Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Anna3

Anna3

26-09-2008 om 16:29

Pijnlijke tepels

Dag,
Mijn dochter is nu 9 weken. Al sinds ze een paar weken oud is, heb ik (tussen de voedingen door, niet tijdens het voeden) last van 'bijtende' tepels, alsof er met een naaldje in wordt geprikt.
Sinds kort is zij ook onrustiger gaan drinken. De eerste paar minuten gaan meestal nog goed, daarna gaat haar koppie alle kanten op.
Vanochtend op het CB geweest, en ze bleek ook niet veel te zijn aangekomen. Dit alles combinerend, dacht de verpleegkundige aan spruw, hoewel in het mondje niet veel bijzonders te zien was, alleen een wit tongetje.
Meteen daarna naar de huisarts gegaan, maar volgens hem is het geen spruw.
Mijn vraag: heeft iemand een idee waar die pijnlijke tepels dan vandaan komen?
En hoe kan onze dochter beter (geconcentreerder) gaan drinken? (We zijn in het begin al eens bij een lactatiekundige geweest. Die heeft ons geleerd dat het belangrijk is dat baby een 'grote hap' neemt, maar dat lukt de laatste tijd ook niet zo goed meer.)
Wie herkent dit en heeft tips?
Groet, Anna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anna3

Anna3

26-09-2008 om 21:02

Mieke

Dag Mieke,
Fijn dat je reageert!
De huisarts heeft in het mondje gekeken, en gezegd dat hij er echt geen spruw van kan maken..
Pijnlijke tepels daar kon hij niks mee. Hij vroeg hoe ze eruitzien. Ze zien er normaal uit, zoals altijd, heb ik gezegd. Dat is ook zo.
Ik moet zeggen dat ik die steken al sinds een paar weken na de geboorte voel, ook toen we destijds bij een lactatiekundige waren. Toen heb ik die klacht ook aan haar voorgelegd. Zij zei dat ze er geen verklaring voor had.
Het onrustige drinken van mijn dochter is pas iets van de laatste paar weken.
Ik heb het informatieblad gelezen. Begrijp dat de symptomen niet bij iedereen altijd hetzelfde zijn.., lastig.
Heb inderdaad ook gemerkt dat sinds kort onze dochter de tepel soms na vijf minuten ofzo loslaat/uitspugt, maar heb dat geinterpreteerd als: ze laat zien dat ze genoeg heeft gedronken, prima.
Zijn er voor zover jij het weet nog andere mogelijke oorzaken voor die pijnlijke tepels? Komt het vaker voor? Een pijn die ik tijdens het drinken trouwens niet voel.
Bedankt alvast.
Groet, Anna

Anna3

Anna3

28-09-2008 om 14:54

Lastig

Dag Mieke,
Dankje dankje!!
Het blijft raadselachtig voor mij, de verschijnselen zijn niet zo duidelijk.
Lastig ook dat het zo lastig is om haar mondje te openen, om te kijken of de witte aanslag weg te vegen is. Het zit iig niet voor op de tong, maar achterop.
Mijn tepels zien er heel gewoon uit, net als altijd.
Kun je mij vertellen hoe de tepel eruit moet zien na het 'afkoppelen'? Ik dacht altijd dat de kant waar het tongetje steeds tegenaan 'schept', plat moet zijn, en de kant die tegen het gehemelte ligt rond. Dit ziet er in mijn ogen ook een beetje uit als een (nieuwe) lippenstift.
Ik zal i.i.g. de hygiene extra in de gaten houden..
Eventueel volgende week nog een keer naar (andere) huisarts.
Lactatiekundige is nogal prijzig. Ben eerlijk gezegd ook 'bang' dat we dan de opdracht krijgen om opnieuw te oefenen met goed aanleggen.. Bijna alles schijnt een aanlegprobleem te zijn lijkt het. Vind dat nogal vervelend eerlijk gezegd. Ik weet dat dat aanleggen beter kan.., aan de andere kant: ik zie dat ze het doorgaans zelf corrigeert, als ze in eerste instantie niet goed hapt.
Groeten van Anna

