Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Op herhaling; fles weigeren

Ik weet dat er al veel draadjes zijn geweest over dit onderwerp, maar toch wil ik nog even onze eigen specifieke situatie voorleggen. Hier komt ie dus...
Zoontje is nu 3,5 maand en komende maandag moet ik weer beginnen met werken. Vanaf ongeveer de leeftijd van twee maanden heeft hij een aantal keren per week een flesje gekolfde melk gehad uit Avent flesjes. Na wat onwennig happen dronk hij keurig het flesje leeg. Ook vorige week heeft hij nog twee keer uit een flesje gedronken, een keer zelfs 130 cc.
Sinds afgelopen zondag gaat het drinken uit het flesje niet goed. Zondagmiddag ben ik weggeweest en hij heeft toen bij man met moeite 20 cc gedronken. Dinsdag bij het wennen op de kinderopvang heeft hij in 5 uur 2 keer 20 cc gedronken. En gisteravond was ik uit eten en toen wilde hij helemaal niet drinken uit de fles.
Toen ik hem ophaalde van de kinderopvang en toen ik gisteren thuis kwam van het etentje lag hij lekker in zijn bedje te slapen. Toen ik hem nog uit bed haalde gisteren thuis om zijn pyama aan te doen was hij blij en gezellig. Pas toen ik hem aanlegde begon hij actief te drinken.
Hij drinkt dus weinig in mijn afwezigheid uit de fles, terwijl hij wel duidelijke hongersignalen geeft. Zodra hij de fles een aantal keer aangeboden heeft gekregen valt hij in slaap en lijkt hij verder wel tevreden. Het lijkt wel of hij geen drinken hoeft als het uit de fles komt? Nu ging het steeds om een paar uurtjes en dan kan hij wel met wat minder drinken toe, maar volgende week moet hij het toch drie dagen zonder mij stellen... Ik merk dat ik erg op zie tegen het weer gaan werken en dat de zorgen over of hij wel genoeg drinkt het niet makkelijker maken
Oh ja, vandaag heb ik geprobeerd hem te laten drinken uit een Nuby fles, maar ook daar drinkt hij niet uit. Ja een beetje happen aan de speen en vervolgens bellen blazen met de melk. Een heel leuk spelletje .
Wat mijn plan is voor de komende dagen: twee keer per dag gekolfde melk aan blijven bieden. Wanneer man thuis is kan hij dit doen. Ik bied de melk tot nu toe aan zo'n drie uur na een voeding, terwijl hij min of meer op een schema zit van om de 3,5 a 4 uur drinken. Hij moet dan dus al wat hongerig zijn. Verder probeer ik me niet druk te maken en wil ik vast contact opnemen met mijn baad dat dit speelt en dat ik dus misschien een soort noodplan moet maken met kortere werkdagen.
Hebben jullie tips of aanvullingen voor dit plan?
Maanve

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

19-01-2011 om 21:27

Maanve

Mijn dochtertje weigerde ook de fles. Ze was 15 weken oud toen ik weer ging werken. Wat vaak wel hielp was haar lopend een flesje geven. Ik weet niet waarom, maar dan dronk ze wel. De hoeveelheden waren niet denderend. Ik gebruikte uiteindelijk een timmyteeflesje, na aardig wat geexperimenteerd te hebben. Uiteindelijk ben ik erin geslaagd om me er niet druk over te maken. Ook al dronk ze veel te weinig, ze bleef vrolijk en alert. Zodra ik bij haar was haalde ze het drinken in, dat was wel heftig voor mezelf. Ik moest immers weer werken, nog herstellen van de eerste weken, kolven en dan ook nog volledig voeden als ik weer bij haar was. Ze was ongeveer 21 weken oud toen ze uiteindelijk wel de fles accepteerde. Toen werd het voor ons wat relaxter. Al met al veel herkenning maar weinig tips. Sterkte, want het zal gemengde gevoelens geven. Onthoud dat het tijdelijk is. Voor je het weet is e kind wat maanden ouder en wordt er gevarieerder gegeten.

