Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Jacky

Jacky

08-12-2010 om 21:09

Speen niet in bed

Mijn zoontje 10 weken oud, heb ik vanaf dat hij een paar dagen oud was een speentje gegeven vanwege zijn grote zuigbehoefte. Nu krijgt het speentje inmiddels altijd om getroost te worden. Nu hoorde ik dat je baby's beter niet met een speentje in bed moet leggen omdat ze dan afhankelijk worden en niet leren uit zichzelf in slaap te vallen. Inmiddels is ons kleintje zo speenverslaafd dat hij in een soort panniek raakt wanneer ik het speentje niet geef in bed. Snachts spuugt hij het speentje uit en slaapt dan uren achtereen, maar overdag moet ik steeds het speentje terugstoppen omdat hij steeds wakker wordt. Ik wil hiet eigenlijk vanaf, dus mijn vraag is, hoe bouw ik het speentje op een vriendelijke manier af en dus geen cold turky? Of toch gewoon blijven geven in bed? graag voor en nadelen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-12-2010 om 21:18

Gewoon geven

Dat speentje is juist uitgevonden zodat babies rustig in slaap kunnen vallen. Ik zou bij zo'n kleintje niet afbouwen, dat vind ik echt zielig. Het is idd wel balen dat ze niet zelf het speentje kunnen terugstoppen. Ik heb hier 5 speentjes in bed liggen zodat ik in elk geval zelf niet 's nachts hoef te zoeken naar zo'n ding.

Kan later ook nog

Afbouwen met twee jaar kan ook nog, dan ben je vroeg zat om schade aan gebit etc te voorkomen. Kind kan dan ook nog prima zelf in slaap vallen hoor,
Er zijn trouwens bosjes kinderen die ook daarna nog een speen hebben, wij hebben toevallig bij zoon met ruim 2 jaar afgebouwd. Zoon was overigens al zes maanden toen hij aan de speen ging. Tot mijn onzeglijke opluchting, want eerder hoefde hij geen speen, maar mijn pink bliefde hij wel. Ik kreeg er ongeveer RSI van, en was maar wat blij toen hij met een speen genoegen nam.

Rustig laten sabbelen dus....

Groeten,

Temet

Rembrand

Rembrand

09-12-2010 om 09:05

Roosje

Volgens mij is een speentje uitgevonden omdat baby's dan zonder moeder in slaap kunnen vallen
( normaal gesproken zou een baby zijn zuigbehoefte aan de borst moeten kunnen bevredigen).

Jacky

Jacky

09-12-2010 om 09:43

Gerust gesteld

Bedankt, dames, ik ben al weer gerust gesteld. Ik ging twijfelen door de slaapgids.nl en het boek van Gina Ford (De tevreden baby) die pleiten voor het afschaffen van alle hulpmiddelen en het speentje juist niet in bed te geven (wel daarbuiten om te troosten) omdat het verkeerde associalties zou oproepen. Baby zou dus huilend in slaap moeten vallen ( kan wel 45 min duren en na consequent toepassen 5 min duren voor ze in slaap vallen) zodoende zou de baby leren om uitzichzelf in slaap te vallen op altijd dezelfde plek met hetzelfde ritueel. Ik vroeg me ook al af hoe dat werkt als je meerdere kinderen hebt, dan moeten baby's toch mee in de maxi cosi om ze van shool te halen, etc....

Ik neem aan dat babys die zonderspeentje in slaap vallen, toch ook wel regelmatig wakker worden?

