Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Rein zeggen

Rein zeggen

27-10-2010 om 23:28

Snotneus

Ons manneke van 5 maanden heeft een beetje een snotneus en is daar helemaal niet blij mee . Nou hebben we destijds vanuit Rusland wat fysiologisch zout in spray vorm meegenomen en wat medicijn (met Russische naam dus . Eerst wat van de zoutoplossing erin spuiten, dan uitzuigen met zuigbal en dan medicijn erin. Nu is dat allemaal bijna op.

Wat gebruiken we er hier in Nederland voor? Eerst langs de dokter of is het zo te krijgen bij de drogist?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

27-10-2010 om 23:35

Moedermelk.

Hoi Rein,
Je kunt ook gewoon moedermelk in zijn neusje spuiten ( of druppelen met een pipetje).
Bij kindjes van deze leeftijd zal er niet zo snel iets anders als fysiologisch zout worden voorgeschreven.
M.

Biene M.

Biene M.

28-10-2010 om 06:07

Zoutoplossing

Je kunt zelf zoutoplossing maken (http://www.rijnland.nl/nl/p46764d51c64d6/Neusdouches.html), bij de drogist kant en klare zoutoplossing voor baby's van otrivin kopen of bij de apotheek physiomer, ook zoutoplossing, maar komt er in grotere hoevelheden uit en spoelt beter door. Als het neusje zo dicht zit dat drinken niet meer lukt, is er ook xylometazoline neusspray voor baby's te koop bij de apotheek, maar omdat dat middel blijvende schade aan het neusslijmvlies kan toebrengen moet je er terughoudend mee zijn. En de moedermelk, die kun je natuurlijk ook proberen.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

28-10-2010 om 08:51

Neusdruppels nl

In NL zijn neusdruppels voor baby's:

- fysiologische zoutoplossing (vind ik veel gedoe terwijl het bij ons weinig helpt, maar mischien heeft het bij jullie meer succes). Te koop bij de drogist.

- xylometazoline in baby-verdunning (0,25% geloof ik), alleen op doktersrecept verkrijgbaar bij de apotheek

Wij hadden in een keer in Frankrijk bij de apotheek andere neusdruppels gekocht, en daar was onze huisarts niet blij mee.

Rein zeggen

Rein zeggen

28-10-2010 om 09:16

Adrianol

het medicijn dat hij krijgt heet adrianol, voorgeschreven in Rusland. Iemand bekend mee?

Xylometazoline ook zonder recept

Xylometazoline in babyverdunning is inderdaad alleen verkrijgbaar bij de apotheek, maar dan kan je het wel degelijk zonder recept krijgen.

Ik wist niet dat dat spul bestond, tot ik een keer van de ha te horen kreeg dat ik dochter neusdruppels moest geven. Waarop ik mij beklaagde over de zoutoplossing: eerst een worstelpartij, want kind wil niet, en dan duurt het effect maar heel kort. Waarop zij een receptje uitschreef.

Ik moest die druppels betalen. Waaruit ik afleidde dat ze vermoedelijk ook vrij verkrijgbaar waren, en dat bleek een paar maanden later, toen ik ze weer eens nodig had, inderdaad zo te zijn.

Hier dus geen zoutoplossing meer bij slecht slapen door verstopte neus.

