Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oorsmeer vraagje westerse kinderen

ja een vies onderwerp maar ik moet het gewoon even weten:

ik ben Aziatisch en mijn vriend Europees, mijn oudste dochter heeft net als andere Aziaten (zoals ik) droog oorsmeer (een enkel droog schilfertje wat dan uit je oor valt) en mijn vriend heeft net als andere Europeanen vettig oorsmeer.

Mijn jongste dochter heeft geel vettig oorsmeer en ik ben wekelijks 1 a 2 keer bezig om de troep uit het oorschelpje te vegen. Is dit normaal bij westerse mensen/kinderen ? Dus wekelijks uit beide oortjes een lading geel oorsmeer wat je dan met 2 wattenstaafjes wel weer schoon krijgt (ik kom uiteraard niet in het gehoorgangetje).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

28-01-2010 om 22:27 Topicstarter

Zijn er meer moeders die 'gemixte' kinderen hebben?

en zitten daar ook van die etnische verschillen tussen ? Ik vind het zo leuk dat ze wel erg op elkaar lijken maar toch ook erg verschillend zijn !

Nog iets bijvoorbeeld, mijn oudste had een paar donkere pigmentvlekken (mongolenvlek genoemd kenmerkend voor kinderen met Aziatisch bloed) en die heeft mijn jongste niet.

Ja hier!

Twee Chindootjes hier, zoals je weet. Oudste heeft Chinees oorsmeer en dochter Europees . Oudste is ook donkerder dan babyzus: zijn ogen iets donkerder bruin en zijn haar veel donkerder en steviger. Beiden hebben overigens wel Chinese oogjes en wat Indischen een hidung pesek noemen, een platte neus.

Mongolenvlekken hadden ze geen van beiden. Oudste had (heeft eigenlijk nog) een ooievaarsbeet, waarvan ik ooit eens las dat dat alleen bij blanke kinderen zou voorkomen. Echt een mixje dus.

Groeten,

Temet

Overigens

Dochter heeft dan wel westers oorsmeer, maar niet heel veel. De soort staat los van de hoeveelheid. Zoon heeft veel oorsmeer, aldus meerdere artsen (na vergeefse pogingen het trommelvlies te controleren - dat was dus niet te zien).

Zoon heeft overigens ook vaak bananen in zijn oor, maar da's een heel ander chapiter. Hoewel de term Oostindisch doof dan natuurlijk wel weer komt bovenborrelen

Groeten,

Temet

liora

liora

28-01-2010 om 22:57

Manda

Haha, dat is wel een lading oorsmeer bij mandarijntje!

Hier ook nat oorsmeer, maar niet zoveel als jij beschrijft.

Wel heeft de jongste mongolenvlekken en hij is ook behoorlijk wat donkerder dan de oudste. En toch beiden dezelfde ouders, roots zijn Joods, Nederlands en Turks... Dat laatste zal verantwoordelijk zijn voor de mongolenvlekken.

Liora

Goh

Geen idee dat oorsmeer zo verschillend was. Bij mij is het inderdaad droog en bij zoon (dezelfde mix als bij jou) is het iets smeuiger. Als baby alleen trouwens, nu heeft hij daar vrijwel geen last meer van.

Zo'n mongolen vlek heeft/had? hij ook, zo onderaan zijn rug. Het kdv heeft helemaal een formulier erover ingevuld (dat het niet op de opvang was gebeurd) omdat ze het niet herkenden. Ik was even bang dat ze me van kindermishandeling verdachten maar ik heb er verder niets van gehoord.

Ben benieuwd wat voor andere dingen verschillen ik niet van op de hoogte ben.

Primavera

Primavera

29-01-2010 om 08:47

Niet typisch oosters

Droog oorsmeer is niet alleen typisch Aziatisch. Mijn man is Zuid-Italiaan en daar is het ook vrij normaal om droog oorsmeer te hebben. Drie van mijn kinderen hebben geel oorsmeer en eentje heeft van die schilfertjes.
Het enige probleem is dat volgens de KNO-arts die schilfertjes normaal gesproken ook samengaan met een iets wijdere gehoorgang omdat ze anders wat minder makkelijk naar buiten komen. Die wijdere gehoorgang heeft echter mijn eerste zoon gekregen die alleen wel mijn gele oorsmeer heeft, terwijl de tweede zoon juist de combinatie heeft van mijn smalle gehoorgangen en de witte schilfertjes van zijn vader als oorsmeer. Dit in combinatie met zwemmen zorgt ervoor dat die schilfertjes eerst door het water zacht worden en vervolgens als een soort stop in de gehoorgang vastzetten. We hebben nu speciale oordruppels die dat weer loshalen en zorgen dat het niet weer zover komt, want hij begon aardig doof te worden. De verwachting is dat hij er wel overheen zal groeien als met ouder worden er toch iets meer ruimte in de gehoorgang komt.
Maar terwijl ik dus eerst heel enthousiast was dat ik een kind had die nooit zijn orebn hoefde schoon te maken, want het viel er vanzelf wel uit, vind ik het nu wat minder dat daar in combinatie met een smallere gehoorgang dus toch ook nadelen aan kunnen zitten.
Groeten Primavera

