Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kim Sporkslede

Kim Sporkslede

17-03-2009 om 14:10

Slecht slapen 8 maanden oud


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Daar gaat het juist om, berber

Dat bedoel ik juist, Berber. Zoals ik al zei in mijn reactie slaap ik ook al sinds de kleinste 5 maanden is heel slecht en dan heb ik het over nachten dat ze elk uur wakker is. Bij mijn oudste had ik me wijs laten maken dat ELK kind HELE nachten door MOET kunnen slapen en heb ik haar (zoals de LEER ZE SLAPEN methode dat zei) ook een aantal nachten door laten huilen (vond ik vreselijk), tot ik er achter kwam dat het de tandjes waren (kinderarts zag haar op een consult en zei dat we haar zeker paracetamol gaven vanwege de doorkomende tanden... een nachtje gedaan toen en het leed was geleden). Toen begon ze met om 6 uur 's morgens wakker te worden, wat baalde ik toch, al die andere kinderen sliepen heerlijk door tot 8 uur (domme mama, geloofde het nog ook). Tegen de tijd dat ze naar het KDV was ze dan altijd al doodop en moest ik haar huilend achter laten (haar dan, en ik natuurlijk enorm balen weer). Op mijn werk was ik niet in topvorm, gaf van alle dingen die slecht gingen mijn dochtertjes slechte slapen de schuld en alles, alles werd gereduceerd tot het slapen probleem - ik zag gewoon niet in dat het niet nodig was om zo te lijden. Toen mijn oudste geboren werd heb ik tegen mezelf gezegd: dat nooit meer. Ik luister naar niemand, doe wat mijn hart zegt en weet dat het helemaal niet erg is wat er 's nachts in mijn huis gebeurt: kindje wakker: aan de borst, kindje vaak wakker: mama blijft bij haar op de kamer slapen en hoeft niet elke keer uit bed, geen lichten aan gewoon even aanleggen, omdraaien en weer slapen (daar wen je aan - ALS JE WILT), kindje om 6 uur al wakker, kindje lekker bij mama in bed. De rest van de familie slaapt zo ook lekker door, niemand hoeft onnodig te lijden, huilen of wat dan ook en alles reilt en zeilt zoals het hoort.

Kim vroeg in haar posting hoe andere moeders ermee omgingen. Ik denk dat het voor moeders fijn kan zijn om te weten dat wat er gebeurt met hun kindje heel normaal is en dat je misschien niets hoeft te doen, dat het op den duur over gaat en dat je met een beetje begrip en goede wil al heel ver komt.

Waarom dan niet sanneke?

Het gaat er om dat je je op een andere manier instelt. Als je niet wilt, zal het nooit lukken. Als je tegen jezelf zegt dat je je vreselijk moe voelt omdat de kleine je wakker gehouden hebt, zul je zeker erg moe zijn. Je kunt ook proberen om positief te denken, te beseffen dat de nacht die voorbij is voorbij is en niet meer terug komt en dat het altijd weer beter kan gaan. Vergeet al die andere slechte nachten en bedenk hoeveel goede nachten er komen (als je kindje al groter is en vanaf 3-4 jaar voor de rest van zijn leven jou waarschijnlijk niet meer nodig heeft 's nachts). Als je niet wilt, zal het zeker niet lukken.

Asa Torell

Asa Torell

26-03-2009 om 17:13

Berber

Kan me dat enorm goed voorstellen, dat je er wel klaar mee was. Daarom snap ik dan weer niet zo goed waarom je een mogelijk zinvolle suggestie, die iemand anders slaapgebrek kan besparen, belachelijk wilt maken. Ikzelf (of beter gezegd mijn dochter) heb bijvoorbeeld ook veel aan aanleggen gehad bij ziekte en tandjes, het troostte echt enorm. En zonder OO was ik hier bovendien niet opgekomen. Dus het is een suggestie die best waardevol kan zijn, in het geval dat de baby bv krijgt, wat best zo zou kunnen zijn voor draadstartster want dat staat er niet bij.

Asa Torell

Asa Torell

26-03-2009 om 20:17

Toch vraag ik me dat af

Zou het net zo storend worden gevonden als er stond: gewoon een flesje geven? Gewoon een speentje geven? Gewoon bij je in bed nemen? Ik denk het niet. Ik denk dat er van praten over bv toch een soort omslachtige voorzichtigheid verwacht wordt die niet voor andere dingen geldt.
Overigens kwam het dus wel over alsof je iha. het aanleggen op zich belachelijk wilde maken, bedankt voor de nuancering!

