Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Anna3

Anna3

24-11-2008 om 18:49

Rijstebloem?

Dag moeders en vaders,
Onze dochter van ruim 4 maanden, ruim 6 kg, slaapt helaas nog niet door. Ik vind het eerlijk gezegd wel zwaar worden om nooit langer dan 4 uur achter elkaar te slapen, ook omdat ik een slechte (in)slaper ben. Nu overweeg ik wel eens om 's avonds rijstebloem door de afgekolfde bv te doen. Ik weet dat het officieel pas met 6 maanden wordt geadviseerd, maar waarom eigenlijk precies?
Toen ik zelf 5 weken was 4.650 gram, 41 jaar geleden, adviseerde het CB mijn moeder om naast de borstvoeding om 2 uur 's middags een 1/4 liga te geven, geweekt in half water half melk. Echt waar!, het staat op de kaart van het CB die ik nog heb. Ik denk zeker dat de inzichten verbeterd zijn, maar slaan we soms niet een beetje door misschien?
Of schiet je er gewoon helemaal niks mee op, met rijstebloem?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

24-11-2008 om 20:02

4 uur niet slecht

Anna, ik vind 4 uur achter elkaar slapen helemaal niet gek voor een baby van 4 maanden hoor. Het is heel normaal dat ze nog niet doorslaapt. Dus ik zou zeker niet gaan beginnen met rijstebloem. Rembrand zal je vast wel uitleggen waarom (rijping darmen).
Ik snap dat je wel eens een nachtje wilt doorslapen, maar ik zou dat eerder zoeken in afspraken met je partner. Om de beurt 's nachts dienst bijvoorbeeld.
De voedingsadviezen van 41 jaar geleden, tja, ze adviseerden toen ook sinaasappelsap...

dc

dc

24-11-2008 om 21:52

toen adviseerden ze ook vaak een baby in bed leggen en maar laten huilen om zo te leren doorslapen.

Rijstebloem is enkel vulling. Het kan zijn dat het twee dagen werkt, maar als je baby merkt dat het niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, zal ze toch weer 's nachts komen.

Je geeft aan dat je bv geeft. Wat kan helpen om weer snel in te slapen is om een hele warme pyjama aan te doen, je sokken aanhouden, zo snel mogelijk je bed uit, baby voeden in een relaxte houding, en dan weer terug je bed inkruipen. En vooral NIET naar de klok kijken. Bij mij werkt dit prima. Als ik het koud krijg is het daarna wel wat moeilijker om weer in slaap te komen.

Anna3;

Toevallig postte ik gisteren hierboven een zelfde soort vraag....

Mijn oudste zijn we met ongeveer 5 maanden ook rijstebloem gaan geven. Hij sliep hier prima de hele nacht op. Toen kreeg hij vier flessen van 200cc, met de laatste dus rijstebloem. Hij kreeg toen geen late fles meer (5 mnd).

De jongste is inmiddels 4,5 maand, weegt ruim 7 kilo en is net een maand van zijn nachtvoeding af. Hij krijgt nu vijf x 200 cc flessen en gisteravond hebben we aan zijn laatste fles (22 uur) drie schepjes rijstebloem toegevoegd. De afgelopen week werd hij vaak al tussen 4 en 5 wakker. Hij viel wel weer even in slaap, maar ideaal natuurlijk niet. Vanmorgen werd hij om 7 uur wakker, weer als een roosje geslapen. Hij uitgerust, wij uitgerust.

Ik had ook wat langer willen wachten met (bij)voeden (bij voorkeur tot 6 maanden), maar kreeg steeds meer het idee dat hij iets extra's nodig had. Dan maar een paar schepjes rijstebloem, als dat werkt. Ik zag het niet zitten om (weer) een nachtvoeding te gaan geven.

Succes,
Linda

p.s. oh ja, sommige kinderen slapen juist niet goed met extra vulling als rijstebloem in de fles, even kijken dus.
p.p.s. en als het over twee dagen weer is "uitgewerkt"? dat zien we dan wel weer.
p.p.p.s. als je kindje buikkrampjes krijgt, toch nog maar even wachten.

Guinevere

Guinevere

25-11-2008 om 10:05

Waarom

Waarom zou je rijstebloem geven aan een kind van 4 maanden, dat zich volledig normaal gedraagt? Dus een volledig normaal slaappatroon heeft? Geen enkele reden om daaraan te gaan sleutelen. Mijn zoontje is 19 maanden en wordt nog steeds elke nacht wakker, en dan wil hij ook graag iets drinken. Ik slaap zelf ook liever de hele nacht door, maar het is echt niet extreem of abnormaal om er 's nachts een keer uit te moeten voor de kleine. Om een kind nou daarom voortijdig aan de rijstebloem te zetten???? Omdat de óuders willen doorslapen, moet het kind te vroeg rijstebloem?

