Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Opvang sportschool


PhilDunphy schreef op 20-09-2023 om 08:33:

Ik zou ook niet direct staan te springen bij het idee van een baby van 2 maanden bij wildvreemden brengen. Maar in plaats van willen verbieden, kun je je er in verdiepen. Dus ga er eens kijken, dan zie je bijvoorbeeld of ze zijn ingericht op jonge baby's. Ga met ze praten, dan krijg je meteen een gevoel bij de leidsters. Informeer naar hoe het gaat als je baby ontevreden is. Etc.
Misschien geeft dat direct een ander beeld en sta je er al heel anders in.
Maar uiteindelijk heb je weinig invloed op waar je partner naar toe gaat overdag. Ze kan ook de baby een uurtje aan de buurvrouw overlaten zonder dat jij het weet. Persoonlijk vind ik dat onbekenden op je kind laten passen wel een gezamenlijke keuze is, maar dat betekent niet 'jouw wil is wet'.

Precies dit, geen spijker tussen te krijgen!

En het gaat om max 2 uurtjes? En mocht er onverhoopt iets zijn, is moeder toch lekker dichtbij? In de avond zijn jullie lekker samen... ik zeg win win. Ga samen met je vrouw eens kijken naar de opvang. Kost niks, en het geeft je een beter beeld. En waarschijnlijk kom je dan tot de conclusie dat je deze situatie wat overtrokken hebt

Nick, goed zorgen voor je gezin is iets anders dan ze verstikken in jouw liefde en aandacht en ze behoeden voor ieder potentieel gevaar dat maar mogelijk zou kunnen zijn. 
Sterker nog dat "verstikkende zorgen voor" waar je nu mee bezig bent is levensgevaarlijk! 
Straks is je vrouw het helemaal zat dat ze alleen dingen mag doen waar jij je goedkeuring aan hebt gegeven en trekt ze met de kinderen naar een blijf van mijn lijf huis en zie je haar en de kinderen bijna niet meer.  Is dat waar je naartoe wilt? 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

20-09-2023 om 09:49

Ik begrijp niet helemaal waarom de (over)bezorgde vader hier bijna wordt neergeknuppeld, maar goed.

Ergens snap ik je bezorgdheid... het gaat om een prille baby en die geef je niet zomaar even aan Jan-en-alleman uit handen. Je niet-helemaal-vertrouwen van je vrouw hierin, wordt hier terecht gekritiseerd. Alhoewel ook een prille moeder van mij best de vraag van de prille vader mag krijgen: "Zou je dat nu eigenlijk wel doen?" Ook de moeder kan overmoedig worden om 'alles weer normaal' te krijgen.

Maar het is een baby van 2 of 3 maanden; die slaapt waarschijnlijk gewoon terwijl de moeder sport. En het is een opvang bij de sportschool zelf, dus mocht de oppas-tiener (bij wijze van, voordat ik óók de bak met modder over mij heen krijg) in paniek raken, is de moeder er zo bijgehaald.

Daar komt bij dat je ook moet vertrouwen op mensen. Je vertrouwt ook het kdv (of vertrouw je alleen de procedures die ze hebben?) dus waarom deze oppas niet? Je zult ook iets moeten, als je nog een avond met je vrouw weg wilt. Past dan een moeder of schoon-moeder of buurvrouw op (en vertrouw je die wel)? 

Samen zoeken naar oplossingen. Je kunt inderdaad ook voorstellen dat jij voortaan een dag-deel thuis werkt cq vrij neemt, zodat de moeder kan sporten... als je de oppas bij de sportschool echt niet vertrouwt. Maar je vrouw kan inderdaad ook wel wat me-time gebruiken (ipv een over-bezorgde vader steeds over de vloer)

