Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

's nachts honger

We worden een beetje moe van mandarijntje's nachtritme. Ze is nu 8 maanden, weegt ruim 8 kilo en is zo'n 70 cm lang, groeit dus goed en is verder een tevreden pittige alerte baby. Ze heeft vannacht om 1 uur en om half 6 een fles melk gehad wat schoon op ging, gisteren was het ook raak maar dan op iets andere tijden krijgt ze overdag te weinig ? Het is opvallend dat ze afgelopen dag oevrdag ook vrij veel voor haar doen slaapt.

Kan iemand even kijken naar haar eetschema en tips geven ?

1.00 fles melk 180
5.30 fles melk 180
9.00 potje fruit (olvarit klein potje)
10.00 fles melk 180 en dan slapen (2 uur geslapen)
13.00 half potje groente (olvarit, grote potjes) + stukje babyliga
- verder zal het vandaag ongeveer zijn:
15.30 fles melk 180 en dan slapen (1,5 uur)
18.00 half potje groente, slapen 18.30

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

10-03-2010 om 14:17 Topicstarter

Correctie

15.30 heeft ze niet gehaald, ze ligt nu net weer in bed.

Clowntje

Clowntje

10-03-2010 om 14:27

Hmmm

Hoi Manda,

Ziet er uit alsof ze haar schema lekker in de war heeft gegooid. Volgens mij moet ze toch over de dag heen iets van 3 (of 4) flessen krijgen, aangevuld met groente en fruit.
Kan je niet 's morgens ipv fruit, haar een fles geven en dan voor het slapen in de ochtend fruit.
Dan tussen de middag weer een fles met een boterham en dan na de middag slaap groente (of 's avonds als je zelf ook eet). En dan 's avonds voor het slapen weer een fles. Dan krijgt ze in ieder geval door de dag heen meer melk binnen dan nu en dan lijkt me de kans wat kleiner dat ze 's nachts weer wil drinken.
Uiteindelijk kan je dan het ritme volgen van ontbijt, lunch en avondeten met tussendoortjes.

Succes er mee, hoop voor je dat die nachten snel weer over zijn, die zijn heeeeeeel vervelend (mijn dame van 6 maanden heeft ook weer besloten een 23 uur en midden in de nacht voeding te willen......had ze al lang niet meer)

marie

marie

10-03-2010 om 16:10

Hongerlap

hallo
Onze dochter was destijds ook zo'n "hongerlap". Die kreeg toen op een dag:
7.00 uur fles 230 cc (210+poeder) met 4 schepjes Bambix
9.30 uur pot fruit (grote pot/bakje vol)
11.00 uur fles 230 cc
11.30 uur oefenen met brood
15.00 uur fles 230 cc
17.00 uur groentehap
19.00 uur fles 230 cc met 4 schepjes Bambix
19.30 uur slapen
Als ik jou was zou ik dus de inhoud van de flessen vergroten of er Bambix of Rijstebloem aan toevoegen.
Waarom krijgt jullie meid trouwens nog halve potjes fruit/groente? Kun je toch ook opvoeren naar hele potjes?
succes

liora

liora

10-03-2010 om 16:42

Hier

Hoi Manda,

Lijkt me in verhouding wat teveel melk en ik mis brood. Volgens het boekje van het c-bureau hebben baby's nu een halve liter melk per dag nodig. Mijn baby zit daar ook nog boven. Hier is zijn schema:

7.00: 150 cc melk, kwart boterham met beleg

9.00: fruit (niet zoveel, denk ook equivalent van zo'n klein potje)

11.00 boterham en sap

15.00 volkoren pap, gemaakt van 120cc melk en 5 eetlepels pap

18.00 potje groente. Als potje helemaal op gaat, nog wat water. Eet hij een half potje dan geef ik nog wat yoghurt of klein flesje melk (120 cc)

22.00 180 cc melk

Manda Rijn

Manda Rijn

10-03-2010 om 19:06 Topicstarter

Brood

heb dat vorige week geprobeerd maar het was een fiasco, ze stikt er bijna in. Maar ik zal morgen dan nog even proberen en zeggen op kdv dat ze het kunnen proberen.

Ik denk dat ik indd wel te veel melk zo geef, grotere flessen dan 210 gaan trouwens niet op.

liora

liora

10-03-2010 om 19:40

Blijven oefenen

Hoi Manda,

Brood eten is echt wel een vaardigheid. Baby hier gooide heel lang brood alleen op de grond, maar ineens kreeg hij het door. Nu vindt hij het heerlijk. Wat wel helpt is brood aanbieden als een baby echt honger heeft.

