Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Ritme met een borstgevoede kind?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
thein

thein

16-09-2012 om 19:43 Topicstarter

Bijvoeden en het flesje

Ik ben het eens met het bijvoeden. Moeder wil dit zelf doen en doet dit dus nu altijd 's avonds als ze het op heeft gehaald bij de gastouder. Hier had ze namelijk ook niet echt een ritme in.

De borstvoeding zit in zakjes en die geeft ze aan mij. In de fles moet echter weer een ander zakje. In het zakje waar de borstvoeding afgeleverd wordt zit meestal meer in dan dat ze moet hebben, dus ik moet eerst de juiste hoeveelheid in een ander zakje doen, dat verwarmen in een steelpannetje en vervolgens weer overgieten in het zakje die in de fles moet. Deze moet ik eerst helemaal uitknijpen zodat er geen lucht meer in zit en dan kan ik het dus aanbieden aan het kindje.
De optie meer flesjes is niet haalbaar. Wat ik nu wel doe is 's ochtends dan maar die hoeveelheden een beetje over de zakjes verdelen zodat ik niet ineens alles moet verdelen, opwarmen en het flesje moet geven.
Dit is de enige fles die de baby heeft geaccepteerd.
Maar dat geeft niet. Ik begin er al wel handigheid in te krijgen. Ook hiermee moet je je weg even in vinden.

Borstgevoede baby

Thein, nog even (een beetje laat) mijn eigen ervaring met een borstgevoede baby. Mijn zoon dronk graag vaak ('s morgens elke drie uur en in de loop van de dag met kortere tussenpozen naar elke twee uur). En dan deed hij lang over de voeding, waardoor de tijd tussen voedingen ook maar kort was. En ja, zoon deed dus ook maar korte slaapjes. Hij werd daar niet onrustig van, maar het was gewoon zijn ritme. In bed had ik hem wel snel in een puckababy slaapzak, omdat hij zichzelf wakker maaide met zijn armen of wanneer hij schrok van een klein geluidje. Die slaapzak vind ik echt een uitvinding!

Wat ik je vooral wil meegeven is wat je uitstraalt naar deze moeder. Toen zoon naar het kdv ging wilde hij eerst niet en later nauwelijks uit de fles drinken. De leidsters (en die hadden met zijn 2-en een groep met 8 kinderen tot 2 jaar) waren heel geduldig en namen de tijd. Na een tijdje ontdekten zij dat zoon iets beter dronk wanneer ze met hem door een stille donkere gang liepen en hem ondertussen wiegden. Dat deden ze dus 5 keer per dag en zoon dronk dan 50 cc per keer. Genoeg voor hem om de ergste honger te stillen en dan tankte hij 's avonds en 's nachts weer bij. Helaas was mijn werk te ver weg om op het kdv te komen voeden, due het moest zo. En dan voelde ik me als ouder echt wel vervelend dat het de leidsters zo veeltijd kostte om alleen mijn zoon 50 cc te laten drinken. Maar naar mij toe waren de leidsters altijd positief en zij zeiden dit echt geen probleem te vinden.
Ik hoop dus dat het je lukt om positiviteit en rust uit te stralen naar moeder en baby. Dan komt het vast op termijn goed!

Overigens merkte ik dat zoon door drie dagen kdv thuis veel meer in een rite kwam. Dat kwam meer omdat wij thuis ook het ritme van het kdv gingen overnemen. Dus rond 10 uur fruit, rond 12 uur sabbelen op wat broodkorsten, rond 17 uur wat spelen met groente. Niet allemaal tegelijk geintroduceerd natuurlijk .

Veel succes!