En ter discussie stellen of dik nu wel echt dik is en/of je wel of niet tussen FitGirls kunt gaan sporten, is vragen om een dood-vonnis... (lees het boek: help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt -- Kluun) 😃

even alleen op de inhoud van de vraag:
Ik vind dit voor een kleine baby veel minder belastend dan hele dagen kinderdagverblijf (al zou ik natuurlijk wel eerst even gaan kijken bij de kinderopvang in de sportschool: hoe ziet het eruit, hoeveel kindjes, hoe zijn de leidsters). Overdag kun je het als moeder plannen rondom voedingen en slaapjes (of juist zo dat de baby waarschijnlijk daar slaapt), en dus 'in het ritme' blijven. Ook ben je dicht in de buurt, dus als de baby ontevreden is, hebben de leidsters je er zo bij gehaald. 
Ik vind het eigenlijk een ideale manier van oefenen met je kinderen overlaten aan leidsters.
Op het kinderdagverblijf moet het al vrij snel een hele dag en het ritme daar is altijd anders dan thuis, hoe ze ook hun best doen (als je geluk hebt) om ritme-adviezen van ouders op te volgen. Mijn baby's waren de eerste maanden uitgeput na een dag kinderdagverblijf.

1.5/2 uur sporten? Dat is toch ook niet nodig, na een uurtje moet je wel klaar zijn mijn inziens. 

ik herinner me je eerdere vraag; of je wel een connectie zou krijgen met je baby want je had er nog geen gevoel bij (toen ze zwanger was)
Nou…die heb je! Je maakt je immers nu al zorgen. Dat is dus goed nieuws 😃

verder mag je op het moederinstinct en oordeel van je vrouw vertrouwen in deze hoor.  Zij heeft dezelfde band en liefde voor je kind en zal echt niet zomaar de baby in gevaar brengen. 

Ga jij anders 3x per week wat later werken. Dan kan zij 's ochtends gaan sporten (meteen afgevinkt, fijn!) terwijl jij op jullie kind past.

En wat fijn en knap dat ze er nu al klaar voor is om aan zichzelf te gaan werken. Bijna 2 maanden (nog geen 8 weken) is best wel snel al. Dat doen veel moeders haar niet na. Hopelijk gaat haar herstel voorspoedig en voelt ze zich snel weer de oude.

Prachtwacht schreef op 20-09-2023 om 10:18:

1.5/2 uur sporten? Dat is toch ook niet nodig, na een uurtje moet je wel klaar zijn mijn inziens.

Sporten + vooraf omkleden + nadien douchen en aankleden. Dan kom je snel op een half uur extra. 

To, ga eens kijken en bespreek dan je gevoel met je partner. 

Nick90

Nick90

20-09-2023 om 10:36 Topicstarter

Aviendha schreef op 20-09-2023 om 08:27:

"Maar ze wil per se overdag omdat ze dik is en het daar ‘s avonds vol zit met fitgirls."
Ik hou zo van deze directheid

I.t.t. de rest hier snap ik je bezwaren wel. Ik zou willen weten wat die kinderopvang precies inhoudt. Een 4 jarige voor de tv zetten is natuurlijk heel wat anders dan voor een baby zorgen.

Ik ben er geweest (ik sport daar zelf ook), er is een man die de opvang leidt, en verder zijn er 1 of 2 stagiaires, die opvang is voor kinderen van 0-12. Het ziet er allemaal wel netjes uit maar ik heb ook gezien dat het er best druk is met peuters en bijna kleuters. En eerlijk gezegd staat alles me daar tegen, ik wil niet dat ze tussen gillende  en onberekenbare peuters zit en ik wil al helemaal niet dat een vreemde man haar pamper gaat verschonen of überhaupt aan haar komt. Zij heeft zoiets van dat het allemaal wel los zal lopen maar ik denk daar anders over. 

Nick90 schreef op 20-09-2023 om 10:36:

[..]

Ik ben er geweest (ik sport daar zelf ook), er is een man die de opvang leidt, en verder zijn er 1 of 2 stagiaires, die opvang is voor kinderen van 0-12. Het ziet er allemaal wel netjes uit maar ik heb ook gezien dat het er best druk is met peuters en bijna kleuters. En eerlijk gezegd staat alles me daar tegen, ik wil niet dat ze tussen gillende en onberekenbare peuters zit en ik wil al helemaal niet dat een vreemde man haar pamper gaat verschonen of überhaupt aan haar komt. Zij heeft zoiets van dat het allemaal wel los zal lopen maar ik denk daar anders over.