Liora

's avonds nog melk

ik heb even globaal je schema bekeken en miste eigenlijk vlak voor het gaan slapen 's avonds nog een fles pap. Ik kan me herinneren dat wij dat nog vlak voor het slapen gaan gaven.
Wie weet helpt dat om de nachtruk wat langer te maken. Ik weet trouwens ook nog, dat heb ik helaas niet verdrongen, dat onze oudste tot aan zijn eerste verjaardag elke nacht nog een fles leeglurkte. Ging daarna meteen weer zoet slapen, maar je was wel wakker. Bleh!

groetjes van Purk

Carolien

Carolien

10-03-2010 om 21:04

Eeh

vooropgesteld: ik heb volgens mij geen oplossing voor het probleem. Sorry! Maar het lijkt me niet dat Mandarijntje naar verhouding te veel melk krijgt. Volgens mij is melk juist tot 1 jaar het hoofdbestanddeel van de voeding en is al het andere franje. Ik zou dus juist wat meer melk proberen te geven. Ik zie 4 keer een fles van 180. Dan heb je in ieder geval nog 280 ml over voor je aan de liter komt. Ik zou in ieder geval een vijfde fles proberen en ik zou dat ook zo verspreiden dat ik met een fles eindig, eventueel na de groente, maar niet groente in plaats van een fles.
Iets anders wat ik me afvroeg, als je het vaste voedsel niet wil minderen: is het idee om haar wakker te maken rond 22:00 uur en te kijken of ze dan een fles wil drinken?
Succes en groetjes,
Carolien

Avondfles

Hoi Manda,
ik gaf ook altijd een fles/BV voor het slapen gaan. Dus om 19 uur. En tot een maand of 5 maakte ik baby ook om plm 22.30 wakker voor BV.

Een boek waar ik veel aan had was De Tevreden Baby. Er staat heel veel in wat je gewoon moet overslaan (bv. hoe je je was moet doen...), maar er staan ook schema's in m.b.t. eten/slapen. En die vond ik wel handig om af en toe eens te vergelijken met mijn baby rond die tijd.

Twee keer per nacht wakker is natuurlijk niet echt fijn.

Gr. Wiggie

Manda Rijn

Manda Rijn

11-03-2010 om 09:20 Topicstarter

Afgelopen nacht

heeft ze eerst om 19.00 nog een flesje pap gehad van 210 water+, werd om 0.00 weer wakker wou toen weer een fles melk, en vanochtend om 5.30 had ze weer honger ze drinkt dan wel de hele fles op.

Ze heeft het niet te koud, niet te warm etc. Ik ga vanmiddag weer een boterhammetje proberen.

Bedankt voor alle reacties en tips !

liora

liora

11-03-2010 om 13:21

Manda

Hoi Manda,

Ik denk dat ze pas langer zal slapen als ze overdag meer eet (geen melk!). Dat heb ik hier ook gezien. Vanaf dat hij echt goed brood ging eten kwam ook het doorslapen.

Melk is een drankje en vult een baby van 4 maanden, maar een baby van 8 maanden niet meer, die heeft ook al vaste voeding nodig. Dus nog even oefenen, dan komt het vanzelf.

Wat gebeurt er als je pap probeert te geven met een lepeltje?

Liora

Alette

Alette

11-03-2010 om 13:25

Pap

Hoi Manda,

onze oudste was een hongerlap en wilde ook graag snachts nog wat. Om dat te voorkomen gaven wij hem, tot hij anderhalf was, als wij zelf naar boven gingen nog een fles pap (met een tuit ipv speen dus lekker dikke pap). Werkte prima, ook bij onze tweede.

Liora, een 8 maanden oude baby kan nog prima op melk alleen, dat bewijst onze jongste. En die slaapt er wel snachts op door (van 20.00/21.00 tot 7.30) dus het ligt niet altijd aan de voeding.

Manda, speentje erin stoppen werkt zeker niet?

Manda Rijn

Manda Rijn

11-03-2010 om 18:20 Topicstarter

Speentje werkt niet

ze heeft echt honger. Vanmiddag heb ik weer een boterhammetje geprobeerd, in miniscule kleine driehoekjes gesneden en ze vond het erg lekker maar meerendeel is er wel weer uitgespuugd/met haar tongetje eruit geduwt. Maar goed ze heeft er dus wel wat op gesabbeld.

verder is haar ritme totaal weg, vanmiddag wou ze niet slapen en nu ligt ze er een uur te vroeg in, nou ja we zien wel wat voor nacht dit wordt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-03-2010 om 21:09

Droog brood

Heb je al eens een oude broodkorst geprobeerd? Dat is niet zo plakkerig als vers brood, misschien kan ze daarmee wat oefenen? Van mijn oudste kan ik me ook herinneren dat brood eten wel even duurde, het bleef gewoon allemaal aan z'n gehemelte plakken. Maar een broodkorst of rijstwafel lukte wel gelijk.

