Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Ritme

Hoi, nog een verhaal/vraag

Wij proberen dochter van 8 weken overdag in eigen bedje te laten slapen, met wisselend succes.
Bedtijd in de avond is meestal rond 20:30/21:00u voeden in bed, voorlezen, wiegen en leg ik haar half slapend weg. Dan ga ik er naast liggen om te slapen, ze ligt in een cosleeper. Ze word snachts om de 3 uur wakker voor een voeding. Na de voeding rond 07:00u kan ik haar meestal nog even terug leggen in de cosleeper waarna zij van 08:00 tot 10:00/11:00u slaapt. Soms korter waarna we naar beneden gaan.
Als in bedje slapen niet lukt slaapt ze bij mij, soms in de box.
We proberen een ritme van slapen-verschonen-voeden-spelen/knuffelen-slapen met een wakkertijd van 60/90 min aan te houden. In bed of box gaat ze vaak huilen, dan probeer ik haar daar te troosten door zachtjes tegen haar te praten en te aaien. Ik doe haar soms inbakeren overdag want anders houd ze zichzelf wakker met haar armpjes. Als het huilen aanhoud troost ik haar door haar op te pakken en terug te leggen wanneer ze stil is. Soms valt ze dan in slaap voor 20/30/40 min waarna ze wakker word en lukt het niet meer in in slaap te krijgen. Wandelen met de wagen, draagdoek, autorijden werkt allemaal wisselend om te slapen.
Vragen waar ik tegen aan loop:
- is dochter niet te jong voor een ritme en moet ik het los laten?
- hoe moet dat als dochter in januari naar de opvang gaat en overdag niet in slaap kan komen alleen?
- Snachts slaapt dochter in de puckababy piep, deze overdag ook aan bij slapen?
- als dochter wakker word na 20/30/40 min wat dan? Uit bed halen als troosten niet lukt? Hoe ziet het ritme er dan de rest van de dag uit?

Opaque

Opaque

19-12-2020 om 16:53 Topicstarter

Aanvulling

- elk slaapje in eigen bed proberen?
Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie tips voor mij?

Tja

Wie maakt jou wijs dat je een baby in een ritme moet zien te krijgen?

Hopelijk vind je hier nog ouders die daar iets mee hebben.

Ik had er niets mee.

Een kleintje wil bij jou zijn en voegt zich wel wat naar jou ritme maar heeft ook zeker een eigen ritme en eigen benodigdheden aan verzorging, troost, jou aanwezigheid als veiligheid, drinken, een warme huid. Niet altijd als het jou uitkomt.

Dus ze sliepen bij ons op de kamer, toevallig hadden we nog heel lang maar 1 grote kamer, maar ook daarna sliepen ze bij ons, of bij mij, als ze daar behoefte aan hadden.

En ik bood ze wel een ritme aan maar voegde me ook naar wat op dat moment meer leek op hun eigen ritme.

Als ze opeens wel gingen slapen, ging ik ook gauw slapen, en als ze ontroostbaar huilden hield ik ze in de sling en smeerde broodjes op de televisie omdat dat de goede hoogte bleek zonder in een kind te 'hangen'.

Tot hun vierde jaar hadden we hier dan ook langer of korter, periodiek, 'gebroken' nachten.

Gelukkig kon ik daar goed tegen. Ik sliep zo weer verder. Maar wel altijd met een antenne voor als ik iets hoorde.

Pirata

Pirata

19-12-2020 om 17:24

Nee

Het ritme bepalen die kleintjes zelf. Ik heb er pas iets aan gedaan toen mijn 2e na 15 maanden nog dacht overdag te moeten slapen en 's nachts te feesten (inmiddels denkt ie dat alweer 😅🧑🏼).

Pirata

Pirata

19-12-2020 om 17:26

Aanvulling

Hij heeft een jaar (meestal) bij ons geslapen. Dit nog deels volgehouden tot ie 10 was. Toen werd ie wat groot en pikte te vaak het dekbed.