Clowntje

Clowntje

19-01-2011 om 21:45

Hier ook gehad

Mijn dochter dronk afgekolfde melk uit een flesje, ong om de dag om te oefenen, toen even 3 weken niet gegeven (kwam er niet van, en het ging toch goed .....) en torn moest ik werken met 4 mnd en ze weigerde de fles. Ze dronk geen druppel en werd boos op de fles. Ze dronk op zo,n dag bij de oppas niet, bleef vrolijk en gezellig, deed haar slaapje, alleen als die fles kwam werd ze boos. Ze was dan 3 dagen per week zo'n 6 uur per dag bij de oppas en dan ging ik haar maar halen en zelf voeden want ze moest toch honger hebben (zou je denken). Ze dronk dan gewoon weer bij mij, en wilde niet eens vaker drinken.
Uiteindelijk hebben we haar met 5 maanden aan de fles gekregen, eerst alleen kunstvoeding (afgekolfde melk weigerde ze nog steeds) en 3 weken later ook weer afgekolfde melk.
Ik heb ook verschillende flessen geprobeerd, maakte ook allemaal niets uit.

Mama van Kaj, Ando en Yuna

Mama van Kaj, Ando en Yuna

20-01-2011 om 00:50

Drama!

hier was het een drama met madam, bijna 100 euro uitgegeven aan allerlei verschillende spenen en flessen, maar nee hoor, madam wilde alleen de originele verpakking...

Manlief heeft een aantal avonden met een krijsende baby gezeten, af en toe wat druppels melk erin met een spuitje (je weet wel, zo'n spuitje waarmee je een injectie kunt geven, maar dan zonder naald erop natuurlijk kun je halen bij de apotheek...) Dat hielp wel iets, maar ging tergend langzaam.

Via OO te tip gekregen om mevrouw uit een beker (buigzame doorzichtige bekertjes, wij gebruikten de kolfbekertjes van avent hiervoor, ideaal!) te laten drinken, melk wat dikker gemaakt met pap, bekertje een beetje in een tuitje knijpen en ze slobberde het achter elkaar leeg! Zo schattig ook!

Met 5 maanden begonnen met wat hapjes ernaast en ik ging ook weer ontspannen naar mn werk

Wel grappig, met 7 maanden pakte ze ineens de fles van haar broertje en dronk hem in een keer leeg... hoe bedoel je, klein dwarsliggertje!!!

heel veel succes!

dc

dc

20-01-2011 om 07:41

Zelf vasthouden

Onze oudste dronk alleen uit de fles als hij hem zelf vast kon houden.

Onze jongste vertikte een fles met de "goede" temperatuur te drinken. Daar moest het net te heet voor zijn...

Maanve

Maanve

20-01-2011 om 13:49 Topicstarter

Uitproberen vs bij het oude laten

Bedankt voor de tips over rondlopen tijdens het drinken, te hete flesjes, zelf vasthouden en drinken uit bekertjes en spuitjes. Zelf vind ik het lastig om te bepalen of ik nu van alles ga uitproberen of vasthoud aan de situatie warin hij vorige week nog een hele fles leegdronk (rustig op de bank, radio aan, avent flesje gegeven door papa). Ik merk dat ik meer geneigd ben tot het laatste, omdat dit wel succes heeft gehad.
Zodra hij zelf meer andere dingen gaat eten is de druk er misschien wat meer af, maar ik had het plan om tot 6 maanden alleen borstvoeding te geven, dit mede ook door allergie en eczeem van man.
De herkenning is wel fijn hoor en ik hoop op een plotselinge doorbraak waardoor ik mandag rustiger aan de slag kan gaan. Ik merk dat ik vooral baal van al die tijd die ik heb gestoken in het kolven en oefenen met flesjes, terwijl hij nu opeens niet meer ui de fles drinkt. Ik ga mijn baas vast mailen met de stand van zaken en dan kan hij er rekening mee houden dat ik misschien een aantal uren eerder naar huis ga wanneer mijn mannetje op de kinderopvang helemaal niet drinkt. En dan heb ik natuurlijk wel een excuus op hem korter achter te laten... Een geluk bij een ongeluk zal ik maar zeggen .
Maanve

Jeanne

Jeanne

20-01-2011 om 14:45

Maanve

Geen tips van deze kant, maar wel herkenning, dochter dronk op het kdv maximaal 20 ml per dag en dat met veel moeite. Ik kon gelukkig later beginnen met mijn werk, zodat ze rond 10 uur nog een keer bij mij dronk en dan hield ze het vol tot half zeven 's avonds. Na een half jaar ben ik overdag overgegaan op opvolgmelk en toen dronk ze ineens wel uit het flesje. Ik dacht altijd maar zo, sommige kinderen slapen nachten door en drinken in die tijd niets, die van mij dronk overdag bijna niets, maar 's nachts des te meer.

