Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Ook tips nodig: "baby" wil alleen maar bv drinken

Hoewel mijn jongste officieel geen baby meer is (snik), post ik toch maar even in deze rubriek. Ik denk namelijk dat ik hier wat meer "on-topic" zit dan bij de volgende rubriek.

Wat is het geval? Mijn 13,5 maand oude zoon weigert om iets anders te drinken dan borstvoeding. Dat is natuurlijk wel fijn voor de borstvoeding, maar minder handig omdat hij sinds een tijdje 2x een hele dag naar het kinderdagverblijf gaat en ik niet meer in de gelegenheid ben om dan melk af te kolven. Het lukt me momenteel net om het allemaal draaiende te houden en dat kolven is dan net te veel heb ik gemerkt. Daarom ben ik daar dus een aantal weken geleden meegestopt.

Tot vorige week had ik nog voldoende bv op voorraad in de vriezer, maar sinds een week is die dus echt op. Toen ben ik begonnen om Nutrilon Pepti mee te geven. De pepti heeft ie het afgelopen half jaar wel vaker gedronken, maar meestal was dat maar een half flesje om de periode te overbruggen totdat mama thuiskwam of om nog een beetje extra honger te stillen nadat het bij mama op was.

Ik dacht dus dat ik nu makkelijk zou kunnen overstappen naar een aantal volledige flesjes pepti per dag, maar niets is minder waar. Hij weigert echt om die te drinken. Met veel pijn en moeite krijgen ze er 30 of 40 ml in en daar moet ie het dan een hele dag op doen. Ook andere dranken (Friso, gewone melk, roosvicee, yoghurtdrank) drinkt ie niet of nauwelijks.

Ik maak me er wel een beetje zorgen om. Hij drinkt nu zo weinig op die dagen. En bovendien heeft ie bij thuiskomst dan meestal een flinke inhaalslag en dat gaat nogal ten koste van mijn nachtrust. En verder zal ik toch ook ooit moeten stoppen met die borstvoeding....

Is er toevallig hier iemand aanwezig die de gouden tip heeft? Die het zelfde aan de hand gehad heeft? Een drank weet die er mogelijk wel makkelijk in gaat? Iets?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

20-11-2009 om 20:00

Geduld

Het komt vanzelf. Echt, voor hij naar school gaat istie van de borst Water, als spelletje, werkt vaak goed. Lekker met een bekertje rommelen in bad, zelf enthousiast mee doen.
Pakjes met een rietje idem. Rietje in zijn mond en heel licht knijpen
Vocht door zijn eten roeren, wat je maar wilt. Appelsap door de aardappels, een scheutje water door de yoghurt, veel fruit, zo komt hij toch aan ander vocht.
Echt, het gaat over.

Tirza

Dees *

Dees *

20-11-2009 om 22:40 Topicstarter

Tirza

"Echt, voor hij naar school gaat istie van de borst " Dat hoop ik toch wel ja, onmisbaar zijn is best leuk maar heeft toch ook wel zo z'n grenzen .

Pakjes met drinken hadden we al geprobeerd, maar dat is vaak ook niet meer dan een paar slokjes. De tip van het water door de yoghurt is een goeie, daar kunnen ze volgens mij zelfs op het kdv wat mee. Bedankt!

Yoghurt is trouwens zijn op een na favoriete maaltje.

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2009 om 23:07

Go go go

Yoghurt wil hij? O nou, dan is het bijna voor elkaar Verdunnen, met water, met fruitsap - iedere keer ietsje meer, zolang hij het pikt. En dan ga je naadloos over op de yoghurtdrankjes Echt, het komt goed.

Tirza

mee1977

mee1977

21-11-2009 om 12:45

Ohh dees

Lastig he.
Mientje heeft 11 maanden elke andere manier van drinken geweigerd. Sinds een maand drink ze nu ook uit een flesje.. Dus ik kan je frustratie wel goed indenken.

Eindelijk een flesje gevonden waar ze uit drinkt en waar ze ook uit blijft drinken (al een keer eerder een andere fles gehad, maar dat was maar voor korte duur, toen wilde ze die ook niet meer)

Vind Flip het niet leuk om steeds slokjes uit jouw glas te nemen?? Ook niet ideaal natuurlijk, maar misschien krijg je zo nog iets extra's binnen.
En natuurlijk de tip van Tirza.. Hopelijk gaat het je lukken.

