Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Schrijfwijze (baby)naam


Mijn kinderen hebben beide namen met vier lettergrepen maar die worden gewoon in zijn geheel uitgesproken. Ik geloof dat jongste op school wel een afgekorte versie gebruikt, of toestaat, maar verder doen we niet aan afkortingen. Ik heb er ook een hekel aan als mensen mijn naam afkorten, dat mogen alleen mijn moeder en mijn zus

De beste vriend van mijn man en de broer daarvan hebben een dubbele voornaam, zonder streepje en die worden altijd gewoon voluit zo genoemd. Het is maar wat je gewend bent. En dat zijn niet zo gangbare dubbelnamen (dus een Femke Merel bijvoorbeeld ).

Ik ken ook iemand die haar dochter Lisanne noemde en waarvan háár moeder eens Sanne probeerde. Daar heeft ze redelijk direct op gereageerd ('ze heet geen Sanne, ze heet Lisanne'). En Lisanne is het nog steeds .

Het is gewoon een kwestie van hoe je er in staat en hoe consequent je er in bent, tot je kind zelf oud genoeg is om te bepalen hoe ze aangesproken wil worden. Zodra ze prima kunnen praten, zal ze zelf zeggen "ik heet geen Mia, ik heet Mia Lotte!" oid. Tot misschien het moment ooit dat ze zelf anders wil, maar daar heb je met geen enkele spelling invloed op.

Zoals al velen voor mij hebben gezegd: om discussies en vergissingen te voorkomen, zou ik kiezen voor de Mia-Lotte variant. 

Het zal wel een persoonlijke voorkeur zijn, want mijn kinderen hebben ofwel een eenlettergrepige naam of eentje die af te korten is tot iets dat ook nog overeind blijft, maar ik vind dat je nogal wat vraagt van je omgeving als je je kind een veellettergrepige naam geeft en er op staat dat iedereen die ook altijd in zijn geheel gebruikt. Van de weeromstuit noemde ik Kayleigh-Sylvana eigenlijk alleen maar Kee. Kee zelf vond dat prima maar haar moeder niet, die 'verbeterde' me altijd.

Ik zou kiezen voor Mialotte. Leuke originele naam, direct duidelijk dat het één naam is, zoals Annemarie en Marianne. Tamelijk makkelijk te spellen ook. En minder kans op afkortingen. Hoewel die natuurlijk ook weer niet tegen te gaan zijn. Maar dat is een fact of life. Daar zou ik me gewoon sowieso niet druk om maken. Het kan Mie worden of Lot,  of iets heel anders dat niet te voorspellen is. Misschien heet ze op de middelbare school om onnavolgbare redenen wel ineens Peper of Jas of wat dan ook

Een naam schrijf je altijd met een hoofdletter, waarom zou je dat überhaupt anders willen?

Maar één hoofdletter? Dan zou het Mialotte moeten worden.

Eerlijk gezegd vind ik het trouwens niet zo'n mooie naam.... Maar goed, smaken verschillen en dat was je vraag niet. 🤐

Ik zou ook kiezen voor  Mia-Lotte, erg mooie naam trouwens.🌸

flipje2 schreef op 24-06-2021 om 14:16:

Eerlijk gezegd vind ik het trouwens niet zo'n mooie naam.... Maar goed, smaken verschillen en dat was je vraag niet. 🤐

Jammer dat je dit zegt, echt een onnodige toevoeging op de rest van je reactie. 

Ik zou gaan voor Mialotte als je wil dat het als 1 naam wordt gezien.

Bij je eigen nick heb je gekozen voor Edelwise. En niet voor Edel wise, Edel Wise of Edel-Wise. Zegt dat iets?

Biscuitje schreef op 24-06-2021 om 21:50:

[..]

Jammer dat je dit zegt, echt een onnodige toevoeging op de rest van je reactie.

Je hebt gelijk, het schoot er zomaar uit. Ik wilde het ook alweer weghalen, maar dat kon helaas niet. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-06-2021 om 21:06

Persoonlijk vind ik Mia-Lotte het mooist. Maar als je zoveel mogelijk zekerheid wilt dat mensen het als 1 naam zien, dan is Mialotte misschien handiger.

Mia-Lotte, want

  • met streepje is het duidelijk 1 naam. 
  • Door het streepje is het duidelijk waar de naam uit opgebouwd is, zodat het duidelijk is waar de klemtoon moet liggen. Anders krijg je misschien iets als Mi-'al-otte.
  • Met 2 hoofdletters, want dat is volgens de Nederlandse taalregels. Anders gaan mensen er heel veel fouten mee maken, en dat is ook niet leuk.

Klemtoon 

Waar horen jullie de klemtoon? Ik op lot. Zowel bij Mialotte als Mia-Lotte. Is dat waar jullie hem ook willen, Edelwise? 
op de basisschool van onze kinderen zaten kinderen van creatievenamenouders. Die hadden drie kinderen met aparte namen (natuurlijk!) waar ook nog de klemtoon op de lettergreep lag waar de rest van de wereld hem nooit zou leggen. Erg vermoeiend dat soort mensen. 

Mijn zwager heeft één voornaam, maar zo geschreven: KlaasKoos. Ik vind het nog steeds een vreemde keus van zijn ouders. Dus mijn mening: Aan elkaar geschreven met één hoofdletter,  los van elkaar met twee. Moeten ze beslist als één voornaam gebruikt worden dan een streepje ertussen. Dat is dan duidelijk voor anderen. En afkorten hou je vrees ik niet tegen. Altijd mensen die Mi of Mia zullen zeggen. Of langer Mialotje

Ik zou voor Mia-Lotte gaan. Het zijn toch twee namen en je wilt ze als eenheid gebruiken. Beetje zoals Henk-Jan. Een naam schrijf je sowieso met een hoofdletter, dus ik denk dat ze bij de burgerlijke stand Mia lotte af zouden keuren. Dat is ook iets wat kinderen leren op school dus dan is het erg lastig als jouw kind daar dan een uitzondering op is. Als je Mia Lotte los van elkaar schrijft dan heb je denk ik redelijk wat kans dat alleen Mia gebruikt gaat worden. Onze dochter heeft drie namen, maar we gebruiken alleen de eerste als roepnaam net als iedereen in de omgeving.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.