Anna3

Anna3

29-09-2008 om 20:17

Mieke

Dankje Mieke,
Mijn tepels zien er na het voeden wel mooi rond uit.
De pijn valt ook wel mee hoor. Het is niet zo erg dat ik overweeg met stoppen met bv.
Het 'ergste' voor dit moment is het onrustige drinken van de baby.
Ik houd het in de gaten, ga volgende week baby laten wegen en dan maar weer zien.
Nogmaals dank voor het meedenken!!

Angela67

Angela67

29-09-2008 om 21:58

Even twee dingen

Anna3,
Bij baby 1 ook last gehad van spruw (paar keer) en ik heb er twee overtuigingen aan overgehouden:
1) het gaat nooit vanzelf over (of je nu veel of weinig last hebt, het gaat niet vanzelf over)
2) als jij er een beetje last van hebt, da's 1 ding, maar je kunt niet goed beoordelen hoeveel last je kind ervan heeft.
Dus met deze ervaringen in m'n achterhoofd zou ik zeggen: ga toch voor behandelen, dan ben je er wellicht sneller vanaf dan wanneer je wacht en als nog er toe besluit?
Sterkte,
Angela

Anna3

Anna3

01-10-2008 om 16:23

Angela en mieke

Ik heb vandaag een bezoek gebracht aan huisarts nr. 2. Volgens haar kan het idd spruw zijn. Ze heeft een kuurtje voorgeschreven, dus daar ga ik maar mee beginnen.
Kreeg ook een papier van de apotheek, met adviezen mbt hygiene. Pfff, het dagelijks leven wordt nog ingewikkelder.
Nog een vraagje voor Mieke: kan ik de flesjes melk die in de vriezer staan nog gebruiken? CB zei: liever niet, ha zegt echter dat het geen kwaad kan.
Groet, Anna

Anna3

Anna3

03-10-2008 om 19:42

Mieke

Dankje wederom voor de info.

Huisarts heeft flesje Nystatine Labaz voorgeschreven, 3x daags 1 milliter voor baby en klein beetje van hetzelfde goedje voor mijn tepels. Baby vindt het geloof ik erg lekker. Het is heel zoet en kleverig.

Maar.. nu lees ik in het boek 'Borstvoeding' van Broekhuijsen en Kleintjes dat ik zowat m'n hele levensstijl moet veranderen, om echt van de spruw af te komen. Wasgoed strijken, papieren handdoekjes gebruiken, de medicatie o.a. ook gebruiken voor de bilnaad van baby en mezelf. Enz. enz. En dat je nog zeker 10 tot 14 dagen moet doorgaan met de medicatie, nadat de symptomen verdwenen zijn. (Het flesje dat ik heb, is slechts voor een week.)
Maar niet meer in het boek kijken, zoals mijn man voorstelt?
Groet, Anna

Puck2

Puck2

03-10-2008 om 20:10

Anna

ik ben dan wel geen Mieke maar heb wel met hardnekkige spruw te maken gehad. Nystatine werkte bij mij niet. Het is volgens mij ook niet echt een schimmeldoder zoals miconazolnitraat/daktarin dat is. En het klopt dat je nog minstens 10-14 dagen moet blijven behandelen na het verdwijnen van de klachten. Als de klachten verdwenen zijn dan zijn er nog wel hardnekkige schimmelsporen aanwezig en om te voorkomen dat die na het stoppen van de behandeling weer kunnen uitgroeien tot een nog hardnekkigere spruw (het is tenslotte demeest hardnekkige die zich weer gaat vermeerderen) moet je zo lang door gaan om ook die laatste ettertjes echt om zeep te helpen. Verder is het beter om NA iedere voeding een beetje medicijn bij je kindje en jezelf te gebruiken. Die 3 ml per dag die je kleintje moet krijgen kun je dus beter delen door het aantal voedingen en dan die hoeveelheid per keer geven. En echt in het hele mondje, ook in wangzakken en op lastige plekjes. Datzelfde kun je ook op je tepels toepassen. Verder is een goede hygiene belangrijk. Strijken e.d. heb ik nooit gedaan, maar handdoeken e.d. gebruikte ik maar 1 keer en waste ik op 60 graden.
Het was bij ons wel kwestie van lange adem (bijna half jaar) maar uiteindelijk was ik wel van mijn klachten af door gewoon consequent te blijven behandelen.

