Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Ontwikkeling zoontje 10 maanden

Ik maak me soms een beetje zorgen om de ontwikkeling van mijn zoontje van 10.5 maand. Ergens denk ik dat het wel los zal lopen allemaal, maar graag hoor ik van jullie verhalen dat het inderdaad wel goed gaat komen
Mijn zoontje heeft sinds ie 5 maanden is wel eens van buik naar rug of terug gerold, maar niet heel enthousiast. Op z'n buik liggen vindt ie wel erg leuk, houdt ie ook tijden vol en hij schuift dan achteruit door de kamer. Hij gaat wel in de kruiphouding zitten, maar daar blijft het dan ook bij. Hij kan al goed zitten, maar niet zelf tot zit komen. Ook staan aan de tafel, soms een paar stapjes erlangs en lopen aan de hand gaat redelijk, maar alles moet met hulp. Hij kan zich niet zelf optrekken ofzo. Hij wil dus steeds iets wat hij eigenlijk nog niet kan en is daardoor (denk ik) nogal ontevreden. In z'n loopstoeltje is hij helemaal het mannetje, dan raced hij de hele kamer door en zit ie overal aan. Hij vindt het dus wel leuk om op ontdekking uit te gaan, maar waarom doet hij het niet zelf vraag ik me dan af.
Iemand ervaring met zo'n niet volgens het boekje ontwikkelend kindje?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is er wat mis dan?

Ik heb "het boekje"niet zo op het netvlies, maar ik lees eigenlijk niets geks. Ik herinner me van zoon dat er vrij veel tijd zat tussen blijven zitten als je werd neergezet en zelf tot zit komen. Ik weet niet meer hoeveel tijd, maar ik begon me af te vragen of hij het ooit zou leren. Ja dus. En als jouw zoon nu, met 10,5 maand, al aan de hand loopt en langs de tafel lijkt me dat bepaald vlot. Rollen deed mijn zoon ook nooit zo, daar zag hij geloof ik het nut niet van.

Dat je zoon niet kruipt is ook niet vreemd. Niet alle kinderen doen dat, de kinderen die het doen, doen het soms ook maar heel kort.

En dit "Hij wil dus steeds iets wat hij eigenlijk nog niet kan en is daardoor (denk ik) nogal ontevreden" staat geloof ik in de functieomschrijving. Als ze geen dingen zouden willen die ze nog niet kunnen dan kwamen ze nergens.

Die loopstoeltjes moet je vziw niet te lang achter elkaar gebruiken. Er stond ooit op OOL een stuk waarin enorm tegen die dingen werd gewaarschuwd en dat vond ik zelf een tikje overdreven, maar ik geloof dat het advies hoe dan ook is: niet te vaak, niet te lang, en nooit zonder toezicht.

Mijn zoon vond zo'n ding trouwens ook fantastisch (dochter niet, die vond het eng. Zij was dan weer degene die sneller zelf goed liep).

Maar samengevat: volgens mij wijkt je zoon helemaal niet af van het boekje, eigenlijk.

Groeten,

Temet

Nee

Volgens mij klinkt het ook best normaal. Mijn zoon kon pas rollen nadat hij een jaar was, hij had er daarvoor gewoon geen zin in. Zelf zitten kwam ook pas nadat hij kon kruipen. Dat deed hij dus wel maar lopen en staan kwam echt pas later. Ik zou me dus niet zorgen maken over wat hij nog wel of niet kan, het komt wel.

marije123

marije123

24-03-2013 om 11:22 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties.
Als ik m'n verhaal zo terug lees vind ik het ook niet zo gek eigenlijk,hoe het gaat. Maar het verbaasd me wel dat hij van alles wil, maar geen actie onderneemt om ook daar te komen waar ie wil. Hij zal toch eens zelf tot iets moeten komen. Hij wil alleen het einddoel zeg maar, en de weg ernaartoe vindt ie niet zo boeiend blijkbaar.

Antenne

Als moeder heb je vaak een goede antenne voor zaken. Ik zou die observatie gewoon vasthouden. Misschien komt je zoon wel zelf tot zaken door dingen ineens goed te doen nadat hij het lang genoeg heeft aangekeken maar misschien heeft hij op een gegeven moment ook wat meer jou hulp een aanwijzingen nodig. Je kunt er nog niets van zeggen, maar je kunt wel je zorg serieus nemen en meenemen.

Yaron

Yaron

24-03-2013 om 22:37

Niet helpen

Als je hem nou een tijdje niet gaat helpen met lopen, zitten en dergelijke en ook niet inde loopstoel zet, misschien vindt hij het dan wel tijd worden om zelf op onderzoek uit te gaan. Ik had bij onze jongste ook bedacht dat ik niet zou gaan helpen met zitten, lopen en zo, zij was uiteindelijk het snelst met los lopen van onze vier kinderen. Ik weet niet of het alleen met het niet helpen te maken heeft, maar ik denk dat ze daardoor wel sneller dingen zelf heeft gedaan.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Loopstoel

Hier ook gehad en ze vonden het erg leuk maar........ Als hij dat ding steeds heeft wordt hij wel minder gestimuleerd om wat te doen.