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2012 om 16:31

Je stelt geen vraag

Je weet het al: het kind moet een ritme. Want dat is voor jóu makkelijker. Voor de vorm vraag je nog of je dat aan de moeder aan kunt geven, maar in je volgende posting blijk je dat al gedaan te hebben.
Ik dacht dat het zo was, dat een gastouder voor de ouders werkte. En niet andersom

Tirza

Kiki

Kiki

18-09-2012 om 18:13

Noem me naief

maar de reden waarom wij voor een gastouder hebben gekozen, naast de opvang die mijn ouders en schoonouders doen, is juist dat mijn kinderen daar de ruimte kregen om hun eigen ritme te hebben/houden. Dat vind ik toch een van de grote voordelen van een kleinschalige gastouderopvang.

Ik ben blij dat ik niet mijn kind in een ritme hoefde te krijgen omdat het anders voor mijn gastouder niet uit zou komen.

Ik krijg het niet goed verwoord, maar ik vind het erg sneu voor zo'n moeder. Het zal je maar gebeuren, net weer begonnen met werken, moet je ook je kind nog in een ritme zien te wurmen.

dc

dc

19-09-2012 om 13:00

Lees even verder

Het gaat Thein niet zozeer om een ritme, als wel dat de baby zich prettiger voelt. Ik zou er ook niet om moeten denken dat ik een baby de hele dag heb die niet goed slaapt en de hele tijd moe en sacherijnig is, of het nou de mijne zou zijn of niet. En Thein zoekt dus naar een oplossing, zodat ze de baby aan het eind van de dag niet helemaal uitgeput aan haar ouders hoeft terug te geven. Ze heeft nergens gezegd dat ze wil dat de baby tussen die en die tijd slaapt ofzo.

Dus in plaats van kritiek over haar ideeen, kunnen jullie misschien even helpen met dingen te verzinnen die wel helpen?

Thein, hoe gaat het nu?

thein

thein

20-09-2012 om 17:56 Topicstarter

Dc dank en hoe het nu gaat

Ik heb nu een redelijk ritme erin gekregen. En zoals ik al vermoed, ze slaapt beter en drinkt veel rustiger haar flessen en is gewoon een lekker vrolijk meisje! Ook wordt ze niet meer doorvermoeid opgehaald door moeder en ik zie nu een heel ander meisje!

Ze krijgt nu om de 4 uur (ongeveer) een fles en die drinkt ze dan lekker rustig ontspannen op.
Ze slaapt nu de ochtend ongeveer 2 uur en in de middag ook. Ze wordt nog wel eens tussendoor wakker (na 3 kwartier) maar meestal is ze binnen 20 minuten weer vertrokken.

Ik ga haar nu ook natuurlijk steeds meer beter kennen en herken wat sneller de signalen wat ze wel of niet prettig vind en wanneer ze moe wordt.

Het gaat dus op dit moment echt de goede kant op. Ik ben zo blij dat het kleine meisje zich weer fijn voelt!
Ik zag haar strubbelen.

Of het nu wel of niet goed is...ik zie dat het werkt en het maakt mij echt niet uit. Als ik een kindje zou krijgen die de hele dag op de arm moet, dan is dat zo. Als het kindje zich maar prettig voelt, dat is voor mij als gastouden het belangrijkst!

dc

dc

20-09-2012 om 20:51

Fijn

Dank je voor de update. Fijn dat het goed gaat!

Ely

Ely

20-09-2012 om 22:57

Thein

Ik had je draadje wel gevolgd maar ik had geen tips dus (nog) niet gereageerd. Wilde nu even zeggen dat je op mij overkomt als een hele lieve gastouder die het beste met al haar kindjes voor heeft. Wat fijn om te horen dat het nu zo fijn gaat met dit kleine meisje.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

thein

thein

21-09-2012 om 14:36 Topicstarter

Ely dank

Ah wat lief!

Ik heb ook het beste voor met mijn oppaskindjes! Ik doe dit uit "vrijwillige basis" ik moet namelijk alle geld wat ik verdien weer terugbetalen aan de dienst. Ik doe dit echt omdat ik het leuk vind en wil echt het allerbeste voor mijn oppaskindjes! Ik doe het voor die glimlach die ik terugkrijg, das toch het mooist als kindjes gelukkig zijn!
Dank voor de lieve woorden! Het doet mij erg goed!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.