Ely

Ely

19-12-2020 om 17:40

Ratio uit, gevoel aan

Dat ritme hoeft niet, tenzij jij het heel erg nodig hebt. Ik sluit me helemaal aan bij AnneJ, het hoeft niet volgens een boekje (welk boekje?), volg je gevoel. Echt, dat is je beste raadgever nu.

En straks in de opvang is voor je dochter nog heel ver weg he! Ze is nu acht weken dus die paar weken erbij is echt anders. En op de opvang hebben ze (als het goed is) heel veel ervaring met baby’s (en hun ouders). Ik had gelukkig twee enorme schatten van pm-ers, we hebben nog steeds contact, jaren later. Hopelijk heb je op de opvang iemand met wie het klikt en je je vragen kan delen, ga daar echt naar op zoek.

Een baby verzorgen is geen rationeel proces. Ondanks alle boeken en de tips van het consternatiebureau enzo mag jij gewoon zelf bepalen wat je doet. Tuurlijk, wel veilig maar verder: heb vertrouwen, probeer iets uit, werkt het niet, probeer wat anders. En dan zal je zien dat je kindje misschien daarna ook weer wat anders nodig heeft en ook dan pas je je weer aan. Komt goed, echt. Het is gewoon een rare tijd, vol onzekerheden, als je dat accepteert zal je zien dat je je stukken beter voelt

Opaque

Opaque

19-12-2020 om 17:40 Topicstarter

Antwoord

Dankjewel voor jullie reacties. Het ritme is toch wat je vaak leest dat baby’s nodig hebben om niet oververmoeid/overprikkelt te raken.
Ik zou graag naar mijn eigen kind kijken, wat past, wat werkt en in zekere zin probeer ik dat ook wel te doen. Alleen ga ik dan twijfelen waar ik goed aan doe en dan zijn richtlijnen weer een houvast voor mij.
Hoe deden jullie dat dan met opvang straks? In januari moet ik weer aan het werk en zal dochter 2/3 dagen per week naar de opvang gaan. Volgens het cb moet ik vanaf week 1 al begonnen zijn met oefenen met zelfstandig slapen overdag in eigen bedje omdat we anders bij de opvang een probleem hebben straks. Of dat we straks een kind hebben dat met 9 maanden nog niet zelf kan slapen overdag.

Pirata

Pirata

19-12-2020 om 17:49

Welnee

Hoe beter je kleintje zich NU voelt, hoe beter het straks gaat.
Wat een bespottelijk verhaal van dat CB. En op de opvang zijn ze echt wel iets gewend hoor.

rode krullenbol

rode krullenbol

19-12-2020 om 17:56

Hmm ...

Wat je bij het consultatiebureau te horen hebt gekregen, hoef je niet zo zwaar op te nemen. Zelf nooit aan het (aan)leren van zelfstandig slapen gedaan en wat bleek? Het personeel bij de kinderopvang is zeer vaardig in het laten slapen van baby's!

Rode krullenbol

Piep

Piep

19-12-2020 om 17:58

Opvang

Op de opvang gaat dat echt wel goed. Je hoeft je kindje daar niet op voor te bereiden, alleen jezelf

Wat betreft ritme sluit ik me aan bij de anderen. Het is ook vrij nutteloos, want het ritme van een baby verandert heel vaak. Ik heb dat bij de oudste geprobeerd omdat iedereen vond dat dat moest. Daar heb ik echt spijt van gehad, van ik heb het mezelf daarmee alleen maar moeilijk gemaakt.

Bij het slapen had ik altijd wel een vast ritueeltje, met liedje en even over het hoofdje strelen. Maar de oudste sliep overdag het beste buiten en dat deden ze op de kinderopvang dus ook. Ging prima.

Hangkous

Hangkous

19-12-2020 om 18:23

Duidelijk verschil maken tussen dag en nacht.

