Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
hout anne

hout anne

03-11-2009 om 17:27

Opvoedkundig vraagje

Ik zie dat een hoop van jullie al oudere kinderen hebben, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mijn zoontje is nu bijna 1 jaar (volgende week wordt hij 1) en heeft een sterk eigen willetje. Alles is leuk en interessant, maar vooral dat wat niet mag. De plant, het wijnrek en de knoppen van stereoinstallatie hebben dan ook een behoorlijke aantrekkingskracht.
Met als resultaat dat ik de hele dag 'nee dat mag niet' loop te zeggen, hem een eindje van 'het onderwerp' afhaal en een heuse woede aanval als gevolg krijg. En niet even, soms echt 5 min.! En vervolgens zit hij er binnen 2 minuten weer!
Ik hoor graag tips hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik vrees dat ik nog wel een tijdje 'nee' loop te zeggen, maar hoe ga ik met die woede aanvallen om (om te voorkomen dat ze later nog erger worden). Straf geven heeft naar mijn idee nog geen zin, dat snapt hij nog niet. Nu pak ik de eerste keer zijn handje, zeg 'nee dat mag niet' zet hem een stukje verderop, de 2e keer zeg ik het iets bozer en pak allebei zijn handjes vast en probeer hem in de ogen te kijken, probeer, want dat lukt dus niet, aangezien hij die dichtknijpt uit woede of zijn hoofd wegdraait. Hij loopt dan helemaal rood aan van woede en er komen ook heuse tranen bij kijken. Dan wil hij weer door mij getroost worden, moet ik dat dan wel of niet doen.

We hebben al veel van de inrichting 'kindproof' gemaakt, hij mag eigenlijk overal aankomen behalve deze 3 dingen. De plant en het wijnrek kan ik nog wel wegzetten (maar is niet heel handig, want waar zet ik ze dan?), maar stereo, tv en dvd, etc. kan ik niet wegzetten en er zitten geen deurtjes voor oid. Vind ook dat hij moet leren dat hij niet overal aan mag komen en hij heeft genoeg eigen speelgoed.

Ik hoor graag tips hoe ik dit kan aanpakken en hopelijk kan verminderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
judiths mama

judiths mama

03-11-2009 om 20:19

Wat ik deed...

was gewoon de hele kamer kindproof maken. Ik had geen zin om politieagentje te spelen. je zegt het zelf al: straf geven snapt hij nog niet. Dus naar mijn mening helpt het dan ook niet om hem weg te zetten, aan te kijken en boos te praten.

Of je laat een aantal dingen staan en dan heb je de hele dag je handen vol aan hem weg te halen. Of je haalt alles weg/zet het hoog. Als ze op die leeftijd straf niet snappen, dan snappen ze het ook niet dat ze ergens niet aan mogen komen, lijkt mij.

Pfff lastige leeftijd... ze vreten van alles uit, maar snappen er nog niks van dat het niet mag!

Mar

Mar

03-11-2009 om 21:04

Tip

Wat ik doe bij mijn boef (en redelijk werkt):

Niet teveel aandacht aan besteden (als mama nee roept is dat hier namelijk echt MEEEGAA leuk . Ik pak mijn zoon weg en zet hem bij iets waar hij wel mee mag spelen. Dat zeg ik dan ook: hier mag je wel mee spelen.

En volhouden (pluh, erg vermoeiend). Gaat hij terug: weer rustig oppakken (maak het geen pak-spelletje, ook erg leuk) en zeggen: dat mag niet, maar hier mag je wel mee spelen.

Scenes en drama's tsja het hoort erbij gheghe. Succes.

Die is er wel vroeg bij zeg...

Ik herken het wel, maar mijn oudste twee waren wel iets ouder dan een jaar voordat dit echt begon te spelen (met de bijbehorende driftbuien bedoel ik).

En ik heb inderdaad mijn kamer helemaal kidsproof gemaakt. Dat leek me makkelijker dan de hele dag politieagent te spelen.

