Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Schrijfwijze (baby)naam

Mijn man en ik zijn in blijde verwachting van ons eerste kindje. Hij komt uit een familie met dubbele namen en ik uit een familie met 1 voornaam.

tot zover niets raars, wij zijn super blij met de door ons gekozen naam Mia lotte.

Maar we komen niet helemaal uit de schrijfwijze. 

mijn man wilt graag Mia Lotte (2x hoofdlettter) en ik vind Mia lotte (1 hoofdletter) of Mia-lotte (met streepje) erg mooi.  Daarnaast wil ik heel graag dat mensen het gaan uitspreken als 1 naam en niet lotte zien als 2e naam.

Nu kan ik wel stug mijn kind aanspreken met der volledige naam, maar als de overige familie het gaat (en blijft) aanspreken met alleen Mia, voelt t niet zo fijn.

hoe zouden jullie het schrijven? 

en zet je onder de naam op het geboortekaartje dat je het als 1naam uitspreekt of is dit overbodig?


Bij een naam met een streepje, moet het tweede deel ook met een hoofdletter. Wat je zou kunnen doen, is er een naam bij verzinnen en dan: Mia-Lotte Gabriëlle, roepnaam: Mia-Lotte.

Een naam in twee delen, of die nu met een streepje of een spatie wordt geschreven, krijgt twee hoofdletters. Ga daar nou niet van afwijken, want je veroordeelt jezelf en je dochter tot eindeloze discussies met administratiemensen omdat je origineel wil doen. 

Als je éen hoofdletter wilt, en wilt dat de naam een geheel blijft, schrijf m dan aan elkaar: Mialotte. Als Loezewies kan, kan Mialotte ook.

Je kan het afkorten maar beperkt tegenhouden. Waar ik opgroeide werd vrijwel elke voornaam, in elk geval van meisjes, bij het aanspreken rigoreus tot de eerste lettergreep afgeknot. Ik speelde dus met Cis, Car en San. Mijn broer zat goed, zijn naam had maar 1 lettergreep

Groeten,

Temet

Ik vind Mia Lotte het mooist, als je bang bent dat mensen het los gaan zien, zou je MIalotte kunnen doen. Absoluut niet met 1 hoofdletter in ieder geval. (Mensen zouden zelfs kunnen denken dat je kind dan Mia iotte heet)

En gewoon consequent blijven en mensen verbeteren die alleen Mia zeggen.

Ik zou het zeker niet op het geboortekaartje erbij schrijven, maar bijvoorbeeld op de voorkant Mia Lotte (en evt een afbeelding) en dan in de binnekant de volledige naam, wij zijn blij met de geboorte van... etc. [zoals: https://hippe-geboortekaartjes.nl/geboortekaartjes-folie-enkelzijdig/meisje/rosegoudfolie-geboortekaartje-meisje-verfstructuur-taupe-natuurlijk].

Ik vind Mia-Lotte het mooist om aan te geven dat het echt één voornaam is. Anders denken mensen waarschijnlijk al gauw dat Lotte een tweede naam is en dat jullie dochter dus Mia heet.

Als je een naam kiest met vier lettergrepen kan je erop wachten dat mensen dat gaan afkorten. Je zou nog de schrijfwijze Mialotte kunnen overwegen om nog duidelijker aan te geven dat het echt één naam is.

Eens met mijn voorgangers: doe je kind geen kunstmatige kleine letters aan. Dus Mialotte of Mia-Lotte. Verder vind ik de tip van prof McGonagall om je kind een tweede naam te geven, zodat duidelijk is dat de positie van Lotte anders is dan die van Gabrielle een goede als je voor een spelling met een streepje kiest. Wij hadden inderdaad ook zo'n kaartje met op de voorkant eerstenaam en binnen geboren eerstenaam tweedenaam achternaam, in ons geval om duidelijk te maken welke achternaam we gekozen hadden.