Sarah

Sarah

21-11-2009 om 21:12

Hier alleen water

Mijn zoontje van 10 maanden wil ook alleen borstvoeding en water. Verder lust hij niets. Misschien overbodige tip maar ik kon niet ontdekken of je dat al hebt geprobeerd en dan misschien inderdaad uit een glas vind zoonlief ook prachtig!

Dees *

Dees *

23-11-2009 om 17:23 Topicstarter

Bedankt allemaal

Ik heb het idee dat ik het niet moet zoeken in nog meer (dure) flesvoeding kopen. Ik was al speciaal overgestapt op Friso omdat ik hier gelezen had dat deze qua smaak het meest op borstvoeding lijkt. Nou blijkbaar niet genoeg dus want mijnheer is er na een slok echt klaar mee.

Wat ik ga doen is: nieuwe nutrilon pepti bestellen (want daar dronk ie in ieder geval nog een beetje van) en de yoghurt verdunnen (Tirza: bedankt voor de tip!).

Uit een glas drinken vind ie wel bijzonder, maar zodra ie doorheeft dat zijn favoriete kostje er niet in zit, is het al weer gauw bekeken. Het gekke is dat het net lijkt alsof ie de kont tegen de krib gegooid heeft. Voorheen was ie best bereid om met een fles of een rietje wat water of roosvicee te drinken, maar nu is het echt over na een of twee slokken.

Nog wat tips

hier ook slechte drinkers (bv en flesvoeding) gehad. ik gaf (en geef) 's morgens een bordje pap. krijgen ze toch 200 ml melk binnen, met 's avonds kwark oid als toetjes hebben ze dan in elk geval wat ze nodig hebben. verder bied ik gewoon van alles aan. heb nog steeds niet ontdekt wat wel gaat (nu 3 en 1,5 jaar), maar ze zijn nog steeds gezond. ondanks dat ze dus soms bijna niets drinken gedurende de dag.
die van 3 drinkt trouwens wel karnemelk, misschien kun je dat ook nog eens proberen.

Tot 18 maanden

Tot 18 maanden ging er hier echt niets anders dan borstvoeding in. Ik werkte ook, maar heb bij de jongste nog lang in de lunchpauze gekolfd (tot een maand of 15).

Wat Tirza over school zegt klopt niet helemaal. Ook als ze naar school gaan mogen ze nog borst hoor (als jij en zij dat willen)
Mijn zoon kon allang lezen toen hij stopte met borst.

Dees *

Dees *

28-11-2009 om 18:57 Topicstarter

Hoe het nu is

Hij is blijkbaar van mening dat Optimel erg veel op yoghurt lijkt dus dat drinkt ie nou ook. Geen bekers tegelijk, maar een 50 tot 60 ml per keer gaat er wel in. Dus al met al krijgen ze op het kdv er op een dag wel een kleine 150 ml in op deze wijze. En bovendien drinkt hij daar ook een beetje Roosvicee en voegen ze wat melk toe aan zijn yoghurt. Het is nog niet geweldig dus, maar het begin is er.

Thuis helemaal niet trouwens, daar wil ie maar een ding en dat is drinken bij zijn mama. Ach ja, er zijn vast ergere dingen te bedenken als je 13 maanden bent .

Toch geen optimel?

Optimel is een dieetdrankje voor volwassenen. Het is echt niet goed voor kinderen, laat staan voor babies!

Dees *

Dees *

29-11-2009 om 12:58 Topicstarter

Toch wel hoor

Jij bedoelt ivm de aspartaam die er in zit als zoetstof?
Het is overigens geen dieetproduct maar gewoon zo'n drank waar groot op staat: 0% vet en geen suiker toegevoegd. Bij dieetdranken denk ik eerder aan die heerlijke shakes van Modifast etc. Daar is dit niet mee te vergelijken hoor.

Ik moet ook zeggen dat ik over de optimel minder commentaar krijg dan over de Milk & Fruit, die ik eerst geprobeerd heb en waar ik zelf verslaafd aan ben.

In ieder geval bedankt voor de tip, ik zal de dietiste eens consulteren over deze oplossing.

Het ergste aan dat spul (afgezien van de smaak, maar dat is persoonlijk) is die 0% vet. Dat is gewoon niet goed voor kinderen!
Milk&Fruit lijkt mij eerlijk gezegd minder erg als dat spul.

