Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Speen?

Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe de meningen hier zijn over het wel of niet gebruiken van een speen.
Enerzijds denk ik: ach, als ze dat toch fijn vindt en er rustig van wordt, anderzijds wil ik ook geen 'spenenkind' die ontroostbaar is zonder speen.
Ik ben benieuwd naar de reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

12-06-2011 om 10:27

Niets tegen, maar

Ik heb niets tegen een speen. Bij alledrie geprobeert, maar die werd er heel snel weer uitgepfft. Ik heb geen speenkinderen dus!

Ik was atijd erg anti

Met het schrikbeeld van een driejarige, die nog de hele dag met zo'n speen rondloopt. Nee, dan een duim, dat blijft nog heel lang schattig.

Maar Dochter wordt overdag zo duidelijk rustiger van een speen, dat we 'm erg veel gebruiken. Nu ze ouder wordt kan je echt merken dat ze een tijdje speenloos kan spelen, en dan wat begint te dreinen. Ook heel erg met armen & benen zwaaien enzo. Als je 'r dan de speen geeft, dan is ze zoveel rustiger.

Ik voel me soms wel schuldig dat ik het als makkelijke oplossing kies, maar het alternatief is volgens mij een pink om op de sabbelen (als ze geen honger heeft, wil ze zeker geen borst), en daar wordt je ook niet blij van.

Eigenlijk ben ik het ook met Pelle eens, een speen hoort in bed. Alleen is 's avonds / 's nachts nu net weer het moment waarop Dochter de speen niet nodig heeft. Hie lijkt het dus 'speen overal behalve in bed' te zijn.

Inmiddels ben ik van mening dat voor zo'n kleintje een speen geen probleem is. Ze heten niet voor niets 'zuigelingen'. Als ze ouder wordt leren we het wel weer af (of doet ze dat zelf).

Kraanvogel.

marie

marie

12-06-2011 om 13:21

Speen vs duim

Hallo
Waarom is een speen bij een 3-jarige "not done" en een duim schattig? En is die duim bij een 8-jarige (of 10-jarige, of nog ouder) dan nog steeds schattig?
Want een speen kun je uitkoken en weggooien een duim niet!
Ik vind duimen eigenlijk een hele smerige gewoonte. Hoe vaak zie je niet kinderen op de basisschool eerst in de zandbak spelen (kattenpoep?) en dan hun duim in de mond steken? Jakkes! En dan heb ik het nog niet eens over de grotere kans op een beugel later of een langer traject met een beugel.
En wat denk je van kinderen die met een "lege blik" en een duim in de mond ergens naar kijken (tv) of luisteren. Net of ze hun verstand niet helemaal hebben.
Dus toen onze jongste als baby ging duimen, kreeg ze wantjes aan in bed en een speen. Zielig he? Toen ze 3,5 jaar oud ging de speen de prullenbak in en daar bleef het ook bij.
Ik ben dus voor een speen.
groetjes

Biene M.

Biene M.

12-06-2011 om 13:46

Poe hee marie

Zo kan ie wel weer, je gaat tekeer tegen duimen alsof je even vergeet dat hier ook ouders van duimende kinderen meelezen, of ouders die zelf geduimd hebben.

Overigens vind ik kinderen die zonder iets in hun mond tv kijken ook vaak een lege blik hebben.

Biene M.

Biene M.

12-06-2011 om 13:51

Regien

Mijn oudste kalmeerde enorm van een speen, en daar waren we heel blij mee aangezien ze de eerste tijd veel huilde. Na een paar maanden gaven we de speen alleen nog in bed en in de auto en rond haar derde verjaardag heeft ze de speentjes in de prullenbak gegooid. De speen was niet om te troosten en we hadden altijd meerdere in huis, dus ze zat nooit per ongeluk zonder.

Mijn andere kinderen wilden overigens geen speen, maar hadden er best één gemogen. Als ze waren gaan duimen had ik wel geprobeerd dat te ontmoedigen, dat is veel moeilijker om vanaf te komen (speen kun je weggooien, maar duim uiteraard niet). Maar ik krijg steeds meer het idee dat kinderen zelf beslissen of ze een speen of duim of helemaal niets willen.

