Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
eef!

eef!

19-03-2013 om 14:52

Potjes voeding opwarmen

Is het nou echt zo dat je een potje babyvoeding geen twee keer mag opwarmen? Gaan er dan voedingsstoffen verloren, of kunnen ze er ziek van worden?
Ik vind het zo zonde van het eten wat ik nu regelmatig weggooi, en dan maak ik nog niet eens het hele potje warm! Maar ze is een nog al wisselvallig eter!
Wie weet raad? Eef

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nicky Lohs

Nicky Lohs

19-03-2013 om 16:39

Bacteriegroei

Dat heeft te maken met bacteriegroei. Ik warmde gewoon een half potje op per keer, bijmaken is zo gedaan. En meer dan 2 dagen per potje kan sowieso niet, eenmaal open kun je zo'n potje niet meer lang bewaren.

Het blijft zonde, vond ik ook bij mijn slechte eter. Je gooit meer weg dan dat het kind eet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zelfgemaakt

Zelf maken kost natuurlijk meer tijd dan een pootje opendraaien, dus dat laatste is soms gewoon handiger. Maar als je het leuk vindt om zelf te koken, kan je een zelfgemaakt hapje prima invriezen in ijsblokbakjes en dan er per maaltijd een paar uitdrukken (en als het niet genoeg is ontdooi je er snel nog een paar). Van 1 bloemkool kan je kindje dan een paar keer eten. Tip van de vrouw van Jamie Oliver )

P

P

20-03-2013 om 09:12

Mijn jongste is 11 maar toen ze nog heel klein waren deed ik 3 dagen met een potje: op dag 1 1/3 eruit scheppen en verwarmen, op dag 2 weer 1/3 en op dag 3 de laatste. Je mag een geopend potje 48 uur bewaren dus als je de eerste dag het 's middags geeft en de derde dag 's ochtends is er niets aan de hand.

Is dat veranderd of warm je steeds hetzelfde potje helemaal op? Dat is natuurlijk niet zo handig ivm de bacteriën en de temperatuur waar ze goed gedijen, het potje komt daar dan te vaak langs die temperatuur.

Hanne.

Hanne.

20-03-2013 om 09:29

Volgens mij

Volgens mij zit het er mee in dat Eef een deel van het potje opwarmt, maar dat vervolgens alsnog lang niet alles van wordt gegeten. Het deel wat je warm gemaakt hebt 'moet' je inderdaad weg gooien.

Daar kan je helaas niet zo veel aan doen (hoewel, je kan de gok natuurlijk nemen).

Mijn ervaring is dat je de eerste jaren wel vaker eten weg zal gooien. Net als jij denkt te weten wat je kind wel een niet eet besluiten ze zelf wat anders te doen. Hele kleine porties per keer en dan steeds wat bijwarmen is misschien een oplossing.

P

P

21-03-2013 om 08:48

Hanne

Je kunt niet vaker dan 3 dagen het potje aanbieden, dus als je gewoon de hoeveelheid door drieën deelt kun je wel wat weggooien maar dat zal de baby niet een dag later opeens wel opeten. Je kunt het toch gewoon houden bij elke dag 1/3 aanbieden? Gaat het op, dan gaat het op en anders maar niet. Meer gaan geven omdat kind misschien nog honger hebt vind ik niet nodig. Dat is meer voor als het ouder wordt. Als het vaker gebeurt ga je over op 2x uit een potje en later op 1x eten uit een potje.

Hanne.

Hanne.

21-03-2013 om 09:40

Op zich mee eens

Op zich ben ik het met je eens, maar uit het kader van 'ons bin zunig'(of duurzaam omgaan met voeding) is het natuurlijk niet wenselijk om eten weg te gooien.

Ik had kinderen die heel extreem verschillend aten. Dus de ene dag 2 happen en de andere dag meer dan een half potje. Dan is het best frustrerend als je (steeds) eten weg moet gooien.

Tja

Leuk is het niet maar af en toe eten weggooien hoort bij kleine kinderen. Ik zou gewoon minder opwarmen en dan later nog wat als ze nog meer wil.

Ik heb trouwens een oudere zoon die heel graag de restjes van zijn babybroertje opeet

eef!

eef!

21-03-2013 om 22:10

Reactie

Ik warm inderdaad al niet het hele potje op, maar moet dan regelmatig nog wat weggooien, en dat vind ik zonde. Soms eet ze met gemak wel het hele warme prakje op. Als ik dan nog wat meer warm maak, is haar aandacht al weer bij iets anders en hoeft ze het niet meer!! Maar accepteren dat regelmatig wat voeding weggaat is het beste, denk ik. Eef.

En koud?

Allebei mijn kinderen aten en eten potjesvoer gewoon op kamertemperatuur. Niets op te warmen en heerlijk handig als je uit bent. Misschien kan je dat proberen? Ik weet wel dat ons dat heel vies lijkt maar eerlijk waar mijn kinderen kon het niets schelen. Zo is het dan is het makkelijker om een paar extra schepjes in haar kommetje te doen als ze meer wil?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.