Hier een klei tje van 6 maanden, ze deed eerst niks, beetje liggen op de rug, niks pakken enzo. Toen ik een periode het wat drukker met de andere kinderen had werd ze boos als ze moest wachten, maar stiekum zag ik wel dat ze toen wel begon te bewegen. Nu heeft ze al een paar keer op de buik gedraait. Lekker even laten worstelen denk ik. Een beetje helpen soms en soms even niet.

En anders komt het vanzelf. Ik vind wat hij kan wel vlot! Probeer het kruipen wel te stimuleren dat schijnt toch erg belangrijk te zijn voor de ont ikkeling.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Loopstoel ad kant

Ik ben sowieso al niet zo kapot van die loopstoeltjes. Kinderen worden daardoor minder gestimuleerd en over het algemeen zie je dat die kinderen wat luier worden omdat ze het wel makkelijk vinden in zo'n stoeltje. (dat is mijn ervaring, als ik kijk naar m'n eigen kids en in de naaste omgeving)
Ze kunnen daarmee overal komen, dus waarom zou je dan je best doen om het op een andere manier te doen?
Uiteindelijk zal het heus wel loslopen en is 10 maanden ook nog erg jong, maar ik zou inderdaad het loopstoeltje even aan de kant zetten zodat hij wat meer zelf moet ondernemen.
En dat zal in het begin frustrerend zijn, maar daar moeten jullie samen even doorheen,

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marije123

marije123

25-03-2013 om 22:16 Topicstarter

Loopstoel

Hij zit niet veel in het loopstoeltje hoor, hooguit 2x per dag een kwartier, daar loopt ie vast geen schade van op
Ik laat 'm vrij regelmatig zelf z'n gang gaan, maar dat eindigt altijd met brullen. Dan ligt ie op z'n buik en via achteruit 'tijgeren' en ronddraaien komt ie redelijk waar ie zijn wil, totdat ie klem ligt met een tafelpoot tussen z'n benen Als ie dat zat is is het huilen en wil meneer opgetild worden. Als ik 'm dan laat, doet ie niets meer, dan gaat ie juist niet meer bewegen.
Ik stimuleer het kruipen zoveel als ik kan, leg speeltjes iets buiten z'n bereik, zet m'n hand achter z'n voetjes, doe het voor, maar het kwartje lijkt nog niet te vallen
Ik vind het vooral zo sneu voor hem, het lijk hem echt te irriteren dat ie niet zoveel zelf kan.

Tango

Tango

26-03-2013 om 11:53

Komt wel hoor

Het ene kind is nu eenmaal vlotter dan het andere. Zolang je vooruitgang, al is het maar klein, ziet lijkt het me geen probleem.
Dochter hier (inmiddels bijna 12 en helemaal goed gekomen) liep pas los met 21 maanden. Kruipen heeft ze nauwelijks gedaan, meer schuiven op de billen en later liep ze op haar knieen, heel apart. Rollen was het enige dat ze vlot deed, met 3 maanden, maar dan wel maar 1 kant op. Met zitten was ze ook erg laat. Daarentegen praatte ze met 1 1/2 al hele zinnetjes. Ik kreeg een keer een opmerking van het CB dat we het praten niet zoveel moesten stimuleren en het lopen wat meer. Pfff, niet te geloven toch. Prompt liep ze een paar dagen later los, maar niet omdat wij een andere aanpak hadden aangenomen.
Een loopstoeltje hadden we ook, vonden beide kinderen geweldig. Zoon was overigens wel iets vlotter, liep met 18 maanden los en tijgerde met 8 mnd. Maar ja, die had weer een behoorlijke spraakachterstand.
Geniet gewoon van je kindje, help hem als hij klem zit en laat hem daarna opnieuw proberen als je hem getroost hebt. Hij komt er wel hoor.

Marije

Marije mijn oudste stond pas met 12 maanden, kroop met 12,5 maand en stapte langs de tafel met 13 maanden. Toen hij 17,5 maand was, liep hij zijn eerste stapjes los.
Nu is het een hele gezonde leuke sterke vent van 9 die zich goed ontwikkeld. Zijn taal was erg sterk met 2 jaar, misschien zat zijn energie toen even vooral daarin.
Wat is nou 10,5 maand?

Vic

Vic

26-03-2013 om 21:39

Komt wel

Ieder kind ontwikkelt in zijn eigen tempo en uiteindelijk komen ze er wel. Dat kost soms wat frustratie maar mijn ervaring is dat ze daar ook heel volhardend van worden Hier heeft oudste tot de dag voor haar 1e verjaardag zich niet kunnen verplaatsen. Omrollen had ze wel eens gedaan, maar daar had ze meestal geen zin in. Er stond al een afspraak met de fysio gepland en toen van het ene moment op het andere kroop ze ineens volleerd op handen en knieƫn door de kamer. Staan deed ze met 13 maanden, en lopen pas met bijna 1,5 jaar. Jongste was juist heel erg van het onderzoekerige. Tijgeren met 5 (!) maanden, staan met 8 maanden, maar uiteindelijk liep ze pas echt los met 15 maanden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.