Anneja

Anneja

25-11-2008 om 12:06

Wel geprobeerd

Ook ooit in wanhoop niet-doorslapende zoon proberen te laten doorslapen met navoeren met kv bij de laatste voeding (leuk, had ie de hele nacht kramp), en toen hij iets ouder was (5 maand oid) met een flesje biobim met afgekolfde melk. Vond ie best lekker, maar doorslapen ho maar.
Ik heb helaas geen tips, want geen van onze drie zoons sliep voor hun eerste verjaardag structureel door..

anne

mama van Linde

mama van Linde

25-11-2008 om 12:24

Kan werken

dus ik zou het gewoon een keertje uitproberen.

Ik blijf altijd verbaasd dat het normaal schijnt te zijn dat een kindje na een jaar nog niet doorslaapt.
Linde sliep met een week of 10 door. En de kinderen van broers, zussen en van bekenden toch meestal ook wel rond de 3 maanden. Of zouden ze allemaal liegen..............?

Guinevere

Guinevere

25-11-2008 om 12:54

Nee mama van linde

Ik bedoel niet dat het normaal is dat een kind na een jaar nog niet doorslaapt, wat ik wil aangeven is dat Anna zich voorlopig echt nog geen zorgen hoeft te maken over het al dan niet doorslapen van haar baby. Als ze nu al 4 uur aan één stuk slaapt, komt dat heus wel goed, zolang ze de gebruikelijke doorslaaptips opvolgt (alleen voeden, niet verschonen, kind zo rustig mogelijk weer terugleggen).
Wat voor Anna m.i. belangrijker is, zijn tips hoe zij en haar partner zelf zo goed mogelijk kunnen omgaan met het nachtelijke voeden.
Dat veel kinderen na een paar maanden doorslapen is heerlijk, maar dat gebeurt bij veel kinderen pas op een veel "hogere" leeftijd.

Mama van linde

Ik weet niet of ze liegen maar het hangt denk ik ook wel af van je definitie van doorslapen. Doorslapen doen ze bij mij vanaf het moment dat ik 's nachts geen fles meer hoef te geven. Dat was bij alledrie mijn kinderen voor de 3 maanden. Mijn middelste heeft alleen de eerste 2 weken een aantal keer een nachtvoeding gehad, daarna heeft ze er nooit meer behoefte aan gehad.
Maar dat betekent niet dat ik er nooit meer uit hoef 's nachts. De jongste wordt bijna iedere nacht wel een keer wakker omdat hij zijn speentje of zijn knuffel kwijt is of omdat hij boven zijn dekentjes is uitgekropen en het dus koud heeft. Maar dat kost me 1 minuut. Dus wat mij betreft slaapt hij door...

juno

juno

25-11-2008 om 13:42

Normaal

Het is normaal dat baby's niet doorslapen het eerste jaar. Dus zeg niet 'nog niet'!

Ik heb abnormale kinderen, dus.

Want in de regel slapen ze wel door. De oudste vanaf vier weken en de jongste dus vanaf een maand of drie. En natuurlijk worden ze af en toe wakker als er iets is. Plassen, spugen, bang, dromen, beenpijn, etc. Dat hoort er allemaal bij.

Maar rijstebloem mag en kan je geven aan een kindje van vier maanden, als je denkt dat het helpt bij het lekker doorslapen in de nacht. Want ja, er zijn ouders die dat wel heel erg fijn vinden.

Zoals ik hierboven ook al schreef, moet je natuurlijk wel kijken hoe het erop reageert. Het is geen wondermiddel.

Linda

Mar

Mar

25-11-2008 om 18:35

Wat bij ons hielp...

Misschien doe je het al, maar op een gegeven moment ben ik de laatste en de eerste voeding steeds stipt op hetzelfde tijdstip gaan geven. Laatste voeding om 23.00, eerste om 7.00. De nachtvoeding deed ik op zijn kamer, volledig in het donker en hield ik heel erg kort. Daarnaast deed mijn partner op een gegeven moment de nachtvoeding met een afgekolfd flesje melk. Dat was helemaal een succes. Met 8 en een halve week sliep mijn zoontje de hele nacht door, nu zelfs negen uur per nacht. Heeeeerlijk!

Wie weet heb je wat aan mijn tips.En sterkte met de gebroken nachten.

