Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

27-01-2009 om 17:21

Pffff eigenwijze baby wil niet eten...

Iemand nog tips? Mijn dochter van 11 maanden eet gewoon vrijwel niets. Behalve dan borstvoeding, dat drinkt ze wel. Brood eet ze zelden tot nooit, warm eten ging goed, maar is nu alleen om mee te spelen. Dit eet ze wel op een dag: fruithapje (al dan niet vers), een stukje cracker bij ontbijt, een klein beetje vla, en 1-2 hapjes warm eten (de rest belandt overal behalve in haar mond). Qua borstvoeding drinkt ze overdag 2x 80 ml en in de avond en nacht en ochtend nog zo'n 4-5 voedingen. Per keer drinkt ze niet veel.
Op dit moment presteert ze het om vrolijk nee te schudden als er een lepel in zicht komt, en vervolgens worden de lippen stijf op elkaar geknepen. Ik zie haar zelfs triomfantelijk kijken, maar dat kan ook mijn fantasie inmiddels zijn. Als ze de lepel weigert laat ik haar zelf eten (met haar handjes, de lepel krijgt ze nog niet naar haar mond). Ook dat baat niet, jammer genoeg.
Ik krijg er een sik van! Iemand nog tips om haar wel te kunnen laten eten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zon

zon

27-01-2009 om 18:12

Zelf laten eten

Ik weet niet of je fruit en avondeten gepureerd geeft?
Wat hier perfect werkt is gewoon stukjes fruit of voor 's avonds groente, aardappels, pasta, ei, vis of zacht vlees op een bordje en zelf laten pakken en eten. Maar misschien doe je dit al.
Verder weet ik niet of je overdag eerst drinken of eerst eten geeft? Nu is drinken nog het belangrijkst maar je dochter krijgt langzaam de leeftijd dat eten belangrijker wordt. Ik zou dan ook overdag eerst eten geven en daarna drinken.

Sascha2

Sascha2

27-01-2009 om 19:11

Zon

Dank je voor je reactie. Ik laat haar inderdaad vaak zelf eten. Maar ook dat is geen succes. Soms doet ze wat in haar mond, maar vaker gooit ze het gewoon weg. Ook stukjes eten haalt ze uit haar mond. Vanavond dacht ik dat ze misschien zelf de lepel wel wilde pakken (dat was bij mijn zoontje toentertijd ook het geval, maar hij was toen 14 maanden), maar ook dat mocht niet baten. Ze duwde de hele handel vrolijk weg. Op dat moment maak ik er geen probleem van. Dan gaat het bordje gewoon weg zonder boze blikken of zo.
Overdag krijgt ze eerst wat te eten, voordat ik haar zelf voed. Maar het mag niet baten.
Pfff, heb ik net twee peuters aan het eten en was ik blij met een allesetende baby, krijgen we dit nu al

uma

uma

28-01-2009 om 12:40

Herkenbaar

tja, hier ook hoor. er zijn periodes dat het zo goed gaat dat ik denk nu moet ze zich toch aan het overeten zijn en dan zijn er weer dagen dat ik er geen lepel in krijg
ook alles al geprobeerd tijdens de slechte periodes, stukjes geven, zelf laten eten, maar alles wordt dan resoluut weggegooid en mondje blijft toe...
dus maar 1 tip: laten gebeuren.
daar heb je niet veel aan natuurlijk
ons meisje is nu 13 maand en qua gewicht perfect gemiddeld dus denk ik maar dat als ze écht honger heeft zal ze wel eten?
in de meest slechte dagen is er maar 1 ding dat ze wil : de borst
heb wel de indruk dat slecht eten samen gaat met "slecht voelen", hangerig, tandjes, niet genoeg geslapen, ach ja, je zoekt naar redenen maar je weet het uiteindelijk nooit zeker.
hou de moed erin hè x

Kersen

Kersen

28-01-2009 om 13:11

Vorkje?

mijn zoontje vond lepel niet zo interessant, wel een vorkje, en dan proberen te prikken. Je moet wel veeel geduld hebben, maar hij vond het prachtig!

