Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
eef!

eef!

28-11-2009 om 17:51

Speentje baby 1 week

Hoe zit het ook al weer met die tepel speen verwarring? Mijn baby van een week oud drinkt echt super goed aan de borst, kan ik dan nu al met een speentje beginnen? (vooral 's nachts is hij na een goede voeding nog erg onrustig) Of beter toch nog even wachten? Ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat hij nu ineens weer slecht gaat drinken als hij een speentje krijgt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eef

Ik heb zelf toch gewacht tot hij 4 weken was voordat mijn zoontje een speentje kreeg. Eigenlijk wordt aangeraden om te wachten tot zes weken geloof ik. Dat een baby opeens niet meer het verschil zou weten tussen je tepel en de speen, daar geloof ik niet zo heel erg in. Maar er is wel een risico dat je kindje door de fopspeen niet meer zijn natuurlijke ritme volgt en niet om een voeding vraagt wanneer hij die nodig heeft. Zeker als ze nog zo klein zijn kan dat de borstvoeding nadelig beïnvloeden.

Chris

liora

liora

29-11-2009 om 12:12

Kan best

Hoi Eef,

Als je baby zo goed drinkt, lijkt het me onzin om geen speen te geven. Mijn zoontje kreeg bijvoeding de eerste week, altijd een flesje na de borst. Na de eerste week kreeg hij ook een speen, en nooit een probleem geweest. Hij toonde zich vanaf dag 1 een groot fan van de borst, dus het was duidelijk dat hij zich door niks daar vanaf zou laten brengen. Volgens mij als je kindje zo goed drinkt, is het geen probleem.

En een beetje ritme in de bv is vanaf het begin belangrijk, daar kan een speen juist goed bij helpen.

Liora

Als baby boven geboortegewicht is

tenminste dat hoorde ik op de bv cursus van het borstvoedingscentrum Amsterdam.

De beroemde tepel/speenverwarring schijnt achterhaald te zijn, hoorde ik ook vna bovengenoemde lactatiekundigen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-11-2009 om 09:38

Ik dacht

dat je door een speen te geven niet goed de hongersignalen van je baby kan zien. Hij gaat dan niet op zijn handjes sabbelen omdat hij al een speen in zijn mond heeft. Mogelijk krijgt hij dan te weinig voeding en komt je productie in gevaar. Er staat ook eea over op borstvoeding.com. Ik ben zelf met 4 weken aan de speen begonnen, gaf toch wel veel rust mn bij het inslapen.

marsja

marsja

30-11-2009 om 11:04

Ritme?

Hoezo is ritme belangrijk bij bv? Bij bv geeft de baby aan wanneer en hoeveel hij wil drinken. Als je dit gaat sturen loop je het risico dat je bv terug gaat lopen. Door een speentje kan je hongersignalen gaan missen. Tepel-speenverwarring kan ontstaan bij een baby die nog niet goed aan de borst drinkt, maar dit hoeft niet. Er is niks mis met een baby die zijn zuigbehoefte aan de borst stilt.

De kans op tepel-speenverwarring zal bij een baby die al goed aan de borst drinkt niet zo groot zijn. Zeker als je zegt dat hij alleen onrustig is na de nachtvoeding, maar blijf wel allert op de hongersignalen! Rust voor de moeder is ook belangrijk.

4 weken

En zuigverwarring bestaat echt wel. Helaas.

eef!

eef!

30-11-2009 om 17:18

Alleen na een nachtvoeding

We willen het speentje alleen gaan gebruiken na een nachtvoeding om dan in slaap te vallen. Hij blijft dan onrustig en valt niet in slaap (alleen bij ons). Dus alleen bij het in slaap vallen. Overdag is het niet nodig. Dat zou toch moeten kunnen, of niet?

Dian32

Dian32

02-12-2009 om 10:55

Bij ons geen probleem..

Beste Eef,

Ons meisje is nu 12 dagen en ik geef ook bv. Ze krijgt van mij gewoon een speentje om 's nachts rustig te worden. Ze gebruikt het meestal maar een minuut of 10 en spuugt 'm dan uit en slaapt verder. Werkt hier prima en geen sprake van verwarring...

Je nachtrust gaat er met sprongen van vooruit...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.