Asa Torell

Asa Torell

26-03-2009 om 20:33

Overigens

Stoort het mij ook, daar niet van. In alle voorbeelden die ik hierboven geef zou het me storen (zij het niet tot op kippevelnivo). Maar dat is niet de indruk die ik heb van deze draad.

Jesse_1

Jesse_1

26-03-2009 om 21:41

Sweet dreams miresa

"als je kindje al groter is en vanaf 3-4 jaar voor de rest van zijn leven jou waarschijnlijk niet meer nodig heeft 's nachts"
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar ook al slapen kinderen door, toch zul je waarschijnlijk nog regelmatig geroepen worden 's nachts. (In bed geplast, bang, dorst etc). En als ze eenmaal uitgaan op puberleeftijd, lig je waarschijnlijk wakker tot ze eindelijk thuis komen
Jesse

Oh wat zou ik graag

zo'n knopje willen hebben. Knopje op positief denken en huppekee, kindje wakker 'snachts? Oh joh, wat maak het uit. Deze nacht niet geslapen? Ach, wat maakt het uit? scheel zien van slaapgebrek? Ach, wat maakt het uit? Deze slapeloze nacht gaat ook voorbij! Dat er dan weer een slapeloze nacht volgt, ach... wat maakt het uit?!
Pffff.... wat zou zo'n knopje toch mooi zijn....

Overigens

Deel ik het kippevel op mijn tandvlees met Berber!
GEWOON aanleggen... yep!

Asa Torell

Asa Torell

26-03-2009 om 22:59

Ja dat bedoel ik nou dus

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je deze posting nog eens had toegevoegd als er 'gewoon speentje geven' had gestaan Sanneke.

Jakiro

Jakiro

26-03-2009 om 23:34

Al eerder gezegd

Als een bepaalde handeling maar in maximaal 25% van de gevallen van toepassing is, spreek je dus niet van "GEWOON".
Die 75% is "GEWOON".
Bij mij was het wel een gewone situatie, ik hoorde bij die 25%, ik hoorde zelfs bij die 5% die bij een jaar nog bv geef.
Echter, de tip van het "GEWOON" aanleggen heeft procentueel gezien nog minder effect dan de homeopathische druppeltjes van dokter Vogel.
Hoeveel kinderen van 8 maanden krijgen nog bv ? Hoeveel daarvan nog 's nachts ? En bij hoeveel daarvan levert het aanleggen zoveel pijnstilling op dat het kind doorslaapt ? Ik denk minder dan die homeopathische druppeltjes.
En toch wordt Onno afgemaakt als hij de homeopathie promoot en is het onacceptabel als in dit geval Dirksmama aangevallen wordt over haar opmerking.
Dat is met 2 maten meten.
Ik snap het wel, heel erg zelfs, terwijl ik toch een BV mama ben.
Ik weet dat het de bedoeling is dat BV de norm wordt, maar dat krijg je niet voor elkaar om te doen alsof het de norm is. Ik wil graag dat het gras rood is, als ik nu stug blijf volhouden dat het rood is, wordt het ook rood. Toch ?
Daarmee irriteer ik wel een heleboel mensen, maar dat maakt me geen klap uit.
En verder ?
Mijn zoontje sliep met 14 maanden nog niet door, wilde nog "gewoon" 2 voedingen per nacht. Dus ik legde hem "gewoon" aan en sliep daarna weer lekker verder met mijn ventje in mijn armen. Opvoedkundig totaal fout. Een kind hoort in zijn eigen bed !!
Maar ik voelde me er lekker bij. Iedereen sliep verder 's nachts, we stonden uitgerust op (helaas, hier slapen ze alle 3 dus echt tot een uur of 9 , nu helemaal)En toen ik het 's nachts voeden zat was, stuurde ik manlief eruit. Even die associatie tussen tiet en wakker worden 's nachts eruit halen. Duurde een weekje, toen was het over.
Als ik 's morgens wakker wordt, is het altijd even tellen hoeveel er in mijn bed liggen. Het zit ergens tussen de 1 en 5. In het laatste geval, zeker op zondagochtend, erg gezellig. Maar meestal ligt iedereen gewoon in z'n eigen bedje, terwijl ik het dus ooit opvoedkundig fout gedaan heb...

Jakiro

Asa Torell

Asa Torell

27-03-2009 om 09:15

Jakiro

Tsja, gewoner wordt het er ook niet van als mensen het over hun kippeveltandvlees gaan hebben. En ik blijf denken, dat dezelfde allergie niet voor het speentje (etc etc) geldt, ook als minder dan 25% van de 8-maanden oude kinderen s nachts een speentje zou krijgen. Ik vraag me trouwens af hoe de percentages hier op het forum liggen.
Het heeft er m.i. echt mee te maken dat bv wel zogenaamd de norm is maar stiekem toch echt niet, en zeker niet voorbij de 6 maanden (zie alle flesseplaatjes, verhaaltjes met apen die de fles krijgen, cb-adviezen, enz enz). En juist door deze dubbelzinnigheid kan men zich heerlijk stoer voelen door zich er tegen af te zetten, terwijl men tegelijk bij de meerderheid hoort.