Groeten,

Temet

Sunja

Sunja

28-10-2010 om 11:16

Tips en vraag

Hier lopen we al twee maanden te snotteren en ik herken helemaal dat 'niet blij zijn met een snotneus', om niet te zeggen dat het mij intussen bijna tot wanhoop drijft omdat ik 5x per nacht overeind zit met een mannetje dat wil 'drinken'.
Wat ik doe:
- zoutoplossing: Bexedyl, bij de apotheek en drogist verkrijgbaar, pipetjes dus dat is dan vooral 'handig' voor een liggende baby. En ik gooi er elke keer als hij op het luierkussen + elke keer als hij 's nachts wil drinken een heel pipetje doorheen. Ik hou ze wel even onder de warme kraan of gooi ze in zijn badje bijvoorbeeld als ik hem aan het aankleden ben, dan is het wat minder koud voor hem. Ik hoorde dat dit alleen helpt als je het heel veel gebruikt dus dat probeer ik nu te doen.
- vaseline op het neusje en op de bovenlip om te voorkomen dat de boel ook nog helemaal schraal wordt
- een opengesneden ui bij het bedje
- smeren op het borstje en ruggetje met Luuf voor baby's, ook bij apotheek en drogist verkrijgbaar
Omdat het mij toch wel begint op te breken ben ik dinsdag bij de dokter geweest en hebben we neusdruppels gekregen en ze heten: Xylometaz 0,025% FNA, dus dat is wat Temet ook zegt volgens mij. De huisarts benadrukte dat ze alleen 's nachts mogen worden gebruikt en dan niet te veel.
Nu lees ik dat dit soort middeltjes schadelijk voor het neusslijmvlies zijn, nee toch? Ik weet eigenlijk nog niet of het echt goed helpt, maar afgelopen nacht was het maar 3x raak dus wie weet...

Sunja

Je moet xylo etc neusdruppels niet te lang achtereen gebruiken, dan werken ze averechts. Dat geldt voor volwassenen trouwens net zo goed. Er staat op het flesje hoelang ze achtereen gebruikt mogen worden, ik meen een week of twee weken.

En ja, ze werken. Wat ik deed (doe) is dat spul inspuiten vlak voor het 'flesje voor het slapen gaan' - doordat ze uit de fles drinkt gaat dochter dan vanzelf door de neus proberen te ademen, en daarmee haalt ze dat spul goed omhoog de neus in. Je hoort dan eigenlijk die neus opengaan.

Dat vaseline smeren heb ik geleerd van de leidsters op het kdv van oudste, daar deden ze dat ook met verkouden kindertjes. Wereldtip.

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

29-10-2010 om 12:24

Druppels en zout

Zout water helpt niet als je het gebruikt zoals neusdruppels of neusspray, 1-3 x per dag een druppelte in elk neusgat. Zout water is bedoeld als spoelmiddel. Dus zoals Sunja beschrijft, heel vaak en heel veel, lekker wat pipetten erdoor gieten. Niks 1 spraytje of 1 druppeltje. Dat kan geen kwaad omdat zout water een lichaamseigen vloeistof is, dat mag dus zo veel en vaak als je wilt.
-Echte- neusdruppels bevatten een stof die de bloedvaten in het neusslijmvlies doet samentrekken. Omdat er minder bloed door stroomt wordt het slijmvlies dunner en kan het minder snot maken, resultaat: een beter doorgankelijke en drogere neus. Dat is fijn, maar niet heel goed voor de neus om langere tijd vol te houden.
Kari

Rein zeggen

Rein zeggen

29-10-2010 om 12:44

Zware nacht

Nou dat was even spoken vannacht. We hadden de xelo gekregen en daar leek hij prima op te reageren. De hele avond volop lachen en spelen, tot wij er ook moe van waren en rond een uurtje of 11 was hij dan zo moe dat hij wel wilde gaan slapen. Wij helemaal blij, probleem leek opgelost. Maar na twee uur in bed werd hij weer huilend wakker, was aan het blaffen en had duidelijk keel en ademhalings problemen. Dus wij midden in de nacht het ziekenhuis, waar de dokter even luisterde naar de longen en en ons wist te vertellen dat het op de luchtpijp geslagen was, dat het allemaal wel meeviel en ook dat we de 3e waren die nacht en dat er dus wat heerst blijkbaar. We kregen een monsterachtig grote buis mee en een puffer om de keelproblemen op te lossen en stonden binnen 5min weer buiten. Maar goed voor je in bed ligt en nog een keer de xelo te hebben gebruikt om ook de neus weer vrij te krijgen ben je heel wat drama's verder. Want zowel de xelo als de buis vind hij niet fijn. De instructie bij de buis laat een baby zien die de buis vrolijk zelf vasthoudt op zijn mond...nou dat is dus niet waar

Rein zeggen

Rein zeggen

29-10-2010 om 12:46

Xelo

die xelo gebruiken we ook alleen maar als het moet voor het slapen gaan en als hij overdag een echt probleem heeft, bv bij het eten, anders niet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.