Manda Rijn

Manda Rijn

29-01-2010 om 10:00 Topicstarter

Leuk al die gemixte kinderen

En ze zijn vast allemaal erg mooi, wat grappig die verschillen van jullie kindjes !

Petal wat raar dat ze die mongolenvlekken niet kennen, je zou toch denken dat ze in de UK dat wel kennen met al die mensen uit India. Ik heb dat bij ons oude cb ook een keer meegemaakt dat iemand het niet kende en bij een collega ging checken of het wel waar was, op het kdv kende 1 leidster het ook niet.

Liora, gaaf dan heeft jouw jongste wat meer pigment in zijn lijf later, dat is alleen maar goed kan hij minder snel verbranden in de zon. Wat leuk, Turkse kinderen hebben ook Aziatisch bloed indd, dat komt door Djengis Khan etc.

Mandarijntje (de baby) heeft ook een ooievaarsbeet, eentje boven een oog en nog een in haar nek. Gek genoeg heeft ze dan wel weer donkerder ogen en een platter neusje. Bij de geboorte had ze donkerblonde haartjes en wenkbrauwtjes, de oudste had zwartbruin en een hele flinke bos. Mandarijntje kan nog geen speldje in terwijl ik de oudste met 6 maanden al moest knippen

Ik denk ook dat Mandarijntje een heel stuk groter gaat worden, dat is ze nu al tov de oudste toen, ze zit boven het gemiddelde zit in NL. Zo apart aangezien de oudste elke zoveel jaar gescreend wordt vanwege haar beperkte lengte/groei.

Goh ik zal volgende keer op het cb even zeggen dat ze zoveel oorsmeer heeft.

Alette

Alette

29-01-2010 om 10:23

Overmatig oorsmeer

is wat mijn kleuterdochter heeft, paar keer per week schoonmaken. Niets aan te doen, en bij Babydochter loopt het ook in een redelijk tempo.

Gek genoeg heeft mijn oudste altijd droge troep in zijn oren, blijft wel zitten aan het begin van zijn gehoorgang, maar idd meer wat schilferachtig. Toch nog dat drupje Joods bloed dat al generaties meegaat? Hij is vrij donker ook qua huid,heeft-ie van mij. Nooit verbranden idd, maar zelfs roodharige kleuterdochter (blanke huid blauwe ogen) werd afgelopen zomer zomaar echt bruin zonder te verbranden. Dus alle kans dat Mandarijntje als een grote blonde dame later niet zal verbranden in de felle zon dankzij Manda Rijn

Anekdote (beetje ot hoor)

Mijn oudste was 3 toen hij een keer ïn zijn oor pulkte, naar zijn vinger keek, en verbaasd uitriep: "Mam! Ik heb een soort banaan en aardbei door elkaar!"
Hij dacht dat de vraag op de creche "hebben jullie soms een banaan in je oor?" letterlijk bedoeld was, iedereen had een soort bananenprut in zijn oor maar heeeeee, hij had nu ontdekt dat hij banaan/aardbei door elkaar had!
Hahahaha sorry hartstikke offtopic maar het was zo grappig!

liora

liora

29-01-2010 om 11:38

Mongolenvlek

Hoi,

Ja wel raar dat sommige mensen die beroepsmatig met baby's werken niet weten wat een mongolenvlek is. In het ziekenhuis zeiden ze tegen mij dat het blauwe plekken waren van het persen. Dat vond ik raar want ik heb maar heel eventjes geperst en baby kwam er toch echt met zijn hoofd uit, dus ik begreep al niet waarom hij blauwe plekken op zijn billen had.
De verloskundige wist het gelukkig meteen!

Ik vind die verschillen ook zo ontzettend leuk en het is zo bijzonder om twee kinderen te hebben die heel anders zijn maar ook zo bij elkaar horen.

Liora

Mongolenvlek

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook niet wist wat het was en ik had het zelfs niet opgemerkt. Mijn moeder zag het en zei dat ik dat vroeger ook had. Gelukkig was dit voor ze het op het kdv zeiden, anders was ik nog bezorgd geweest.

Zoon had trouwens ook een kleine ooievaarsbeet tussen zijn ogen en achter op zijn hoofd. Dat is allemaal weer weggetrokken.