Guinevere

Guinevere

25-11-2008 om 18:36

Lindadr

Van mij mag je zelfs rijstebloem geven vanaf dag 1. Het is jouw kind. Ik ga hier alleen niet vertellen dat het zo goed is.
En wat Juno zegt: het is normaal als kinderen het eerste jaar niet doorslapen; die opmerking houdt niet in dat kinderen die wel doorslapen NIET normaal zijn. Je verdraait de zaken, dat heeft niemand hier beweerd. Ik heb óók een kind dat vanaf 8 weken al doorsliep hoor. Alleen zijn kinderen onderling bepaald verschillend. Dus mijn jongste van 19 mnd slaapt nog steeds niet goed door. Allebei: normale kinderen.

3 kids mam

3 kids mam

25-11-2008 om 18:57

Doe wat je wil

Natuurlijk zal het best beter zijn pas vanaf 6 maand te beginnen met bijvoeden en natuurlijk is het volkomen normaal dat een kind nog niet doorslaapt maar als je het zwaar vindt en in de praktijk blijkt dat jou kind inderdaad doorslaapt met een paar scheppen rijstebloem in de fles dan moet je dat gewoon doen.
Zelf heb ik een zoon van ruim drie maand die overdag 2 a 3 uur een voeding wil en 's nachts elke 3 a 4 uur. Ik weet dat dit volkomen normaal is maar aangezien ik nog 2 kids onder de 4 heb die ook allebei nog wel eens 's nachts wakker worden vind ik het ook best zwaar. Overdag lukt het me echt niet om naast alle voedingen ook nog eens af te kolven en aangezien ik 's nachts ook wel eens wat langer wil slapen geeft mijn man regelmatig een flesje hypo-allergene kunstvoeding. Ook als ik een keer weg ga of 's middags even bij wil slapen krijgt onze zoon gewoon een flesje kv. Voor sommige misschien onvoorstelbaar maar ik voel me er prettig bij en juist daardoor kan ik nog een hele tijd doorgaan met bv. Wat andere daar van denken maakt me dan echt niet veel uit. Dus gewoon doen waar jij je goed bij voelt zou ik zeggen.

Guinevere

Ik verdraai niks, volgens mij. Als iemand met een kind van vier maanden vraagt of ze rijstebloem aan haar kind mag geven, dan vind ik dan niet wel of niet goed. Ik zeg alleen maar dat ik dat wel heb gedaan en bij mijn jongste weer doe.

Ik wil het niet hebben over de "richtlijnen", dat is weer een andere discussie.

Reacties van "Juno" lees ik niet eens. Ik weet wel beter.

Linda

Puck2

Puck2

26-11-2008 om 10:25

Jawel linda

Je verdraait wel degelijk. Juno heeft gezegd dat hiet normaal is dat kinderen tot een jaar niet doorslapen. Jij maakt daarvan dat jij DUS abnormale kinderen hebt omdat ze wel eerder doorslapen. Dat is toch echt verdraaien. En een aanval op Juno kan ik heel goed begrijpen, erger me regelmatig ook te pletter aan haar ongenuanceerdheid en betweterigheid, maar soms heeft ze toch echt zinnige dingen te zeggen.

Anna3

Anna3

26-11-2008 om 12:16

Taboe!

Wat is ‘normaal’ voor een baby? Volgens mij is dat voor iedereen verschillend. Ik weet ook niet of dat hier relevant is.
Verder is het denk ik voor iedereen ook verschillend hoe zwaar je de borst(nacht)voeding ervaart, dat kun je niet voor een ander invullen.
Als ik om 04.00 ’s nachts het bed uit ga om mijn meisje te voeden, en ik voel dat heerlijke, warme lijfje tegen me aan dan vind ik het geweldig dat ik dit doe. Maar als dan om 07.00 uur opnieuw het hongeralarm afgaat dan voel ik me gebroken, ka-pot.
Wat is dat toch dat je van veel moeders hier niet mag zeggen dat je nacht(borst)voedingen zwaar vindt? Het lijkt wel een taboe. Terwijl het irl een van de belangrijkste kwesties is onder jonge moeders, bijvoorbeeld in mijn familie, op het werk en in mijn clubje Fit na de Bevalling.
Wat ik jammer vind, is dat ik nog niet veel wijzer ben geworden over de gevolgen van de introductie van rijstebloem. Als het officiel advies is: liever niet voor 6 maanden, dan zou ik graag willen weten waarom, zodat ik zelf kan kiezen. ‘De darmpjes moeten rijpen’, hoor ik soms, maar wat is dat dan?
Anna

