Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Reflux en overproductie: stoppen met borstvoeding?


Bb19bb21 schreef op 12-12-2021 om 15:30:

[..]

Wat waren jouw argumenten Mavelle?

Voor stoppen? 
Overproductie, pijn door continue borst ontstekingen onrustige baby die niet goed dronk omdat het zelfs na eerst even wat afkolven nog teveel was en te snel kwam. 

 En een oma die zei dat ze met 10 kinderen nooit zulke problemen had ervaren 😂 toen was ik om. Had geen zin om te kolven en met fles dat te voeden dus ben gaan afbouwen en toen overgestapt op de fles. 

Bb19bb21

Bb19bb21

13-12-2021 om 21:21 Topicstarter

Dank voor jouw ervaring! 

Hier gekolfd omdat ik geen idee had hoeveel kind nu eigenlijk dronk.

Dat vind ik wel bijzonder: mijn kind kon beduidend meer uit mijn borsten drinken dan ik er uit kon kolven. Dat voelde echt heel anders. Maar, sorry, dit heeft niets met de vraag van  TS  te maken.

Hier geen advies, maar herkenning. Ben nu borstvoeding aan het afbouwen op advies huisarts ivm verborgen reflux van baby, nu 8 weken. Ik herken het schuldgevoel en de twijfel. Terug naar borstvoeding gaat niet (makkelijk) als ik eenmaal gestoot ben. En ik had gedacht langer borstvoeding te geven. En die borstvoeding loopt goed, beetje te, dus zonde om te stoppen. Maar ondertussen ga ik ook eraan onderdoor dat baby niet slaapt en hele dage huilt. Toch voelt stoppen egoïstisch.
Okee, hierbheb je wrs niks aan, maar toch.

Bb19bb21

Bb19bb21

14-12-2021 om 11:27 Topicstarter

Meesje, die herkenning helpt juist heel erg! Overal om me heen hoor ik toch vooral iedereen vertellen hoe belangrijk borstvoeding is en dat je alles moet doen om het te laten slagen. En ook dat ik blij moet zijn dat ik voldoende melk heb. Dat borstvoeding helemaal niet zo goed lijkt te zijn voor mijn baby endat teveel melk ook zo zijn nadelen heeft, hoor je niet. En dat zorgt voor die twijfel.... Want mijn oudste heeft wel 9 maanden borstvoeding gehad (en daarna nog 3 maanden borstvoeding uit de vriezer, want overproductie), dus waarom gun ik dat de jongste niet? Is het niet egoïstisch om te stoppen? Tegelijkertijd ligt mijn kind nu weer kokhalzend naast me.... 

Mijn man wil graag dat ik de borstvoeding nog volhoud tot we volgende week naar het consultatiebureau zijn geweest. Ik probeer nu een nutrition papje te geven voor de voeding en voor de nacht krijgt ze kunstvoeding zodat ze tenminste een paar uur slaapt en ik ook. Maar ik denk dat ik vanaf volgende week af ga bouwen. Nu mezelf nog even moed in spreken om echt die stap te gaan zetten! 

TS, als de melkproductie je zo belemmert ( pijn, ontstekingen, geen genoegen), dan stop je er toch mee. Het is echt alleen jou om hiervoor te kiezen; je man ziet het liever anders maar hij zit niet met die spanningen in de borsten. Want ook anderen zeggen, doet er ook niet toe; maak je eigen beslissing .

En nog belangrijker;  
Je kind blijkt baat te hebben bij de kunstvoeding; je kind is rustiger. Dan is die beslissing m.i. snel gemaakt.


Het is ook niet egoïstisch; een kind heeft last van een reflux en heeft zodoende een eigen gebruiksaanwijzing. Het is pas egoïstisch als je daar geen rekening mee houdt maar vast houdt aan hoe het ‘hoort’.

Ik vind het helemaal niet egoïstisch om de borstvoeding te stoppen! En nee, toen ik voor die keuze stond leek dat heel anders. Ik heb echt gehuild omdat het niet lukte. Maar achteraf echt zo'n goed besluit geweest.

Voor je baby is het zo belangrijk dat jij je goed voelt! En trouwens ook dat je niet telkens een kokhalzend kind hebt met pijn! Dat lijkt me voor een baby ook niet goed.

Jij mag zelf die keuze maken, het kan ook fijn zijn als je het besluit eenmaal genomen hebt (wat dat besluit dan ook is) dan kun je het loslaten. En dan kun je door met een plan en evt verdrietig zijn dat het niet gelukt is, neem daar vooral ook de tijd voor.

Knuffel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.