Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
BoekStart

BoekStart

05-10-2011 om 14:31

Oproep onderzoek taalontwikkeling baby's

Oproep Taalontwikkeling Onderzoek (geplaatst met toestemming van de forumredactie)

In opdracht van Ministerie van OC&W en de Stichting Lezen wil ik weten of en hoe vaak jonge kinderen al in aanraking komen met boeken en welke kinderen positief reageren op leesactiviteiten. Met dit doel heb ik een vragenlijst ontworpen die ik op drie momenten binnen de komende twee jaar aan u wil voorleggen. Het invullen van de vragenlijsten duurt ± 20 minuten. Na het invullen van de vragenlijsten ontvangt u een cadeautje als dank voor uw medewerking. Vul de eerste vragenlijst alleen in als uw jongste kind tussen de 6 en 10 maanden oud is.
U kunt op twee manieren reageren: via het internet of via de post. De enquête kunt u via het internet invullen door onderstaande link over te nemen in de browser van uw internet. Als u de enquête via de post wilt ontvangen of nog vragen heeft over het onderzoek, dan kunt u contact met mij opnemen, telefonisch (071-5276948) of via
email ([email protected]).

De link voor de eerste vragenlijst:

http://redirect.netq.nl/lezen1

Alvast bedankt voor uw deelname aan het onderzoek,
Vriendelijke groeten,
Heleen van den Berg

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

05-10-2011 om 14:36

Doelgroep

Dit keer is de leeftijd duidelijk, maar zoals gewoonlijk verder niets over de doelgroep. Wil je alleen reacties uit nederland of ook die van nederlanders in het buitenland (met meertalige kinderen die je hele onderzoek door de war kunnen schoppen)??

Massi Nissa

Massi Nissa

06-10-2011 om 17:53

BoekStart is een initiatief van lokale bibliotheken alhier. Het lijkt me echter dat kinderen rond de zes tot tien maanden toch nog een beetje universeel gedrag vertonen, of vergis ik me daarin? Ik bedoel, maakt het veel uit of het kind tweetalig wordt opgevoed, en of je in het Chinees voorleest of in het Fries?
Ben wel benieuwd wat de reactie op jouw vraag zal zijn.
Groetjes
Mass

dc

dc

06-10-2011 om 18:23

Vervolg

bij 6 maanden is het misschien nog hetzelfde, maar 2-talige kinderen hebben toch een afwijkende taalontwikkeling dan andere leeftijdgenoten. En hoe betrouwbaar blijft het onderzoek dan? (er zijn vervolgonderzoeken gepland begrijp ik).

dc

dc

06-10-2011 om 18:24

En verder

word ik gewoon echt moe van de slordigheid van alle onderzoeken waar we gevraagd worden aan mee te werken.

Even de doelgroep duidelijk aangeven is "een goede tip"?? (ander draadje) Hallo, als je doelgroep niet goed zit, dan is je hele onderzoek geen fluit waard!

En niemand schijnt erbij stil te staan dat op een nederlandstalig forum ook mensen komen die niet in nederland wonen...

BoekStart

BoekStart

07-10-2011 om 14:30

Meertaligheid en nederlandse gezinnen

Geachte heer / mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Omdat dit een forum in Nederland is heb ik er niet aan gedacht dat er ook Buitenlandse mensen kunnen reageren. Het onderzoek is in dit geval bedoeld voor Nederlandse gezinnen. Wel wordt er aan het einde van de vragenlijst gevraagd of mensen dialect spreken thuis en of kinderen meertalig worden opgevoed.

vriendelijke groeten, Heleen van den Berg

BoekStart

BoekStart

07-10-2011 om 14:34

Reactie op dc

Geachte heer/mevrouw,

In dit onderzoek willen we ook bekijken of het uitmaakt of kinderen in het Fries of in een ander dialect voorgelezen worden. Zolang het onderzoek nog loopt kan ik u hier nog geen reactie op geven, pas nadat ik alle gegevens heb ontvangen kan ik voor u bekijken of het spreken van dialect thuis invloed kan hebben op de taalontwikkeling.

vriendelijke groeten,

Heleen

BoekStart

BoekStart

07-10-2011 om 14:35

Reactie op vervolg

Geachte Heer/Mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Het onderzoek loopt inderdaad over een langere periode. Pas aan het einde van het onderzoek kan ik kijken of kinderen die meertalig worden opgevoed inderdaad een andere taalontwikkeling hebben en hoe deze verloopt (echter dit is niet het hoofddoel van het onderzoek)

vriendelijke groeten,

Heleen van den Berg

Nederlands gezin

Wij zijn een Nederlands gezin.
Maar we wonen niet in Nederland...

Tirza G.

Tirza G.

07-10-2011 om 17:00

En nog even zeuren

A. Laat ze in Friesland maar niet horen dat ze dialect spreken.
B. Ik woon in Zeeland, spreek in principe thuis geen dialect, maar toch hoort iedereen van buiten de provincie onmiddellijk dat ik uit Zeeland kom. Die vraag is dus wel heel lastig te beantwoorden.
En trouwens. Is Rotterdams ook een dialect? Of Amsterdams? Zo voelen de inwoners van die steden het volgens mij zelf niet.

Tirza

BoekStart

BoekStart

10-10-2011 om 12:12

Reactie op nederlands gezin dirksmama

U kunt als u wilt de vragenlijst dan invullen.

Vriendelijke groeten.

Heleen

BoekStart

BoekStart

10-10-2011 om 12:17

Reactie op en dan nog even zeuren

Beste Tirza.

Bedankt voor je reactie. Je stelt een interessante vraag.
Wij kunnen als er veel mensen meedoen aan het onderzoek corrigeren voor land, provincies en zelfs voor dorpen of steden waar mensen vandaan komen. Er wordt hierdoor bij het analyseren van de resultaten rekening gehouden met taal en accent verschillen.

Vriendelijke groeten, Heleen

Heleen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.