, zaten we er, groot onderzoek gedaan, uitslag: coeliakie. (En wij maar denken, dat we een rustig kind hadden)
Ik heb de cbarts nog gemaild om haar te bedanken voor haar doortastendheid.

hier was het op zich prima. Alleen de arts die zei dat ik op de dag dat baby 8 maanden was, een volledige middagfles in 1x moest laten vallen heb ik maar een beetje laten lullen. 
En er werd heel erg zorgen gemaakt om de kleine omtrek van het hoofd van mijn baby die beneden het gemiddelde was. Als mijn kind nu ook achter bleef in ontwikkeling, maar mijn kind ontwikkelde zich heel erg prima. Dus ja, wat wil je eraan doen?
Oh en toen met 3 jaar moest mijn kind 3x de ogentest. Mijn kind praatte buitenshuis niet (selectief mutisme),  tot in dn treure uitgelegd, maar ik hoorde alleen maar dat kind 'niet mee wilde werken' toen we later bij de ggd kwamen. 

En bij mijn tweede gaf ik langer borstvoeding. Ze gingen er na 6 maanden vanuit dat baby flesvoeding zou krijgen. Toen ze hoorden dat ik nog borstvoeding gaf, werd ik nog net niet de hemel in geprezen. Vond ik wat overdreven haha.

Toch wat 'dingetjes', maar ik heb net als de eerste reactie vaak 'ja is goed' 'nee, geen vragen' gezegd. 

Dat onderzoek was mij ook opgevallen. Leuk dat ze dat eindelijk eens doen. Kun je het nu wetenschappelijk verantwoorden naar betweters die dat maar onnodig getuttel vinden terwijl jouw baby er goed op gaat.
Ik heb met mijn tweeling dagelijks een “hoe vallen mijn babies zo snel mogelijk in slaap” -experiment gedaan omdat ik er maar 1 tegelijk kon vasthouden: de ene moest in slaap zien te vallen met mij ernaast, de ander deed een poging bij mij in mijn armen/zittend op schoot. Resultaat: ze vielen allebei even snel in slaap… alleen die ene die ik daarna in het ledikant legde, werd wakker van het overleggen en toen ik bedacht dat bedje voor te verwarmen, ging het een stuk beter. Daarna ben ik overgegaan op twee voorverwarmde bedjes en zat ik ertussenin met op elk hoofdje of buikje een handje. Ze vielen alweer even snel in slaap.
Een-eiig hè, ze poepten ook samen: maximaal 10 minuten later kon je nog een poepluier verwachten. 

Dacht eigenlijk dat dit al langer bekend was. 
Hier prima ervaringen met het CB, geen gezeur, lieten me mijn ding doen maar toen ik hulp nodig had was die er ook. 
Wel een keer met de schoolarts, die vond dat de vier appels die zoonlief op een dag at wel erg veel waren. Toen dacht ik ook: afwisselen met cola en chips dan maar? Achteraf bleek dat zoon autisme had, niet zwaar, en dat daar ook bij hoort dat hij liever niet te veel afwisselt met eten. Nu nog steeds: het tosti-ijzer staat 24 uur per dag aan.

Ik heb ook nooit gezeur gehad met het cb. Dochter viel wel zelf in slaap. Heeft ze noodgedwongen moeten leren in de couveuse. Maar toen ze thuis was sliep ze ook wel vaker bij mij als ze in slaap viel tijdens een buidelmomentje samen. 

Haha Alison, dat van dat eten had ik vroeger ook. Ik had altijd fases qua broodbeleg. Dan at ik maanden alleen maar hetzelfde op mijn brood. Nu eet ik bijna altijd kaas op brood.

Hier wel goede ervaringen met het cb. Ook goed doorverwezen toen dat nodig was

Hier nam ik, met dank aan de wijsheid van het forum, het CB niet al te serieus. Dat hielp.
Van de oudste vonden ze dat ik hem vooral op zijn buik moest leggen zodat hij zijn hoofd op leerde tillen en hij moest op zijn rug slapen. Nu lijkt hij wat dat betreft erg op mij, ook laat met mijn fysieke ontwikkeling, en ik lig ook altijd op mijn zij of buik en doe op mijn rug geen oog dicht. Die fysieke ontwikkeling bleek later te liggen aan lage spierspanning, dus kind langdurig op zijn buik leggen was vooral heel zielig. En  na 2 dagen een kind dat op zijn rug niet sliep heb ik dat advies ook maar weer losgelaten. Hij is prima groot geworden.
De jongste slaagde niet voor de ogentest en de gehoortest. Het is gewoon een lekker eigenwijs kind. Die gehoortest haalde ze niet omdat ze alleen maar bezig was met de koptelefoon, rete-interessant, papa heeft ook zo'n ding, dus die piepjes vond ze echt niet boeiend. En de ogentest haalde ze niet omdat ze de fluitketel en de telefoon niet herkende. Nee, duh, wij hebben een waterkoker op het aanrecht staan en onze telefoon heeft geen draaischijf... Dus daar vond ik wat van, van die testen (voor de helderheid, dochter is nu bijna 20, maar ook in die tijd hadden we echt al draadloze telefoons hoor).