Primavera

Primavera

09-12-2010 om 11:55

De niet-uit-zichzelf-zouden-leren fabel

Beste Jacky,
Ik heb maar één tip voor je alle boeken, adviezen en tips die als reden geven dat je zus of zo moet doen wat niet leuk is voor de baby en wat als enige reden geeft "dat ze het anders noooooit uit zichzelf leren" die kun je acuut naar het oud papier brengen. Niet doorgeven, dan wordt er weer een andere jonge moeder mee gestrest.
Allemaal grote onzin, er is wetenschappelijk nooit wat bewezen, maar het verkoopt zo goed omdat het logisch klinkt (tenzij je er goed over na gaat denken).
Baby's moeten gevoed worden, min of meer schoongehouden worden en hebben genoeg liefde nodig. De rest komt vanzelf wel. Wat ik ouders van baby's aan kan raden is hou op met te denken wat je nou wel of niet moet doen om je baby af te richten, maar maak het jezelf makkelijk. Zoek naar een evenwicht waarop zowel jezelf als de baby jullie het prettigste voelen en naar de hel met alle opvoedgoeroe's.
Geef je je baby toevallig ook steeds zijn melk rigoureus aan de eettafel opdat het anders nooit zal leren om netjes aan tafel te eten of denk je dat vast later ook nog wel kan? Bij slapen en speentjes is dat net zo.
Mijn oudste heeft als enigste een speen gehad, omdat die in een eigen wiegje/bedje sliep. Met 2 jaar hebben we haar dat in één weekend afgeleerd zonder trauma's door haar bedje die dagen op onze kamer te zetten. Daarvoor ga ik niet een baby 45 minuten laten huilen en zelfs geen 5 min.
Tuurlijk is het lastig als je een fase krijgt dat de baby wakker wordt als de speen uit z'n mondje valt en hem nog niet zelf terug kan stoppen. Bij de tweede (en derde en vierde) waren we wijzer en die hebben we gelijk bij ons laten slapen waardoor hij helemaal geen speen nodig had. Maar als je baby aan een speen gewend is zou ik niet moeilijk doen.
Ik snap verder ook niet wat de meerwaarde is om een baby te leren op een vaste plek in te slapen ipv met een speentje (of aanwezigheid ouders). Kijk zo'n speentje kan je altijd meenemen, terwijl dat met zo'n vaste slaapplek een stuk moeilijker gaat. Ik heb één keer samen een uitje gehad met een moeder, waarvan het kind zo gewend was om alleen in zijn eigen (stille) bedje te slapen, dat het zelfs niet in de auto in slaap viel. Het werd door een onverwachtse file veel later dan we hadden verwacht en dat kind maar huilen van vermoeidheid zonder dat de moeder iets kon doen om het te laten slapen. Verschrikkelijk, en voor die onflexibiliteit had ze haar baby dus steeds in slaap laten huilen.
Met meerdere kinderen vond ik het juist uitermate makkelijk dat de jongsten uitstekend overal sliepen op het moment dat ze moe waren of dat nou ik buggy's, autostoeltjes, draagzakken, vreemde bedden of gewoon op schoot was. Ik heb kapitalen aan babyzitters uitgespaard doordat de baby gewoon mee kon naar zwemles, logopedie, boodschappen, besprekingen en zelfs naar het werk.
Groeten Primavera

De wakker-worden-wegens-speentje-wegfabel

Overigens worden kinderen volgens mij ook niet wakker omdat hun speentje uit hun mond gevallen is. Beide kinderen heb ik regelmatig lekker horen ronken zonder speen. Alleen komt er in de nacht altijd wel een keer een moment dat ze wakker beginnen te worden, en als ze dan op dat moment die speen niet hebben begint het gepiep.
Een goede timing is dan essentieel: snel naar het kinderbedje en de speen erin voordat het kind echt door en door wakker is (ogen zijn nog dicht) en grote kans dat het kind weer doortukt.
Het afgekickt zijn van de speen maakt in dit patroon geen enkel verschil. Mijn zoon in zijn speenperiode: in slaap met speen, speen kwijt, na enige tijd halfwakker, gepiep, speen terug, doorslapen. Na de speenperiode: in slaap zonder speen, na enige tijd halfwakker, gepiep, aai over de bol, doorslapen.
En pas na nog een jaar (rond de 3 jaar) was hij zover dat hij ons de hele nacht niet stoorde. Vermoedelijk wordt hij nog steeds wel eens halfwakker, maar wij merken dat niet meer.

Groeten,

Temet

Jacky

Jacky

09-12-2010 om 13:49

Verfrissend!