Sunja

Sunja

20-01-2011 om 15:48

Voedingsrecht/tijd

Hoi Maanve, ik heb vooral veel herkenning met mijn eigen flesweigeraartje en misschien 1 tip: je hebt recht op het voeden van je kind als je borstvoeding geeft (tot je kind negen maanden is). Als dit tussendoor niet lukt, kun je misschien later beginnen en eerder weggaan. Je hebt recht op een kwart van je werktijd.
Heel fijn dat ik jou deze tip geef maar zelf bak ik er niks van. Ik sta voor de klas en heb nu om tussenuren gevraagd zodat ik tussendoor 1x kan gaan voeden. Dit gaat dus niet van mijn werktijd af maar komt erbij, waardoor ik langer op school ben en intussen hele zware dagen heb.
Mijn zoontje dronk gewoon uit een flesje TOT de eerste dag dat hij naar het kdv ging. Sindsdien weigert hij, ook bij mij en bij mijn man. Alleen rechtstreeks aan de tap dus. Hij is intussen 6 maanden en we zijn begonnen met pap, fruit en brood. Maar als hij het niet zelf kan vasthouden (zoals pap van een lepeltje of fruit van een lepeltje) dan eet hij het niet. Alleen als ik het hem geef! We hebben intussen ook een tuitbeker en gewone beker geprobeerd (makkelijker zelf vasthouden) maar dat wil hij ook niet. Hij begint al te gillen als hij een flesje ziet.... Ik vind het heel erg en probeer er relaxed in te staan, maar dat lukt mij eigenlijk niet zo goed. Maarja, ik denk dat de enige oplossing is dat hij meegaat naar mijn werk (kan niet) of dat ik stop met werken, en tja, dat weet ik dan ook weer niet.
Het is balen, maar misschien heb je iets aan die tip van die tijd. Groetjes, Sunja

Rosase

Rosase

21-01-2011 om 19:45

Hier ook

Wij hebben dit gehad bij middelste en jongste. Tijdje geprobeerd, toen ging het goed en toen een weekje overgeslagen en hoppa: een flesweigeraar.

Bij middelste ben ik 8 maanden thuisgeweest (veel verlof en betaald ouderschapsverlof)dus daar was het meestal geen probleem (behalve dan als ik een avondje weg was of als ik een tijdelijk te kort aan melk had, drama's...).

Bij jongste ben ik met 4 maanden weer begonnen. Dus daar was het iets problematischer. Ik werkte in het begin halve dagen, en na verloop van tijd halve dagen op het werk en halve dagen thuis (langzaam opgebouwd). Dus de te overbruggen tijd was niet zo heel erg groot, meestal maar een voeding. Bij ons is het na een aantal weken goed gekomen doordat ik op Aventflessen overstapte (echt ook een fortuin aan spenen en flessen uitgegeven) en door een volhardende medewerkster van het kdv die met hem rondliep en steeds een scheutje melk in de speen van de fles liet lopen en dat in zijn mond spoot. Dat heeft ze een weekje ofzo volgehouden en toen was ie om. Echt een heel goede flesdrinker is het trouwens nooit geworden, 50 tot 100 ml per keer was vaak al een hele sloot. Ik had de hele koelkast op het kdv dus gevuld met miniflesjes.

Wat ik ook wel eens deed was hem voeden met een rietje en dat ging ook wel redelijk.

Geen fles

Volstrekt onreglementair heb ik dochter op het kdv geprakte banaan laten geven met een scheutje moedermelk met een lepeltje. Daarnaast kon ik gelukkig bv geven onder werktijd. Met 4 maanden dus. Later nam ze de flesjes met oplosmelk gelukkig wel.
Grappig, de leidsters keken me er op aan alsof ik de enige moeder was die het niet lukte om kind tijdig aan de fles te helpen.

Maanve

Maanve

26-01-2011 om 10:13 Topicstarter

Opluchting en moe, moe, moe...