Verder heb ik dus echt wel kinderen die nergens van af konden blijven. Ik weet niet of dit het gevolg is van mijn lakse opvoeding of dat het sowieso vechten tegen de bierkaai was, maar het valt mij wel op. De kinderen van mijn vriendin bleven overal vanaf en zij zei ook consequent: nee mag niet! En die van mij zaten echt overal aan, ongeacht wat ik deed of zei. Nu zijn ze 10 en 7 en is het uiteindelijk toch wel goed gekomen hier.

Bij de jongste (1 jaar) heb ik ontdekt dat afleiden heel goed werkt. Vroeger geloofde ik daar niet in, maar echt waar op deze leeftijd werkt dat heel goed. Ikzelf denk dat de: Nee mag niet pas echt werkt vanaf een jaar of 2.

Kun je niet iets (stoel?) voor de tv ect. zetten?

dc

dc

03-11-2009 om 21:46

Afleiden ja

wat ik met mijn driftkikkertje doe, is inderdaad consequent nee zeggen bij de punten wat hij echt niet mag, maar gelijk een ander idee geven om te doen. Of even samen spelen.

liedewij

liedewij

03-11-2009 om 22:38

In de box

Zet je kind gewoon in de box. Hij is nog geen jaar en kan zich nog prima vermaken in de box. Dan kan hij er op gezette tijden uit. Die tijd zul je hem kunnen corrigeren. Dan ben je niet de hele dag met 'm bezig te corrigeren maar een paar keer per dag.
Hierom heb ik ze tot een jaar of 2 in de box gehad. Je kunt het jezelf ook gewoon wat makkelijker maken. Ik had er echt geen zin in om de hele dag om ons kind te draaien met wat wel en wat niet mag. En hij is nog zo klein. Over een paar maanden pikt hij het zoveel makkelijker op. Fijner voor hem en fijner voor jou. Z'n wereld hoeft nog niet zo groot te zijn.

Liedewij

buzz

buzz

04-11-2009 om 09:59

Had 2 dingen in de kamer expres niet kinderproof gemaakt, want tja ze moeten het toch ook leren.
U u dat mag niet, met wijzende vinger, en wegzetten, trug er naar toe gaan, is even op de keukenmat.
Ja ook al met 9 maanden. Ze snappen het best, ik deed iets wat niet mag, en nu moet ik hier alleen zijn. Oppassen 20 seconde is genoeg hoor. Ze zijn uit hun spel en ding gehaald.
Verder geen aandacht aan besteden. Als ze het daarna niet meer deden of als ik zij U dat mag niet, heel erg complimentje geven, en aandacht met spelen.
Ze zijn nog zo klein maar al best slim. Na 3 maanden politie spelen was het zo goed als voorbij.
Dvdspeler had ik trouwens wel weg gezet, omdat het klepje was gesneuveld in een onbewaakt ogenblik.
Hier ging het om de hond als die in zijn mand ligt mogen ze er niet aankomen, het kastje met de boekhouding, en de la met papieren. (de aperatuur dvd sterio, was te leuk om te leren leusteren, en te breekbaar bleek dus)

hout anne

hout anne

04-11-2009 om 17:09

Hoop tips, bedankt

Wat ik er vooral uit haal is 'even volhouden'.
Ik zet hem ook regelmatig in de box, maar hij moet ook af en toe lekker kunnen rondschuiven (kruipen doet hij niet) en wat meer speelruimte hebben. Ik weet zeker dat hij wel begrijpt dat het niet mag, heel vaak wijst hij erna, schud 'nee' met zijn hoofd en gaat dan natuurlijk toch. Hem weghalen en afleiden is helaas vaak niet voldoende, hij heeft een goed geheugen die kleine van mij. Maar wat ik wel vaak doe is dan zo gaan zitten dat hij er niet meer langs kan om naar de stereo en de plant te gaan en dan samen spelen, dat werkt wel. Dat van die mat vind ik ook wel een goede!
Ik dacht eerst, dan zet ik hem op dat moment gewoon in de box, maar een vriendin waarschuwde me dat dat geen goed plan was. Dan associeert hij de box met 'niet leuk' en wil hij nooit meer in de box. Maar zo'n matje, of de bank is wellicht wel een optie, dat ga ik eens even proberen! Dank je wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.