Dees *

Dees *

30-11-2009 om 13:13 Topicstarter

Mmmm

Zonder je te willen aanvallen, Dirksmama vraag ik me wel af wat je daar mee bedoelt.

Ik ben ook niet zo voor dietende kinderen, al vind ik wel dat ook voor kinderen geldt dat ze (of we) een beetje moeten opletten met wat ze allemaal wel en niet eten. Maar ik zou mijn kinderen dus ook nooit op een 0% vet dieet zetten, dat is inderdaad geen goed signaal vind ik (afgezien van het feit dat ze die vetten ook gewoon nodig hebben).

Dit is echter een heel andere situatie. Mijn 14 maanden oude zoontje krijgt (uitgezonderd zijn bijvoeding) nog bijna volledig borstvoeding en 3x per week een beker optimel (en een beetje roosvicee). Wat is dan het probleem? Hij vindt het lekker en krijgt daarnaast een zeer uitgebalanceerd menu voorgeschoteld, dus wat maakt die ene incidentele beker Optimel dan nog uit?

Ik ben echt beniewd.

Dees *

Dees *

30-11-2009 om 13:16 Topicstarter

Milk & fruit

Ik heb de beide pakken eens naast elkaar gezet en ik krijg dan toch echt het idee dat ik beter Optimel zou kunnen drinken dan Milk & Fruit.

Alleen jammer dat ik geen yoghurt lust .

Tirza G.

Tirza G.

30-11-2009 om 13:29

Vet

Een baby heeft calorieen nodig, ook in de vorm van vet. 0%-vet is geen logische keuze voor een baby , immers de groei zal ergens vandaan moeten komen. Maar een incidentele beker van spul met toevallig 0% kan geen kwaad, maar het is verder geen speciaal gezond product ofzoiets. Het is voornamelijk water en suiker met een beetje kalcium. Geeft niks, ook lekker, maar niet nodig ofzo voor de voedingswaarde.

Tirza

Maar...

Waarom zoveel moeite? Hij lust kennelijk yoghurt, ook verdunde yoghurt, begrijp ik. Waarom geef je hem dat dat niet gewoon? Een halve liter volle yoghurt kost nou niet echt veel. Ik begrijp niet goed waarom er dan roosvicee of melk doorheen moet, of vruchtensap, of overstappen naar yoghurtdrankjes.

Pap en yoghurt

.. de laatste al dan niet verdund, daar zijn wij op overgegaan. Oudste hield niet van normale melk, nog steeds niet trouwens.

Naar school krijgt hij nog steeds verdunde yoghurt mee, zonder suiker. Het valt lichter op de maag dan melk.

Dus ik zou idd het bij verdunde yoghurt houden.

Dees *

Dees *

30-11-2009 om 21:37 Topicstarter

En het antwoord is....

omdat wij alleen maar yoghurt met echte stukjes hebben en dat drinkt zo moeilijk uit de fles. Verder was ik eigenlijk in de veronderstelling dat Optimel niets meer of minder is dan hele vloeibare yoghurt.

Als ik de pakken vergelijk blijkt dat niet helemaal te kloppen. Maar het is in ieder geval wel zo dat in beide 0% vet zit. Wat dat betreft geen verschil dus.

En waarom er dan roosvicee of melk doorheen moet? Ach het zou toch wel fijn zijn als ie wat meer smaakjes zou kunnen waarderen.

Vet

Niet om naar te doen, maar in mijn volle yoghurt zit 3 gram vet per liter. En ook niet om naar te doen, als het überhaupt drinken naar binnen krijgen al zo lastig is als je nu beschrijft, waarom zou je je dan al druk maken over meer smaakjes? Ik zou er zelf rustig een paar maanden verdunde yoghurt in gieteren en daarna weer eens andere smaken gaan proberen.
(PS, echt, alweer niet om naar te doen, maar als Optimel alleen maar heel verdunde yoghurt zou zijn, was het wel erg dure yoghurt. Ik probeer alleen maar gewoon het probleem te begrijpen )

Dees *

Dees *

02-12-2009 om 13:47 Topicstarter

Genista

In mijn yoghurt niet.... kan ik verder ook niets aan veranderen en ik had eigenlijk nog niet de tijd gevonden om alle andere yoghurts uit de supermarkt aan een vergelijkend warenonderzoek te onderwerpen .

In een notendop was het probleem een kindje dat van 's morgens 9 tot 's avonds half 7 op het kdv zit en al die tijd weigerde te drinken. Aangezien dit slechts voor 2 (en een halve dag) is, is het probleem nog wel te overzien. Maar ik zat er toch maar mooi mee.