Fijn nog die reacties met herkenning! Sunja, dank je voor de info. Wat lastig is is dat mijn werk op een half uur fietsen is van mijn huis en het kinderdagverblijf. Even heen en weer om te voeden is dus geen optie. Kolven onder werktijd kan vrij makkelijk twee keer per dag omdat ik een kantoorfunctie heb. Lijkt me zwaar hoor wat jij schrijft van die extra tussenuren en daardoor langere dagen!
Rosase, gelukkig zijn de leidsters van het kdv ook erg geduldig, wat ik ook lees uit jouw posting. Ik had ze afgelopen vrijdag gebeld om te vertellen dat het drinken zo slecht ging en toen zeiden ze dat ze het gewoon gingen proberen. Er waren wat kindjes met griep thuis, dus ze hadden alle tijd om met hem aan te rommelen met de fles.
Maar goed, deze posting had eigenlijk als doel om goed nieuws te delen.. De knop lijkt namelijk redelijk om bij ons mannetje. Hij heeft zowel maandag als dinsdag op het kdv 4 kleine porties gedronken van ongeveer 40 a 50 cc in de periode van 10 uur tot 16.30 uur. Niet veel in een keer, maar als je het optelt toch wel bijna twee hele voedingen. Ik was erg blij hiermee en zat dinsdag al een stuk rustiger op mijn werk. Wat de truc heeft gedaan weet ik niet precies. Vanaf maandag was hij minder verkouden en we hadden als laatste middel nog de tommy tippee fles gekocht. Daar drinkt hij nu dus uit.
Wat een nadeel is is dat hij de afgelopen twee nachten weer voor drie nachtvoedingen kwam. Rond 23.30 uur, om 2.00 uur en om 5.00 uur. Ik voel me nu dus wel geradbraakt... Jeanne, dar herken ik dus uit jouw verhaal, dat er duidelijk bijgetankt moet worden als hij thuis is. Hoop da dit snel beter gaat!
Maanve

Sascha2

Sascha2

26-01-2011 om 10:45

Fijn

Wat fijn Maanve! Joh, hij krijgt dan voldoende binnen om de dag door te komen. Maar dan zal hij inderdaad in de avond en nacht meer drinken waarschijnlijk. Mijn jongste twee dochters dronken altijd flesjes van 80-100 ml per keer. Ze dronken vaker op een dag dan ik gewend was van de oudste twee. Ik hoop dat het drinken doorzet bij je zoontje!

Jeanne

Jeanne

26-01-2011 om 13:25

Maanve

Mijn dochter sliep net twee weken door tot ze naar het kdv ging en daarna heeft het wel een half jaar geduurd dat ze 's nachts om de twee uur kwam, nu slaapt ze sinds een paar dagen eindelijk van 11 uur 's avonds tot 7 uur in de ochtend. Moe was ik meestal niet, maar de laatste week komt volgens mij alle moeheid van het afgelopen jaar er uit. Hopelijk ben je nu niet ontmoedigd door mijn ervaring, maar ik heb me er maar bij neergelegd dat het zo ging.

Maanve

Maanve

26-01-2011 om 15:46 Topicstarter

Jeanne

Jeetje Jeanne, het is wel een beetje ontmoedigend hoor je berichtje . Hier is nog geen sprake geweest van doorslapen, maar meestal wel een lange ruk slaap van een uur of 10 tot 3 uur of half 4 's nachts.
Ik probeer er ook niet al te erg van te balen dat de afgelopen nachten zo knudde waren. Wat ik dan wel mooi vind is dat ik qua slapen weel meer kan hebben dan ik dacht. Toen ik zwanger was maakte ik me zorgen dat ik straks geen 8 uur per nacht meer kon slapen en dacht dat ik dan ook niet meer kon functioneren. Ik moet zeggen dat het ondanks het slaapgebrek best goed met me gaat... Ik hoop snel op betere nachten, maar weet a wel dat me druk maken hierover niet gaat helpen.
Succes met bijslapen en uitrsuten voor jou!
Maanve

Jeanne

Jeanne

26-01-2011 om 22:04

Maanve

Sorry voor het ontmoedigende berichtje maar ik hou mijzelf altijd maar voor dat het ooit eens beter gaat met slapen. Dochter over wie ik schreef is de jongste van onze vier kinderen en alleen de oudste sliep snel (met twee maanden) door, nummer 2 en 3 waren anderhalf en jongste is net 1 jaar dus ik heb nog een half jaar te gaan. Wat jij schrijft over weinig slaap heb ik ook gemerkt, ik kan bijna altijd normaal functioneren met heel weinig slaap, alleen mijn weerstand is veel lager dan normaal. Zodra één van de kinderen verkouden is ben ik het ook en dat is dus bijna altijd op het moment. Gelukkig sliep jongste de afgelopen nachten door, alleen haar zus van drie vindt het nu nodig om 's nachts twee keer wakker te worden.
Jij ook veel succes met de nachten.

Kiki

Kiki

26-01-2011 om 22:17

Hier ook een flesweigeraar

ben de hele tijd heel en weer gereden om te voeden. Ik geloof dat hij na 7 maanden ofzo een flesje nam. Uiteindelijk alleen met difrax-flessen.

"s avonds hing hij dan de hele tijd aan mijn borst bij te drinken, daar gaf ik dan maar aan toe. Vond het ook wel gezellig, lekker knus. Doorslapen heeft hij nooit gedaan, nu nog niet. Dus daar merkte ik niet zo;n verschil

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.