Jaja. Vaderinstinct is kicking in.  Op het reguliere kdv zullen er zeker luiers verschoond gaan worden.  Die kans is hier in anderhalf uur max niet zo groot hoor. 


Maar behalve zeggen dat je vrouw maar savonds moet gaan sporten (dat is geen goed voorstel)   Wat heb jij dan voorgesteld bij je vrouw als alternatief?  Ochtendje thuiswerken? Je regelt je moeder? 

Nick90 schreef op 20-09-2023 om 10:36:

[..]

Ik ben er geweest (ik sport daar zelf ook), er is een man die de opvang leidt, en verder zijn er 1 of 2 stagiaires, die opvang is voor kinderen van 0-12. Het ziet er allemaal wel netjes uit maar ik heb ook gezien dat het er best druk is met peuters en bijna kleuters. En eerlijk gezegd staat alles me daar tegen, ik wil niet dat ze tussen gillende en onberekenbare peuters zit en ik wil al helemaal niet dat een vreemde man haar pamper gaat verschonen of überhaupt aan haar komt. Zij heeft zoiets van dat het allemaal wel los zal lopen maar ik denk daar anders over.

Nou dan zit er niks anders op. Je vrouw wil graag overdag kunnen sporten. Wat kan jij regelen om dat mogelijk te maken? Je vindt het idee van je vrouw blijkbaar niet goed genoeg. 

Maar jij gaat vooral in het weekend denk ik omdat je doordeweeks werkt? Grote kans dat het doordeweeks overdag, als je vrouw wil gaan, een stuk rustiger is. 1 man en 1-2 stagiaires klinkt niet als onderbezet... Ze hoeven de baby maar max 2 uurtjes koest te houden. Dat het een man is zou ik loslaten, dat is natuurlijk een non-argument. 

Anderhalf uur op een slapende baby passen stelt niets voor. Moeder is op een minuut afstand als baby wakker wordt. Zulke jonge baby's mogen vaak ook gewoon mee sportzaal in. Groepslessen ander verhaal. Wel dapper, acht weken na je bevalling al met fitness starten!

Aviendha schreef op 20-09-2023 om 10:43:

Maar jij gaat vooral in het weekend denk ik omdat je doordeweeks werkt? Grote kans dat het doordeweeks overdag, als je vrouw wil gaan, een stuk rustiger is. 1 man en 1-2 stagiaires klinkt niet als onderbezet... Ze hoeven de baby maar max 2 uurtjes koest te houden. Dat het een man is zou ik loslaten, dat is natuurlijk een non-argument.

Bovendien is ook een sportschoolopvang gebonden aan de regels van oa de GGD en de wetgeving. Maximaal zoveel baby’s op zoveel leiders enz. Werk je daar dan moet je een VOG hebben enz. 

Op een kdv lopen er vaak ook oudere kinderen tussen de baby’s. Een babygroep bestaat meestal uit 0 en 1 jarigen. Dus ook (bijna) peuters. 

Je kunt je vrouw niet van alles gaan verbieden zonder mee te denken over een alternatief. Ik snap wel dat ze overdag wil gaan sporten. Daarbij is het heel kort en is ze in de buurt. Ze kan toch bij de opvang aangeven dat een eventuele luier verschonen iets is wat ze zelf wil doen? Daarbij zullen ze op het kdv ook luiers moeten verschonen en lopen daar ook peuters rond. Je zoon heeft het ook allemaal overleefd toch?
Overdag zal het ook niet zo druk zijn, want dan zijn veel mensen naar werk en kinderen naar school. En de baby slaapt waarschijnlijk nog heel veel.

Ik merk wel dat je moeite hebt met vertrouwen en graag de controle wil over allerlei situaties. Wees je daarvan bewust en vraag je ook af waarom. Jij en je vrouw zijn gelijkwaardig als ouders. Behandel elkaar ook zo.

Op een kdv heb je zelf ook geen invloed op wie er werkt en wie ze aannemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.