Angelique C

Angelique C

05-10-2008 om 12:48

Ook spruwexpert

Hoi Anna,

Echt, het is vast spruw. Goed dat je dus medicijn hebt maar....ik zou ook nog micanozolcreme halen bij de apotheek en dat dun op je tepels smeren. Nystatine is daar niet zo geschikt voor. Inderdaad nadat het over is door blijven behandelen en ik smeerde heeeeeeel lang met micanozolcreme bij mezelf. Overigens deed ik dat zo dun dat ik het er niet meer af hoefde te wassen (zei mijn lk). Ook is het een kwestie van voldoende weerstand, bij jezelf en de baby.
Verder alles wat in aanraking komt met je tepels en ondergoed, ook van de baby wasen op 60 graden. Meteen na de eerste dag. Dus iedere dag een schone BH en zo. Als het kindje ook luieruitslag heeft dan zit de schimmel ook daar. Vandaar dat smeren met hetzelfde goedje Heeft het nergens last van dan niet doen hoor.
Spenen e.d. iedere dag uikoken, ook de kolf e.d.
Het is iid een geval van de lange adem maar. alles went.
Succes! An

Anna3

Anna3

08-10-2008 om 20:03

Mieke en andere spruw experts

Nog een vraagje.
De Nystatine die ik had voorgeschreven is bijna op en doet volgens mij niets. Onrust bij baby tijdens drinken is eerder meer dan minder geworden. (Verder gaat het trouwens prima met haar, ze was vandaag heel vrolijk en ik geloof ook dat ze lekker blijft groeien.) En zelf nog steeds af en toe het gevoel alsof er in mijn tepels wordt geprikt. Opnieuw naar huisarts geweest en nu Daktarin voorgeschreven gekregen, hopelijk werkt dat wel.
Ik had verwacht dat in de bijsluiter zou staan dat ik ook mijn tepels ermee in moet smeren, maar er staat niets over in. Mijn vraag dus: waarmee behandel ik die?? Ook met dezelfde Daktarin?
Hoop dat het nu wel werkt. Zo niet dan is het misschien toch geen spruw, maar wat dan? Pff, lastig.
Dankje en groeten van Anna

Angelique C

Angelique C

08-10-2008 om 20:48

Daktarin

Dat hielp bij ons veel beter. Nogmaals, ik smeerde bij de laatste met miconazolzalf. Bij de tweede moest ik van de ha de daktarin op mijn tepels smeren vlak voor het voeden. Hielp ook wel moet ik zeggen. Je kunt het dus gerust erop smeren, alleen plakt het zo. Het zou na een dag of 3 echt wel beter moeten gaan anders is er mi iets anders aan de hand.(Mits je natuurlijk wel heel hygienisch bent)
Succes! An

Puck2

Puck2

09-10-2008 om 09:16

Niet de orale gel, maar de creme voor je tepels

De orale gel vond ik voor mijn tepels plakkerig en niet fijn. Ik gebruikte dus voor mijn kind de orale gel (dagdosis na alle voedingen verdeeld aanbrengen in alle hoeken en gaten van het babymondje) en zelf smeerde ik de creme na iedere voeding dun op mijn tepels. Dat bracht al heel veel verbetering. Uiteindelijk kregen we het echt weg met Myk1, ook een fungicide.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.