Marie

"Ik ben dus voor een speen."
Dat was duidelijk. Maar met dit zinnetje had je kunnen volstaan, zonder je zo onbehouwen uit te drukken.

On topic: Ik was vroegâh "tegen" spenen, althans; ik zou er geen gaan gebruiken. Tot ik, radeloos van vermoeidheid toch dat ding uit mijn kraampakket op ben gaan snorren. Bleek babylief hem niet te lusten....later vond hij wél zijn duim. Enfin: ik heb er geen mening meer over, ieder doet wat hem/haar goed dunkt. En zowel bij speen als duim is het raadzaam er op een gegeven moment mee te stoppen.

Zelf

Mee eens, dat babies en peuters zelf wel bepalen of ze een speen willen. Hier heb ik beiden lang borstvoeding gegeven en nog een tuitbekertje karnemelk met fruit als ze naar bed gingen. Prachtige gebitten en geen speen. Rond een jaar of 2 heb ik ze wel zo'n grote peuterspeen aangeboden en beiden hebben daar wel mee gesabbeld. Maar precies weet ik het niet meer, ik vond ze vaak terug tussen het speelgoed.

Yaron

Yaron

12-06-2011 om 17:13

Als ze hem wil

Oudste heeft een paar maanden een speen gehad, daarna zonder geen probleem. Tweede heeft vanaf z'n geboorte zijn duim in de mond, nu bijna 7 jaar later willen wij daar erg graag vanaf, maar hij niet en de duim is niet in de prullenbak te gooien. Derde heeft vanaf de geboorte de speen, omdat wij liever niet wilden dat ze ging duimen, nu is ze 3 en slaapt ze wel zonder, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Jongste heeft niets en dat vind ik erg fijn, maar de eerste maanden vond ik het soms wel jammer dat ze alleen te troosten was met de borst. Dus vier kinderen en alle vier verschillend, voor dat ik kinderen had was ik absoluut tegen de speen en nog steeds vind ik dat een lopend kind geen speen in zijn/haar mond nodig heeft, maar in bed of in de auto en tot een half jaar in de kinderwagen zie ik er geen probleem in.

Marie

Was ik me daar toch de smiley vergeten, waardoor mijn cynische opmerking een vage werd

Hoewel ik inderdaad vind dat een speen er veel minder lang schattig uitziet dan een duim / vinger, is er geen enkele goede reden voor. Sterker nog, het grote praktische voordeel van een speen is inderdaad dat je 'm in ieder geval echt 'weg kan doen'. Nadeel is dan weer dat dat ook per ongeluk kan gebeuren (kwijt).

Maar goed, ik denk dat de algemene mening in deze draad 'als je baby er een wil, gewoon doen' een goede is. Waarschijnlijk is de keuze speen / duim / vinger / niks inderdaad iets wat in het kind zit, net als hoe veel, of hoe weinig, moeite het kind er later mee heeft om het niet meer te doen.

Kraanvogel.

Sascha2

Sascha2

12-06-2011 om 21:08

Och

Hier vier exemplaren, twee speenkinders en twee fervent duimers. Eerste twee waren rond hun derde verjaardag speenvrij (daarvoor kregen ze hem alleen in bed). Bij de derde en vierde lijkt hun duim aan hun gebit te groeien. Derde en vierde hebben lang bv gekregen en dronken ook 's nachts regelmatig. Sja, waar je goed aan doet? Kijk naar je kind. Ik was tegenstander van spenen, vond kinderen met speen een raar gezicht. Toch overstag gegaan vanwege de zuigbehoefte van kind. Mijn derde en vierde spuugden de spenen gewoon uit en vonden hun duim. Mijn voorkeur heeft een speen, beter te controleren en beter af te leren. Het gebit van mijn derde begint invloed te krijgen van het duimen en ik krijg het haar nog niet afgeleerd.

