Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Rein zeggen

Rein zeggen

14-07-2010 om 12:47

Papa en mama even weg, baby in paniek

Onze zoon van ruim 7 weken mocht recent voor het eerste even zonder mama en papa mee met opa en oma. Nou dat werd geen leuk tochtje voor ze. Zodra wij min of meer uit zicht waren zette hij het op een brullen en hield niet op tot ze weer terug waren. Dikke paniek in zijn ogen.

Hij was er dus aan gewend dat papa of mama altijd wel in de buurt waren en bij de eerste kik kwamen aanlopen.

Wij gaan hem er iig aan wennen dat hij best wel eens een keer zonder ons moet kunnen voor even en hem dus wat vaker aan opa en oma meegeven (of anderen) voor een uurtje. Goed idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hechting

Op deze leeftjd zijn baby's nog volop de hechting met hun vaste verzorger(s) aan het opbouwen. Wij hebben in het begin zo lang mogelijk geprobeerd om de baby bij papa en/of mama te laten zijn. En eerst hebben we de baby uitgebreid aan opa en oma laten wennen, voordat we hem bij hen alleen lieten. Dat was niet altijd makkelijk, en we zijn dan vooral praktisch geweest: wat gaat het prettigst en wat kunnen opa en oma aan? Als moeder krijg je niet voor niets minstens 2 1/2 maand bevallingsverlof - ik ga er van uit dat juist in die periode baby bij de ouders blijft. En bij ons ben ik daarna parttime gaan werken en heeft de vader parttime ouderschapsverlof opgenomen, tot 9 maanden. Daarna kdv en sporadisch oppassen door opa en oma bij ons thuis.
Als de baby goed gewend is aan de vader (zoals bij jullie en bij ons), dan kan de moeder best wel even weg, als de baby bij de vader is en als dat goed gaat. Maar meer zou ik de eerste twee-drie maanden zeker niet doen, en ook de tijd erna zou ik voorzichtig zijn. Die hechting is namelijk een heel belangrijk proces, met gevolgen voor de rest van het leven. En een baby geeft zelf aan wat hij nodig heeft! Die paniek die je gezien hebt, zou ik heel serieus nemen. Dat is geen "aanstellerij". En bovendien, als het niet goed gaat is het ook voor jezelf en voor opa en oma helemaal niet leuk, waarom zou je jezelf en hen dat aandoen?
Dus: eerst wennen met opa en oma als jullie er zelf bij zijn, en dan langzaam opbouwen met even weg gaan, en vooral kijken naar je kind, die geeft zelf aan wat goed voor hem is. En bij ons passen opa en oma altijd in ons huis op (zeker in het begin), dan is de omgeving voor het kind vertrouwd. Èn papa/mama weg èn een andere omgeving lijkt mij echt te veel voor een baby.

Tja het is zwaar, een baby. Maar wees blij dat jullie baby aan beide ouders goed gewend is, zodat jullie beide alleen op stap kunnen. Er zijn ook baby's die altijd bij hun moeder moeten/willen blijven...
(Toen ons kind twee maanden was ben ik een paar dagen met mijn werk naar Spanje geweest, dat ging uitstekend!)

Rein zeggen

Rein zeggen

14-07-2010 om 17:10

Samen doen

Ja onze baby hecht goed aan allebei.
Dat vonden we erg belangrijk en als zelfstandig fotograaf (iemand nog een nodig had ik ook de mogelijkheid mijn tijd zo in te delen dat ik veel thuis was/ben.

zwaar, tja in zekere zin wel, anderzijds is het puur genieten, met zo'n manneke op je buik in bed liggen slapen. Langzaam gaan je precies aanvoelen wathij wanneer nodig heeft. Hij vind het altijd fijn om bij het inslapen op mijn buik te liggen. Meestal ligt hij eerst een beetje te klagen in bed maar als hij dan op mijn buik ligt is hij in 2min vertrokken naar dromenland

Merel78

Merel78

14-07-2010 om 19:34

Hoi hoi

ik vind het wel een goed idee, maar hangt ook af van of jullie allebei weer werken met 10 weken. Want van 7 naar 10 weken (= 2.5 maand= einde zw.schapsverlof) is echt niet zolang meer en als hij naar een oppas of kdv gaat, dan zal hij ook uren 'alleen' zijn. Maar dat hangt dus van jullie situatie af. En kijk inderdaad goed naar wat jouw kind, dit kind nodig heeft, het is namelijk ook wel erg kindafhankelijk. Ik heb een dochter van 3 en een zoontje van 5 maanden en de jongste is ook al vrij vlot (denk net zo iets) wel eens bij opa en oma gebleven en dat ging zonder probleem, hij vindt het allemaal wel best, maar dat is gewoon zijn karakter ook. hij huilt sowieso zelden, dus ik vind het niet gek dat hij dan bij opa en oma ook niet huilt. Hoe dan ook, ik ging bij de 1e met 10 weken en bij de 2e met 13 weken weer werken. Nu is papa - noodgedwongen - thuis, maar bij de eerste niet en toen was het wel fijn dat ik wendagen had met de oppas in de paar weken ervoor.

geniet lekker van je zoon en het komt vast goed, jullie weten vast gauw je weg te vinden in wat voor jullie mannetje het beste is.

liefs, Merel

Kiki

Kiki

14-07-2010 om 21:00

Wij hebben het bewust opgebouwd

ik ging immers weer vier dagen werken met 12 weken. Nou had ik bij de eerste een heel makkelijk kindje en dat ging dus prima.
De tweede was minder gecharmeerd en weigerde uit de fles te drinken, ik heb me toen maanden in allerlei bochten gewrongen om terug te komen om hem te voeden.
Dezelfde methode, maar twee verschillende reacties.

Ik denk dus niet dat je iets kunt opbouwen, je baby trekt het of je baby trekt het niet. Mijn eerste wel en mijn tweede niet.
We gaan het bij de derde ook weer proberen, lukt het niet dan lukt het niet.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je een baby echt gedwongen ergens aan kan laten wennen als hij/zij dat pertinent niet wilt. Je raakt er alleen zwaar gefrustreerd en gestresst van.
Ik zou dus gewoon lekker doen waar je baby zich prettig bij voelt, als hij behoefte heeft aan extra veiligheid gewoon geven, heeft hij behoefte aan andere gezichten komt dat vanzelf wel

Omstandigheden?

Hoi Rein,
Lees ik het goed in een ander draadje dat jullie nu in Rusland zijn (bij de Russische opa en oma?) bij 40 graden Celsius? Dat verandert ook e.e.a. De baby zal zich misschien sowieso niet zo happy voelen... En deze opa en oma zijn dan nog relatief vreemd voor je kind? De vreemde omgeving telt ook mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.