Kwa lengte lijkt zoon op zijn vader, hij zat altijd op het 99e percentiel ofzo.

Zoon heeft trouwens bruin haar met een rode gloed. Als hij in de zon zit dan zie je zijn vader's haarkleur

Aziatisch?

Is droog oorsmeer Aziatisch dan?
Ik ben toch echt heel veel generaties erg Noordwest Europees, maar ik heb toch mooie droge balletjes die er op gezette tijden uitvallen.
Kinderen ook.

Papa is Aziatisch, en die heeft juist veel en vet, en ook veel sneller ontstekingen. Ik dacht trouwens dat dat kwam omdat ie altijd met wattenstokjes in de weer is, net als de rest van zijn familie.
Ik kom uit een familie die vroeger van de KNO-arts te horen kreeg dat je met niets dunner dan je elleboog in de buurt van je oor mag komen, en daar heb ik me me hele leven al aan gehouden.

Primavera

Primavera

30-01-2010 om 14:14

Nee dirksmama

Het is zeker niet alleen Aziatisch, want zoals ik al zei in mijn Zuid-Italiaanse schoonfamilie is droog oorsmeer ook normaal.
Het ligt denk ik ook niet aan wattenstokjes gebruik. Ik zou niet weten wat je met een wattenstokje zou moeten doen bij iemand met alleen droge schilfertjes. Je zou ze hooguit kunnen terugduwen en dat lijkt me nou ook niet de bedoeling.
Groeten Primavera

Alle mama's/dochters...

met droog oorsmeer mogen zich gelukkig prijzen:

http://www.webmd.com/breast-cancer/news/20090605/ear-wax-body-odor-breast-cancer-link

Dat is blijkbaar de reden waarom borstkanker in bijv. Japan veel minder voorkomt dan in het westen.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-02-2010 om 16:26 Topicstarter

Idd minder kanker in azie

maar 'wij' gaan weer sneller/vaker dood aan hart en herseninfarcten en andere vaataandoeningen.

Hier zelden

Hier zie ik eigenlijk maar heel soms een klein beetje oorsmeer zitten, maar lang niet zoveel als jij beschrijft. Ben je alweer bij het cb geweest?
Hoe is het verder met mandarijntje..... kom je nog eens neuzen op ons draadje? Ben wel benieuwd hoe het met haar gaat. Maud en zij zijn ongeveer even oud, scheelt maar een paar dagen....... is dan altijd zo leuk om te lezen.

Manda Rijn

Manda Rijn

03-02-2010 om 11:53 Topicstarter

Hoi loontje

nee nog niet naar het cb geweest, moeten volgende maand (of nog later ?...) geloof ik pas weer. Ik zal het dan zeker even vragen.

is het draadje er nog ? Ik kon het laatst niet vinden, k zal even kijken. Alles goed met Maud, hoe zijn jullie nachten ? Ik ben zo mooeeee, ze is verkouden en doorkomend tandje gehad, ritme is helemaal in de war, overdag is ze aan het mopperen. Pff zwaar zo'n baby, maar het gaat ook wel weer over. Vervelend is dat nu ze op haar eigen kamertje ligt (eindelijk na 7 maanden) de oudste ook wakker wordt als ze huilt.

Balen

dat je van die gebroken nachten hebt. Ik ken er alles van Maud was ook niet lekker de afgelopen weken en was ook flink aan het spoken. Maar het lijkt nu weer beter te gaan.
Hier slaapt ze alweer een tijdje op haar eigen kamertje, maar ze worden niet meer van elkaar wakker. Ze wennen heel snel aan de geluiden van elkaar is mijn ervaring en ze slapen er gewoon doorheen. De oudste 2 slapen bij mij bij elkaar maar de een kan gillen wat ze wil, maar de ander slaapt rustig verder..... hopelijk went het voor je oudste ook snel en wordt ze er niet meer wakker van.
Leuk om te horen dat ze bij jullie ook zo leuk met elkaar omgaan. Ik hoop dat je toch af en toe nog langs komt op het draadje. Je hoeft natuurlijk niet heel vaak te komen, maar zo af en toe is toch ook leuk. En anders zie ik je hier wel voorbij schuiven zo af en toe.....

liora

liora

03-02-2010 om 14:30

Manda (beetje ot)

Hoi Manda,

Hier slapen beide jongens samen op 1 kamer. De eerste drie nachten werd de oudste wakker van de baby, daarna niet meer. Behalve als baby ziek is en echt veel meer dan normaal wakker wordt etcetera.
Regel is: als oudste midden in de nacht wakker wordt van baby, mag hij bij mij komen slapen. Dit verzacht het leed van wakker worden een beetje.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.