Dat afkorten ga je niet voorkomen met welke combinatie je nu ook gaat maken. Zowel Mia als Lotte zijn bekende voornamen, en niet bekend in die combinatie of in een andere combinatie zoals bv Anne (Anne-Marie, Annemarie). 

De meeste kans maak je met Mia-Lotte, 2 hoofdletters en een streepje. 

Ik heb een collega die heeft een dubbele naam met 2x 3 lettergrepen, en hij wordt nijdig als we 'm alleen met de eerste naam aanspreken. Dus nu gaat bij elke mail naar nieuwe collega's er een bericht bij dat je hem echt zo moet aanspreken anders wordt hij boos. Is niet zo heel positief als je dat gebeurt, want achter zijn rug wordt er besmuikt gelachen. Dat zou ik niet willen voor je dochter. 

Ik vind het wel een mooie combinatie. Heel veel  succes met het kiezen. En een fijne zwangerschap verder.

Wat een mooie naam! Ook ik zou gaan voor Mia-Lotte. Om de hierboven genoemde redenen

Tja, men gaat toch een eigen voorkeur nemen op de naam voor je kind. En soms is het heel lang een 'dubbele' naam tot het kind het zelf niet meer stoer vind.

Of je kind gaat zelf de tweede naam ineens gebruiken met zijn vrienden.

Uiteindelijk is je invloed als ouder beperkt.

Sammy70

Sammy70

24-06-2021 om 09:52

Als je er echt op staat dat de hele naam gebruikt wordt moet het Mialotte worden. Zoals Annemarie en Charlotte. Amaila is de roepnaam van Catharina-Amalia. 

Ik vind Mialotte het leukst. Origineel, zonder vergezocht te zijn en spellingtechnisch niet al te ingewikkeld. Mijn wederhelft heeft een prachtige naam, maar hij moet hem altijd spellen en vage bekenden spreken hem met op zijn Spaans of op zijn Frans uit.  Mia-Lotte vind ik net zo´n willekeurige combinatie als die van die partijhopster Femke-Merel van Kooten - En Nog Wat. Daarbij dacht ik altijd dat die ouders niet konden kiezen en daarom maar allebei hun favoriet er doorgedrukt hebben. 

Je kunt willen wat je wilt, maar hier noemen dochter en vriendinnen elkaar toch ook echt allemaal bij een-tot-twee-lettergreperige afko's. 

Best kans dat dat bij jullie later Mie wordt..  

Dat moet je zeker niet weerhouden, want dat gebeurt bij elke naam wel.
 

Daar komt nog bij dat je niet weet wat je kind zelf verhaspelt aan haar naam als ze begint te praten. Dat kan best iets heel afwijkends zijn, maar zo schattig dat je voor je het weet haar zelf zo gaat noemen.

Hier heet dochter Lemoni (met klemtoon op de i). Daar maakte ze zelf als dreumes "Melemolemimi" van. Ja, dat verzin je vooraf niet

Mia-Lotte lijkt me het best, En je zult zien dat de kans bestaat dat je jullie dochter een naampje voor elke dag gaat geven, zomaar vanzelf, als ze straks geboren is. Ik heb een kleindochter met een dubbele voornaam, zij ging de eerste jaren onder een koosnaampje door het leven. Veel geluk met jullie dochter, een goede zwangerschap en een voorspoedige landing in het leven!

Ysenda schreef op 24-06-2021 om 08:34:

Ik heb een collega die heeft een dubbele naam met 2x 3 lettergrepen, en hij wordt nijdig als we 'm alleen met de eerste naam aanspreken. 


ik ben zo benieuwd: Hendricus-Gabriël, Johannes-Ferdinand of is het Everhard-Adriaan

Ik vind Mia-Lotte ook de beste oplossing trouwens. En inderdaad geen Mia lotte, dat gaat problemen geven, zeker omdat de kleine l op een hoofdletter i lijkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.