Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Reflux en overproductie: stoppen met borstvoeding?

Ik heb overproductie. Zelfs met blokvoeden e.d. heb ik dus vaak stuwing en borstontstekingen. Baby verslikt zich veel in de hard spuitende melk en drinkt er onrustig van. Bovendien heeft ze er iets van 20 dunne spuitluiers op een dag van, waar ze last van lijkt te hebben en luieruitslag van krijgt. 

Baby heeft bovendien verborgen reflux. Zolang we haar rechtop houden gaat het, maar anders hoor je continu de maaginhoud omhoog komen en brult ze. Ook hier weer veel verslikken. Bovendien continu de hik. Door de luiers en pijn slaapt ze ook weinig. Adviezen als bed verhogen e.d. werken onvoldoende, alleen haar rechtop houden werkt (en dat dus ik dus ook dag en nacht, maar leidt ertoe dat ik ook niet slaap. Bovendien ben ik nog niet goed hersteld na de bevalling en kan ik haar dus ook niet in de draagzak houden, waardoor ik dus niets kan doen overdag). 

Nu hebben we het afgelopen weekend anti reflux flesvoeding geprobeerd. Daarop sliep baby in eigen bed, heeft ze minder luiers en komt de boel duidelijk minder omhoog. Ze was vrolijker en er was meer contact mogelijk. Wel iets meer scheetjes en krampjes. 

Nu mijn dilemma: wat weegt zwaarder? De voordelen van borstvoeding of van flesvoeding? 

Nb: ik weet dat indikken van gekolfde borstvoeding ook een optie is, maar fulltime kolven vind ik echt te zwaar en is voor mij dus geen optie. 


 Heb je al een lactatiekundige betrokken? Zou een idee kunnen zijn.

Verder zou ik doen wat voor jou en je baby het meest ontspannen voelt. Ja borstvoeding is goed voor je baby, maar een ontspannen moeder en rust ook.

Is anti-reflux melk wel op basis van koemelk? Of kunnen de problemen bij borstvoeding misschien ook komen door een allergie?

Wat zegt de lactatiekundige?

Wellicht een oproep plaatsen op www.borstvoeding.com

tja ik had hetzelfde en heb toen besloten om te stoppen en over te gaan op flesvoeding. Stuk tevredener baby sindsdien. Borstvoeding heeft zeker meer voordelen maar flesvoeding is ook gewoon prima hoor. 

Je kunt stoppen als dat beter voor jou en/of je baby is. Je kunt ook nog één voeding per dag blijven kolven, of meer, en dan later nog eens bekijken of je het weer wilt proberen en of je baby het ook weer wil proberen.

Ik zou daar dan wel begeleiding bij vragen van de lactatiekundige. 

Succes! En veel rust en een goed herstel gewenst. 

Bb19bb21

Bb19bb21

12-12-2021 om 15:28 Topicstarter

Bij mijn eerste was een lactatiekundige betrokken ivm overproductie. Met de tips van toen is de overproductie redelijk onder controle. Alleen die reflux dus niet (waar de overproductie wel een wat negatief effect op heeft), maar daar kan een lactatiekundige niet zoveel mee volgens mij? 

@due scimmie: anti reflux melk is op basis van koemelk. Een koemelkallergie is het dus niet waarschijnlijk. 
@marie: op borstvoeding.com kan je volgens mij niets plaatsen? 

Ik boel me zo schuldig over het idee misschien te stoppen met de borstvoeding. Alsof ik mijn kind niet het beste gun. Punt is dat ik in deze situatie gewoon ook niet weet wat het beste is voor mijn kind... 

Bb19bb21

Bb19bb21

12-12-2021 om 15:30 Topicstarter

@Toetie: afbouwen bij overproductie is echt wel lastig leert de ervaring. Een voeding per dag behouden gaat hem niet worden denk ik.

Bb19bb21

Bb19bb21

12-12-2021 om 15:30 Topicstarter

Mavelle schreef op 12-12-2021 om 14:09:

tja ik had hetzelfde en heb toen besloten om te stoppen en over te gaan op flesvoeding. Stuk tevredener baby sindsdien. Borstvoeding heeft zeker meer voordelen maar flesvoeding is ook gewoon prima hoor.

Wat waren jouw argumenten Mavelle? 

Bb19bb21 schreef


Ik boel me zo schuldig over het idee misschien te stoppen met de borstvoeding. Alsof ik mijn kind niet het beste gun. Punt is dat ik in deze situatie gewoon ook niet weet wat het beste is voor mijn kind...

Probeer dat schuldgevoel los te laten! Echt! Natuurlijk will je het beste voor je baby. Maar wat het beste is is niet voor iedereen hetzelfde. Als je erg graag wilt doorzetten met de borstvoeding zou ik echt een lactatiekundige betrekken. Een goede kijkt ook echt mee naar de dingen waar je mee worstelt, niet alleen naar de productie etc (de mijne adviseerde bijv stoppen!). Maar als je het niet meer ziet zitten ook echt helemaal prima en dan krijgt je kindje ook het beste. Namelijk jou als moeder! Dat blijft bij beide keuzes dus gewoon overeind. Jij bent het beste voor je kind, welke voeding je ook geeft.

