Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
liora

liora

01-08-2009 om 10:25

Sensormatje voor buikslaper

Hallo allen,

Sinds gisteren leg ik mijn baby overdag op zijn buik te slapen want hij slaapt heel licht op zijn rug, wordt dan elk kwartier wakker.

Omdat ik het toch een beetje eng vind, denk ik erover een sensormatje te kopen dat alarm geeft als baby stopt met ademhalen. Ik zag ook dat mijn verzekering dit vergoedt.

Graag hoor ik ervaringen met zo'n matje, werkt het goed? Of gaat het alarm ook af als er niks is? Nog andere aandachtspunten?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-08-2009 om 10:35

Mijn buuf

heeft zo'n ding geleend en die werd er stapel van. Het ding ging heel vaak onnodig af en ze werd er helemaal zenuwachtig van. Haar baby slaapt nu op zo'n matras waar je doorheen kan ademen, de mijne ook.
Onze pipo van 7 maanden draait zich tegenwoordig om in zijn slaap en ligt dan met zijn hele gezicht in het matras. Omdat ik dat toch wel erg eng vind heb ik van een andere buuf zo'n airhuppeldepup-matrasje ( weet de goede naam niet)geleend en hij kan er idd doorheen ademen. Pipo slaapt nu wel veiliger denk ik. Maar ik blijf het eng vinden.

Dendy

marjanne

marjanne

01-08-2009 om 17:31

Angelcare?

Volgende info komt van de site van veiligslapen.info
Volgens mij vergoedt de verzekering alleen in bepaalde gevallen zo'n mat ( bv wanneer je eerder een kindje aan wiegendood hebt verloren of op medische indicatie. Succes, Marjanne

Angelcare: Een babyfoon met een onder de matras te plaatsen sensormatje dat volgens de opgaven van de fabrikant/distributeur de ademhaling van de baby in de gaten houdt en alarm slaat als er na 20 seconden geen beweging wordt waargenomen. Evenals de vergelijkbare producten Nanny(care), Hisense, Baby Sense (II), de aan een luier te klikken Respisense (Buzz) en Baby Life Guard is de Angelcare een detectortje (en dus géén monitor) dat de beweging van de ademhaling in de gaten moet houden. Aan de apparaatjes wordt door de fabrikanten de claim of suggestie verbonden dat zij wiegendood kunnen voorkomen of tijdig waarschuwen in geval van ALTE (=ogenschijnlijk levensbedreigende gebeurtenis: een baby wordt bleek, blauw of slap aangetroffen, maar trekt na prikkeling weer bij).

Beoordeling: De genoemde apparaatjes registreren niet de ademhaling, maar alleen de beweging. Beweging alleen is bij baby's geen betrouwbare indicator voor wat betreft de ademhaling. In bepaalde gevallen van belemmering maakt een baby wel de ademhalingsbeweging, maar zonder te ademen. Als het alarm afgaat, zal dat naar te vrezen valt, te laat zijn. Vals alarm brengt alleen onrust met zich mee. Sensormatjes geven, zo blijkt uit een vergelijkende test met volwaardige monitoren, vaak vals alarm. Dat verstoort het slaappatroon van de baby en dat kan op zich risico scheppen.

Voor sommige te vroeg geboren kinderen kan het bewaken van de ademhaling nodig zijn, maar dan wordt het tevens registreren van de hartslag noodzakelijk geacht en is derhalve een volwaardige monitor vereist. Er bestaan evenwel geen monitoren die overlijden kunnen voorkomen. Zelfs hoogwaardige medische monitoren, die de ademhaling èn de hartslag registreren en bovendien over een geheugen beschikken, hebben ten opzichte van wiegendood geen preventieve werking. Als er reden is, bij voorbeeld op indicatie na bepaalde gevallen van ALTE, om een monitor te verstrekken voor thuisgebruik, dan hoort daar een goede begeleiding en instructie bij. Als het alarm van een monitor terecht afgaat, hangt het van de daarop volgende actie af of een baby voor een nare afloop kan worden behoed. Het is niet zinvol om gezonde baby’s aan een monitor te koppelen.
Voor de genoemde detectortjes (sensormatjes) is, wegens de onbetrouwbaarheid en slaapverstoringen door vals alarm, de waarschuwing op zijn plaats dat het onverstandig is om erop te vertrouwen. Zeker als men bijgevolg de gangbare, wel effectief gebleken preventieaanbevelingen zou veronachtzamen. De fabrikanten zijn er herhaaldelijk op gewezen dat hun beweringen inspelen op latente angst, niet door onderzoek worden gestaafd en derhalve volstrekt onbewezen, hoogst onwaarschijnlijk en misleidend zijn.

Aerosleep

Ik had voor mijn zoon vanuit Nederland een aerosleep matje laten bezorgen. Dat is dus zo een waar een baby door kan ademen. Het is ook nog eens waterbestendig dus dat is ook handig.

Het is alleen wel een beetje een raar ding, met een motiefje (iets van visnet achtig) erop zodat je dat af en toe op mijn zoon's gezicht ziet staan, maar hij heeft er geen last van.

Ik zou eerder zoiets kopen dan zo'm angelcare.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.