Toen mijn oudste 5 weken was zat ik bij een lactatie deskundige. Met de borstvoeding is het niet goed gekomen maar met ritme leren wel.
Die vrouw vertelde dat een pasgeboren baby het verschil tussen dag en nacht moet voelen om en vader ritme op te bouwen. Af en toe horen daar wel regeldagen bij maar als de dag en de nacht duidelijk zijn dan is een ritme leren niet moeilijk.
Ze vertelde dat ik nu al kon beginnen als ik wilde dat mijn kleuter van 19.00 tot 7.00 sliep.
Daarvoor moesten wij zorgen dat de kleine vanaf 19.00 uur in het donker verbleef. Op had eigen kamertje met een verduisteringsgordijn en dan op de gang een klein lampje aan om te kunnen zien wat je aan het doen was. Een ook gedurende de nacht geen groot licht aan. Binnen een paar weken zou ik dan de slaaptijden van mijn kleine meid gaan herkennen en als ik dan zorgde dat ze in bed lag kon ze op tijd met haar "slaaptrein" mee.
Overdag gewoon in bed leggen zonder het donker te maken was het advies.
En beetje scepties ging ik naar huis. Ik had allemaal moeders in mijn omgeving die enorm aan het ribben waren met niet slapende babies.
De volgende dag trok ik stipt om 7.30 het rolgordijn omhoog ook al was kind nog niet wakker en om 19.30 zaten we samen op haar kamertje in het "donker" (wij gingen naar de zomer toe op die leeftijd)
En warempel na een ruime week ontstond er iets van een ritme. Er waren ook overdag duidelijke momenten van slapen te herkennen.
Aan het eind van de zomer had ik een kind dat perfect sliep. Na de "ontbijt"voeding rond 5.30 nog terug in bed tot 8.00 uur en daarna ongeveer iedere 3 uur en voeding en na de laatste voeding om 23.00 uur ging ze door tot 5.30. Overdag wisselende slaapjes in de wandelwagen of box mag ook een wat langer dutje in de middag in bed als aanloop naar het 1x per dag slapen wat volgens het cb tot een jaar of 3 nodig is.
Uiteindelijk maakte dochter nachten van 13 uur aan een stuk en een middagslaapje van een ruim uur toen ze 1 jaar werd. Met 18 maanden was bij haar het middagslaapje over.

3 jaar later met haar broertje ben ik dat in donker houden vanaf de geboorte gaan doen en ook hij pikte het goed op. Uiteindelijk heeft hij het enkele middagdutje volgehouden tot hij bijna 3 was.

Op zich zit jij nu in een gunstige tijd om op deze manier je dochter en ritme te leren. Je hoeft het niet kunstmatig donker te maken en kunstmatig licht is een minder grote inspanning, daarvoor hoef je alleen maar een schakelaar over te halen.
Je kunt het proberen, pakken jij en je kind het goed op dan is dat mooi. Lukt het niet onthoud dan: geen ritme is ook een ritme. En als het niet goed voelt doe het dan niet.
Ik zou het wel leuk vinden als je het gaat proberen en het heeft succes dat je dat dan nog even meldt.

Hangkous

Hangkous

19-12-2020 om 18:28

Over dat melden

Ik geef de tip vaker zowel op het forum als in real life en heb nog nooit gehoord of mensen er iets aan hadden.
Inmiddels zijn mijn kinderen pubers en ze slapen nog steeds heel goed en regelmatig.

Opaque

Opaque

19-12-2020 om 18:34 Topicstarter

Dag

Maar ik vraag me wel af hoe jullie dag er dan uit zag zonder ritme? Stomme vraag misschien maar wat doe je dan de hele dag met een baby?
Ik denk soms dat ik het mezelf wel heel moeilijk maak met dat ritme en slaapjes in bed want ik zit elke keer mee ene huilende baby waar ik zelf weer gefrustreerd van raak. Maar aan de andere kant denkt ik dan weer dat ik consequent vol moet houden voor een tijdje om resultaat te zien..