Kijk, wat zo'n forum kan doen! Ik voel me opeens een goede moeder daar ik tegemoet kom aan mijn babies behoefte. Waar ik nog heel benieuwd naar ben Primavera, is het niet nodig hebben van speentje omdat kindje lief bij je slaapt. Maakt dat een speen overbodig? Ik ben nl ook geneigt mijn kleintje gewoon bij me in bed te nemen, maar jah, die goeroes he, die stemmetjes die in mijn achterhoofd doen doorklinken dat ik wel eens op mijn kind kan gaan liggen als hij bij me in bed slaapt. Dus hoe doen jullie dat?

alvast weer bedankt!!!

Primavera

Primavera

09-12-2010 om 17:55

Je hebt gelijk, temet

Ik denk dat je gelijk hebt Temet. Bij nader inzien hoeft het wakker worden helemaal niet door het verliezen van de speen te komen.
De aanpak die je beschrijft daar kwamen wel wel snel achter. Niet gelijk reageren resulteerde bij de oudste in een echt wakker huilend kind die daarna een halve nacht bleef spoken. Bij de eerste kik het bed uit resulteerde in een halfwakker kind dat gelijk weer doorsliep als die speen er eenmaal inzat. Enige probleem was, dat spenen (alle 10 die we in huis hadden) 's nachts op een magische manier blijken te verdwijnen en als je vervolgens het bedje half moet afhalen om er tenslotte onder de matras nog eentje te vinden gaat het doorslaap-effect wat verloren. Een aai over de bol of een slok bv is wat dat betreft makkelijker.
Maar ze begon pas met dat 's nachts wakker worden rond een jaar - anderhalf jaar.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

09-12-2010 om 19:20

Jacky, over stemmetjes en werkelijke risico's

Ik weet niet of een speen echt overbodig wordt als de baby bij je slaapt, ik weet alleen dat de eerste die niet bij ons sliep een speen had, de tweede die wel bij ons sliep weigerde de speen en aan de derde en vierde hebben we het helemaal niet aangeboden.
Ik gaf borstvoeding en de baby's bedienen op een gegeven moment zich zelf wel toen ze ouder werden of misschien was ik wel degene die het juist in de doorslaapmodus deed. Ik moest in ieder geval iedere keer hard nadenken als ze me vroegen of hij nou doorsliep of niet. Mijn antwoord "ik geloof van niet" werd meestal erg vreemd gevonden, maar ik wist het echt niet altijd of en hoe vaak de baby nou gekomen was en al helemaal niet hoe laat.
Zelf ben ik bij de tweede gaan onderzoeken of die stemmetjes van goeroe's nou wetenschappelijk onderzocht waren. Nadat we met veel moeite eindelijk een tweede zwangerschap uit hadden gezeten en ik weer een levende baby in mijn armen had wilde ik graag weten of we hem nou werkelijk veel risico lieten lopen door de enige manier van slapen waardoor we allemaal rust kregen.
Wat schetste mijn verbazing toen ik erachter kwam dat samen slapen helemaal niet zo gevaarlijk bleek te zijn mits je de spelregels maar in acht nam. Dat de meest veilige slaappositie degene was die wij al natuurlijk aannamen met baby tussen opgetrokken knie en bovenarm van de moeder. Helemaal was ik verwonderd dat er juist vele moderne onderzoeken bleken te zijn die juist uitwijzen dat het slapen in een aparte babykamer zowel 's nachts als overdag juist de kans op wiegendood bleek te verhogen. Dat de grote toename van wiegendood vanaf de 60-jaren helemaal niet alleen aan het buikliggen had gelegen maar juist aan de combinatie daarvan met alleen slapen vanwege rust-en-regelmaat.
Het buikliggen werd trouwens in Europa op informele wijze tussen verpleegsters, doktoren en kraamvrouwen gepromoot vooral na een congres in Wenen waar de voordelen van deze positie voor een zeer restricte groep baby's werd geïllustreerd (namelijk vroeggeboren en baby's met ernstige reflux). Bij deze mode-hype, die bevestigd leek te worden omdat de baby zo beter sliep, werden de al lang bekende risico's van buikligging 'vergeten' en werden statistisch nihile risico's als stikken door inslikken van opkomende melk tot gigantische risico's opgeblazen. Precies zoals nu weer een methode waarbij een zeer restricte groep huilbaby's enig baat bij had wordt gepromoot voor alle baby's en daarbij de allang bekende risico's van het apart slapen van baby's 'vergeten' wordt, terwijl de statistisch nihile risico's van samenslapen gigantisch worden opgeblazen. Ze zouden eens leren van fouten in het verleden
Zie voor de geschiedenis van wiegendood http://ajph.aphapublications.org/cgi/reprint/90/4/527.pdf
En een link voor een onderzoek over slaapomgeving van baby's en SIDS in Engeland (dus vergelijkbaar qua cultuur met Nederland: http://www.bmj.com/content/319/7223/1457.full
Samenvatting:
Het risico op wiegendood wordt vergeleken met de situatie waarin de baby in de wieg of bedje samen op de kamer van de ouders slaapt.