Puck2

Puck2

26-11-2008 om 13:22

Bijvoeding vanaf 6 maanden

Anna, klopt idd dat de officiële richtlijn om met bijvoeding te beginnen 6 maanden is. Dat heeft zoals je zelf al zegt te maken met het uitrijpen van de darmpjes. Wanneer je bij niet goed uitgerijpte darmpjes al bijvoeding introduceert loop je het risico op darmkrampjes etc. Verder verhoog je de kans op een allergische reaktie en dat is vooral een verhoogde kans wanneer er in de afstamming (ouders, grootouders, broertjes/zusjes) allergiën of eczeem voorkomen. Meer over het waarom van bijvoedingvanaf 6 maanden kun je denk ik wel vinden op www.kindereczeem.nl Daar staan volgens mij ook wel de achtergronden vermeld, maar dat is een beetje uit-m'n-blote-hoofd-schatting.
En je zegt dat het een taboe is om uit te spreken dat je er moeite mee hebt om 's nachts voor je kind eruit te gaan.... Nou andersom is ook een taboe. onze jongste kwam tot ruim 2 's nachts voor een slokje en ik heb dat nooit echt erg gevonden, 't was wel knus zo 's nachts met z'n 2-en terwijl de hele wereld stil was. Wat ik daar niet allemaal over te horen heb gekregen... Totaan beschuldiging van kindermishandeling aan toe: ik hield het zelf in stand en daardoor ontnam ik mijn kind een goede nachtrust. Jahoor..... Het is denk ik nooit goed, hoe je het ook doet anderen zullen altijd commentaar hebben.

Rembrand

Rembrand

26-11-2008 om 14:48

Aanvulling puck.

Andere mogelijke nadelen van bijvoeden voor de zes maanden zijn :
- Verminderde ijzeropname uit de moedermelk.
- Teruglopen borstvoeding omdat de baby minder uit de borst kan drinken als het al bijvoeding krijgt.
- Grotere kans op gezondheidsproblemen als overgewicht op latere leeftijd, problemen met hart en bloedvaten, maag en darmproblemen en problemen met de luchtwegen.
M.

Pfff... slakken en zout

Dit schrijft Juno; "Het is normaal dat baby's niet doorslapen het eerste jaar."

Dus? Wat is dan niet normaal? Ik verdraai volgens mij echt niks.

Linda

Puck2

Puck2

26-11-2008 om 16:04

Daar zit inderdaad een groot verschil

Als je wakker blijft dan is het idd niet fijn, maar ik gaf halfslapend een voeding, slofte weer terug naar mijn eigen bed en sliep weer zonder problemen verder. Dat maakt wel dat je het makkelijker vol kan houden, helemaal mee eens. En ook ik was echt wel blij dat jongste 's nachts niet meer kwam, maar ach het was ook goed vol te houden met 's nachts een voeding. Oudste was trouwens een heel ander kind: die sliep eigenlijk vanaf de eerste nacht van 23 uur tot ca. 6 uur. Dat is luxe!!!

Anna3

Anna3

26-11-2008 om 16:54

Puck en m.

Dank voor de info over het 'gevaar' van bijvoeding, helder. Eenmaal daags een eetlepel kan dat veel uitmaken?

Overigens heeft mijn dochter vandaag op het kdv driemaal opgewarmde bv, die ze niet bliefde, gekregen..

Anna3

Anna3

26-11-2008 om 16:58

Pelle

Drie uur wakker na het voeden, tot de volgende voeding, herkenbaar. Ik hoor onze dochter trouwens ook vaak nog wel een uur geluidjes maken, dus het zit in de familie.
Phew, dacht dat ik niet 'normaal' was, omdat ik net als jij niet meteen weer als een blok in slaap valt dank zij dat liefdeshormoon..

Puck2

Puck2

26-11-2008 om 17:13

Anna3

Ja, soms kan 1 eetlepel al uitmaken. En als het "maar weinig" is, verwacht je er dan al wel effect van?

Guinevere

Guinevere

26-11-2008 om 19:19

Zwaar

Natuurlijk is het wel zwaar om eruit te moeten 's nachts, niemand heeft hier iets anders beweerd (en ik kan het weten!!! 6 keer per nacht was niet uitzonderlijk hier). Dus het is belangrijk om dáár zo goed mogelijk mee om te gaan. Dus leg je kleine bij je in de buurt, blijf zelf idd warm en houd je ogen in de "slaapstand", dat zijn allemaal dingen die kunnen helpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.