@hangkous: ik zal er eens goed naar kijken. Overdag ligt ze in een licht verduisterde kamer als ze in eigen bedje ligt, hebben geen goede verduisterende gordijnen, was idd ook nog iets wat ik me af vroeg: slapen in donker of licht ivm dag en nacht ritme. Duidelijk verhaal van jou. Zal kijken of het verschil maakt.

Opaque

Opaque

19-12-2020 om 18:36 Topicstarter

Vraag

Hangkous, hoe bedoel je dat de slaaptijden van je kind gaan herkennen?

Hangkous

Hangkous

19-12-2020 om 20:02

Een voorbeeldsituatie

Stel je voedt je kind om 10.00 uur. Je legt haar erven in de box en drinkt zelf een kopje thee. Dan zie je dat ze in slaap valt om 11.00 uur en dan slaapt ze door tot 14.00 uur.
Dit herhaalt zich 3 dagen achter elkaar. Dan zorg je dat ze rond die tijd in haar eigen bedje/ wiegje/ wandelwagen ligt. Dan gaat zij slapen en je maakt de kamer niet donker en heb jij even de handen vrij om iets anders te doen. Zo zijn er meerdere momenten op de dag die haar natuurlijke slaapritme aangeven.
Dat worden er bij het ouder worden steeds minder maar er blijft een ritme in zitten.

Van mijn oudste ontdekte ik al vrij snel dat haar tijd om voor de nacht te gaan slapen 19.45 was. Als ik haar net voor die tijd in bed had sliep ze s snel en de hele nacht door. Als het niet lukte door wat voor oorzaak ook dan was ze de hele avond onrustig en lukte doorslapen ook niet altijd.
Die 19.45 heeft ze zeker tot en jaar of 5 volgehouden.

Mijn moeder luisterde altijd heel goed naar de adviezen van het cb en de jeugdarts erin als die zeiden dat een kind van 7 om 19.00 uur MOEST gaan slapen dan deed ze dat. Een als 10 jarige lag ik er om 19.30 in. Wat heb ik dat altijd verfoeid, wakker in bed liggen, niet kunnen slapen en dan van die dooddoeners te horen krijgen als: Slaap je niet dan rust je toch .

Tegen mijn kinderen heb ik dat nooit hoeven zeggen, die sliepen op hun eigen tijd ook al vond het cb eigenlijk dat ze vroeger moesten slapen.
Slaap laat zich niet dwingen en de strijd daarover verlies je als ouder altijd. Je baby gaat niet ineens slapen om 19.00 uur, omdat jij dat wilt.
Ik heb daar meer dan eens aan dat tafeltje gezeten met die verpleegkundige die op dwingende toon zei dat mijn kind om 19.00 in bed moest liggen en om uiterlijk 19.15 moest slapen. Dat ik echt heb gevraagd of ik dan toch echt die klap met de rubber hamer moest geven ook dat voor elkaar te krijgen.

Pennestreek

Pennestreek

19-12-2020 om 20:05

Ritme kwam vanzelf

Daar heb ik nooit bewust in gestuurd. Oudste sliep heel veel en dronk heel langzaam, dus mijn dagen bestonden vooral uit voeden en tussendoor deed ik boodschappen, het huishouden en liet ik de hond uit. Hij sliep dus overdag veel in de kinderwagen. Ik liet hem ook vaak buiten slapen na een wandeling, hij sliep heerlijk in de bak. Verder lag hij veel in de box te slapen. Zo wende hij aan doorslapen bij geluid (stofzuiger, bel, bezoek). En ‘s nachts de eerste weken bij ons op de kamer vanwege de nachtvoedingen en later in zijn eigen bedje.
De tweede sliep wat minder overdag, was wat actiever en alerter en bleef beneden wakker omdat ze niks wilde missen, dus die legde ik overdag in haar eigen bed. Ook nooit problemen met slapen gehad.
Ik heb zoon wel in een drinkritme geduwd, want hij kwam uit zichzelf te weinig. Die maakte ik elke 3 uur wakker, anders groeide hij te weinig. Na een paar maanden ging dat vanzelf goed.
Vertrouw op jezelf en je kind. Ga pas sturen als er iets niet goed gaat. Hij slaapt of eet te weinig of huilt teveel. Zolang er geen problemen zijn, niks aan doen.