Ik liet na de toeschietreflex eerst de melk wegstromen. Zodra de voormelk weg was, legde ik de baby aan. Binnen een tijdraam van drie uur elke keer dezelfde borst als het kind kwam en pas na drie uur wisselen van borst. 
Dit heeft hier erg geholpen bij overproductie en spugen.

Bb19bb21 schreef op 12-12-2021 om 15:30:

@Toetie: afbouwen bij overproductie is echt wel lastig leert de ervaring. Een voeding per dag behouden gaat hem niet worden denk ik.

Misschien gaat het dan alleen om je schuldgevoel? Ik zal je een anekdote vertellen.

Ik kolfde in het ziekenhuis en vroeg mijn kamergenoten of ik in de gedeelde babykamer mocht kolven. Geen probleem. Ik was daarvoor namelijk net op de NICU geweest bij mijn ene baby en ging naar de zieke zuigelingen afdeling waar mijn andere baby lag, met aldaar dus nog twee babies en twee moeders aanwezig. 

Ik kolven.... mini potje, overstroomde, ik druk bezig ander potje aan te schroeven. Begint een kamergenote ineens enórm te huilen. Omdat bij haar het kolven niet lukte. En ze zich schuldig voelde. En dát is wat meegeboren wordt met een baby: een portie schuldgevoel.

Allermoeilijkste punt meteen op tafel. Want wanneer doe je het nou ‘goed’? 

Wat ik zei tegen haar, zeg ik ook tegen jou: gewoon op je gevoel afgaan. Nee, niet dat schuldgevoel. Dat andere gevoel: als moeder weet je wat het beste is voor jou en je kind. Daar kun je op vertrouwen. 

Bb19bb21 schreef op 12-12-2021 om 15:28:

Bij mijn eerste was een lactatiekundige betrokken ivm overproductie. Met de tips van toen is de overproductie redelijk onder controle. Alleen die reflux dus niet (waar de overproductie wel een wat negatief effect op heeft), maar daar kan een lactatiekundige niet zoveel mee volgens mij?

@due scimmie: anti reflux melk is op basis van koemelk. Een koemelkallergie is het dus niet waarschijnlijk.


De lactatiekundige kan mogelijk wel tips geven bij dat verslikken en andere ongemakken naast de reflux die je noemt. 

Ik had er ook enorm last van en ook kinderen met reflux.
idd de eerste melk lekker weg laten spuiten. 
Mijn dochters kregen eerst een paar lepeltjes met johannesbroodpitmeel zodat de voeding in het maagje indikte en moeilijker omhoog kwam. Na de voeding even een poosje in de maxi-cosi als je nog andere dingen te doen hebt. 
Daarnaast hielp bij mijn jongste medicatie tegen reflux icm probiotica voor baby’s heel fijn. 
Is haar ontlasting wel gewoon geel?

En als het dan nog vervelend voor haar is: de belangrijkste voeding heeft ze al gehad! Het is echt geen schande om te stoppen. Ik deed na x weken vaak half/half. De eerste, middelste en laatste voeding borst en de rest fles. 
Mijn kinderen hebben vrij wisselend borstvoeding gehad. Mijn oudste 7 weken, daarna werd ik te druk (tentamens ed) en liep de productie enorm terug, de tweede drie weken. Ik had Pfeiffer en zij was ondervoed en wilde elk uur drinken. Geen doen. Met forte en pap deed ze het een stuk beter. De derde en vierde acht maanden en de jongste 11 maanden. De laatste drie vanaf 3/4 maand half / half. 

Bb19bb21

Bb19bb21

12-12-2021 om 22:35 Topicstarter

Aanmaaklimonade en Toetie: ik kreeg tranen in mijn ogen van jullie berichtjes. Dank. Want het is inderdaad het schuldgevoel wat me in de weg zit om een afgewogen beslissing te kunnen nemen. 

Voor degenen die reageren op de overproductie: daar zijn echt alle tips bekend (het eerste weg laten stromen en in blokken van 3, 4 of 6 uur dezelfde borst aanbieden, doe ik allemaal al). 

SuzyQ: johannesbroodpitmeel via een lepeltje geven had ik nog niet gehoord. Kan een optie zijn, ga ik me in verdiepen! 

Je kan ook kolven en de voeding in een fles aanbieden. Evt iets indikken. Hier gekolfd omdat ik geen idee had hoeveel kind nu eigenlijk dronk. Daarnaast gaf mijn man vaak de fles zodat die taak niet alleen bij mij kwam te liggen. Wel zo prettig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.