Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Asje2

Asje2

18-11-2008 om 19:21

Speen en bv geven

Mijn dochtertje is nu 11 dagen uit, ik geef bv op verzoek. Ze heeft best sterke zuigbehoefte en mijn arme tepels weten dat.....Ik woon in de USA en hier zijn ze vrij makkelijk met speentje geven aan BV gevoede babies...Hoe is dat in NL, wat zijn de adviezen vd experts en de ervaringen van andere moeders....

Ik ben bang om de bv te verpesten door een speen te geven en dat wil ik echt niet maar af en toe mijn tepels wat rust geven is ook fijn...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
linda

linda

18-11-2008 om 19:38

Kijk naar je kind

Geen expert maar ervaringsdeskundige denk ik dan maar

Naar je kind kijken is denk ik toch het beste wat je kunt doen. Zelf heb ik het na een paar dagen al geprobeerd, toen ik zeker wist dat hij goed dronk, dat we het aanleggen onder de knie hadden en dat het zuigen aan de borst geen enkele moeite kostte. Als dat nog wél moeilijk is, dan beter niet. Mijn zoon bleek overigens een duimer, al heel snel had ie die te pakken en hij speent dus helemaal niet (maar had wel veel zuigbehoefte).

Je kunt natuurlijk ook de eerste maand je pink geven (of langer, buren van ons hebben dat 9 mnd lang gedaan en ik zag laatst een jongetje van bijna 2 die om een pink vroeg -wat me uitzonderlijk lijkt). En dan later overstappen op de speen.

Veel mensen roepen dat je niet vaak genoeg kunt aanleggen, en dat je niet goed aanlegt als je pijn krijgt, maar ik heb ook echt na een tijd dat het niet meer lekker voelt. Dus als ik voor mijn gevoel teveel als speen word gebruikt (ik sta dat heus wel toe soms, heerlijk net zo lang liggen tot ie klaar is) dan koppel ik af en pink of hij duimt. Wat bij ons ook niet zo prettig was van blijven aanleggen, is dat mijn zoon last kreeg van groene poep. Ik moest heel erg uitkijken dat hij niet toch teveel dronk, kennelijk kwam er nog genoeg melk uit de 'lege' borst. Voor mij was het dus niet dé manier, maar het alternatief werkte wel.

Bij mijn dochter liep de bv in het begin minder gemakkelijk, ik was ook nogal gestresst of het wel goed ging, en zelfs zij had vanaf dag 1 een speen (ziekenhuis, ik had daar weinig over te zeggen). Ik denk dat het toen zeker beter was geweest als ze geen speen had gehad (maar het was sowieso beter geweest als ze niet in een verwarmd bedje had hoeven liggen).

3 kids mam

3 kids mam

18-11-2008 om 19:47

Gaat hier prima

Ook onze zoon had een erg grootte zuigbehoefte. Omdat hij vanaf zijn geboorte direct al heel erg goed dronk en de borstvoeding prima liep ben ik hem denk ik vanaf 1 a 2 weken al een speentje gaan geven. De eerste weken gebruikte ik het speentje voornamelijk als hij onrustig was en krampjes had. De speen werkte bij hem dan echt ontspannend. Hij heeft nooit last gehad van borst/speen verwarring.
Inmiddels is hij 3 maand en heeft nog steeds een grootte zuigbehoefte. Hij drinkt elke 2 a 3 uur, krijgt de speen om in slaap te vallen (helpt perfect, zonder gaat hij niet slapen) en sinds 2 weken pakt hij als hij wakker is, en ligt te spelen, ook nog eens regelmatig zijn duim. Eigenlijk doet hij bijna niks anders als zuigen op zowel tiet, speen als duim alleen als hij goed slaapt valt zijn speen uit en doet hij het een tijdje zonder.

Guinevere

Guinevere

18-11-2008 om 20:12

Hier

Toen mijn jongste net geboren was, ben ik na 1,5 dag met een speen begonnen. Er was gewoon geen beginnen aan, hij was alleen rustig of sliep met tepel óf pink in zijn mond. Ik trok het gewoon niet, gigantische kramp in mijn armen. Dus toch aan de speen, ook al ben ik er geen voorstander van. Het heeft tot nu toe geen enkel probleem opgeleverd. Hij heeft 11 maanden gewoon borstvoeding gedronken. Alleen is ie nu met 19 mnd nog steeds een speen-junkie.
Voor dit kind zag ik geen andere oplossing dan een speen, tenzij ik hem 24 uur per dag aan de borst hield. Terwijl mijn oudste zo'n ding nooit heeft gehad.

Hier ging het prima

Zoon heeft een half jaar borstvoeding gehad en had vanaf een week of 10 een speen en dat ging goed. Hij groeide verder goed en kreeg BV op verzoek. Kan me de speen/tepelverwarring voorstellen maar dat is hier dus prima gegaan.

Ardnax

Ardnax

19-11-2008 om 11:55

Hier ook prima

De oudste heeft ruim 4 maanden bv gehad én had een speen. De bv stopte omdat ik mijn werk niet kon combineren met bv.
De 2 jongsten hebben 14 maanden bv gekregen (op verzoek). Eentje had een duim vanaf dag 3 en de ander had een speen vanaf die dag. En alles bleef fantastisch gaan.
Doen wat je gevoel zegt, dat is het belangrijkste.
Het kan dus heel goed gaan zoals de ervaringen hierboven zeggen.
grtz.
Ardnax

Asje2

Asje2

19-11-2008 om 16:33

Dank

Ik wacht nog even, heb er niet het vertrouwen in dat ze geen verwarring krijgt. Als ze gaat lebberen ipv drinken haal ik haar vd borst en leg ik opnieuw aan of ze gaat gewoon slapen zodat mijn tepels een beetje bespaard blijven....Ze houdt namelijk die tepel maar een minuut of 5-10 echt goed, daarna heeft ze geen goede "grip" meer....

Petr@

Petr@

20-11-2008 om 22:53

Mieke, nu snap ik het.!

En dat na 12 jaar ))
Jij snapt er nu helemaal niets van dus ik zal het uitleggen: oudste zoon heeft bijna twee jaar borstvoeding gehad. Hij heeft nooit geduimd en nooit een speen willen hebben, ik grapte altijd dat mijn borst zijn speen was ))
Toen ik zeven maanden zwanger was van de jongste ben ik gestopt met borstvoeding geven, ik zag het nl. niet zitten om er twee aan de borst te hebben.
Jongste zoon had, naast de borst, wel een speen en wilde vanaf 9 maanden mijn borst niet meer. Ik begreep niet waarom, maar nu ik jouw verhaal over zuigbehoefte lees zou misschien die speen wel de oorzaak geweest kunnen zijn?
gr.
Petr@

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.