Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Speen

Ik heb een zoontje van 13 weken die nogal verslaafd is aan zijn speentje. Hij slaapt met speentje prima in, binnen paar minuten. Overdag wordt ie alleen vaak na uurtje wakker en gaat pas weer slapen als ie speentje krijgt. Ik ben erg bang dat ie op gegeven moment ook 's nachts zijn speentje nodig heeft en wij er steeds uit kunnen.
Hoe wen je een speen af, kan dat al op deze leeftijd, wie heeft ervaring met inderdaad steeds 'eruit' moeten voor speentje, bij wie is dat nooit gebeurd.
Kortom: ben op zoek naar verhalen over spenenkindjes.

Dacia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-02-2009 om 22:43

Hier

hebben we een spuugdoekje door het gaatje van de speen (bibi) gedaan. Hierdoor blijft het speentje vrij goed zitten. Dochter ( 6 en al heel lang speenloos) kon al vrij snel zelf het speentje met doekje vinden en terug in haar mond doen. Deze tip kreeg ik in het ziekenhuis en werkt nu ook weer bij zoon van 6 weken. Hij kan de speen zelf nog niet vinden natuurlijk, maar ik leg het doekje zo neer dat de speen niet zo snel eruit kan floepen.
Speen afwennen is volgens mij gewoon een kwestie van weggooien en even doorbijten. Wij hebben dit met 2 jaar gedaan. Ik wilde absoluut niet dat dochter ging duimen en dat deed ze wel als ze geen speen had.

Dendy

spenenmama

spenenmama

06-02-2009 om 12:49 Topicstarter

Vraagjes

Hoe blijft het speentje dan beter zitten?? Ik begrijp het niet helemaal.
En...hoefde je niet steeds je bed uit voor het speentje??
Kan je een baby al van ed speen afwennen of is dat zielig???

silvester

silvester

06-02-2009 om 13:56

Bij ons

Bij ons heeft de oudste nooit een speen gehad, wilde hij niet, en de jongdste (nu bijna 1 jaar) heeft er wel een bij zijn slaapjes alleen.

Kan het verschil dus goed merken; voor de oudste nooit 's nachts eruit geweest en nu voor de jongste wel veel. Inmiddels kan de jongste de speen ook vaak wel zelf vinden, maar toch begint hij eerst vaak even kort te huilen als hij zijn speen mist. ALs hij hem vindt is hij weer stil ( maar ik al weer wakker) en als hij hem niet vindt moet ik er toch naar toe anders blijft hij huilen. Vindt het nu dus jammer dat hij 'aan de speen'is, want zonder is echt veel makkelijker.

Weet ook nog niet wanneer we dit afschaffen, lijkt me op deze leeftijd erg lastig omdat je nog niks kan uitleggen. Bij een baby van 13 weken natuurlijk ook niet, maar misschien nog te overwegen omdat ze er nog minder lang aan gewend zijn dan. (heb geen ervaring).

spenenmama

spenenmama

06-02-2009 om 14:53 Topicstarter

Afwennen

Silvester: ook bedankt voor je reactie. Hier ben ik dus idd bang voor, dat je toch op een gegeven moment vaak je bed uit moet voor die speen en dat ze gaan huilen erom.
Heeft iemand ervaring met afwennen van speen op deze jonge leeftijd????

Dennis van Maurik

Dennis van Maurik

06-02-2009 om 21:30

Onze ervaring

Ons meisje is ook zo'n lastige. Om de zoveel keer schiet de speen uit haar mond en begint ze te huilen. Vaak heeft dit te maken dat je kind nog onrustig slaap, niet in haar diepe slaap komt, prikkels. Je kan proberen om het laatste half uurtje voor het slapen gaan rustig aan te doen. Niet onder het mobieltje, niet te veel harde geluiden etc. Naar mate ze vaster gaat slapen en ouder is, gaat het vast beter. Dan kan het zijn dat je 's nachts nog wel 1 a 2 keer eruit moet. Maar dit hoeft niet de rede te zijn.

Ook op het moment dat ze haar tandjes kreeg, begon ze weer de speen te zoeken. Er kunnen dus verschillende factoren zijn. en dat maakt het lastig.

Dan zul je creatief naar een veilige oplossing moeten zoeken, waardoor de kans dat ze wakker wordt voor haar speen of dat ze haar speen kwijt raakt, te verkleinen.
Wat eerder al werd aangegeven om de speen aan een doekje vast te maken. Als ze weet dat haar speen hier aan vast zit zal ze in staat zijn om na een tijdje haar speen zelf te vinden. Maar aangezien je kind nog jong is, zal dit nu nog niet direct werken. Je kan dan ervoor zorgen dat er iets vertrouwds in haar buurt ligt. Wij probeerde een knuffel bij haar te leggen die een herkenbare geur heeft. We merken dat ze daardoor wat rustiger slaapt. Zorg wel dat je de knuffel op een veilige manier bij je kind legt.

Maar wij zijn ook nog steeds aan het zoeken.

Anouk74

Anouk74

08-02-2009 om 11:10

...tja....

Wij hebben van het begin af aan NOOIT 's avonds in bed een speentje gegeven, wel overdag, maar alleen als er behoefte aan was. Op een gegeven moment werd ze 's ochtends met een duimpje in haar mond wakker. Tja ik weet niet wat "beter" is? Een spenenkind of een duimkind?

Daphne mv Jochem

Daphne mv Jochem

11-02-2009 om 13:00

En ik zou willen....

dat mijn kind speen of duim zou willen. Hij wordt (is nu vier maanden) 's nachts steeds wakker en dan is het enige middel om hem weer in slaap te krijgen de borst geven (laten huilen is voor ons geen optie). Wat heb ik 's nachts al vaak gedacht: als ie nu maar een speentje zou willen....

Maar wat mijn ervaring bij mijn eerste was: toen hij ongeveer 5 maanden was, kon hij zelf zijn speentje vinden. wij hadden drie speentjes in zijn bed gelegd, allemaal aan een doekje of popje vast gemaakt, waardoor hij ze in zijn slaap ook kon vinden. We hoefden er nooit meer uit om het speentje terug te stoppen.

Daphne

Suzanne Rethans

Suzanne Rethans

16-02-2009 om 16:52

Tommee tippee

Ha Daphne,

Probeer de speen van Tommee Tippee eens! Mijn dochter wilde ook niet aan de speen, noch aan de fles. Uiteindelijk bood de Tommee Tippee-fles uitkomst, dus ik dacht: wie weet ook de speen. Nou, het was een groot succes, in één keer vastgezogen.
De fles is te krijgen bij de Etos, maar daar hebben ze niet de fopspenen, althans niet bij die van ons. Ik moest 'm bestellen (als je even googlet) vind je internetshopjes waar ze dat merk verkopen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.