Woorden verdraaien en dingen persoonlijk nemen

Ik vond dit forum in het begin best interessant maar wat mij de laatste tijd erg tegenstaat is dat er toch zo veel mensen zijn die zich geroepen voelen om de suggesties en tips van andere mensen altijd te moeten becomentarieren en dan vooral in negatieve zin.

En daar wordt dan ook weer op gereageerd en uiteindelijk krijg je dan een draad die op een heel andere manier eindigt dan dat hij begonnen is.

En dan gaat het er vooral om om die tips af te katten waarbij de mama bv geeft, kindjes bij zich in bed neemt en al die dingen doet die, zoals Jakiro zegt: opvoedkundig niet goed zijn.

Nou, ik weet niet wie de opvoedkundige autoriteit is en wie zegt dat kinderen in hun eigen bed moeten slapen, maar ik denk dat het wel interessant kan zijn voor sommige moeders die het niet zo fijn vinden om telkens tips te moeten lezen waarin staat dat je je kind vooral niet mag oppakken 's nachts, vooral moet laten doorhuilen, vooral niet bij je in bed mag nemen, om te lezen dat het ook op een andere manier kan en dat je kind daar echt niets van zal krijgen.

En misschien is het ook interessant voor sommige en misschien leerzaam voor anderen op dit forum om een beetje verder te kijken dan hun neusje lang is en te weten dat al die "opvoedkundige correcte" zaken, alleen zo gedaan worden in Nederland, en dat in andere culturen dingen heel anders gebeuren en dat ze daar heel wat minder lijden en heel wat minder slapeloze nachten hebben dan in Nederland. (oh ja sorry, dat is natuurlijk allemaal slecht want alleen wat wij in eigen land doet is goed... sorry, was ik even vergeten!)

Berber, ik zeg helemaal niet dat het allemaal met wilskracht te maken heeft, je hebt blijkbaar mijn reactier niet goed gelezen, of wilt ze alleen op een bepaalde manier interpreteren, waarschijnlijk omdat je het niet eens bent met wat ik zeg en het moeilijk vind om te accepteren dat iemand die de dingen op een andere manier doet dan jij, misschien toch gerespecteerd kan worden. Wat ik zeg is dat als je probeert om positief te denken, alles misschien een beetje makkelijker is. En daar heb je inderdaad een beetje wilskracht voor nodig. Maar als dat jou verder niet interesseert, hoef je daar verder helemaal niet op te reageren. Misschien interesseert het andere mensen wel.

Leven en laten leven. En ik vind het inderdaad wel heel grappig dat Kim hard is weggelopen na het starten van dit draadje!!! Kim, meid, ik hoop dat je een manier gevonden hebt om er beter mee om te kunnen gaan, welke dan ook!

Voor alle schrijfsters

Kijk, Berber, dit bedoel ik nou. Jij zegt dat je na acht maanden je kindjes een speen kregen ipv een voeding, en ik neem aan dat dat geholpen heeft. Prima toch, fijn voor jou. Ik had het helemaal niet tegen jou persoonlijk toen ik zei dat je positief moest denken om wilskracht moest hebben want jij hebt blijkbaar al het probleem niet meer van het wakker worden 's nachts. Ik had dat gezegd als reactie op Kim's vraag hoe andere mensen met het steeds wakker worden van kun kindjes omgaan.

Als ik nu mee doen met sommigen hier op dit forum, zou ik nu dus ook gaan steigeren en zeggen dat het vreselijk is om een kind een speen te geven, dat ik mijn eigen kinderen nooit een speen heb gegeven en dat ook nooit zal doen, dat dat in mijn opinie een trieste vervanging is van de borst en alleen de zuig-reflex van het kindje bevredigt maar verder niet het bij mama willen zijn, de warmte voelen, het fijn in de armen van mama liggen, enz. enz. Dat zou ik dus allemaal kunnen zeggen en dan zouden we weer een hele discussie kunnen houden waarbij we elkaar allemaal dingen zeggen waar we eigenlijk geen boodschap aan hebben omdat elke mama moet doen wat zij zelf wil.