Zonne

Zonne

19-12-2020 om 20:10

Kind volgen

Ieder kind is anders en slaapt anders.
Letten op de wakkertijd werkt vaak best goed. Mijn oudste legde ik op de klok in bed volgens zo’n wakkertijd-schema (gebruikte geen speen) en dan viel hij zelf in slaap overdag. (Snachts altijd aan de borst in slaap gevallen.) Maar bij sprong, jeuk,pijn was alles weer in de war.
Mijn tweede (nu 6 mnd) is/was vaak langer wakker dan die 90 min. Er is geen peil op te trekken, drinkt ook heel onregelmatig. Ik heb hem in de draagzak laten slapen tot dat niet meer ging (omdat hij van ieder geluidje wakker werd). Toen heb ik een paar dagen in/om huis doorgebracht. En vooral op hem gefocust, als hij moe was liet ik hem slapen zoals hij t makkelijkst sliep (aan borst) en dan schreef ik de tijd op. Na een paar dagen viel me op dat er bijna altijd 2,5u tussen zat, hij was veel jonger dan waarvoor ze op de lijstjes 2,5u wakkertijd aangaven. Maar als ik dat aanhield sliep hij wel en ik had een tevreden kind. Daarvoor probeerde ik hem te laten slapen, omdat ik dacht ‘hij kan toch niet zo lang wakker zijn!’. Dat werkte dus niet.

Dat focussen en opschrijven werkt voor mij dus om een beetje een idee te krijgen wanneer kleine ongeveer slaapt. Maar eerlijk gezegd, iedere dag is anders. Dus die 2,5u is basis, maar wordt hij wakker door een hard geluid in slaapje dan is t al weer anders. Was de nacht slecht, dan is het alweer anders.

En de eerste had meer regelmaat, de tweede doet eigenlijk maar wat. Ligt nu ook weer te kletsen.. terwijl ik had gedacht om 19.00u gaan we slapen.. tsja
Overigens dag/nachtritme is hier geen probleem en altijd verduisterde kamers. In een lichte kamer wordt hier niet geslapen. Verschilt dus ook per kind.

En opvang is volgens mij ook verschillend. Als het lukt om kindje vaak zelf in slaap te laten vallen ben je al een heel eind. Dat ritme doen ze daar wel (of niet). Lukt het zelf in slaap vallen niet, dan zijn sommige leidsters daar super in om te helpen heb ik gehoord. Heb ook van iemand gehoord waar t niet lukte en ze kind uiteindelijk van opvang heeft gehaald. Maar nu niet druk over maken, zonde van je tijd, gewoon kijken hoe het gaat. En mocht t daar allemaal echt niet lukken, dan verzin je dan samen met opvang wel iets.

Je hebt nog maar een paar weken voor je gaat werken, die zijn er om lekker veel te knuffelen en kusjes te geven, niet om je zorgen te maken over problemen die er nog niet zijn en misschien nooit gaan komen.

Laetitia

Laetitia

19-12-2020 om 20:10

Hangkous

Dan had je wel een heel rigide cb of verpleegkundige. Of je vertelde te veel. Ik heb heel wat discussies gehad over meetbare zaken: gewicht, gehoortest en dat soort dingen. Nooit over slaapritme, eetgewoonten of dat soort dingen die voor hen niet zichtbaar waren. Daarover vertelde ik wat ze wilden horen. Mijn man kon dat nog veel beter dan ik.