Tirza kwam met de tip om zijn yoghurt te verdunnen. Op zich een heel fijne tip, ware het niet dat onze yoghurt zich niet zo makkelijk laat verdunnen (door de stukjes die er in zitten). Nou had ik er op zich wel voor kunnen kiezen om de yoghurt te gaan zeven, maar gek genoeg trok me dat eigenlijk niet zo aan. Ik voelde er op de een of andere wijze toch meer voor om het eerst eens te zoeken in de yoghurtachtige dranken, en met succes blijkbaar.

Het zal er wel mee te maken hebben dat ik van nature nogal lui ben en ik het nogal druk heb (als werkende moeder van 3 kinderen) en ik ben dan toch vooral geneigd om te kiezen voor het gemak. En ik begrijp verder ook niet waarom de goedkoopste oplossing nou ook meteen altijd de beste oplossing zou moeten zijn. Tuurlijk zou ik speciaal voor hem blanke yoghurt kunnen gaan kopen en die verdunnen zodat hij hem kan drinken (met het gevaar dat ie die alsnog niet lust en ik deze dus ook weg kan gooien). Ik maak uit jouw posting op dat jij daar anders in staat, en dat kan natuurlijk....

Verder probeer je dan wel niet naar te doen, maar ik krijg toch eigenlijk wel het gevoel dat ik me wel maar even moet verantwoorden voor deze "dure" oplossing.
Op mijn beurt zou ik dan trouwens geneigd zijn om de volgende wedervraag te stellen: En dat is een probleem omdat? .

Daar was ik al bang voor

Ik was er al bang voor dat je toch het idee had dat ik naar probeerde te doen. Het feit dat ik noem dat het weinig kost, is alleen maar om aan te geven dat je het rustig een keertje kunt proberen met een half pakje volle youghurt zonder je een buil te vallen. Die kun je namelijk makkelijk verdunnen en is je probleem opgelost Ik ben namelijk óók een heel luie moeder en probeerde je slechts aan een snelle oplossing te helpen.

Stukjes?

Als er bij mij stukjes in de yoghurt zitten dan is die yoghurt flink bedorven hoor!

Tirza G.

Tirza G.

02-12-2009 om 22:52

Dees *

Ik snap je wel hoor Het is maar voor "erbij"; je kind krijgt overwegend moedermelk. Nou, dan kunnen ze wel een stootje hebben Ik was alleen even bang dat je zou denken dat het "volwaardig" is zeg maar, dat een bekertje Optifluff een volledige voeding kon vervangen. Maar dat snapte je al

Tirza

Dees *

Dees *

03-12-2009 om 23:22 Topicstarter

Tirza (en de rest)

Ja precies zo is het. Tot nu toe drinkt ie zeker nog 4-5 keer per dag en ik heb me dus nooit zo druk gemaakt om zijn melkquotum zullen we maar zeggen. Het ging mij meer om een makkelijke manier om er toch nog wat vocht in te krijgen op die lange dag op het kdv. Ik weet heus wel dat ie dat wel overleeft, maar het werkt toch niet echt fijn met zo'n dorstige baby in je achterhoofd.

En Genista, ik heb me eens verdiept in de wereld van de yoghurt en weet je, Optimel is wel iets duurder dan gewone blanke yoghurt maar het is nou ook weer niet zo dat het echt euro's scheelt. Maar ik zal je tip ter harte nemen. Het zou wellicht stap 2 kunnen zijn in het uitgebreide stappenplan om onze flip aan de drank te krijgen. Als ik ooit ooit ga stoppen me die borstvoeding dan denk ik ook dat de hele dag optifluff, zoals Tirza zegt, geen optie is. Maar voorlopig is dat moment nog niet aangebroken denk ik. Ik moet er in ieder geval nog echt niet aan denken.

Enne dirksmama: blijkbaar zijn er vele soorten yoghurt in de aanbieding. In die van ons horen echt stukjes te zitten.

Dees

Ik hoop van harte met je mee dat het lukt. Het was overigens wel duidelijk hoor, dat het puur bedoeld was om de lange kdv-dag niet al te dorstig door te komen Wat dat betreft weet ik wel een beetje hoe het voelt: mijn jongste was een flesweigeraar, wat ben je dan blij als hij eindelijk uit beker drinkt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.