Voor ieder die hier schrijft, laat alsjeblieft andere moeders in hun waarde, lees gewoon de tips maar reageer niet direct overal op en laat degene die het draadje gestart heeft verder beslissen wat ze doet met wat andere mensen zeggen. Bedenk dat wat kinderen opvoeden niemand het laatste woord kan hebben omdat elk kind een wereld op zich is. Dan blijft dit forum misschien leuk.

Sunja

Sunja

27-03-2009 om 11:28

Nounou

Miresa, ik vind dat als er iemand overtrokken aan het reageren is, jij dit bent met je inderdaad zeer suggestieve posting! Het enige waar hier op dit forum persoonlijk op gereageerd wordt is die borstvoeding. En tja, laten we eerlijk zijn dat is ook 'gewoon' een hot item. Natuurlijk zijn de meningen daarover verdeeld, alleen krijgen vele mensen het idee dat hen een mening wordt opgedrongen - niet alleen op dit forum maar ook erbuiten. En vaak is bv helemaal geen keuze dus als je het niet geeft, kun je niet denken 'o laat ik eens bv gaan geven dan slaap ik 's nachts beter'. Bij veel andere dingen kun je wel denken 'o laat ik dat eens proberen, misschien helpt het wel'.
Ik had tot nu toe van dit forum juist het idee dat iedereen zijn/haar mening mag geven en daarop reacties kan verwachten. Juist goed denk ik en ook interessant want je leest het ook eens van een ander, als je de dingen eruit pikt die je graag leest voel je je ook nog gesteund. Tot nu toe had ik ook niet begrepen dat mensen anderen aan het opleggen zijn dat je moet laten huilen of juist in bed moet nemen of wat dan ook. Volgens mij denkt iedereen daar verschillend over en zegt daar ook verschillende dingen over. Fijn juist. Als je dus niet wilt laten huilen lees je van moeders die dat ook niet hebben gedaan en hoe zij daar tegenaan kijken. Als je twijfelt over wel of niet, kun je daar ook vanalles over lezen en je eigen conclusies trekken. Ik vind dat wel prettig eigenlijk, al die meningen.
En er zitten ook genoeg mensen op dit forum trouwens die helemaal niet in NL wonen (waardoor dat volgens mij ook niet de norm is, ik heb dat in elk geval nooit begrepen) Ik denk wel dat de meerderheid in NL woont en daarom over cb's enzo praat, maarja, het is ook een weburl met 'nl' erachter, dat lijkt mij toch verder geen probleem maar eerder een keuze.
Nuja, zo denk ik erover!

Het zij u vergeven

Ja, grappig he! En dat op de vrijdagmorgen!!! Het was maar even om te laten zien dat het niet zo leuk is om te moeten lezen dat andere mensen denken dat wat jij doet helemaal verkeerd is, terwijl dat misschien helemaal niet zo hoeft te zijn. Vele mensen hebben baat met een speen en daar heb ik verder helemaal geen probleem mee en in principe spuit ik dan dus mijn gal niet als ik zie hoe een pasgeboren baby in het ziekenhuis al een speen in zijn mondje geduwd wordt! (ik weet dat dat bij jou niet het geval was, het is maar een voorbeeld van waar ik bijvoorbeeld wel iets zou willen zeggen, maar ik doe het niet, zeker niet als het om nieuwe moeders gaat die onzeker zijn en vooral geen kritiek willen horen). Zal voor vandaag maar stoppen want de kleine zit de prullenmand uit te legen en dat is niet echt de bedoeling, tja, 10 maanden hè, en dat wil maar ontdekken.

Carpe Diem!!!

Mariska

Mariska

27-03-2009 om 14:47

Berber even o.t.

Ik zit hier aan 1 stuk door te hinniken na het lezen van alle berichtjes en bedacht me ineens dat ik het geweldig zou vinden om een keer een avondje met je door te zakken - volgens mij zouden wij de grootste lol hebben... gewoon aanleggen aan de bar en hijsen maar en als ik jou of jij mijn geklep zat wordt dan duwen we er een speen in hahahahahaha X Mariska

Bv-mama's

BV-mama's bestaan niet. Er zijn gewoon moeders en kinderen.

Asa Torell

Asa Torell

28-03-2009 om 20:57

Even iets duidelijk maken

Door 'gewoon een speentje geven' als vergelijkend voorbeeld te geven, wil ik totaal NIETS zeggen over het meer of minder goed zijn van spenen/borsten/flessen als troostmiddel. Dat wil ik wel graag even gezegd hebben.

Asa Torell

Asa Torell

29-03-2009 om 14:10

Cameron

Ik dacht ook helemaal niet dat je mij bedoelde! Haha, dat leek vast wel zo... Ik wilde alleen even extra superduidelijk zijn (ben het namelijk juist helemaal met jou eens), mislukt dus .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.