Mijn kinderen hebben allebei veel beneden in de box geslapen, in de wandelwagenbak, in de draagzak en ook in hun eigen bedje of tussen ons in bij niet lekker. Eigenlijk hebben ze nooit problemen gehad met in slaap vallen. Tenminste, niet dat ik me kan herinneren.

Jonagold schreef op 14-09-2022 om 10:53:

Hier nam ik, met dank aan de wijsheid van het forum, het CB niet al te serieus. Dat hielp.
Van de oudste vonden ze dat ik hem vooral op zijn buik moest leggen zodat hij zijn hoofd op leerde tillen en hij moest op zijn rug slapen. Nu lijkt hij wat dat betreft erg op mij, ook laat met mijn fysieke ontwikkeling, en ik lig ook altijd op mijn zij of buik en doe op mijn rug geen oog dicht. Die fysieke ontwikkeling bleek later te liggen aan lage spierspanning, dus kind langdurig op zijn buik leggen was vooral heel zielig. En na 2 dagen een kind dat op zijn rug niet sliep heb ik dat advies ook maar weer losgelaten. Hij is prima groot geworden.
De jongste slaagde niet voor de ogentest en de gehoortest. Het is gewoon een lekker eigenwijs kind. Die gehoortest haalde ze niet omdat ze alleen maar bezig was met de koptelefoon, rete-interessant, papa heeft ook zo'n ding, dus die piepjes vond ze echt niet boeiend. En de ogentest haalde ze niet omdat ze de fluitketel en de telefoon niet herkende. Nee, duh, wij hebben een waterkoker op het aanrecht staan en onze telefoon heeft geen draaischijf... Dus daar vond ik wat van, van die testen (voor de helderheid, dochter is nu bijna 20, maar ook in die tijd hadden we echt al draadloze telefoons hoor).

Mijn kinderen hebben allebei veel beneden in de box geslapen, in de wandelwagenbak, in de draagzak en ook in hun eigen bedje of tussen ons in bij niet lekker. Eigenlijk hebben ze nooit problemen gehad met in slaap vallen. Tenminste, niet dat ik me kan herinneren.

Die plaatjes moest je thuis oefenen, ik had dus theepot aangeleerd voor die fluitketel,  telefoon kende ze wel (oma had nog een oeroud speelgoedtelefoontje met draaischijf. 

Kreeg ik als commentaar dat ik mijn kind wel de juiste namen van dingen moest leren......

Mijn weerwoord dat een fluitketel en stuk antiek was dat je niet meer tegen kwam in het dagelijks leven en ik daarom theepot had aangeleerd kon niet op sympathie rekenen. Misschien moest kind toch even naar de oogarts?

Nee kind hoeft niet naar de oogarts ze heeft geleerd en gereproduceerd wat ik heb gezegd/ aangeleerd dus ze is geslaagd voor de ogentest!

Bakblik schreef op 14-09-2022 om 11:08:

[..]

Die plaatjes moest je thuis oefenen, ik had dus theepot aangeleerd voor die fluitketel, telefoon kende ze wel (oma had nog een oeroud speelgoedtelefoontje met draaischijf.

Kreeg ik als commentaar dat ik mijn kind wel de juiste namen van dingen moest leren......

Mijn weerwoord dat een fluitketel en stuk antiek was dat je niet meer tegen kwam in het dagelijks leven en ik daarom theepot had aangeleerd kon niet op sympathie rekenen. Misschien moest kind toch even naar de oogarts?

Nee kind hoeft niet naar de oogarts ze heeft geleerd en gereproduceerd wat ik heb gezegd/ aangeleerd dus ze is geslaagd voor de ogentest!

Ik ben in de 50. Mijn moeder kreeg na een cb bezoek een kaart met leuke plaatjes. Gezellig. De volgende keer bleek dat ze die plaatjes met mij had moeten oefenen en ik kende ze dus niet allemaal.

Bakblik schreef op 14-09-2022 om 11:08:

[..]

Die plaatjes moest je thuis oefenen, ik had dus theepot aangeleerd voor die fluitketel, telefoon kende ze wel (oma had nog een oeroud speelgoedtelefoontje met draaischijf.

Kreeg ik als commentaar dat ik mijn kind wel de juiste namen van dingen moest leren......

Mijn weerwoord dat een fluitketel en stuk antiek was dat je niet meer tegen kwam in het dagelijks leven en ik daarom theepot had aangeleerd kon niet op sympathie rekenen. Misschien moest kind toch even naar de oogarts?

Nee kind hoeft niet naar de oogarts ze heeft geleerd en gereproduceerd wat ik heb gezegd/ aangeleerd dus ze is geslaagd voor de ogentest!

Dochter had dat met de sleutel. Dat was een kerk. Tja daar komen we niet. Ik had blijkbaar niet goed gekeken en had haar sleutel geleerd. Was niet goed. Dochter besloot ter plekke dat ze geen zin meer had. Zei hond tegen de poes en de fluitketel noemde ze Flip (wij hebben nog een ouderwetse fluitketel thuis en die noemen we Flip). Mevrouw van cb was duidelijk niet heel blij. Dochter gezakt voor ogen test en ik vond het allemaal wel grappig 😂. 

Wordt tijd dat ze die plaat eens gaan moderniseren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.