- Baby's die in het bed met de ouders deelden, maar vervolgens terruggelegd werden in de wieg hadden geen verhoogd risico.

- Baby's die de hele nacht in het bed van hun ouders sliepen (zonder dat er veiligeheidsmaatregelen in acht werden genomen) hadden een verhoogd risico van 9.78

- Baby's die de hele nacht op hun eigen kamertje sliepen hadden een verhoogd risico van 10.49 (N.B.: dat is dus hoger als zonder voorzorgsmaatregelen in het ouderlijk bed slapen!)

- Baby's die samen met een ouder op een bank of sofa sliepen hadden een verhoogd risico van 48,99 op wiegendood.

Op het moment dat men in het onderzoek de wiegendoodgevallen die bij het samenslapen gaat analiseren komt daaruit dat:

- Bij kinderen ouder dan 14 weken OF bij ouders die NIET ROKEN is er geen, ik herhaal GEEN, verhoogd risico op wiegendood vergeleken bij de baby's die de hele nacht in hun wiegje op de slaapkamer van de ouders slapen.

- Bij jonge baby's blijkt het verhoogde risico op wiegendood bij samenslapen alleen te liggen aan recente alcoholconsumptie (meer dan 2), gebruik van dekbedden, oververmoeidheid door minder dan 4 uur slaap in de afgelopen 24 uur, overvolle huishoudens.

De conclusies zijn van het onderzoek zijn dan ook dat in sommige omstandigheden (bij. rokende ouders) samen slapen zou moeten worden vermeden, vooral onder de 14 weken. Samenslapen op een sofa (of bank) moet altijd worden vermeden. En er is geen risico voor samenslapen bij ouders die niet roken.
Groeten Primavera

Jacky

Jacky

10-12-2010 om 17:02

Primavera

Thanks Primavera voor je uitgebreide uitleg, ik zal me zeker verdiepen in het naslagwerk. Ik zag dat je ook iets meldde ivm reflux. Onderstaande bericht is ook van mij, ws heeft mijn zoontje hier last van. Medicatie afgelopen week heeft geleid tot buikrampen en diaree dus weer andere medciatie gekregen. Ik zag dat buikligging bij (verborgen) reflux aan te raden is?

Mijn zoontje slaapt meestal ik de kinderwagenbak in de kamer en savonds in een wiegje naast ons bed, soms een paar uurtjes bij ons in bed, bijv als hij sochtends erg vroeg wakker wordt, of na een nachtvoeding. Helaas is hij bijna uit zijn wiegje gegroeid en moeten we dus iets verzinnen met zijn ledikant. Ik vind zijn adenhaling erg op benauwdheid lijken dus durf het voorlopig nog niet aan om hem op zijn eigen kamertje te laten slapen behalve af en toe overdag, als zijn oudere broer vriendjes thuis heeft spelen, dan is het echt te druk in huis om in slaap te vallen en is zijn eigen kamertje de enige min of meer rustige plek. Mijn speentjes obsessie heb ik laten varen, ik zal wel proberen wanneer hij wat ouder is, het speentje tot zijn bed te beperken, nu hij nog regelmatig pijntjes heeft mag hij de speen ook nog tussendoor.

Wat weet jij trouwnes veel over babies? Weet je toevallig ook iets meer over reflux en hoe hiermee om te gaan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.