Ilona

Ilona

29-01-2009 om 15:57

Toch lekker zelf laten doen

Mijn dochter is al wat ouder, maar ik vergeet nooit die regelmatige dipjes in het eetgedrag. Zolang ze lekker actief zijn is er niks aan de hand.
Ik zou gewoon doorgaan zoals je nu doet en lekker zelf laten oefenen met eten. Wat bij ons ook nog wel eens hielp was het eten op een andere manier aanbieden. Dus inderdaad stukjes ipv puree, een vork ipv een lepel, kommetje ipv een bord, of gewoon rechtstreeks uit de pan, dat soort dingen. Dan was het net weer even nieuw en dus weer interessant. Ik herinner me ook een paar keer dat we haar afgeleid hebben met een boekje of speelgoed en dan stiekem voerden.
Wat trouwens goed helpt om te leren eten met een lepel is het gepureerde voedsel dikker maken en "plakkerig", zodat het aan de lepel blijft zitten ipv dat het er steeds af valt onderweg naar het mondje (heel frustrerend voor zo'n uk).
Groetjes, Ilona

Sascha2

Sascha2

30-01-2009 om 13:08

Bedankt!

Bedankt voor het meedenken! Op dit moment is er nog weinig veranderd. Mijn dochter krijgt het eten niet echt gepureerd meer, maar in kleine stukjes. De eerste paar happen eet ze die zelf op, ik leg het eten op haar bordje neer en dan gaat ze eten. Na een paar happen is dat over. Wie weet hoeft ze ook niet zoveel per keer te eten. Qua drinken heeft ze altijd vrij weinig per keer (maar dan meerdere keren op een dag) gedronken, dus wie weet is ze snel verzadigd.
Wat ik wel heb gedaan is 1 borstvoeding overdag laten vervallen om te kijken hoe dat gaat. De laatste twee dagen drinkt ze overdag dus nog maar 1x 80 ml bv. En zowaar at ze op het kdv haar warme hap beter en ging er zelfs een halve boterham in. Het kan toeval zijn, maar wie weet voedde de bv haar voldoende, zodat ze geen trek meer had in ander voedsel. De rest van de bv krijgt ze in de ochtend, avond en nacht, ze komt aan haar gerief.
Het blijft altijd moeilijk in te schatten wat het is. Is het een ontwikkelingetje, een dwarse tand/kies, weinig eetlust of dwarsheid. En dan te weten dat dit mijn derde is, ik zou het toch moeten weten
In ieder geval bedankt voor de reacties, er zitten een paar tips bij die ik zeker ga uitproberen.

uma
Ik moest wel glimlachen om je reactie. Niet zozeer de inhoud, maar het mooie ervan. Een tijdje terug postte jij met eetproblemen bij je dochter en heb onder andere ik op jou gereageerd. En nu mijn dochter hetzelfde gedrag vertoont, word ik onzeker en kun jij mij weer geruststellen. Mooi om te zien dat jij je zekerheid hebt gevonden en dat je je dochter goed kent om te zien dat wanneer ze het even wat moeilijker heeft, dat invloed op haar eten heeft.

uma

uma

30-01-2009 om 16:18

Sascha

ja wel grappig, je ziet maar hè, zelfs met tonnen meer ervaring zijn er zo van die periodes dat zelfs jij het niet meer weet...
ik zit middenin een slechte periode maar het is wel duidelijk waarom, meisje is ziek dus eten lukt amper.
maar als je niet duidelijk een oorzaak ziet is het zo frustrerend als ze niet willen eten hè?
nu dacht ik wel dat 11 maand sowieso een vervelende tijd was, kan het niet zijn dat je dochter wat gefrustreerd is? kwestie van al veel willen doen dat nog niet echt lukt en dan wat mokken om kleine dingen?
enfin, ik hoop dat het tij snel keert voor jou!
doei

Sascha2

Sascha2

03-02-2009 om 19:44

Update

Ze eet wat beter Inmiddels lijkt het erop dat het laten vervallen van een borstvoeding overdag haar iets meer laat eten. Wel blijkt ze de laatste twee maanden bijna niets te zijn aangekomen, maar ja, dat hadden mijn andere twee kinderen rond diezelfde leeftijd ook. Dus dat hoeft niets te betekenen. Vooralsnog lijkt het weer de goede kant op te gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.