Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Marielle

Marielle

30-12-2008 om 15:22

Ritme

Ik heb een heel lief jongetje van nu bijna 4 maanden. Slapen kan hij redelijk goed, in ieder geval tijdens de nacht. Overdag komt hij echter niet in een ritme. Eigenlijk heeft hij dat ook nog nooit echt gehad, het was altijd een puinhoop. Ria hielp hier niet; hij vertikt het om langer te slapen, ingebakerd of niet, dan ongeveer drie kwartier, soms een uurtje. Eerst sliep hij nog wel vrij lang in de ochtenuren, maar daar houdt hij nu ook mee op. Dus is het de hele dag een hazeslaper. Op zich geen groot probleem, maar ik merk dat hij er zelf niet blij van wordt (en eerlijk gezegd ik ook niet echt). Hij heeft ook weer eczeem gekregen (dat had hij ook met 6 weken, toen sliep hij ook echt te weinig). En ik loop de hele dag te stressen: wel of niet eruit halen, wel of niet laten huilen, wel of niet voeden, welke voeding wanneer, kwartiertje erbij of eraf, blablabla. Gek wordt ik ervan. Wie heeft er een goede tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilona

Ilona

31-12-2008 om 12:05

Zelf inbrengen

Hoi Marielle,
mijn kleine meid sliep op die leeftijd drie keer op een dag: in de ochtend (9:00), na de lunch (13:00) en voor het avondeten nog eens (16:00). Misschien kun je zelf een schema opstellen door een dag of twee goed naar m te kijken: wanneer heeft hij weer slaap, of wordt hij chagerijnig... Breng hem steeds op dezelfde tijd naar zijn bedje en haal hem ook dezelfde tijd eruit. Mijn dochter moest daar erg aan wennen. Ik had voor haar (en voor mezelf vastgesteld dat ze 's morgens tussen 9:00 en 11:00 in bed zou liggen. En wat ze daar deed, moest ze zelf maar uitzoeken. De eerste twee dagen was dat natuurlijk huilen. (En ik liet haar dan ook gewoon even huilen.) Maar daarna begon ze het door te krijgen en met een week was het bekeken. Niet dat ze elke dag die volle twee uur sliep, maar ze was wel stil. zo deed ik dat 's middags ook. Veel rustiger voor mij en voor haar.
Stel ook vaste tijdstippen op voor ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, en avondeten. (en wat hij verder nog krijgt). Ook daar wennen ze aan.
Geef het een draai, plak desnoods een papiertje op je koelkast met je schema en probeer het zeker een week vol te houden. In die week zullen jullie dus allebei even moeten wennen. Als daarna blijkt dat dat ene slaapje toch wat eerder moet, of wat langer, of dat je het toch prettiger vindt om fruit 's middags te geven ipv 's ochtends (ik noem maar wat) dan kun je dat gewoon aanpassen.
Voorlopig zal je schema dan hopelijk lekker werken voor jullie allebei. En na een tijdje zul je merken dat er weer iets aangepast moet. Op deze manier ben ik in een fijner dagritme gekomen. Tegenwoordig hoeft het allang niet meer zo strak en op de klok. (maar mijn dochter is nu alweer een tijdje 2 jaar...) In het begin had ik er veel aan. Ik hoop dat jij er ook wat mee kan.
Succes! Ilona

zon

zon

31-12-2008 om 13:09

Marielle

Ik herken wel wat je schrijft. Vooral bij de eerste had ik ook dat gestress. Je zit dan van tevoren al in spanning over hoe lang hij gaat slapen, wat je moet doen als hij te vroeg wakker wordt, wanneer je weer moet voeden etc.
Mijn ervaring is dat je het idee van een ritme willen hebben vooral moet loslaten. Zorg dat je er zelf ontspannen mee om gaat en neem het zoals het is.
Ik weet niet of je bv of fv geeft? Toen ik bv gaf hield ik de volgorde van drinken, spelen, slapen aan. Als het er dan op neer kwam dat onze dochters of zoon dan na 2 uur al weer drinken wilde dan vond ik dat prima. Onze zoon krijgt sinds een maand fv en bij hem probeer ik wel minimaal 3,5 uur tussen 2 voedingen te laten zitten. Soms doet hij in de tussentijd 2 hazenslaapjes. Als hij moe is na de voeding leg ik hem op bed, wordt hij wakker dan laat ik hem spelen tot hij weer moe is, dan weer even slapen en vervolgens weer voeden. Ook plan ik het vaak zo dat ik even ga wandelen of boodschappen doen op het moment dat hij moe is maar niet wil slapen. Meestal als ik ga wandelen valt hij wel in slaap en anders is hij in elk geval stil. Is hij toch onrustig en moe maar wil hij niet slapen terwijl het nog geen etenstijd is dan neem ik hem indien mogelijk lekker met een speentje bij me op schoot. Vaak werkt dat ook wel.
Ik maak me er in elk geval totaal niet druk om, probeer me aan hem aan te passen, en neem het zoals het gaat. Ik weet dat dat ritme vanzelf komt en tot die tijd maken we er het beste van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.