Melk voor het slapen gaan

Ik zou zeker een flinke fles melk geven voor het slapen gaan, zoveel als je kind wil drinken. En overdag wat meer geven, en 's nachts de porties geleidelijk aan verkleinen of steeds meer vermengen met water. Wij geven onze zoon van 2,5 jaar nog steeds melk voor het slapen (na het avondeten dus). Dat halve potje groente voedt echt niet.
En verder kan het ook gewoon een behoefte of een patroon zijn dat niet zomaar te veranderen is. Mijn zoon van 2,5 jaar wil rond middernacht nog steeds graag even de borst, en 's ochtends vroeg ook graag. Voor die kleine kinderen is het moeilijk om heel lang zonder eten en drinken te zijn, zelf voor sommige volwassenen is dat nog moeilijk. Hoe lang is bijv. de tijd dat jij maximaal niets eet of drinkt?
Kijk ook eens naar het draadje hierboven, over de Rapley-methode voor kinderen vanaf 6 maanden.

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=7&template=1&actueel=1&usrkey=46034781395483573243&archief=0&thread=154064&forumsel=4&forum=4&post=2495198

Manda Rijn

Manda Rijn

13-03-2010 om 11:06 Topicstarter

Brood gelukt

op kdv ! Verder wou ze niets meer eten op kdv. Overigens kreeg ze al een tijdje s'nachts pap (bambix) maar ik heb nu wat anders gekocht, bambix biscuitpap/avondpapje.

Ik heb nieuwe potjes fruit en groente gekocht, van het eigen merk van de etos, de fruitpotjes zijn groter dan ze nu krijgt (200) en de groentepotjes zijn kleiner dan ze nu krijgt, dus dan kan ze in 1 keer een heel potje groente eten ipv 2 halfjes en krijgt ze dus ook meer fruit op een dag.

Vannacht om 5 uur heeft ze weer een fles pap gehad (180 water + 7 scheppen biscuitpap), om 9 uur een pot fruit (200 etos) en 10 uur een papfles van 180+. Straks gaat er dus nog een boterham met sap in, een heel potje groente (200 etos)

Ik kan mij niet herinneren dat mijn oudste zoveel achter elkaar at. Nu is mandarijntje wel een stuk groter en is momenteel vlot aan het ontwikkelen (praat, wil kruipen, trekt zich op) dus daar zal ze dan ook wel meer energie voor nodig hebben.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-03-2010 om 14:42 Topicstarter

Rampzalig

ze is vannacht 2 uur wakker geweest, wou niet slapen ook niet na een grote fles pap. Zodra je weg loopt begint ze te huilen en te mopperen. Nu overdag wil ze ook niet lang slapen, na een half uur is ze weer wakker geworden.

We zijn allebei behoorlijk gemangeld.

kien

kien

14-03-2010 om 20:23

Herkenbaar

Mijn zoontje is nu 8 1/2 maand en hier ging het de laatste paar weken net zoals bij jullie. Het begon met vaker voeden 's nachts (ik geef bv.), maar na een paar nachten kon ik hem na het voeden niet meer terugleggen, zonder dat hij begon te huilen. Hij liet zich niet troosten en werd pas stil als hij in mijn armen bij mij in bed lag. Af en toe ging het een nachtje beter, maar de volgende nacht was het dan weer raak. Ook werd hij steeds eerder op de avond wakker, om een uur of tien en was dan ook bijna niet stil te krijgen. Overdag werd het uiteindelijk ook steeds minder. Vorig weekend was ik het zo zat. Mijn man ging de hele week voor zijn werk weg en ik zag die nachten echt niet zitten in mijn eentje. Ik heb hem toen naar zijn ledikantje in zijn eigen kamer 'verbannen'. Tot mijn grote vreugde sliep hij de eerste nacht meteen helemaal door tot 4.00u. Nadat ik hem gevoed had ging hij toch weer rommelen en heb ik hem bij me genomen. De tweede nacht sliep hij door tot 5.15u.! De nacht daarna 3.15u en toen wilde hij niet slapen na de voeding. Ik heb hem toen laten huilen en na een kwartier (3 keer bij hem geweest, speen gegeven en weer weg) was hij weer stil en sliep tot 8.00u. De volgende nacht weer 3.15u., voeden en slapen tot 7.00u.! Heerlijk. Sindsdien rommelt hij nog wel wat af en toe, maar het is al veel beter dan het was. Ook overdag gaat het weer goed. Het lijkt erop dat hij op zijn eigen kamertje toch rustiger slaapt. We hebben wel het idee dat hij ook een sprongetje heeft gemaakt, hij kan weer veel meer dan twee weken terug.
Geen echte tips dus voor je, wel herkenning, en een hart onder je riem!

Kien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.