Pirata

Pirata

19-12-2020 om 20:10

Ritme

Toen mijn oudste met 6 weken 's nachts doorsliep dacht ik het goed te hebben gedaan. Tot ik jongste leerde kennen. Meer dan een jaar slapeloze nachten later (en echt, alles geprobeerd) moest ik toen toch erkennen dat het mooie ritme van oudste niet aan onze aanpak lag, maar aan hemzelf.
Iets proberen kan geen kwaad, maar verwijt jezelf niks als het niet aanslaat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-12-2020 om 20:21

Opaque

Mijn advies: trek je niet te veel aan van wat men zegt over ‘hoe het zou moeten zijn’. Neem je tijd om je eigen manier te ontdekken hoe je kind is en hoe jullie als ouders zijn.
Je lijkt nodeloos onzeker omdat je je spiegelt aan hoe ‘men’ vindt dat het goed is. Maar die adviezen zijn deels op basis van opvoedkundige ideeën binnen een bepaalde stroming (er zijn er meer dan wat ze op het cb aanhangen) en deels op de grote gemene deler. Maar jullie kind is een eigen persoontje met een eigen gebruiksaanwijzing. En die moet je zelf vinden. En op basis daarvan een manier van omgaan met je kind vinden.

Succes daarmee.

Hangkous

Hangkous

19-12-2020 om 20:42

Teveel vertellen

Met de eerste wel ja. Bij de tweede gaf ik ook alleen nog maar de gewenste antwoorden.
Slaapt hij nog 3x overdag? Ja hoor (dat het maar 1 lang slaapje was deelde ik niet meer)
18 jaar geleden vond ik ze hier nog best strak qua aangeven van het" juiste" ritme en voeding.
Mijn zus en ik hebben samen over 7 jaar verspreid 5 kinderen gekregen. Als je de voedingsadviezen van die 5 kinderen naar elkaar legt zie je dat het cb het ook niet echt weet. Dat loopt heel ver uit elkaar. Het ene kind mocht wel Dijsselbloem vanaf 4 maanden het andere weert niet en de volgende toch weer wel.

Yaron

Yaron

19-12-2020 om 23:14

Overdag

Mijn kinderen sliepen de eerste maanden overdag in de kinderwagen in de woonkamer. Ze voelden zich daar volgens mij werk prettig bij, en beetje beschutting en knusser dan bedje of box. Ik deed het huishouden er omheen, als ze sliepen ging ik soppen of stofzuigen. De kraamhulp zei bij de oudste dat de baby overdag aan de gewone geluiden moest wennen. Nu had ik met oudste heel veel geluk, hij kreeg flesvoeding en was vrij snel in een ritme, hij deed alles keurig volgens het boekje. Bij tweede, derde en vierde kreeg ik er geen ritme in met de borstvoeding, ik legde ze aan als ze gingen huilen. En het kdv was geen probleem, daar gingen ze gewoon mee met het ritme van de baby/dreumes, pas vanaf anderhalf/twee jaar gingen ze daar op vaste tijden naar bed voor het middagdutje.

Moemoedermoeist

Moemoedermoeist

20-12-2020 om 14:16

Hier

Mijn kinderen, allergische huilbabies in combi met een jonge moeder en een vader die zich er liefst vandaan hield, heb ontzettend gestunt met slapen en ging er zelf bijna aan onderdoor. Een slaaptraining met 1.5 jaar bracht uitkomst.
Mijn kleinzoon is ook allergisch en kon niet slapen net als zijn moeder.
De laatste kan er nog minder tegen dan ik en is met 8 maanden met dd training van zleepers begonnen. De nacht slaapt hij nu door en de dutjes zijn feitelijk tekort maar gaan beter dan er voor. 8 weken is te jong om een ritme te hebben, maar als ze na 3 maanden nog niet goed slaapt kun je misschien aan zoiets denken.
De gedachte is kort gezegd dat het kind wakker in bed gaat en zelf een eigen manier aanleert om de slaap te vatten. Een duimpje, rollen, opgekruld liggen, monotone geluidjes maken enz.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.