Regien

Regien

12-06-2011 om 22:22 Topicstarter

Fijn!

Dank jullie voor het delen van ervaringen! Onze meid wil dolgraag een speen en ze vindt het zichtbaar heerlijk en het geeft haar veel rust. Fijn! Overigens zoekt ze ook haar vingertjes maar wegens gebrek aan coördinatie is dat nog lastig
Het probleem bij de speen is alleen dat ze door haar open verhemelte de speen niet zelf vast kan houden (niet kan vacuum zuigen) en wij de speen dus voortdurend tegen moeten houden. Heeft iemand hier een creatieve oplossing voor/ervaring mee???

Ductape

Ok, de meest logische eerste flauwe grap eerst. Sorry

Ik kan twee dingen verzinnen:
- Je hebt van die 'speen verzwaarders'. Iets van een knuffel / grote doek die je op de borstkas van je kind legt, zodat de speen wat op z'n plaats blijft.
- Misschien de speen aan een koord aan een gespannen lijn boven Kiki hangen, zodat 'ie ongeveer in de juiste buurt hangt?
- Haar vast trainen, om 'm zelf met een handje tegen te houden (maar met vier weken wordt dat nog lastig, denk ik).

Overigens verbaas ik me er al weken over dat Dochter haar vingers nog niet zelf kan vinden, behalve als ze honger heeft, en er als reflex op begint te sabbelen.

Kraanvogel

Massi Nissa

Massi Nissa

13-06-2011 om 08:18

Wilde hij maar een speen

Wij proberen al maanden om de speen aan onze zoon op te dringen - met bijzonder weinig succes. Hij zuigt hooguit een seconde en dan ploep, spuugt hij hem uit. Ducttape is hier allang de revue gepasseerd als mogelijke oplossing .
Groetjes
Massi

Massi

Dat deed mijn zoon ook, die sabbelde op mijn pink. Met zes maanden accepteerde hij ineens alsnog een speen. Tot mijn enorme opluchting, want ik kreeg een lamme arm.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

14-06-2011 om 12:07

Ja, haha

Temet, hier ook een afgekloven pink. Al moet ik zeggen dat ik ook vaak gewoon de tepel aanbied als tijdverdrijf, maar hij wordt zo langzamerhand net een sumoworstelaar door al die melk .
Groetjes
Massi

Regien

Regien

14-06-2011 om 14:40 Topicstarter

Spuugdoekje

Dank voor de tips!!! De tip van de ducktape lijkt me nog het meest effectief
Ik heb het nu geprobeerd met een spuugdoekje die je om het hoofd heen 'drappeert'. In plaats van in de nek laat ik het spuugdoekje tegen de speen aan rusten, werkt wel.....voor enige tijd....

Massi Nissa

Massi Nissa

15-06-2011 om 09:43

Gisteren

Gistermiddag stond ik in een propvolle bus met zoon en wandelwagen. Zoon had vreselijk honger en begon steeds luider te mopperen. Ten einde raad speen opgediept uit de luiertas en wat denk je? (Bazuingeschal a.u.b. invoegen): hij heeft zeker een kwartier op die speen gezogen! 's Avonds lukte de truc niet meer, maar sjonge wat was ik blij in die bus.
Groetjes
Massi

Sascha2

Sascha2

15-06-2011 om 11:21

Haha massi

Kijk, dat doen mijn kinders nou ook. In het openbaar lijken het keurig opgevoede kinderen, maar thuis in het echt....

Massi Nissa

Massi Nissa

15-06-2011 om 14:15

Sascha, zo hoort het toch?

Dan is je opvoeding toch gelukt, als ze zich buitenshuis netjes gedragen? Binnenshuis krijg ik het niet eens voor elkaar om zelf keurig alle regeltjes op te volgen.
Groetjes
Massi

Sascha2

Sascha2

15-06-2011 om 15:28

Ja da's ook weer zo

Daar heb je gelijk in...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.